Biblioteket
...De som förstår karma på rätt sätt, och inte uppfattar den som något yttre och ödesbestämt, är också medvetna om att det är en kraft som initieras av våra egna handlingar. De har också förståelse för den roll som karma spelar för människors lidande. Karma är fostrande, inte straffande…
6.9.3.1,Lyssna Kompensationslagen (karma) kanske hellre borde kallas reflexlagen. Detta har sin grund i att varje handling reflekteras tillbaka, som av en stor spegel, till den person som utförde den, att varje tanke reflekteras tillbaka till det medvetande vari den uppstod...
6.9.3.15,Lyssna Om livet är ett skådespel, iscensatt på den här planeten för oss (och andra) att vara medverkande i, så är karma publiken som bevittnar hela föreställningen.
6.9.3.18Lyssna Det undervisas, helt logiskt om att det existerar någon slags balans mellan de båda slagen av personlig karma. Den dåliga karman kan mildras eller till och med utplånas på samma sätt som den goda kan reduceras eller neutraliseras helt och hållet.
6.9.3.19Lyssna Människans andliga natur är förutbestämd att segra, detta är oundvikligt, men ingen kan säga när segern kommer.
6.9.3.23Lyssna … Våra dåliga handlingar orsakar sorg — inte bara för andra utan i första hand för oss själva. Våra goda handlingar studsar tillbaka till oss i form av lycka och välbefinnande. Vi kan inte undkomma konsekvenserna av lagen om moraliskt ansvar…
6.9.3.29,Lyssna Karma, som har skapats av vår mänskliga vilja, kan modifieras men med ödet som är påbjudet av den högre viljan är detta inte möjligt. Det generella faktum att vi måste dö är ett exempel på öde. Poeten James Shirley har rätt när han säger: ”Mot ödet finns inget vapen.” Men dödens speciella egenheter – när den kommer att inträffa och på vilket sätt – kan ändras.
6.9.3.31Lyssna ... De goda och dåliga sidorna i din karaktär, utvecklingen eller bristen på utveckling av dina förmågor samt de beslut du tar spontant eller efter noggrant övervägande är de avgörande faktorerna i ditt liv...
6.9.3.32,Lyssna Varje människa testas och livet självt är hennes domare. Detta sker genom karmas inverkan, okunnigheten eller visdomen hos dem hon umgås med, samvetets röst, samt förmågor eller ofullkomligheter i hennes egen personlighet.
6.9.3.42Lyssna Uppgiften är att i förväg besinna konsekvenserna inte endast av en handling utan även av en attityd eller ett förhållningssätt.
6.9.3.52Lyssna Vi kan föra oss själva och andra bakom ljuset, men vår karma kan vi inte vilseleda. Inför karma står vi till svars för våra handlingar och måste leva med deras konsekvenser. Det finns ingen annan möjlighet.
6.9.3.53Lyssna De som inte lär sig att reflektera över sina erfarenheter på rätt sätt måste få sina lärdomar från den nya karma de skapar.
6.9.3.54Lyssna Från våra studier av karmalagen kan slutsatsen dras att människan måste växa upp, mogna och lära sig ta ansvar för sina handlingar, beslut och känslor, ja till och med för sina tankar…
6.9.3.56,Lyssna Den människa som tror att hon kan gå genom livet och sköta sina olika åligganden utan hänsyn till högre lagar lever i en illusion. Någon gång, någonstans måste hon vakna upp. Detta är ofrånkomligt.
6.9.3.59Lyssna Ett liv som saknar inriktning mot det högre målet, ett medvetande som inte visar det minsta intresse för att bli delaktigt i Överjagets medvetande - dessa missade chanser inverkar på ett osynligt sätt på den jordiska tillvaron men också på livet bortom kroppens död.
6.9.3.60Lyssna Människor låter egenintresset styra sina handlingar. Men på grund av okunnighet om högre lagar, särskilt om karmalagen, kan deras agerande komma att motverka detta intresse.
