Biblioteket
Från vårt eget inre, och i harmoni med den universella planen, kommer en ström av influenser från det förgångna. De får oss att tänka och handla på ett visst sätt, fast vi tror att vi är fria och oberoende. I denna oförmåga att inse hur begränsad vår nuvarande frihet faktiskt är ligger vår mest subtila villfarelse..
6.9.4.18Lyssna Det är inte alltid lätt, men ju förr vi kan se att denna händelse, denna sociala ställning eller denna person är en del av vårt öde, desto fortare blir vårt medvetande mindre bittert, mer avspänt och harmoniskt. Vår enda frihet i ett sådant fall är av moralisk natur. Vi kan välja mental attityd.
6.9.4.23Lyssna Vi har i stort sett fritt val när det gäller vårt moraliska ansvar, liksom vår mentala inställning och känslomässiga hållning i en given situation. Inom dessa områden finns det stora möjligheter endera till fortsatt andlig tillväxt eller materialistisk förhårdning. Endera förnyas vår inre styrka eller också faller vi tillbaka i sensuell svaghet.
6.9.4.24Lyssna Eftersom vi är påverkade av arv, inte bara från vårt eget förflutna utan även från samhällets, är det meningslöst att tala om att vi har fullkomlig frihet att välja. Men det skulle vara ett misstag, i såväl tanke som handling, att bete oss som om vi inte hade någon frihet alls. Ett visst mått av frihet existerar eftersom det i de flesta situationer, om än inte i alla, finns åtminstone två alternativ att välja mellan – ett högre och ett lägre.
6.9.4.28Lyssna Ett enda beslut kan helt och hållet forma de följande femtio åren i en ung människas liv.
6.9.4.29Lyssna De omständigheter vi befinner oss i och de händelser som möter oss betyder inte mer än vad vi tänker om dem och gör med dem. Våra reaktionsmönster och vår attityd är oftare kontrollerad av oss än vad själva omständigheterna och händelserna är.
6.9.4.30Lyssna Ingen människa har en fri vilja om hon är förslavad av tingen eller låter sig påverkas av yttre omständigheter. Hon har det bara när hon i sitt inre är oberoende av dem.
6.9.4.58Lyssna Den vars svaghet är så stor att hans agerande lätt kan förutses när han konfronteras med frestelser kan inte sägas ha samma fria vilja som den som har utvecklat en god självkontroll.
6.9.4.66Lyssna Frihet är i sig själv varken något bra eller något dåligt. Det är hur friheten används, klokt eller vårdslöst, som avgör dess värde.
6.9.4.68Lyssna Om du kräver frihet måste du acceptera det ansvar som följer med friheten. Detta är inte endast en mänsklig och social lag, utan också en gudomlig och karmisk.
6.9.4.72Lyssna Den andliga människa som verkligen vet vad hon vill har mer frihet att välja än andra, hon har mer makt och möjlighet att forma sitt liv och att utjämna sin karma. Men också mer frihet att skapa en ny, god karma som utplånar hotande eller existerande dålig karma.
6.9.4.81Lyssna Människan tvingas till sist av livet självt att ta sig an övningar hon ogillar eller motsätter sig. Nybörjaren på den filosofiska vägen ser fram emot dem, accepterar dem och samarbetar med dem för att möjliggöra framsteg i sin personliga utveckling.
6.9.4.86Lyssna Vem är helt och hållet oberoende? Vem har all den frihet som han eller hon önskar sig? Vem kan göra sina val fritt, utan hänsyn till sin livssituation, socialt tryck, upplevelser eller arv? Svaret är ingen, naturligtvis. Men i den mån en människa lär sig att kontrollera sina tankar och hantera sitt liv, börjar hon kontrollera sitt öde.
6.9.4.88Lyssna Ett enda misstag, självt en följd av otyglade känslor eller passioner, kan medföra avgörande konsekvenser för ett helt liv.
6.9.4.90Lyssna Ödet ger oss möjligheterna och svårigheterna. Vad vi gör med dem är vårt eget val — och vårt eget ansvar.
6.9.4.92Lyssna Till följd av många erfarenheter – välbefinnande i några inkarnationer och lidande i andra – lär sig människan sakta att använda sina förmågor och energier på rätt sätt.
6.9.4.94Lyssna Talesättet att ”erfarenhet är den bästa läraren” är något som jag ofta har tänkt borde ändras till ”erfarenhet är vanligen den enda läraren.” Det är självfallet bättre att undervisas genom reflektion och intuition.
6.9.4.96Lyssna Det finns en kortare och bättre väg att uppnå praktisk visdom. Det som den vanliga människan behöver lång tid och många upplevelser för att inse, kan den som är klokare ta till sig mycket snabbare genom eftertanke och intuitiv lyhördhet.
