Biblioteket
Endast det är en sann kultur som förädlar stycke och smak, förbättrar karaktären, höjer normer, korrigerar beteenden och framhäver betydelsen av självkontroll.
5.6.5.2Lyssna För att bli en mer fullödig människa måste vi skaffa oss både utbildning och bildning. Både vi själva och våra liv berikas — men om vi inte vårdar vår ödmjukhet kan även egoismen växa.
5.6.5.11Lyssna Antag att du vore medveten om att detta kommer att vara din sista dag på jorden. Hur skulle du då uppföra dig mot andra? Skulle du inte avstå från alla snabba, syrliga kommentarer, höja dig över småskuren själviskhet, illvilja och fiendskap som kanske har påverkat ditt förflutna negativt? Skulle du åtminstone inte försöka att bemöta alla människor med en god vilja? Detta är vad filosofin ber dig att göra varje dag, inte bara på din sista.
5.6.5.29Lyssna Han är klarsynt nog för att se människor som de är, men även generös nog för att se dem som de en dag kommer att bli.
5.6.5.31Lyssna Efter hand som den fulla innebörden av reinkarnation och karma sjunker in i vårt medvetande, kommer en allt större tolerans att prägla våra känslor. Vi börjar förstå att varje människa är vad hon är på grund av sina tidigare erfarenheter och nuvarande mentalitet, att hon måste handla som hon gör, att hon inte har någon annan möjlighet...
5.6.5.32,Lyssna Om andra människor omfattas av vår goda vilja, ökar möjligheten att den högre makten ger oss nåd genom andra.
5.6.5.34Lyssna Den som inte längre störs av det egna egots närvaro och agerande, och inte heller av dess egenskaper, kommer inte att uppröras av andras egon. Inga negativa känslor mot andra kommer in i hans medvetande.
5.6.5.42Lyssna Efter hand som vi gör framsteg i vår inre utveckling, efter hand som vi får allt rikare erfarenheter genom nya återfödelser, inser vi att vi gynnas mer av samarbete än av att själviskt söka enbart vår egen lycka.
5.6.5.59Lyssna Om egot hävdas på ett aggressivt sätt mot andra så provoceras deras egon att göra likadant. Fientlighet föder fientlighet, våldsamhet eggar andra att bli våldsamma.
5.6.5.67Lyssna Allt blod och våld, all skräck och allt lidande som hör ihop med köttproduktionen, borde vara nog för känsliga och godhjärtade människor att avstå från att äta kött.
5.6.5.78Lyssna Under klättringen uppåt ska vi gradvis lära oss att överge den känslomässiga livssynen och ersätta den med en intelligent. Detta innebär att lämna en lägre nivå av medvetande för en högre. Men det måste vara en intelligens som är lugn och samlad i sina ageranden, opersonlig i sina beslut, varm i sin välvilja och intuitiv till sin natur…
5.6.5.125,Lyssna Om du kan möta en person som du har speciellt svårt för och samtidigt hålla i minnet att även han en dag kommer att upptäcka sin andliga identitet och ge uttryck för ett bättre och mer kärleksfullt jag, blir det lättare att vara lugn och tålmodig, vänlig och väl till mods i hans sällskap.
5.6.5.131Lyssna Låt oss acceptera andra på samma sätt som vi accepterar oss själva, med alla deras fel och brister såväl som våra egna, men med tillägget att vi ständigt strävar efter att förbättra oss.
5.6.5.141Lyssna När människors ord och handlingar provocerar oss är det lätt att bli ledsen, irriterad eller kränkt. Då är det svårt att visa lugn och behärskning, filosofisk tolerans och tålamod. Men det är just vad sökaren måste göra.
5.6.5.144Lyssna När det inte är möjligt för släktingar eller vänner att dela intresset för andliga idéer med oss, är det viktigt att visa förståelse för deras uppfattning, vara tolerant och ha tålamod.
5.6.5.165Lyssna Om någon eller något, en människa eller en bok, kan bidra till att befria oss från motvilja mot andra eller bitterhet mot livet som förgiftar våra känslor och tankar såväl som den egna hälsan, så har han gjort oss en stor tjänst eller boken visat sitt värde.
5.6.5.170Lyssna Om fint sätt och goda seder är allvarligt menade och uppriktigt tillämpade så innebär det att hänsyn tas till andra människor men också att det är ett uppgivande av egocentriska vanor som vi är födda med. Och vad betyder i sin tur detta — om inte att ge upp egot?…
5.6.5.187,Lyssna Vad som kan bidra till att förädla karaktären, utveckla känslan, tänkandet och omdömet ska hälsas välkommet som en del av det filosofiska arbetet.
5.6.5.202Lyssna … Att vara lögnaktig och skenhelig hindrar oss lika mycket i vår strävan efter sanning som det försvårar för oss att ta emot den. Varje lögn — och i mindre utsträckning även varje ”vit” lögn — blockerar en del av ljuset på vår väg och hindrar oss i samma mån från att finna vägen till den region där falskhet helt enkelt inte existerar och inte kan existera…
5.6.5.228,Lyssna Ju mer tal och tanke hålls fria från negativa omdömen om andra trosuppfattningar och andra läror, om andra personer och andra organisationer, och ju mer hänsynsfulla och passiva vi är när det gäller frågor där vi inte delar deras uppfattning, desto bättre för vår egen utveckling.