6.9.3.61Lyssna Det är till stor del deras egna beteenden som tvingar människor att leva med sin karma. Men det finns ingen anledning för oss att stå vid sidan och lämna dem åt sitt öde.
6.9.3.63Lyssna Vi är sällan rättvisa mot ödet. När det inte går som vi önskar accepterar vi inte att orsaken finns inom oss själva. Vi kastar skulden på vårt hårda öde. Men när allt går väl tycker vi att det är vi själva som har åstadkommit det.
6.9.3.70Lyssna Alltför många ber om att få slippa konsekvenserna av sina misstag och svagheter, alltför få försöker göra sig av med dem. Om bönerna i den större gruppen besvaras, är svagheterna fortfarande kvar och samma konsekvenser kommer oundvikligen att upprepas. Om ansträngningarna i den mindre gruppen är framgångsrika, är människorna i den fria för alltid.
6.9.3.72Lyssna Alla måste känna och tänka, handla och tala. Men alla är inte medvetna om konsekvenserna av sina känslor och tankar, ord och handlingar. Det gäller oavsett om konsekvenserna är nära förestående eller avlägsna, snabbt återkommande eller fördröjda. Den som väljer en klandervärd målsättning eller ett ovärdigt begär kan inte dra sig undan resultaten av sitt val. I varje ond handling bor dess smärtsamma återkomst. Processen är kumulativ, vilket betyder att varje handling ger upphov till en liknande i samma nedåtgående trend. Varje avvikelse från det som är rätt och sant gör vägen tillbaka så mycket svårare.
6.9.3.76Lyssna Om människor bara visste att karmalagen inte är mindre verksam än landets juridiska lagar, skulle de tveklöst visa större hänsyn.
6.9.3.84Lyssna Människor borde upplysas om att orsak och verkan inte fungerar annorlunda på det moraliska området än på det vetenskapliga. Redan i unga år borde de instrueras om detta faktum så att det inte glöms bort utan tas med i beräkningen. Deras ögon borde öppnas så att de uppfattar sitt ansvar för handlingar som leder till lidande, skapar problem eller föder besvikelser.
6.9.3.85Lyssna När människor kommer till insikt om att karmas lag inte är mindre verklig än gravitationslagen, kommer detta att vara till ofantlig nytta och glädje för dem.
6.9.3.86Lyssna Uteblivna handlingar är lika karmagrundande som negativa. Vad vi borde ha gjort men inte gjorde skapar också karma.
6.9.3.89Lyssna Den som upptäcker dessa moraliska sanningar och förklarar dem för människor som inte tar dem på allvar, är inte endast deras lärare utan även deras välgörare. De som lyssnar kan räddas från mycket lidande som går att undvika.
6.9.3.92Lyssna När en människa tar konsekvenslagen (karma) på allvar, kommer hon inte längre att avsiktligt vilja skada någon. Detta beror i första hand på att hon inte vill skada sig själv.
6.9.3.94Lyssna När vi tar till oss denna stora sanning, när vi ödmjukt erkänner att allt mänskligt liv lyder under konsekvenslagen (karma), börjar vi förstå hur nödvändigt det är att utveckla en god karaktär.
6.9.3.96Lyssna Ur ett längre karmiskt perspektiv skapar var och en sin egen värld och sin egen mentala atmosfär. Därför har vi ingen annan än oss själva att tacka för vårt välbefinnande och ingen annan att skylla vår olycka på. Tänk också på att det är hur vi just nu använder vår fria vilja som villkoren och omständigheterna för kommande liv bestäms.
6.9.3.97Lyssna Det är orimligt att betrakta karma som en österländsk, för oss främmande produkt av fantasin. Karma är helt enkelt den lag som gör oss ansvariga för våra egna handlingar och som ser till att vi får uppleva konsekvenserna av dem. Karma skulle kunna kallas ansvarslagen...
6.9.3.98,Lyssna Kommer Västerlandet någonsin att acceptera idén om karma? Jag är övertygad om att det måste ske – därför att det kommer att tvingas acceptera idén om återfödelse. När detta har skett introduceras karma som dess tvilling.
