Biblioteket
Befrielse från livets olyckor och lidanden är helt beroende av att vi frigörs från slaveri under egot.
6.8.4.1Lyssna Ett viktigt skäl till att de stora andliga lärarna alltid hos sina elever har inskärpt betydelsen av att ge upp egot är detta: När egot ständigt är sysselsatt med sina egna personliga angelägenheter begränsar det i hög grad sina möjligheter. Det kan inte nå den opersonliga verkligheten som är så annorlunda och så långt borta från vad det tänker på dag efter dag, år efter år. Endast genom att ta avstånd från sina självpåtagna trivialiteter kan det mänskliga medvetandet uppleva oändligheten, den gudomliga själen som är dess innersta verklighet.
6.8.4.2Lyssna Allt har ett pris. För att bli medveten om Överjaget måste vi betala genom att avstå från det som står i vägen. Ge upp egot!
6.8.4.4Lyssna Vi identifierar oss med våra tankar, känslor eller passioner. Vår verkliga identitet undgår oss på detta sätt.
6.8.4.7Lyssna Obegränsad tillgång till Överjaget är inte gratis. Vi måste betala ett högt pris - att alltid hålla egot i bakgrunden.
6.8.4.10Lyssna Egomedvetandet har separerat oss från vår källa men så behöver det inte vara för all framtid. Tack vare det andliga sökandet kan vi bit för bit närma oss återföreningen av ett kuvat ego med sitt ursprung, som därefter handlar genom oss.
6.8.4.17Lyssna Så länge vi tror att vårt ego är verkligt och bestående, eller så länge vi tänker och handlar som om det vore det, lika länge är vi beroende av materiella ägodelar och världsliga önskemål, eftersom det ena är grunden till det andra.
6.8.4.19Lyssna Det är inte möjligt för människor att leva i vänskaplig harmoni med varandra så länge egot kontrollerar dem. Allt de kan göra till dess att orsaken till all denna disharmoni själv är kontrollerad, är att minska friktionerna till ett minimum genom att mildra dess grövsta provokationer.
6.8.4.25Lyssna Så länge det begränsade lägre jaget tror sig vara klokt nog att fatta alla beslut och lösa alla problem på egen hand, kommer det att finnas en skiljemur mellan det och den högre makten.
6.8.4.28Lyssna Vi kan bara ha en tanke i taget i medvetandet… Så när vi bara tänker på det personliga, separata egot är det fullt tillräckligt för att hindra oss från att identifieras med Överjaget…
6.8.4.31,Lyssna Ditt handikapp är det starka egot, det ”jag” som står i vägen för sökandet och som måste ges upp under svåra plågor. Men när det en gång har skett, kommer du att känna en oerhörd lättnad och inre frid.
6.8.4.33Lyssna Tills vi inser att egot självt, med alla sina mentala och känslomässiga attityder är vår fiende, blir försöken att uppnå andlig frihet som att gå runt i cirkel.
6.8.4.34Lyssna Vi kommer att upptäcka sanningen om oss själva därigenom att vi inser misstaget att tro att vi bara är egot och inget mer. Denna upptäckt leder oss in på vägen mot upplysning och frigörelse, men bara i den omfattning som vi lever den – därför att filosofi är inte filosofi om den inte tillämpas i det dagliga livet.
6.8.4.40Lyssna Människan börjar sökandet efter den högsta sanningen med hjälp av sitt ego. Detta arbete leder till allt högre nivåer av insikt. Men om sanningen ska fram måste hon till sist ge upp egots dominans helt och hållet. Det går så till att egots begränsningar överges. Istället vänds blicken mot egots ursprung, mot dess universella källa.
6.8.4.41Lyssna Själens närvaro måste upptäckas och dess medvetande uppnås. Men egots kärlek till sig själv överskuggar det ena och dess kaotiska natur lägger hinder i vägen för det andra.
6.8.4.45Lyssna Egot är centrum för konflikter som leder till sorg och lidande. Det finns ingen möjlighet att bli fri från detta innan vi har uppnått frihet från egot.
6.8.4.46Lyssna Hur sann är Bibelns metaforiska utsaga att människan inte kan se Guds ansikte och fortsätta att leva. Ja, det är sant, egot måste dö om Gud ska vara närvarande.
6.8.4.52Lyssna Det är detta personliga ego som lurar oss att tro att det är vårt jag, vårt verkliga jag, som alltid tar för sig, aldrig får nog och hela tiden skapar nya illusioner och falska föreställningar. Det är detta ego, som med sina förslagna metoder håller oss borta från att upptäcka verkligheten.
6.8.4.66Lyssna Så länge människan lever utan kunskap om sitt eget verkliga jag kan hon inte leva i frid. Men när hon har lärt sig att lita på det och helt och fullt kan vila i det, finns det inget som kan förmå henne att avstå från den friden.
6.8.4.69Lyssna När tankar och känslor börjar uppfattas som objekt för vårt medvetande, är det ett välkommet tecken på att vi inte längre är lika bundna vid egot som tidigare.
6.8.4.72Lyssna Trots att de bär den gudomliga skatten inom sig bryr de sig inte om den. Så hårt är det åtskiljande egots grepp om de flesta människor.
6.8.4.73Lyssna När medvetandet är belamrat av minnen kan det inte befria sig från egot och ”komma hem”.
6.8.4.74Lyssna Vanorna att tänka och handla blir efter hand så stelbenta och svåra att förändra att introduktionen av en ny livsstil, hur önskvärd den än må vara, initierar en långvarig kamp.
6.8.4.76Lyssna Vi är fångar i vårt ego därför att vi är fångar i vårt förflutna.
6.8.4.77Lyssna Den ständigt pågående tankeprocessen och egots fascination av sig självt står i vägen för det gudomliga Överjaget, varifrån såväl våra tankar som vårt ego kommer.
6.8.4.82Lyssna Även om den högsta sanningen i all sin lysande fullkomlighet skulle framträda inför vårt medvetande, skulle vi inte känna igen den för vad den är - och än mindre förstå den - om förberedelser och rening inte hade föregått...