5.6.5.236Lyssna Om en fiende, en kritiker eller en opponent anklagar oss för att begå en synd eller ha ett fel, ska vi inte oroa oss över det eller förlora vårt inre lugn. Vi behöver varken bli arga, sårade eller hämndlystna och ge igen med motanklagelser. I stället ser vi lugnt och sansat på anklagelsen och undersöker huruvida den har någon grund. På så sätt sker det utan att vi är identifierade med egot.
5.6.5.244Lyssna Om vi tränar oss att kontrollera tankarna som ett sätt att kontrollera egot kan varken smickrare nå oss med sitt smicker eller kritiker med sin kritik.
5.6.5.248Lyssna Låt oss undvika att återvända till tankar på oförrätter som vi anser oss ha blivit utsatta för, eller att uppehålla oss vid andras fel och brister. Karma tar hand om detta och bitterhet är till skada för båda parter. På sökandets väg måste vi lära oss att lägga negativa känslor åt sidan, eftersom de hindrar vår andliga utveckling.
5.6.5.279Lyssna … Vi bör undvika att fästa något avseende vid andras brister och tillkortakommanden. Framför allt ska vi aldrig klandra någon för det. Låt oss rikta den kritiska uppmärksamheten enbart mot oss själva — om vi inte är speciellt utsedda att vända den mot någon annan. Låt självkritik tillrättavisa, förbättra och förnya oss.
5.6.5.283,Lyssna Varför klandra en person för vad han gör om hans högre förmågor ännu inte har vaknat och tagit honom i besittning? Han gör bara vad han kan. Dessutom är det välbetänkt att aldrig döma andra. För andra kommer då, i enlighet med karmisk lag, att döma dig.
5.6.5.284Lyssna Vad är det för mening med att klandra en fluga för att den inte är en fågel, att den inte kan flyga lika långt eller inte är lika vacker? Ändå är det just detta som sker när någon beklagar sig över andras dåliga uppförande och andliga omognad.
5.6.5.293Lyssna Sökaren ska inte kritisera andra eller tala illa om andra. Det skadar honom själv, hindrar hans egen utveckling och kommer en dag att medföra att han själv får kritik och att andra talar illa om honom. Hans uppgift är att utveckla medkänsla. Han förstår att vi alla är här på jorden på grund av vår ofullkomlighet …
5.6.5.307,Lyssna Det är dumt att börja tala med människor om något som de säkert kommer att förlöjliga men som för oss är heligt.
5.6.5.310Lyssna Att förlåta andra för vad de har gjort mot oss är av yttersta vikt. Men mer än så, det är en plikt att ständigt förlåta, oavsett hur mycket vi provoceras att undvika det. Våra kontakter med andra, våra relationer till andra måste enbart ge dem något gott! Aldrig något negativt.
5.6.5.314Lyssna I den utsträckning du håller egot borta från dina reaktioner gentemot en fiende, kommer du att skyddas från hans angrepp. Antagonismen måste mötas inte bara med lugn och oberördhet, utan även med aktiv medkänsla och en förlåtande attityd…
5.6.5.315,Lyssna … Låt oss minnas de underbara ögonblick då det högre jaget vidrörde vårt hjärta. Allt som var vackert och ädelt inom oss svämmade över, fiender fick förlåtelse, missförhållanden fanns inte längre, anblicken av världen och människorna genomsyrades av en stor ömhet och generositet…
5.6.5.316,Lyssna Normalt är det inte lätt, och inte heller självklart, att förlåta någon som har gjort oss illa. Förmågan att förlåta kommer till oss efter hand som vår andliga insikt växer, när meditationen tränger tillräckligt djupt, eller nåden välsignar oss.
5.6.5.317Lyssna Den moraliska rening som äger rum i samband med att allt hat rensas ut och fullständig förlåtelse ges, öppnar en dörr till Överjagets ljus.
5.6.5.319Lyssna Den sanne mystikern har enbart en god vilja för den som väljer att vara hans fiende, enbart positiva önskningar för hans välbefinnande och för att han ska närma sig det högre jaget, komma närmare sanningen.
5.6.5.321Lyssna Att tjäna mänskligheten är, när allt kommer omkring, att tjäna sig själv. Så fungerar karmas lag. Att förlåta dem som av okunnighet gör oss illa är, av samma skäl, att förlåta sig själv.
5.6.5.322Lyssna Hjärtlös grymhet straffar till sist sig själv– men om det sker i det här livet, i skärselden efter döden eller i någon kommande återfödelse är en annan fråga.
5.6.5.323Lyssna Varje människa som korsar din väg är omedvetet din lärare. Hon har något av värde att erbjuda hur litet det än må vara, så låt henne fullgöra sin uppgift. Och skyl inte över lärdomen med moln av negativa känslor.
5.6.5.344Lyssna
20 jun 2024
29 jun 2020
23 jan 2020
16 dec 2023
24 apr 2016
20 apr 2021
17 okt 2020
23 okt 2019
20 dec 2022
11 feb 2012
29 apr 2020
13 maj 2023
30 nov 2021
11 aug 2015
15 mar 2020
16 jul 2021
11 nov 2019
14 dec 2020
11 jun 2020
5 jun 2022
18 aug 2022
14 jun 2023
6 feb 2013
3 nov 2018
27 jun 2022
3 dec 2012
16 sep 2023
13 apr 2021
9 mar 2020
17 maj 2019
30 jan 2019
19 nov 2012
27 feb 2012
17 maj 2023
2 okt 2012
27 maj 2021
12 mar 2022
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se