6.9.3.102Lyssna Människor beklagar sig över sitt olyckliga förflutna och mår dåligt för att det inte går att ändra på något. Men de tänker inte på att försöka undvika den olyckliga framtid som de just nu är i färd med att skapa.
6.9.3.106Lyssna Så länge människor enbart älskar ytliga ting och glömmer sina högre åligganden, kommer deras lidande att fortsätta av sådant som egentligen kunde ha undvikits. Detta var en viktig del i Buddhas budskap för 2500 år sedan - och är lika viktigt idag.
6.9.3.109Lyssna Ingen kan utplåna sin karma genom att intellektuellt förneka dess existens …
6.9.3.111,Lyssna … Här och var höjer sig en människa över mängden och blir en individ som utvecklar sig själv till en riktig människa. För honom eller henne är varje dag en ny och fräsch upplevelse, varje erfarenhet unik och varje morgondag inte längre en oundviklig konsekvens och förutsebar upprepning av alla tidigare gårdagar…
6.9.3.112,Lyssna Det som tvingar oss att handla på ett visst sätt är dels påverkan från omgivningen, dels karmiska impulser från vårt eget förflutna. Ibland är det ena starkare, ibland det andra. Men grunden till hela problemet finns i medvetandet. Genom att utveckla vårt tankeliv på rätt sätt befrias vi till stor del från dessa tvingande omständigheter.
6.9.3.140Lyssna Om du önskar förändra din karma, börja då med att förändra din inställning - först till yttre händelser, människor och ting och sedan till dig själv.
6.9.3.141Lyssna ... Den karma som har skapats i tidigare inkarnationer kan liknas vid ett skott från ett skjutvapen. Den kan inte återkallas och dess konsekvenser måste uthärdas. Men så snart vi har överlämnat oss till den andlige Vägledaren styr den våra handlingar och förhindrar att vi skjuter ut mer dålig karma.
6.9.3.146,Lyssna Även om karma har sin grund i våra handlingar, formas den även av uthålliga tankar och starka känslor.
6.9.3.147Lyssna När en människa inser att en situation är bortom hennes makt att förändra kan hon stå ut med den genom att hålla fast vid tron att alla ting och alla tillstånd är givna av det universella medvetandet och att allt till slut kommer att ordnas till det bästa.
6.9.3.153Lyssna Den människa som kan leva utan problem återstår att finna. Men den som kan leva utan att tyngas ner av problemen kan upptäckas där filosofin har en plats.
6.9.3.156Lyssna Vi kommer att upptäcka att egot inte är vårt verkliga jag, att det onda och de misstag som det ger upphov till är orsaker som det är möjligt för oss att undvika, till sorger som vi kan slippa.
6.9.3.159Lyssna Vår framtid påverkas av de blandade och motstridiga tankar, känslor och önskningar som vi vanligen umgås med. Våra rädslor kan följaktligen bidra till att sådant kommer att inträffa i framtiden som vi inte önskar. Här är ett exempel på fördelen med positiva tankar och klara, entydiga beslut.
6.9.3.165Lyssna Genom att iaktta vårt tankeliv, hålla negativa tankar borta, utveckla positiva idéer och vara övertygad om att högre lagar styr våra liv, påbörjas processer som så småningom förändrar och förbättrar vår yttre tillvaro.
6.9.3.169Lyssna Vi måste ta både tänkande och intuition, dvs intelligens, till hjälp för att förstå karmas roll när det gäller hur vissa yttre händelser formas i våra liv.
6.9.3.171Lyssna Livet är till stor del vad vi gör det till genom våra tankar om det. Hur viktigt är det därför inte att ersätta osanning med sanning i vårt tänkande. Och hur annorlunda skulle inte livet gestalta sig om vi vore medvetna om detta behov och alltid såg till att tillfredsställa det.