6.8.4.87,Lyssna Egot står i vägen för sig självt och stänger ute sanningen. Det är så upptaget av sig självt att det inte ser något annat än sina egna idéer, sina egna åsikter…
6.8.4.90,Lyssna Vägen till målet blockeras av egot…
6.8.4.95,Lyssna Minnet tillhandahåller föredömen och traditioner, värderingar och vanor som strukturerar vår tillvaro. Minnet är den dominerande auktoriteten, men också tyrannen som håller oss fångna och vägrar oss frihet - ett frihetsberövande som effektivt hindrar oss från att finna sanningen, som effektivt bygger en barriär mellan oss och verkligheten. Var och en kan komma ihåg sitt förflutna, färgat av egot, men bara den upplyste kan glömma det och frigöra sig från alla dessa hinder.
6.8.4.101Lyssna Varje diskussion som utgår från egoistiska motiv är korrumperad redan från början och kan inte säkerställa ett gott resultat. Egot sätter egetintresset i främsta rummet och förvränger varje argument och ord, ja till och med fakta så att det passar detta intresse.
6.8.4.102Lyssna Att beskriva egot som ”litet” och personligheten som ”obetydlig” är att betrakta det utifrån där det försvinner i mängden av andra egon. Men om vi ser det inifrån människan själv finner vi att det är oerhört viktigt, att det dominerar hennes medvetande, en gigant som håller henne nere …
6.8.4.104,Lyssna Med en del av oss söker vi sanningen uppriktigt och ärligt men med en annan del försöker vi undvika den.
6.8.4.106Lyssna Vi försöker undvika att erkänna för oss själva att vi är fängslade i okunnighet och lidande på grund av vårt eget ego, att dess tillstånd är osunt och obalanserat och att vi måste finna ett sätt att befria oss från dess slaveri.
6.8.4.114Lyssna Med sin fåfänga och sina personliga begär stänger egot in sig i sig självt och isolerar sig från det universella livets sanning, verklighet och makt.
6.8.4.119Lyssna Det är ett gammalt välkänt faktum att sanning kan vara mycket besvärande. Det är därför som den är mer hedrad än praktiserad. Men för vem är sanning störande? För det personliga egot naturligtvis!
6.8.4.123Lyssna Människor är inlåsta i sina små egon. De är fängslade men vet inte om det. Följaktligen kräver de inte att bli fria - ännu mindre anstränger de sig för det.
6.8.4.128Lyssna Vi måste acceptera det faktum att de flesta människor har en otrolig förmåga att vara fullt tillfreds med egots begränsningar, att de inte har någon om som helst önskan att bli av med dem för att gå vidare till en högre nivå.
6.8.4.130Lyssna Helt upptagna som de är av det personliga livet och familjelivet, underlåter de att öppna sig för den milda utstrålningen från sin innersta verklighet. De lever som om den inte fanns.
6.8.4.143Lyssna Det kanske inte är för att människor är dåliga eller onda, utan snarare därför att de är så upptagna av att skaffa sitt levebröd, att ta hand om sina nära och kära och att ägna sig åt sina fritidsintressen, som gör att egot tillåts fylla hela deras tillvaro. Men hur mycket går de inte miste om genom att enbart ägna sig åt detta och aldrig ställa den avgörande frågan - varför är jag här?
6.8.4.145Lyssna Om vi kan frigöra oss från tyngden av minnen från det förgångna och förväntningar om framtiden, kan vi också befria oss från egot...
6.8.4.150,Lyssna Att ge upp egot är att ge upp tankarna på det. Detta sker genom att stilla dem när som helst i det dagliga livet när vi blir medvetna om dem. När det händer försvinner egot… Denna konst att låta egot hamna i bakgrunden genom att plötsligt stoppa dess brusande flod av tankar kan inte åstadkommas utan vidare om vi inte tidigare har övat oss i regelbunden meditation…
6.8.4.151,Lyssna Ända tills sanningen uppenbaras för honom kan han inte veta att den avgud han hela tiden dyrkar, är egot. Om han kunde ha Gud i åtanke lika mycket som egot, skulle han ganska snart bli upplyst och etablerad i det högre medvetandetillståndet, något som andra ägnar liv efter liv åt att mödosamt försöka förverkliga.
6.8.4.153Lyssna Vad som helst som kan befria oss från egots tyranni är värt att prövas - en idé, en speciell situation, en medvetet framkallad sinnesstämning eller en osjälvisk handling. Det går lättare, och resultatet blir så mycket bättre om vi avstår från tankar på vår egen personliga historia.
6.8.4.155Lyssna Om vi kunde sluta älska vårt ego och i stället börja älska vårt Överjag så skulle framgångarna snabbt infinna sig.
6.8.4.157Lyssna Det finns en bra metod som hjälper oss att uppnå detta syfte. Det är vägran att identifiera sig, sitt jag, med det personliga egot. Men detta kräver en frekvent, för att inte säga ständig uppmärksamhet på våra tankar, känslor och kroppen. Denna träning kan ske när som helst och var som helst, men ska inte uppfattas som en meditationsövning.
6.8.4.159Lyssna Ju mer du anstränger dig för att bekämpa egot, desto större plats tar det i dina tankar, och du är fortfarande dess fånge. Bättre då att vända egot ryggen och koncentrera uppmärksamheten på det högre jaget.
6.8.4.161Lyssna En människa börjar komma till sig själv den dag hon avvisar begär från egot. Det kanske inte varar mer än någon minut, därför att egot är nog starkt för att ta tillbaka sin makt över oss — men processen har börjat…
6.8.4.162,Lyssna De är mer välbetänkt att ha för vana att misstro sitt ego, och dess motiv, än att inte göra det.
6.8.4.164Lyssna Den energi som till vårt eget förfång används för att vidmakthålla egot och klänga oss fast vid våra illusioner, kunde lika gärna användas i ett uthålligt sökande efter Överjaget för vårt eget bästa.
6.8.4.165Lyssna Om vi söker efter egots fördolda aktiviteter kommer vi att finna dem på de mest osannolika ställen, till och med i våra mest upphöjda andliga strävanden. Egot vill inte dö och välkomnar därför även denna stora förändring om det är enda möjligheten att undgå förintelsen…
6.8.4.167,Lyssna Egot har satt sig självt i högsätet, i alla sammanhang gör det anspråk på sin överhöghet. Detta kan möjligen accepteras för vanliga människor i det vanliga livet, men inte för en sökare efter sanning när det gäller viktigare frågor i sökandet. Sökaren måste utveckla vanan att uppfatta sitt ego som sin fiende, stå emot det snarare än att smickra det.
