Biblioteket
De har misstagit sig som tror att det filosofiska livet karakteriseras av negativitet, sorgliga försakelser, livsförnekelse och kyliga känsloyttringar. Tvärtom är det att umgås med livets finaste känslor.
5.6.2.7Lyssna Det finns en relation som har högre prioritet än alla andra. Det är relationen till Överjaget.
5.6.2.15Lyssna Endast efter lång erfarenhet och djup eftertanke vaknar vi upp till sanningen att den skönhet som attraherar oss och den hänryckning vi söker, som är oförgänglig och utan brister, bara kan finnas hos själen i vårt inre.
5.6.2.21Lyssna Filosofin skapar inom oss en avsky mot ondskan, förakt för det som är tarvligt och ovärdigt, men smak för det som är ädelt och vackert, samt en längtan efter det som är sant och verkligt.
5.6.2.22Lyssna De högre mänskliga känslorna, sådana som vänlighet och sympati, tålamod och tolerans, måste vårdas.
5.6.2.32Lyssna Den som går in i detta sökande behöver se över sina värderingar. Erfarenheter som tidigare uppfattades som dåliga, därför att de var obehagliga kanske nu uppfattas som goda, därför att de ger viktiga lärdomar eller avslöjar svagheter som tidigare inte beaktats.
5.6.2.35Lyssna Var aktsam så att du inte blir ett offer för negativa känslor eller destruktiva tankar. De gör inte saker och ting bättre, lidandet blir snarare större. Och alldeles i onödan!
5.6.2.57Lyssna En av filosofins sidoeffekter är att den renar mänsklig kärlek, befriar den från småttighet och lyfter den till en högre och vidare nivå. Detta kan medföra smärta eller ge ömsesidig glädje, beroende på dem som delar erfarenheten.
5.6.2.58Lyssna I de flesta mänskliga relationer besvaras den enes egoism med egoism även hos den andre.
5.6.2.62Lyssna Muhammed var medveten om tårarnas makt. Han uppmanade sina efterföljare att gråta då de läste Koranen.
5.6.2.77Lyssna Endast få människor är medvetna om vad kärlek verkligen betyder, eftersom den hos nästan alla är färgad av kroppsliga och själviska hänsyn. I sin rena och ursprungliga form är kärlek det främsta kännetecknet för den gudomliga själen och följaktligen en av de viktigaste kvaliteter som sökaren har att utveckla och vårda.
5.6.2.83Lyssna Den kärlek som människan söker finns verkligen. Den är lika perfekt och vacker, lika bestående och helande som vi någonsin kan föreställa oss. Men den är inte där vi önskar finna den. Endast vårt inre heliga centrum har denna kärlek och ger oss den när vi uppnår sökandets mål. Ingen människa kan göra det om han eller hon inte redan är upplyst, och då bara genom egomedvetandets begränsningar och världsliga karaktär.
5.6.2.84Lyssna … Vi vill inte såra eller skada andra i onödan. Var vänlig! är därför ett av de bästa råd vi kan få eller ge. Vänlighet skalar bort lite av vår egoism och visar något — ett eko bara — av den kärlek som kommer från det andliga jaget i vårt inre…
5.6.2.86,Lyssna Förmågan att ge och ta emot kärlek får inte utarmas, men det är inte heller möjligt. Naturen har placerat dess rötter alltför djupt för att det ska löna sig att ens försöka, än mindre att av hela sitt hjärta önska det. En människa som söker det högsta kan inte undvika att utveckla kärlek om hon vill få del av dess ädlaste frukter — inte undvika att vårda den, rena den, förädla den och förandliga den. Kärleken riktas längtansfullt och kärleksfullt mot Överjaget, hennes bästa jag. Och när den återvänder till henne som välsignelsebringande nåd, måste hon vara redo att ta emot den.
5.6.2.94Lyssna När kärleken till en annan människa är av det mest upphöjda och finstämda slag och leder till en förhöjning av medkänsla, förstående och tolerans, har vi fått en glimt av den personliga kärlekens högre mening - hur denna kärlek, detta öppnande av ”hjärtat” kan leda till att det även öppnas och blir ett med den universella kärleken.
5.6.2.111Lyssna Att vara medveten om en annan människas fel eller svagheter betyder inte nödvändigtvis att vi älskar henne mindre. Det är en viktig del av kärlekens budskap att lära sig förlåta ytliga beteenden och egenskaper genom att rikta uppmärksamheten mot den älskades inre, mot vad hon är, men också att se ännu djupare mot vad hon verkligen är, nämligen det gudomliga manifesterat som en speciell form.