6.9.3.173Lyssna Karma varvar upp och allting accelererar till en viss nivå. Under någon tid är detta nödvändigt för att framstegen ska komma snabbare. Olika sidor av medvetande och karaktär aktiveras. Se tillbaka på ditt liv. Hur mycket har inte förändrats sedan du tog upp dessa studier?
6.9.3.177Lyssna Först när vi inser att vi själva är den främsta orsaken till våra svårigheter och att andra endast i begränsad omfattning är problemens orsak, uppfattar vi det hela på rätt sätt.
6.9.3.178Lyssna Även avsiktlig passivitet förhindrar inte att karmiska konsekvenser skapas. Passiviteten innehåller ett hemligt beslut att inte handla. Därför är det en form av handling!
6.9.3.181Lyssna Krafter från tidigare inkarnationer gör sig påminta och får oss att fatta vissa beslut, utföra vissa handlingar och inta vissa attityder.
6.9.3.184Lyssna Domens dag är inte bara på andra sidan graven. Den kan vara här och nu, på denna sida och i denna månad.
6.9.3.189Lyssna Genom hela historien kan vi se hur människor vållar varandra lidande, vilket avslöjar deras okunnighet om de högre lagarna. Genom sina egna synder straffar de sig själva.
6.9.3.194Lyssna Om till sist – och ibland långt dessförinnan – karma hinner ifatt en människa så är det inte enbart smärtsamt. Ordet karma behöver inte fylla henne med onda aningar, eftersom det goda hon har tänkt och gjort också vänder tillbaka.
6.9.3.200Lyssna Karma dras åt kring en människa efter hand som antalet inkarnationer ökar genom århundradena — eller tunnas ut efter hand som egot blir mer och mer osjälviskt.
6.9.3.203Lyssna De upplevelser och levnadsförhållanden som en människa möter beror till en del på vad hon är och vad hon gör (individuell karma), till en del på vad hon behöver och söker (evolution) och till en del på vad den kulturkrets, ras eller nation som hon tillhör gör, behöver och söker (kollektiv karma).
6.9.3.210Lyssna Konsekvenser av karma från tidigare liv visar sig i de flesta fall vid födseln, i spädbarnsåldern eller i barndomen och ungdomen. Konsekvenser av karma som initierats i det nuvarande livet ger sig tillkänna vanligen först i mogen ålder.
6.9.3.213Lyssna Vi bjuder in framtiden genom vår längtan och får uppleva konsekvenserna av våra tankar, känslor och handlingar. Var och en får det han eller hon förtjänar. Ingen favoriseras.
6.9.3.214Lyssna En människas synder är resultat av hennes begränsningar när det gäller erfarenhet, kunskap och förmågor.
6.9.3.215Lyssna När vi till sist ställs till svars inför karma blir vi inte bedömda efter de karaktärsegenskaper, goda eller dåliga, som andra ser hos oss, utan efter våra motiv, attityder och handlingar.
6.9.3.220Lyssna En svår äktenskaplig situation kan dramatiskt förändras till det bättre eller ett nytt äktenskap kanske bli lyckligare om tänkandet förbättras tillräckligt för att påverka den karma som är involverad.
6.9.3.226Lyssna Kallhamrad egoism är ett beteende som lönar sig dåligt. I tider av nöd kommer ingen till vår hjälp, i ögonblick av sorg är det ingen som tröstar. Det vi sår får vi skörda.
6.9.3.228Lyssna Karma kommer till uttryck genom händelser som kan te sig som tillfälligheter. Men det är de endast på ytan.
6.9.3.231Lyssna Den moraliska villfarelse som förleder en människa att tro att hon kan bygga sin egen lycka på andras olycka, kan övervinnas bara med hjälp av insikten om karmas sanning.
6.9.3.232Lyssna Underlåtenhet att agera i rätt tid och på rätt sätt kan föra med sig egna karmiska konsekvenser.
6.9.3.239Lyssna Om vårt evolutionära behov skulle kräva det, kommer vi att möta svårigheter som gör oss mindre intresserade av världen eller drabbas av sjukdom som gör oss mindre fästade vid kroppen. Detta har inte så mycket med karmiska påföljder att göra som med att tillfredsställa detta evolutionära behov. Båda samverkar vanligen, men inte alltid och inte nödvändigtvis. Inte heller sker detta så mycket med vanliga människor som med andliga sökare, eftersom de senare har bett om en snabbare utveckling.