6.8.4.169Lyssna Det är mycket lättare att identifiera sig med egot än med Överjaget. Därför är det nödvändigt att ständigt vända tillbaka till dessa idéer och övningar.
6.8.4.175Lyssna Kära Ego: ”Det är uppenbart att jag inte kan leva utan dig i den här världen. Din närvaro är överväldigande, den dominerar varje instinkt, varje tanke, känsla och handling. Men det är lika tydligt att jag inte kan leva med dig. Tiden har nu kommit att förändra vår relation. Därför ber jag dig om en enda sak: Låt mig vara ifred!”
6.8.4.176Lyssna Det kan inte hjälpas - vi lever i ett mänskligt ego och upplever dess önskningar och begär. De flesta av oss är trollbundna av det, men egot kan hänvisas till sin rätta plats och stanna där. Detta möjliggörs för det första tack vare en djup förståelse av vad egot är, för det andra genom en stark längtan efter att höja sig över det och för det tredje genom att fortsätta sökandet tills målet slutligen nås.
6.8.4.177Lyssna Genom att analysera oss själva bidrar vi till att tillintetgöra egot. Men detta är sant bara om analysen är objektiv och om den balanseras av synsätt som hör hemma på den korta vägen. I annat fall är det ett överdrivet och osunt sysslande med egot, något som passar det alldeles utmärkt!
6.8.4.178Lyssna I livets alla skiften måste vi sträva efter att uppfatta och följa själens vägledning och tygla egots högljudda önskningar. Själen ger oss stöd och hjälp så att vi kan få andligt välbefinnande, medan egot gör svåra situationer ännu värre.
6.8.4.179Lyssna Vad finns i ditt hjärta? Ramakrishnas var fullt av den gudomliga modern, som han kallade Gud. Och det dröjde inte innan han fann henne. Den helige Franciskus av Assisi satte ödmjukhet i främsta rummet och blev sin tids mest ödmjuka människa. Att fixera ett ideal i hjärtat är första steget mot att förverkliga det.
6.8.4.180Lyssna Arbetet börjar med att röja undan det som hindrar medvetandet från att se sanningen, sådant som gör det omöjligt att se verkligheten som den är.
6.8.4.186Lyssna De som är besvikna över att inte ha fått några mystiska upplevelser är missmodiga i onödan. Deras högre värderingar, seger över egoismen och val av verkligt välbefinnande i stället för enbart njutning, är deras svar till Överjaget och bekräftar deras verkliga framåtskridande på ett bättre sätt än kortvariga känslomässiga upplevelser.
6.8.4.189Lyssna Vi måste lära oss att se det individuella jaget — personen, egot — som något skapat av vårt medvetande och därför försöka lösgöra oss så mycket som möjligt från det. Efter hand som denna process fortskrider, kommer vi djupare in i sanningen, närmar oss upplysningen mer och mer.
6.8.4.190Lyssna Ju mer vi strävar efter opersonlighet i tanke, ord och handling, desto mindre kommer vi sannolikt att identifiera oss med egot. Detta bereder en väg, skapar ett utrymme och öppnar en möjlighet för det som är bakom egot att börja manifestera sig.
6.8.4.191Lyssna Det högre medvetande som människor söker på så många olika sätt — i extas eller förtvivlan — är redan hos oss men fördolt och kvävt av vårt begränsade egomedvetande…
6.8.4.193,Lyssna Den hårdhet med vilken vi klamrar oss fast vid egot och härigenom avskärmar oss från Överjagets liv, liksom den stelbenthet som håller oss fångna i den gamla, sorgligt begränsade tillvaron, är resultat av vanans makt. Om vi ska komma loss från den och ta oss in i den fria kreativiteten i det högre livet, måste den onda cirkeln brytas. Förändringen kan tvingas på oss genom en chock av dramatiska händelser, möjliggöras genom nåd av en upplyst människa eller uppnås genom en desperat viljeyttring. På vilket sätt detta än sker, är det början på slutet för egot och början på det bästa för oss själva.
6.8.4.194Lyssna ”Välsignade är de fattiga i anden”, sade Jesus. Vad menade han? Att vara fattig i mystisk mening betyder att slippa vara egots fånge, det vill säga att vara egofri.
6.8.4.196Lyssna En klok lärare sa till mig: ”Begär inte en osjälviskhet av människor som de inte har förmågan att klara. Begär endast att de ska förstå att det är i den riktningen som den gudomliga Världsidén leder oss. På ett eller annat sätt kommer de så småningom att bli så utmattade av egot att de underordnar sig Överjaget helt och fullt.”
6.8.4.197Lyssna Den som jobbar hårdast för att distansera sig från egot, kommer att nå längst i det andliga sökandet. Men det är en seg och utdragen kamp, eftersom den felaktiga uppfattningen att egot är vårt verkliga jag håller oss fångna med hypnotisk kraft. All den styrka som vi kan mobilisera måste sättas in i kampen för att befästa sanningen och undanröja missuppfattningar, och de finns inte bara i intellektet utan också i känslan och viljan.
6.8.4.198Lyssna Summan av alla tankar en människa har utgör hennes ego. Genom att överlämna tankarna till stillheten ger hon upp sitt ego, förnekar hon sig själv med Jesu ord.
6.8.4.200Lyssna … Sluta att identifiera dig med personligheten och du kommer att finna Överjaget.
6.8.4.203,Lyssna … Egot kommer alltid att sträva efter att bevara sig självt. När det är nödvändigt väjer det inte för något. Det förkläder sig, det är fullt av slughet, falskhet och anspråksfullhet. Det döljer sina motiv, tar på sig äkta andlighet som det förvanskar och missbrukar för att främja sina egna intressen.