5.6.2.112,Lyssna Verklig kärlek är inget som plötsligt kan upphöra och undandras från den älskade bara för att han eller hon förargar eller sårar dig.
5.6.2.114Lyssna Det är en vanlig föreställning att kärlek, för att vara värd namnet, måste vara mycket känslosam och dramatiskt intensiv. Detta är naturligtvis också en sorts kärlek, men det är inte den bästa som är lugn, oföränderlig och odramatisk.
5.6.2.121Lyssna När en människa upptäcker att samma Överjag bor i hennes fiende som i hennes eget hjärta, hur ska hon då någonsin mer kunna hata eller skada någon?
5.6.2.126Lyssna Att älska det gudomliga är vår första plikt. Att älska vår nästa kommer först i andra hand.
5.6.2.130Lyssna Medkänsla har det högsta moraliska värdet. Medkänsla är den ädlaste av mänskliga känslor, den renaste kärleken och det högsta sociala uttrycket för människans gudomliga själ…
5.6.2.131,Lyssna Det filosofiska förhållningssättet är att samvetsgrant utföra sina plikter i världen, men på ett sådant sätt att ingen kommer till skada. Sanning, ärlighet och heder säljs inte ut för pengar. Tid, energi, kompetens och ekonomiska resurser används på bästa sätt för att tjäna mänskligheten. Viktigast av allt är att ständigt ha en bön i hjärtat att få vara ett ödmjukt verktyg för Överjaget - och den möjligheten kommer säkert att ges.
5.6.2.151,Lyssna Ambitionerna avtar med tiden eller upphör helt. En tid kan komma då vi inte berörs av dem över huvud taget. Det är bara de unga som är ivriga att ta risker för att bli berömda. Den eftertänksamme är kallsinnig till världsliga ambitioner, den åldrande har tröttnat på dem. Filosofin leder sina anhängare till något som liknar detta inre oberoende, men på grund av ny motivation leder det inte till negativa resultat.
5.6.2.198Lyssna Så snart vi har förstått vår verkliga relation till den högre makten, blir det enkelt att leva i harmoni och endräkt med andra människor.
5.6.2.217Lyssna Ibland kan en vänskap, som snabbt etableras, betyda att en andlig relation från det förgångna, från de många inkarnationer som föregått den senaste, på nytt har väckts till liv …
5.6.2.224,Lyssna Den som längtar efter att leva ett andligt liv i världen bör söka efter en partner för något mer än fysisk lycka och bekvämlighet, även för något mer än intellektuell och social gemenskap. Han eller hon måste finna en partner som delar samma ideal, som är en hängiven andlig sökare och pilgrim att vandra sida vid sida med genom livets alla skiften.
5.6.2.234Lyssna Vi kan försäkra oss om personlig lycka endast i den mån vi låter det opersonliga Överjagets ljus omsluta oss.
5.6.2.254Lyssna … så länge vi fortsätter att misströsta och missförstå stänger vi ute Överjaget och hindrar dess budskap från att nå oss.Varje dag är en ny dag med nya möjligheter att ta itu med alla svårigheter som dyker upp på ett modigare och mer beslutsamt sätt …
5.6.2.261,Lyssna … låt oss glömma det förgångna och börja planera för en lyckligare morgondag! Ingen annan kan göra det för oss. Vi kan lita på att våra ansträngningar spelar en stor roll för en glädjerik återuppståndelse.
5.6.2.261,Lyssna ”Är du lycklig?” är en fråga han har fått många gånger. Han har inte sökt lycka utan försökt förstå varför han är här och att förverkliga denna mening.
5.6.2.271Lyssna
18 nov 2023
11 jan 2013
3 jan 2022
29 okt 2024
9 okt 2022
13 okt 2019
5 dec 2013
22 jun 2020
6 jun 2020
22 jun 2023
17 okt 2012
30 sep 2019
1 okt 2019
14 jul 2020
20 jun 2014
31 maj 2015
12 aug 2011
19 aug 2023
24 okt 2012
23 dec 2023
11 sep 2020
2 mar 2012
24 aug 2020
25 jun 2022
12 okt 2021
10 jul 2020
20 dec 2015
1 nov 2021
2 nov 2021
27 dec 2023
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se