6.9.3.247Lyssna Lagen är obeveklig men flexibel. Den anpassar konsekvenserna av en människas handlingar till hennes evolutionära nivå. Den som har en större insikt, den som agerar utifrån en högre grad av medvetenhet får lida mer av sina misstag.
6.9.3.251Lyssna Livets avsikt är varken att göra oss lyckliga eller olyckliga. Livet försöker få oss att förstå. Lycka eller olycka blir biprodukter till hur bra eller dåligt vi presterar i detta avseende.
6.9.3.260Lyssna Den moderna kampen för existensen är inget nytt. Det är samma himmel och samma värld som i förhistorisk tid. Scenerna har förändrats bara i detaljer. De som agerar, kvinnor och män, är desamma nu men mer erfarna. Ständig kamp har alltid varit mänsklighetens lott.
6.9.3.261Lyssna Jag tror på kärlek, inte på hat som en motiverande kraft för förändring. Samtidigt ser jag hur karma är i verksamhet med att bestraffa de själviska och hjärtlösa … Tyvärr är lidande ett av evolutionens viktigaste instrument, i synnerhet i de fall där människor vägrar att lära av intuition, förnuft och andliga profeter.
6.9.3.267,Lyssna Medan karma är i färd med att fullgöra sitt eget syfte, kan det inte undvikas att det också gör något annat och högre – att ge oss det som är viktigt för vår fortsatta utveckling.
6.9.3.270Lyssna När rättvisa skipas en människa för de oförrätter och skador som hon har tillfogat andra, när hennes negativa handlingar vållar lidande även för henne själv börjar hon kanske lära sig sanningen att endast det goda kan segra.
6.9.3.276Lyssna En människas hela öde kan hänga på en enda händelse, ett enda beslut, en enda omständighet. Denna enda orsak kan sätta tonen för alla år som följer.
6.9.3.288Lyssna Några händelser i framtiden är oundvikliga, endera därför att de är konsekvenser av handlingar som gjorts av människor som underlåter att förbättra karaktären, utveckla sina förmågor eller fördjupa sina kunskaper, eller därför att de följer det grundläggande mönstret i Världs-Idén och styrs av dess lagar för fysiskt liv.
6.9.3.294Lyssna Vi möter våra förutbestämda erfarenheter därför att vi gavs förseglade order i början av vår inkarnation.
6.9.3.314Lyssna Tillvarons hjul är i oavbruten rörelse genom olika slags upplevelser och erfarenheter och vi är ohjälpligt bundna vid det. Men när vi till sist kommer till insikt om vad det är som pågår, och får makt över det, blir vi fria.
6.9.3.324Lyssna Ödet kan föra dem samman med syftet att den yngre av dem ska få ett andligt uppvaknande genom att den äldre förmedlar sin levande erfarenhet och vidgade förståelse till den andre.
6.9.3.331Lyssna Var inte avundsjuk på människor som har lyckan med sig. Gudarna har givit dem en portion god karma, men när den är uttömd kommer mycket att berövas dem – men inte deras inre, andliga skatter.
6.9.3.337Lyssna Att vårt öde innehåller välkomna såväl som ovälkomna händelser och omständigheter är obestridligt. Ingen undgår detta. Men det är ojämnt fördelat människor emellan. Proportionerna mellan det ena och det andra skiftar från individ till individ …
6.9.3.343,Lyssna Vårt liv liknar ett pussel. Vi samlar på oss små, märkligt formade pusselbitar – och så en dag framträder ett mönster.
6.9.3.348Lyssna Var och en av oss lever under en viss period i historien på en viss plats eller vissa platser under denna period. Varför just här och nu? Vänd dig till konsekvenslagen (karma) för att få svar, den lag som binder samman tidigare jordeliv med det nuvarande.