6.8.4.207,Lyssna … Även om våra egna ansträngningar inte är räcker till för att garantera att nåden ska komma, är de ändå nödvändiga förutsättningar för att det ska ske. Intellektuella, känslomässiga och moraliska strävanden är lika viktiga som våra böner och vår längtan för att attrahera nåden …
6.8.4.210,Lyssna Ingen kan göra för någon annan vad Livet lär en människa att göra för sig själv, nämligen att ge upp egot till det Högre jaget. Utan ett sådant överlämnande kan ingen uppnå det Högre medvetandet. Det är lönlöst att förvänta sig att någon annan skulle kunna åstadkomma denna oerhörda förändring inom oss, ingen mästare kan göra det. Det rätta sättet, och enda sättet är att upphöra med det patetiska fastklängandet vid den egna förmågan, den egna småttigheten och de egna begränsningarna…
6.8.4.211,Lyssna ”Sanningen ska göra er fria”, lovade Jesus. Vad var det för slags frihet han talade om? Svaret kan endast bli - frihet från egot! Detta styrks av uttalanden om nödvändigheten av att dö till sig själv som han gjorde vid andra tillfällen.
6.8.4.212Lyssna Om vi är villiga att ge de intuitiva krafterna företräde i vårt liv, måste vi anstränga oss för att stå emot de egoistiska.
6.8.4.215Lyssna De som inte kan, eller själva inte har lust att undergräva egots dominans inifrån måste stå ut med att nedbrytningsprocessen i stället kommer utifrån. Det förra skapar känslomässigt lidande och mental oro. Det gör även det senare, men här tillkommer problem, grusade förhoppningar, sjukdomar och andra olyckor.
6.8.4.216Lyssna Innan vi kan utveckla det bästa inom oss måste det sämsta röjas ur vägen. Egot måste renas bit för bit om Överjaget ska kunna återuppstå i vårt medvetande. Därför är det så viktigt att rena känslorna och korrigera våra tankar. Begären och negativiteterna måste övervinnas för att bana väg för sanning, skönhet och godhet.
6.8.4.220Lyssna Att dö till egot betyder att göra sig fri från de tankemönster som vanligen dominerar våra liv.
6.8.4.222Lyssna Det vi måste göra är att frigöra oss från egot med all dess stolthet, girighet och passion och lära oss inse vårt beroende av Överjaget.
6.8.4.223Lyssna När egot, det egna egot, allt oftare känns outhärdligt, kan det tas som ett gott tecken på att det andliga sökandet går framåt.
6.8.4.229Lyssna Jesu uttalande att den som vill rädda sitt liv ska mista det är oåterkalleligt. Det är en både universell och evig sanning... Överjagets obevekliga krav är att vi måste avstå från vårt överdrivna intresse för den här världens lägre aktiviteter, som vi är så helt och hållet uppslukade av, innan det visar sig för oss i all sin skönhet och storslagenhet, fridfullhet och makt.
6.8.4.230,Lyssna Om det finns någon speciell hemlighet som den framgångsrike mystikern har att erbjuda, så är det att egot måste ut ur oss och att vi måste ut ur egot!
6.8.4.232Lyssna Även om du inte längre är rädd för andra ska du ändå vara rädd för dig själv, var rådet från en av tänkarna i det gamla Rom. Ända tills egot är besegrat i grunden är det nödvändigt att alltid vara vaksam.
6.8.4.235Lyssna Visdomen i psalm 46 - ”Var stilla och besinna att jag är Gud” - kan testas av var och en. När egot tystnar kommer uppenbarelsen vi längtar efter.
6.8.4.236Lyssna … Hur mycket vi än polerar och putsar på egot så måste det ändå till sist överlämna sig till Överjaget.
6.8.4.237,Lyssna Ge upp de yttre illusionerna och vinn den inre verkligheten. Ge upp idén att du är en kropp och ta emot Överjagsmedvetandet som belöning.
6.8.4.238Lyssna Så snart reningen av egot har nått tillräckligt långt måste arbetet börja med att frigöra oss från egoismen. Detta sker genom eftertanke, meditation och osjälviska handlingar, men också genom att uppmärksamt iaktta oss själva.
6.8.4.239Lyssna Varje gång vi undviker ett impulsivt vredesutbrott eller att ge en skarp tillrättavisning står vi emot egot. Det sammanlagda resultatet av många sådana erfarenheter är en uttunning av egot, vilket drar oss närmare det ögonblick då det slutligen förintas.
6.8.4.241Lyssna Vad är meningen med liknelsen om den förlorade sonen om inte att den påminner oss om människan som har kommit på avvägar och tvingas leva på smulor från den här världen medan Överjagets bröd erbjuds henne?
6.8.4.247Lyssna Det personliga egots drivande, aggressiva vilja måste ersättas av den passiva, svagare viljan hos det uppgivna egot.
6.8.4.251Lyssna Varje försök att distansera sig från sitt ego, att vara en observatör av dess tanke- och handlingsvanor, att frigöra sig från dess önskemål och begär blir framgångsrikt endast om det är skoningslöst.
6.8.4.260Lyssna Det måste komma en tid, endera i det nuvarande livet eller i något senare, då egot tvingas ge upp kampen samtidigt både mot sig själv och mot den högre makten.
6.8.4.261Lyssna Endast den djupaste reflexion, den mest upphetsande mystiska upplevelse eller den övertygande kraften i en profets uppenbarelse kan leda en människa till den stora upptäckten att det inte är det personliga egot som är hennes verkliga centrum.
6.8.4.265Lyssna … Han har flyttat uppmärksamheten från det världsliga till det andliga, men egot är fortfarande i full verksamhet. När meditationen närmar sig sanningen stannar han upp skräckslagen inför känslan av att förlora sig själv. Hans lilla personliga värld är det enda som verkligen intresserar honom.
6.8.4.271,Lyssna Egot gör förbittrat motstånd under hela resan, det söker hindra oss på varje meter av vår väg och övervinns inte utan ständig kamp mot dess bedräglighet och villfarelser.
6.8.4.284Lyssna Egot är listigt, raffinerat och försåtligt. Även när en person sedan länge har lämnat en grövre livsstil bakom sig, smyger det sig in i hans böner och meditationer, in i det mesta av hans inre arbete.
6.8.4.288Lyssna Om egot inte längre förmår hålla honom fången genom hans animala instinkter, låtsas det vara hans högre jag, smickrar det honom för hans ädla ambitioner, nästlar det in sig i hans intuitioner och försöker vilseleda honom i hans böner och meditationer.
6.8.4.293Lyssna Egot kan hålla sig gömt under många osanningar, vanföreställningar eller undanflykter, och det av såväl andligt som av världsligt slag.