6.9.4.98Lyssna Var är människans fria vilja? Hon är fri att välja om hon vill anpassa sig till Världsidén, om hon vill eller inte vill lyda de högre lagarna.
6.9.4.114Lyssna ... Det finns ingen plats i denna lära för tron på ett oundvikligt öde. Ödet går att påverka och förändra. Ödet blir lättare av goda gärningar, enklare att uthärda tack vare kloka beslut. Dåliga gärningar och oförnuftiga beslut däremot gör det tyngre att bära.
6.9.4.117,Lyssna Vinnare blir den vars inställning präglas av okuvlig optimism, en aldrig sinande strävan samt kreativt tänkande.
6.9.4.119Lyssna Eftersom den kreativa gåvan tillhör oss alla och är användbar i alla sammanhang i vår tillvaro, har vi möjlighet att i hög grad bidra till att forma den, förutsatt att vi anstränger oss och inte avviker från vår föresats.
6.9.4.121Lyssna Livet presenteras för var och en i form av ett mönster från en högre makt - kalla det karma eller Gud, öde eller gudom. Vi kan själva bidra med smärre detaljer men huvuddragen är givna. Den frihet vi tror att vi har är illusorisk. Men där vi inte väntar oss det har vi frihet, det är i vårt högre jag, i vårt Överjag.
6.9.4.134Lyssna … Människan är ämnad att växa in i sin innersta, gudalika natur och härigenom till ett glädjerikt samarbete med Gud och avsiktlig delaktighet i den gudomliga Världsidén.
6.9.4.136,Lyssna Ingen människa är fullkomligt fri eftersom vi alla medverkar till att manifestera Världs-Idén. Den vanliga känslan att vi agerar med utgångspunkt från vår egen vilja, att vi tar egna beslut, har sin grund i okunnighet.
6.9.4.137Lyssna En människas inställning till frågan om fri vilja förändras när hon ger upp sitt liv till Överjaget. Då måste attityden förändras, för hädanefter ska hon vara lojal, inte mot egots önskemål och begär, utan mot Överjagets påbud. Om båda stämmer överens är allt väl och behagligt. Om inte, och om hon lyder det högre jaget som hon måste, kan det inte längre sägas att hon har en fri vilja. Men ej heller att hon inte har det, eftersom Överjaget är inne i henne, inte utanför. Överjaget är inget främmande och åtskilt utan i högsta grad hon själv på hennes bästa och högsta nivå...
6.9.4.140,Lyssna Sist och slutligen är vår enda frihet att foga oss efter den universella ordningen, vilket innebär att vara det vi har möjlighet att vara. Att utvecklas mot ett allt högre medvetande, att övervinna det begränsade egot, att upptäcka Överjagets fördolda storhet.
6.9.4.142Lyssna ... Jag är medveten om sanningen därför att jag, likt ett litet barn, är befriad från all oro för framtiden, från all ånger och bitterhet över det förflutna. I det högre jaget upplevs tidlösheten. Jag andas evighetens rofyllda atmosfär, känner mig trygg och skulle inte kunna oroa mig även om jag försökte...
6.9.4.144,Lyssna Jesus hade en förkärlek för att mana varje människa att leva upp till sina högre möjligheter. Den som lever på en lägre nivå än sin bästa, fullgör inte sin riktiga uppgift. Med denna attityd stod Jesus i direkt kontrast till den utbredda fatalismen i Österlandet.
6.9.4.147Lyssna Världsmedvetandets gränslösa visdom står bakom världen och råder över dess öde som inte är utlämnat åt slumpen.
6.9.4.152Lyssna ... Egot är omgärdat av sanning och godhet. Varför inte sträcka sig ut och upp mot Överjaget?
6.9.4.159,Lyssna Det finns något i varje människa som säger ”jag”. Är jag kroppen? Vanligen tror vi det. Men om vi kunde göra en djupare analys, skulle vi finna att medvetandet leder oss bort från idén att vi är kroppen och istället in i sig självt. Där, i sitt eget rena vara, finner vi svaret på frågan ”vem är jag?”
6.9.4.159,Lyssna
13 apr 2017
16 okt 2022
27 apr 2014
13 mar 2021
4 maj 2024
5 okt 2024
8 feb 2023
24 nov 2024
9 jan 2019
13 maj 2020
19 jan 2019
7 dec 2020
18 maj 2015
8 feb 2021
25 maj 2018
17 mar 2024
11 dec 2024
4 aug 2012
2 jun 2022
3 mar 2013
5 mar 2016
3 dec 2021
3 dec 2022
18 maj 2020
19 maj 2024
2 okt 2015
16 sep 2012
13 sep 2012
8 dec 2022
24 sep 2016
4 okt 2015
5 okt 2015
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se