6.9.3.367Lyssna Omständigheter eller andra personer kan bidra men aldrig vara ansvariga helt och hållet för en människas misslyckanden och olyckor. Om hon granskar sig själv kommer hon att upptäcka att de avgörande orsakerna alltid finns hos henne själv
6.9.3.381Lyssna Det kan vara förutbestämt för en människa att leva i vissa omgivningar, men det sätt på vilket hon tillåter dem att påverka sig är inte förutbestämt.
6.9.3.385Lyssna Karma är lika aktiv när det gäller att forma framtiden för stora mäktiga nationer som för enkla och obetydliga människor.
6.9.3.386Lyssna Efter att en tillräckligt lång tid hade förflutit kommer en människas yttre livsvillkor att i stora drag hålla jämna steg med hennes inre utveckling.
6.9.3.387Lyssna De människor vi möter, de händelser vi ställs inför och de platser vi besöker må vara betydelsefulla men de är, trots allt, mindre viktiga än våra tankar om dem.
6.9.3.388Lyssna Eftersom det medvetande som står bakom universums liv är oändligt vist, finns det alltid en orsak till vad som händer. Därför är det bättre att försöka ta reda på orsaken till svåra upplevelser än att ge utlopp för frustration över dem. Kanske är det tröstande att lägga skulden på andra, men det förändrar inte situationen. Om vi istället rannsakar oss själva tas det första steget mot att olyckliga omständigheter får ett slut. Letar vi fel hos andra förlängs plågan.
6.9.3.391Lyssna … Vi är alla en enda stor familj. Detta är vad eftertanke kring våra erfarenheter lär oss. Så småningom står det klart att vi — som Överjag — är en enda enhet, likt armar och ben på en enda kropp. Slutsatsen av detta är att vi måste tillgodose andras välbefinnande i lika hög grad som vårt eget…
6.9.3.395,Lyssna Ett studium av karmalagen låter oss förstå att vi måste betala inte bara för våra misstag utan också för det vi borde ha gjort men underlät att göra …
6.9.3.402,Lyssna En grundläggande lärdom av observationer från mina resor över hela världen är att Herakleitos hade alldeles rätt när han skrev: ” Människans karaktär är hennes öde”.
6.9.3.407Lyssna En kreativ och självständig människa kan initiera verksamheter som ger henne inkomst och förmåner. Men om de samtidigt även gynnar andra skapar hon god karma åt sig själv. Detta gäller självfallet endast värdefullt arbete.
6.9.3.409Lyssna Även om det är sant att mycket av vår omtalade fria vilja i själva verket är illusorisk, är det lika sant att det mesta som händer oss i livet, och som verkar så förutbestämt, ändå har sin grund i vår karaktär och mentala kapacitet. Detta är varken tillfälligt eller godtyckligt. Våra val och reaktionsmönster, attityder och beslut är till sist ändå beroende av vårt psykologiska tillstånd och påverkar självfallet det som händer. ”Karaktär är öde” - är ett enkelt uttryck för den största sanning. Var finns friheten för en människa när härstamning och familjesituation i förväg arrangerar så många faktorer i hennes liv?
6.9.3.426Lyssna … Filosofin bekräftar att karma i de flesta fall kan förändras, modifieras eller neutraliseras. Men det finns vissa gränser bortom vilka vi inte kan gå.
6.9.3.454,Lyssna Hur mycket vi än spanar in i framtiden kommer vi inte närmare verklig inre frid. Men genom att troget söka och hålla oss till Överjaget, belönas vi efter hand med ljus och liv som aldrig dör.
6.9.3.473Lyssna Det är viktigare att gå framtiden till mötes rustad med goda principer och en stark karaktär än med förutsägelser om dess detaljer. Om vi möter varje dag med en positiv inställning kan resultatet inte bli negativt.