6.8.4.295Lyssna Hur lätt kan inte egot gömma sig bakom högtravande ord och falsk altruism! Hur snabbt kan inte egot utnyttja andra för att främja egna intressen! Och hur enkelt kan det inte leda in en äkta längtan på sidospår eller, ännu värre, i en fälla!
6.8.4.304Lyssna Egot finns vid vår sida och väntar på en möjlighet att vilseleda oss, ta dåliga beslut eller göra felaktiga tolkningar om detta kan hindra eller fördröja vår andliga utveckling — och på så vis bevara sitt eget liv.
6.8.4.307Lyssna Det vore välbetänkt att misstänka att egot även är med i vår djupaste andliga längtan, i våra reflektioner och erfarenheter.
6.8.4.308Lyssna Det kan förväntas att egot försöker skydda sig självt — även om det tvingas gå så långt som till att engagera sig i ett andligt sökande som av allt att döma slutar i dess egen förnedring.
6.8.4.309Lyssna Vi slipper inte undan egot så lätt. Om vi flyttar över intresset till den andliga nivån så flyttar även dess fantasi dit och smickrar oss med psykiska upplevelser eller visioner.
6.8.4.312Lyssna Egot smyger sig även in i vår andliga längtan och i våra andliga strävanden. Det tar från läran endast sådant som passar dess egna syften och ignorerar resten, eller godtar bara sådant som kan förenas med sin egen personliga bekvämlighet och ogillar resten.
6.8.4.315Lyssna Trots att egot gör gällande att det befinner sig i krig mot sig självt, kan vi vara övertygade om att det inte tänker tillåta någon verklig seger, endast en skenbar...
6.8.4.316,Lyssna Egot hittar hela tiden på nya sätt att sabotera det andliga sökandets mål. Det sker, slugare och listigare än någonsin när det ger sig ut för att samarbeta med sökandet och dela dess upplevelser.
6.8.4.317Lyssna Egot, den listiga gamla räven, är fullt kapabel att engagera sig i andliga övningar av alla slag och att uppvisa andlig längtan på alla nivåer av innerlighet och värme.
6.8.4.319Lyssna Sökaren uppmanas att vara på sin vakt mot egot, sitt eget ego, som kan ge näring åt hans inbilskhet och fåfänga med idén att han har nått mycket längre i sitt sökande än han faktiskt har gjort.
6.8.4.328Lyssna Egot sitter i sadeln under hela resan på den långa vägen.
6.8.4.335Lyssna … Egot gör allt som står i dess makt för att bevara sitt liv. Egot hittar på alla möjliga sätt för att försäkra sig om en framtid…
6.8.4.342,Lyssna När du kan förlåta Gud för alla kval och för allt elände som du har genomlidit och andra människor för det onda som de har förorsakat dig, kommer den inre friden - något som egot inte kan frambringa.
6.8.4.349Lyssna Den trötthet på livet som visar sig i en önskan om att inte behöva återfödas eller i en längtan efter Nirvanas underbara frid, kan ha sin grund i ett alltför djupt lidande som vi har tvingats uthärda, eller i mängder av erfarenheter av alla slag under en serie återfödelser som har pågått betydligt längre än den genomsnittliga. I det läget handlar det verkligen om en önskan att göra sig av med det trötta egot.
6.8.4.353Lyssna Det är både ironiskt och tragiskt att använda våra korta jordeliv till sådant som vi senare kommer att uppfatta som meningslöst och att åtrå sådant som visar sig medföra lidande. En döende, som ser livsfilmen passera revy, varseblir både tragiken och det absurda i denna situation.
6.8.4.355Lyssna När det står klart för oss att vi har följt vår egen vilja även då vi var övertygade om att vi lyssnat till det högre jagets, börjar vi inse omfattningen av egots makt, den tid som kommer att behövas för att underkuva det och allt som vi måste utstå innan detta har skett.
6.8.4.356Lyssna En dag tröttnar vi på egot. Vi inser hur listigt och försåtligt det har smugit sig in i alla våra aktiviteter, hur vi även i förment andliga och osjälviska sammanhang bara har arbetat för egot. I avsmak för detta jordiska jag ber vi om befrielse från det...
6.8.4.357,Lyssna Människans längtan efter befrielse från egots fängelse och efter jag är-medvetandet i det inre reflekteras i experimenten med alkohol, droger, sex, äventyr eller ambitioner.
6.8.4.360Lyssna Impulsen som driver människor att söka efter sanning eller att finna Gud kommer från något som är högre än egot.
6.8.4.361Lyssna Sökandet har nått sitt mål när egot, tack vare Överjagets nåd, till sist kommer fram till en djupt känd önskan om att utplåna sig självt och lyckas med det, i stället för att som tidigare vara upptagen med att upphöja sig självt.
6.8.4.362Lyssna Vi kan inte förvänta oss att någon ska ge upp sin felaktiga identifikation med egot förrän han har blivit fullt övertygad om egots overklighet.
6.8.4.366Lyssna ”Ge upp dig själv” är en återkommande uppmaning från alla stora profeter. Men innan vi fattar varför detta är deras ständiga påminnelse, måste vi förstå vad det är som karakteriserar det jag de talar om. I varje människa finns ett falskt jag — egot — och ett äkta jag — Överjaget.
6.8.4.368Lyssna Egot står i vägen, dess närvaro förhindrar upptäckten av Överjagets närvaro. Men så behöver det inte fortsätta. En korrekt och djupare förståelse av vad egot är, samt en förändrad relation mellan det individuella och det universella medvetandet leder till uppvaknandet.
6.8.4.369Lyssna Att komma till klarhet om vad mitt verkliga jag inte är, är ett första och mycket viktigt steg mot att förstå vad jag verkligen är. Det har en frigörande effekt.
6.8.4.372Lyssna Egots stelbenthet måste först övervinnas, det stänger inne medvetandet i sig självt. Om vi blir medvetna om detta fängelse är det början på frigörelsen från tendenser och impulser som egot till stor del består av.
6.8.4.373Lyssna Vi måste börja genom att inse att egot är den obetydligaste delen av oss, att det måste nöja sig med rollen som en ödmjuk tjänare, att dess begär synas i sömmarna, disciplineras eller även negligeras och att dess illusioner exponeras och undanröjs.
6.8.4.378Lyssna Det börjar med att vi genomskådar egot — ett arbete som kräver tålamod därför att mycket av det är fördolt eller förklätt. Det slutar med att vi befrias från det.
6.8.4.379Lyssna Det är enkelt att identifiera några av de beroenden som vi måste frigöra oss ifrån — girigheten, begären, frosseriet , etc — men inte lika lätt att uppfatta de mer subtila. De börjar med att vi identifierar oss med våra egna idéer och föreställningar och slutar med identifikationen med egot.
6.8.4.380Lyssna Den självbild vi har kan fortsätta att hålla oss fångna eller hjälpa oss att bli fria.
6.8.4.382Lyssna Både Shankara och Ramana Maharshi säger att det är okunnighet som får oss att identifiera oss med kroppen. Det inger ”inget hopp om befrielse” enligt den förstnämnde och är ”roten till alla svårigheter” enligt den senare. Det de säger är ovedersägligt. Men vad annat kan vi förvänta oss till en början? Detta är det första slag av identifikation vi känner till. Misstaget är att stanna här, att inte försöka gå vidare. Om vi skulle göra det i en målmedveten och utdragen ansträngning, kommer vi till sist att finna sanningen. Insikt ersätter okunnighet.
6.8.4.384Lyssna Välgörenhet, tjänstvillighet och karaktärsdaning – allt sådant är av godo men lämnar kvar egot som ett givet faktum. Att tygla och disciplinera egot, att korrigera och reformera, kultivera och rena det går bra, men inte att ifrågasätta dess verkliga och varaktiga existens, som accepteras som en del av tingens ordning.
6.8.4.385Lyssna Så länge vi envisas med att uppfatta egot på samma sätt som det uppfattar sig självt, nämligen som människans verkliga jag, lika länge är vi oförmögna att upptäcka sanningen om medvetandet eller att tränga ner i dess mystiska djup …
6.8.4.386,Lyssna Att spåra egot till sitt ursprung är att observera dess öppna och dolda manifestationer, att analysera, förstå och notera dess flyktighet och ytlighet. Till sist visar det sig att egot inte är något annat än en tankekonstruktion — tom och fullt kapabel att gå sin upplösning till mötes precis som alla andra tankar.
6.8.4.387Lyssna Egot gömmer sig alltid och är ofta förklätt. Egot är listigt och visar aldrig sitt eget ansikte. Även den som vill bli fri från dess herravälde kan lätt vilseledas att ta upp kampen med allt annat än egot självt! Därför är den första (såväl som den slutliga) kunskapen vi behöver för att undanröja egots dominans — att veta hur det känns igen så att vi kan identifiera det.
6.8.4.391Lyssna När det stora slaget är vunnet kommer Överjaget att ge oss egot tillbaka, men inte med dess dominans.
6.8.4.392Lyssna … det finns inget effektivare eller snabbare sätt att uppnå målet än att söka upp egots ursprung, att överlämna egot till det och att slutligen med hjälp av affirmationer och minnesövningar förenas med det.
6.8.4.393,Lyssna Varje människas tillvaro färgas av hennes individuella attityd — som är formad av egot och begränsar såväl hennes erfarenhet som förståelse av livet …
6.8.4.396,Lyssna Eftersom egot är vad det är, en samling högre och lägre idéer som hela tiden står i konflikt med varandra, har det ingen annan garanterad framtid än total kollaps. Bibelordet ”ett rike som är delat kan inte bestå”, är passande här. Sökaren måste vara förvissad om att målet en dag kommer att uppnås, även om det inte skulle finnas någon lag om evolution som bekräftar det — men som det faktiskt finns!
6.8.4.397Lyssna Under denna märkliga föreställning då mitt liv spelas upp som en film för mitt inre öga, men jag inte upplever att den figur jag ser är jag själv, så lär jag mig sanningen – eller får snarare möjlighet att lära mig sanningen – att även det personliga egot är en föränderlig och flyktig företeelse.
6.8.4.398Lyssna … den kosmiska lagen uttalar att alla egon till sist måste återvända till sitt ursprung i det högre jaget – en förening som föregås av egots upplösning …
6.8.4.406,Lyssna Alla tankar och minnen som idag formar våra liv måste läggas åt sidan om vi ska kunna frigöra oss från egots dominans.
6.8.4.408Lyssna Så länge dessa olika tankar hänger samman skapas en känsla av att vara en separat personlighet. Att det förhåller sig på det sättet bekräftas av mystiska upplevelser där tankarna försvinner och egot med dem, medan den verkliga varelsen bakom dem fortsätter att leva.
6.8.4.410Lyssna Uppgivandet av egot är en nåd som vederfars oss, inte något som vi själva kan åstadkomma.
6.8.4.413Lyssna I den sista striden, då vi står öga mot öga med egot, då det har tvingats att lägga av alla skyddande förklädnader och blottlägga sin sårbarhet, måste vi vända oss till nåden och be om dess hjälp, eftersom vi omöjligen av egen kraft kan gå segrande ur den striden.
6.8.4.414Lyssna Vi sitter fast i våra egon ända tills idén om frigörelse stiger upp i medvetandet och vi börjar arbeta med oss själva. Så småningom griper nåden in och placerar oss på den korta vägen.
6.8.4.415Lyssna Alla förhoppningar om att någonsin slippa ifrån det egocentrerade tillståndet vore förgäves om vi inte kände till dessa tre ting: För det första, att egot bara är en samling minnen, förhoppningar och begär - tankar med andra ord - alltså något overkligt. För det andra, att tankeverksamheten kan fås att upphöra i stillheten. För det tredje, att nåden, den gudomliga utstrålningen flödar utan avbrott, att den är ständigt närvarande. Om medvetandet får sjunka ner i den djupaste stillhet och i minsta detalj uppmärksamma egots instinktiva självbevarelsedrift, öppnas dörren till nåden som kärleksfullt sluter oss i sin famn.
6.8.4.417Lyssna Sinnena som frestar oss att avvika från våra värderingar kan på sikt tyglas med hjälp av rätta tankar. Tankarna som avleder oss från det slags meditation vi har valt kan stillas genom målmedveten träning. Men egot som hindrar oss från att komma in i himmelriket vägrar att lägga band på sig självt. Det bara låtsas.