6.9.3.488Lyssna Alla måste vi bära konsekvenserna av våra handlingar. Det kommer vi inte undan. Men det finns självfallet både goda och onda handlingar. I viss utsträckning kan nya, positiva minska effekterna av gamla, negativa. Men hur långt detta räcker varierar med nödvändighet från individ till individ. Den som har kunskap och makt, den som kan meditera djupt och kontrollera sin tankar, ord och handlingar, kan självfallet påverka konsekvenserna i mycket högre grad än den som saknar dessa möjligheter.
6.9.3.499Lyssna Karma ger oss tillbaka det vi själva har skapat, inte det vi önskar. Men ibland är det fullt möjligt att de två sammanfaller. Om vi själva till en del är skapare av våra egna svårigheter, drar vi också till oss lycka och framgång tack vare vår mentala styrka.
6.9.3.500Lyssna Vilken människa har mer än en partiell frihet? Alla får vi möta konsekvenserna av våra handlingar, men de visa och disciplinerade kan i någon mån modifiera dem med nya handlingar.
6.9.3.515Lyssna Karma är en del av oss, vi kommer inte undan den. Men om vi bättrar oss på olika sätt kan motsvarande eko uppstå i vår karma.
6.9.3.516Lyssna Karma berövar oss inte all frihet men begränsar den. Om konsekvenser av tidigare orsaker bygger murar omkring oss, kan nya orsaker initieras som ger andra resultat till följd av bättre karaktär och skärpt intelligens.
6.9.3.531Lyssna Om valen mellan olika möjligheter hade gjorts annorlunda skulle säkerligen också livet ha gestaltat sig annorlunda. Men var friheten att välja egentligen så stor som det kunde tyckas?
7.9.3.541Lyssna Det som fördröjer manifestationen av en människas dynamiska tänkande när det gäller att förbättra sin omgivning eller förädla sin karaktär är tyngden av hennes egen karma. Men det är bara fråga om en fördröjning. Om hon håller fast vid sin föresats och sin koncentration måste ansträngningarna så småningom ge resultat.
6.9.3.544Lyssna Konsekvenslagen (karma) är inte nyckfull utan oåterkallelig, men dess effekter kan ibland modifieras, ja till och med neutraliseras genom att nya orsaker i form av motsatta tankar och handlingar introduceras. Detta innefattar i sin tur en radikal omläggning av livsstil - och kallas botfärdighet.
6.9.3.545Lyssna Många bryter omedvetet mot livets högre lagar. Andra som endera är fullt medvetna om dem eller tror på dem, förstår dem inte tillräckligt väl för att personligen tillämpa dem.
6.9.3.547Lyssna Vem har makt att förändra konsekvenserna av sina gärningar i det förflutna? Vi kan gottgöra, vara ångerfulla, göra botövningar och kompensera genom goda handlingar. Det är karmas uppgift att lära oss att ta ansvar för det vi gör och lära oss förstå att vi inte kan undgå detta ansvar. Men det finns även ett mått av frihet och utrymme för kreativitet som tillhör det gudalika, högre jag som var och en bär inom sig.
6.9.3.550Lyssna Det som har hänt har hänt, vi kan inte göra något åt det… Men om det förgångna inte kan förändras så kan vår nuvarande inställning till det göra det. Vi kan lära oss läxor från det förgångna med visdomens hjälp, vi kan försöka förbättra oss själva och våra handlingar, vi kan skapa ny och bättre karma. När detta väl är gjort, är det bästa vi kan göra att glömma det förgångna helt och hållet och att i stället lära oss att leva i det eviga nuet genom att gå in i det verkliga varat, in i jag är-medvetandet — inte jag var.
6.9.3.551,Lyssna Karma aktiveras bara om de karmaskapande tankarna och handlingarna är starka nog för att överleva. När det gäller en upplyst människa, för vilken livet antar en drömlik karaktär och som genomskådar världen för vad den är, utspelas alla erfarenheter enbart på medvetandets yta. Hans innersta påverkas inte. Därför skapas inte heller någon karma och därför är han också för alltid fri från kretsloppet av födelse och död när han i dödsögonblicket lämnar sin kropp.