6.8.4.418Lyssna Det som håller oss verksamma i den ena aktiviteten efter den andra — mental såväl som fysisk — tills vi uttröttade faller i sömn är ingenting annat än egot. På detta sätt avleds vår uppmärksamhet från att ta itu med det viktigaste av allt — kampen mot egot, att beröva egot dess makt.
6.8.4.421Lyssna Dessa försök att reducera egots dominans kan pågå hela livet utan att ens då upplevas som särskilt framgångsrika. Men ändå är de av högsta värde som förberedelse för det fullständiga uppgivandet av egot när det — genom nåd — plötsligt stiger upp i hjärtat.
6.8.4.422Lyssna … allt vi kan hoppas på att själva åstadkomma är att dra ner på egots verksamhet och försvaga dess styrka, men att göra oss av med egot helt och hållet är bortom vår förmåga. Följaktligen måste vi vända oss till någon annan kraft – och det finns bara en som är tillgänglig för oss … det är nåden.
6.8.4.424,Lyssna Kanske måste egot krossas, så att en väg kan öppnas där passivitet ersätter arrogans för att nåden ska nå oss.
6.8.4.425Lyssna Positiva attityder, goda handlingar och medkänsla tunnar ut egot, men detta är inte nog för att ge oss andligt uppvaknande.
6.8.4.426Lyssna Förintelsen av vår egoism måste komma utifrån om vi inte frivilligt låter det ske inifrån. I det förra fallet kommer det obevekligt och förkrossande.
6.8.4.427Lyssna När egot har tvingats på knä förödmjukat i sina egna ögon, hur aktat eller fruktat, avundat eller respekterat det än må vara i andras, har vägen öppnats för nådens ankomst. Men var övertygad om att denna totala förödmjukelse av den inre människan kommer att ske åter och återigen tills hon har renats från all stolthet.
6.8.4.430Lyssna Vad eller vem är det som söker ett andligt uppvaknande? Det kan inte vara det högre jaget eftersom det självt är ljus. Då återstår bara egot. Detta ego, så klandrat och fördömt, är det väsen eller den existens som i förvandlat tillstånd kommer att finna sanningen och verkligheten. Det pris som till sist måste betalas är det fullständiga uppgivandet av egots herravälde.
6.8.4.435Lyssna Den oavlåtliga kampen mot egot mattar ut det efter hand, men egot utplånas inte. För vem är det som kämpar? Det är ju egot självt och det har ingen tanke på att begå självmord. Men det går motvilligt med på att dess mest framträdande drag gradvis mals ner.
6.8.4.437Lyssna Den djupa insikten om egots overklighet leder till ett omedelbart uppvaknande. Men endast om denna insikt är bestående, kan upplysningen bli mer än en glimt.
6.8.4.442Lyssna Även om priset för det andliga uppvaknandet, som innebär ett gradvis uppgivande av det lägre jaget, är högt och smärtsamt därför att detta jag är det enda vi vanligen känner till, får vi för varje sådant uppgivande en kompensation som är minst lika stor som det vi har övergett. I själva verket överträffas det många gånger om. Denna belöning är inte bara teoretisk, utan i hög grad en verklig upplevelse. Till sist, när det lägre jaget har givits upp helt och hållet, får vi uppleva något som endast ofullständigt kan beskrivas med ord, nämligen en känsla av underbar, inre frid. Men eftersom förtvivlan inte kan finnas samtidigt med frid i vårt medvetande, faller det bort. Endast friden blir kvar. En varning är dock här på sin plats. Det högre jaget kompenserar oss aldrig förrän ett tillräckligt uppgivande av egot har ägt rum. Om detta sker lite efter hand, något som vanligen är det enda möjliga, kommer också den underbara belöningen till oss undan för undan.
6.8.4.443,Lyssna När egot har reducerats till ingenting tar det högre jaget över.
6.8.4.446Lyssna Inte förrän egot är helt och hållet maktlöst och faller ner i tomheten kommer vi att förstå, känna och till fullo uppleva frigörelsens lycka.
6.8.4.447Lyssna När ett personligt ”jagkonkurrerar med andra ”jagkan resultatet endast bli ändlös friktion och ständigt återkommande bekymmer. Ett opersonligt Jag, som bor i det eviga Nuet, har inga att konkurrera med och heller inget att konkurrera om.
6.8.4.448Lyssna De själviska intressen som är pådrivande för människans handlingar och styr hennes tänkande omintetgörs i grunden i den omfattande förvandling som äger rum vid inträdet i Överjagets liv.
6.8.4.449Lyssna Graden av egoism hos en människa är en någorlunda rättvisande värdemätare på hennes andliga utvecklingsnivå.
6.8.4.452Lyssna Det egoistiska sättet att se på livet begränsar våra möjligheter. Det håller oss borta från det bästa, det binder oss vid det som är lågt och hindrar oss från att arbeta med Överjagets mirakulösa energier. Ju längre bort från egoismen, och ju närmare det opersonliga, universella medvetandet vi kommer, desto fortare belönas vi med större visdom, bättre hälsa, mer harmoniska relationer samt en mer upphöjd och förfinad karaktär.
6.8.4.454Lyssna När vi kan betrakta vår egen livsupplevelse som något som tycks hända någon annan, har vi fått ett säkert tecken på att den inre frigörelsen är på väg.
6.8.4.456Lyssna När du kan frigöra dig från egots tyranni och överlämna dig till Överjaget och dess ledning, kommer en helt ny tillvaro att öppna sig för dig.
6.8.4.457Lyssna Allt tycks vara förlorat för en människa när hon i djupet av sitt hjärta överlämnar sin personliga vilja till det högre jaget, när hon på dess uppmaning ger upp sina personliga målsättningar, önskemål och föresatser. Men i verkligheten är det först då som hon har vunnit allt.
6.8.4.458Lyssna Att undanröja egots dominans är det enda sättet att uppfatta och identifiera oss med vårt verkliga jag.
6.8.4.461Lyssna Ett omedvetet ego ger efter - utan att bjuda motstånd - för de lägre influenser som har sina rötter i hans eget långa förflutna och för upphetsande impulser från de miljöer han lever och vistas i. Men när han i sitt inre har funnit Överjaget och överlämnat sig i dess händer, upphör dessa blinda och mekaniska reaktioner och ersätts av en upplyst och fullt medveten inre ledning.
6.8.4.463Lyssna Ta bort egot från en människa och du drar undan den fasta marken under hennes fötter. En skrämmande avgrund tycks öppna sig under henne. Hon får den största chocken i sitt liv, samtidigt med känslor av total isolering och en förfärande otrygghet. Hon kräver att få tillbaka sitt älskade ego och sin trygghet ännu en gång — om inte hennes beslutsamhet att bli medveten om sanningen är så stark och så obetvinglig att hon står ut med prövningen och överlever den tills Överjagets ljus utplånar den fasansfulla upplevelsen.
6.8.4.465Lyssna Illusionen om att egot är verkligt står bakom alla andra illusioner. Om den avlägsnas försvinner även de andra.
6.8.4.466Lyssna Bara när en människa har befriats från egots herravälde och återvänt till Överjaget kan hon uppnå den godhet som hon måhända ofta har drömt om men sällan har visat.
6.8.4.468Lyssna En människas andlighet kan inte bedömas efter hur länge hon kan sitta stilla i meditation, utan efter hur väl hon lyckas avvisa egots önskningar och begär.
6.8.4.469Lyssna När egokänslan försvinner upplevs det som när en tung börda lyfts från våra axlar. Det är en känsla av befrielse från något som inte längre är önskvärt, en känsla som naturligt går hand i hand med en stilla, försonande glädje.
0.8.4.471Lyssna I den grad vi frigörs från egots grepp, befrias vi också från dess förvirring och oro. Efter hand som dess makt minskar, ökar vår bekymmersfria frid.
6.8.4.475Lyssna När vi är så helt absorberade av att titta på en film att vi glömmer oss själva och våra personliga angelägenheter, försvinner egot temporärt. Det upphör att existera för oss. Detta betyder även, om det betyder något alls, att egot enbart existerar i kraft av sin närvaro i vårt medvetande. Om vi övar oss på att dra bort uppmärksamheten från egot, men inte tittar på film utan vänder oss mot den inre närvaron, kan vi kanske lyckas att nå bortom egot och upptäcka vittnesjaget.
6.8.4.476Lyssna Om vi har modet att låta egoillusionen försvinna, kommer ett nytt och verkligt liv att födas i vårt inre.
6.8.4.478Lyssna … När allt kommer omkring är personligheten bara en serie återkommande tankar, sammanhållna och koncentrerade kring en speciell kropp. Den som förmår att frigöra sig från alla tankar, frigör sig även från personliga ”jag”-tankar. Bara en sådan människa har hörsammat Jesu uppmaning att ge upp sitt liv…
6.8.4.483,Lyssna … När tankarna lägger sig till ro och den begränsade personligheten är borta, har vi då förlorat hela vårt medvetande? Nej, forfarande har vi kvar det rena medvetandet, det djupare liv som står bakom det begränsade jaget, som bär upp det med dess tankar och känslor.
6.8.4.483,Lyssna
20 maj 2021
10 feb 2016
21 nov 2012
21 mar 2015
29 jul 2012
22 dec 2019
26 sep 2016
6 jul 2022
23 dec 2017
11 aug 2017
8 jul 2018
18 jul 2018
15 apr 2023
14 jun 2011
19 nov 2021
28 feb 2018
26 aug 2017
25 nov 2014
29 nov 2018
28 jul 2018
1 nov 2018
6 mar 2021
2 feb 2021
26 jan 2013
9 okt 2013
17 jul 2016
19 nov 2022
8 jun 2017
23 jul 2016
4 sep 2021
15 jun 2024
1 maj 2018
9 mar 2023
17 mar 2018
30 mar 2018
10 jun 2014
23 apr 2022
21 jan 2022
22 sep 2013
28 jun 2013
6 dec 2017
10 nov 2010
2 feb 2011
25 sep 2013
11 jun 2022
13 jul 2011
23 nov 2018
14 jun 2017
10 jun 2021
30 nov 2019
30 mar 2022
22 nov 2020
31 okt 2014
7 okt 2014
26 apr 2020
21 aug 2020
18 mar 2017
1 aug 2020
5 jul 2021
24 apr 2017
3 maj 2013
20 apr 2020
18 mar 2022
21 okt 2016
31 jul 2021
19 mar 2012
27 mar 2022
23 sep 2023
31 maj 2020
18 sep 2023
22 mar 2011
30 jan 2011
13 maj 2022
2 feb 2016
10 aug 2019
23 dec 2012
21 maj 2020
16 feb 2015
12 jul 2016
16 sep 2022
30 aug 2020
9 nov 2016
30 dec 2022
29 nov 2016
8 feb 2013
20 okt 2019
28 okt 2016
14 dec 2021
5 nov 2022
10 feb 2023
14 jul 2022
21 apr 2018
25 okt 2022
23 okt 2022
18 sep 2022
28 jun 2022
13 jan 2023
25 okt 2017
4 jan 2023
6 jan 2018
29 dec 2022
7 jun 2023
15 aug 2016
19 jun 2018
7 sep 2021
20 aug 2021
24 maj 2015
8 mar 2018
30 okt 2012
31 aug 2021
10 jul 2012
8 dec 2024
6 okt 2015
7 mar 2016
12 mar 2019
6 apr 2019
22 maj 2016
26 jan 2019
26 jul 2016
11 jun 2013
19 nov 2024
13 nov 2023
25 feb 2019
26 apr 2019
14 dec 2024
22 apr 2017
13 aug 2023
24 mar 2024
26 feb 2019
13 sep 2020
28 feb 2023
5 nov 2021
2 sep 2020
16 feb 2019
29 nov 2024
31 okt 2021
8 maj 2021
4 mar 2020
11 apr 2018
15 aug 2012
12 nov 2014
14 jan 2011
27 maj 2019
6 jan 2020
19 maj 2019
26 mar 2021
12 mar 2018
30 okt 2023
25 sep 2024
31 aug 2016
30 mar 2013
1 apr 2021
3 aug 2011
5 mar 2013
24 apr 2018
30 dec 2023
4 apr 2023
30 mar 2020
6 feb 2023
21 dec 2010
15 jan 2016
19 jul 2011
27 mar 2016
18 feb 2023
9 dec 2011
15 dec 2018
19 apr 2021
16 okt 2018
29 okt 2018
1 dec 2015
28 aug 2021
8 mar 2024
5 jan 2018
16 apr 2018
13 aug 2020
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se