6.9.3.569Lyssna Uppfattningen att karma fungerar som en automatisk maskin är inte helt korrekt, därför att den inte är helt komplett. Det som saknas är nåden.
6.9.3.570Lyssna Det finns ingen annan domare av dina handlingar än karmalagen hos ditt eget Överjag.
6.9.3.575Lyssna ... Överjaget är fortfarande här vad som än händer och hjälper dig igenom svårigheterna. Det som drabbar din kropp och dina ägodelar kan inte skada ditt verkliga jag. Svårast är det när andra är beroende av dig - men även då måste du lära dig att anförtro dem i Överjagets kärleksfulla händer och inte försöka bära alla bördorna på dina egna axlar. Om Överjaget kan ta hand om dig, kan det även ta hand om dem.
6.9.3.577,Lyssna Verkningarna av en människas karma skulle aldrig upphöra om hennes egoism aldrig kom till ett slut — en ond cirkel utan räddning. Men när känslan av ett personligt jag, som är karmas orsak och kärna, inte längre finns kvar är den återstående karman också borta.
6.9.3.578Lyssna Kompensationslagen har ingen domsrätt över det eviga och odelade Överjaget, det verkliga väsendet, endast över det förgängliga egot, dess kropp och medvetande.
6.9.3.579Lyssna Om en människa börjar leva i samklang med Överjagsmedvetandet måste hon avstå från den fria vilja och det fria val som hon tidigare har haft. Nu existerar hon inte längre enbart för att tillfredsställa egots begär, nu är Överjaget den styrande faktorn.
6.9.3.581Lyssna … Var och en som ställer sig till Överjagets förfogande och inspireras av dess välsignelse kan förnimma hur en sällsam följeslagare står vid hans sida och arbetar för människans bästa.
6.9.3.583,Lyssna
17 maj 2011
12 dec 2014
9 apr 2019
19 sep 2015
6 okt 2022
24 jul 2017
18 dec 2024
1 jun 2016
5 jan 2025
20 okt 2023
12 apr 2017
20 mar 2018
15 nov 2016
24 okt 2019
12 okt 2013
8 jul 2011
13 sep 2022
24 feb 2018
12 sep 2022
21 maj 2017
29 sep 2015
23 feb 2011
19 mar 2015
25 sep 2017
28 okt 2022
10 jan 2014
8 jan 2018
23 nov 2021
15 dec 2013
23 apr 2023
21 okt 2015
18 jan 2017
15 okt 2023
19 feb 2019
7 jan 2019
23 okt 2014
2 maj 2016
7 jan 2016
9 jun 2023
17 apr 2021
29 aug 2019
26 sep 2015
27 jun 2017
29 jun 2017
8 feb 2019
16 apr 2017
9 aug 2017
13 jan 2019
22 mar 2017
15 nov 2024
18 okt 2020
16 feb 2021
29 okt 2019
13 jul 2012
16 feb 2023
24 maj 2021
22 mar 2020
31 mar 2022
6 maj 2023
26 aug 2015
7 aug 2015
7 jan 2023
1 dec 2024
5 jun 2017
22 feb 2021
28 feb 2016
16 apr 2023
12 jan 2021
2 dec 2023
26 sep 2023
12 dec 2022
24 nov 2022
11 aug 2024
26 maj 2012
9 jun 2022
13 maj 2021
12 nov 2020
30 maj 2024
27 apr 2016
6 nov 2019
18 dec 2022
18 nov 2018
26 feb 2023
28 apr 2015
10 mar 2011
4 jul 2017
18 jan 2021
27 aug 2019
31 mar 2020
4 aug 2016
17 nov 2023
13 jul 2018
30 dec 2020
18 jan 2014
3 okt 2023
9 sep 2020
16 maj 2018
6 aug 2019
7 aug 2019
2 apr 2018
6 maj 2014
21 maj 2024
3 sep 2013
23 jul 2020
22 jun 2015
24 jul 2020
9 dec 2022
7 sep 2012
31 aug 2020
7 nov 2023
14 nov 2023
14 jan 2019
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se