Biblioteket
Om det funnes mer uppriktighet och ärlighet i våra liv, mer sanning och visdom i vårt tänkande och mer god vilja och självdisciplin i våra hjärtan, skulle inte bara vi själva bli mer välsignade utan även alla andra vi möter.
5.6.1.1Lyssna Denna viktiga sektor av det andliga sökandet handlar om hur vi ska leva — både moralisk omdaning av karaktären för vår egen skull och oegennyttig förvandling av den för samhällets bästa.
5.6.1.6Lyssna Sökaren ska alltid komma ihåg att hans främsta plikt är att förbereda sig, att disciplinera sig, att bättra sig. Att bygga en god karaktär på sökandets väg är lika betydelsefullt som meditation och att längta efter själen, ja till och med viktigare eftersom det leder till att egoismen minskar och försvinner. Om karaktären inte stärks är allt det andra av mindre värde.
5.6.1.11Lyssna Förbättringen, och även omdaning av karaktären, är i lika hög grad en del av filosofin som koncentrationsövningar och studier av medvetandet. Det goda som kommer av att disciplinera tankar och kontrollera egot röjer undan hinder och ger oss styrka i sökandet efter sanning.
5.6.1.15Lyssna I den utsträckning vi renar och förädlar vår karaktär, kvalificerar vi oss för att få tillgång till högre insikter.
5.6.1.20Lyssna Moraliskt uppvaknande räknas högre än framsteg i meditation när det gäller att bedöma en persons andliga utveckling.
5.6.1.28Lyssna Vi måste rannsaka vårt inre, identifiera orenheter och falskheter, avoghet och avundsjuka, fördomar och bitterhet som hör till den lägre delen av vår natur och använda hela vår vilje- och tankekraft till att rensa ut allt detta.
5.6.1.30Lyssna När en människa ställs inför en verklig kris, en stor frestelse eller ett svårt lidande avslöjas hennes verkliga karaktär…
5.6.1.32,Lyssna Besinna att enbart intellektuella studier inte är lika viktiga som att bygga upp en stark karaktär. Detta är av mycket större värde som förberedelse för det stora slaget mot egot.
5.6.1.33Lyssna Vi måste växa in i vårt högre medvetande, det finns ingen annan utväg för oss.
5.6.1.42Lyssna Vår karaktär kan förändras. Den som vanemässigt tänker på upphöjda ämnen märker efter hand att hela hans livsinställning förändras och höjs som på ett nästan magiskt sätt. Den nya livssynen etableras gradvis allt starkare i hans inre. ”Som en människa tänker i sitt hjärta sådan är hon,” säger den kristna Bibeln. Detta kan jämföras med det som långt tidigare skrevs i Sanskrit: ”Som våra tankar är, så blir vi. Detta är den tidlösa hemligheten.” Maitri Upanishad.
5.6.1.48Lyssna Nyckeln till att leva på rätt sätt är att undvika att identifiera oss med egot, vår lägre natur. Illusionen att vi är detta ego måste brytas. Men hur kan detta ske? Jo, genom att ta avstånd från impulser från egot, genom att använda vår tankekraft för att stå emot dess propåer, genom att ta vår fantasiförmåga i anspråk för att se egot som något yttre och främmande - och genom att rikta vår innerliga längtan mot det Högre och anstränga oss att försöka förstå vad det Högre jaget är.
5.6.1.50Lyssna Att vinnlägga sig om hög moral är oändligt mycket bättre än att sträva efter mystiska upplevelser. Framstegen är mer varaktiga, mer nödvändiga och mer värdefulla.
5.6.1.52Lyssna … kärlek måste förenas med insikt och medkänsla värma det kalla intellektet. Att bidra till andras upplysning kan ses som betalning för den egna …
5.6.1.60,Lyssna Om varje attack från negativa krafter och varje frestelse som testar någon av våra svagheter möts med den korta vägens attityd, har vi en mycket större chans att gå segrande ur striden. Hemligheten är att minnas Överjaget, att låta Överjaget ta hand om situationen. Det vi inte kan åstadkomma själva, övervinns med lätthet åt oss av den högre makten.
5.6.1.68Lyssna Börja med inställningen att det är fullt möjligt att avsevärt förbättra din karaktär och med attityden att dina egna bemödanden kan minska klyftan mellan idealet och karaktärens nuvarande tillstånd.
5.6.1.74Lyssna Ju mer karaktären renas, desto lättare är det att meditera. Ju hårdare den lägre naturen håller en människa i sitt grepp, desto kortare stund kan hon fokusera sin uppmärksamhet på Överjaget.
5.6.1.88Lyssna Frihet är ett ord vars innebörd sträcker sig långt bortom det vi vanligen föreställer oss. En människa som är fängslad av förutfattade meningar, som är en slav under våldsamma begär, kontrollerad av starka bindningar och begränsad av andlig okunnighet är inte fri.
5.6.1.94Lyssna När Överjaget lever helt och fullt i en människa behöver hon inte oroa sig för om en handling är rättfärdig eller ej. Spontant handlar hon alltid rätt, något annat är inte möjligt …
5.6.1.108,Lyssna Vi måste ta avstånd från varje impuls som försvagar oss genom att omedelbart vända uppmärksamheten mot Överjagets styrka och ersätta varje ondskefull tanke med att erinra oss Överjagets gränslösa godhet. På detta sätt fostras en ädel och upphöjd karaktär.
5.6.1.146Lyssna Det är perfekt harmoni och samstämmighet mellan det intryck som andra får av oss och hur väl vi lyckas kontrollera oss själva. Graden av självkontroll avgör intryckets styrka. Makten över yttre omständigheter är proportionell mot makten över egot.
5.6.1.148Lyssna Tre ting behöver vaksamt observeras och tyglas - våra tankar, vårt tal och våra handlingar.
5.6.1.171Lyssna Den som får sin lägre natur under kontroll ger sig själv krafter, gåvor, möjligheter och glädjeämnen som de flesta andra saknar.
5.6.1.186Lyssna Vanan att alltid minnas att vi är engagerade i det andliga sökandet, liksom i den förändring av karaktären som detta medför, hjälper oss att inte falla för frestelser och att inte misströsta i tider av motgångar och prövningar.
5.6.1.278Lyssna Varje person som kommer in i vår tillvaro under någon tid eller som vid något tillfälle nuddar vid den, är en omedveten kanal som för med sig godhet eller ondska, visdom eller enfald, lycka eller olycka. Det sker därför att det var förutbestämt — i enlighet med karmas lag. Men i vilken omfattning han påverkar vår yttre tillvaro beror delvis på hur mycket vi låter honom påverka, om vi godtar eller avvisar idéer som initieras av hans beteende, uttalanden eller närvaro. Men det slutliga ansvaret vilar på oss.
5.6.1.290Lyssna Det finns ett samvete i människan som stärks eller försvagas beroende på hur hon reagerar på de krafter och influenser som verkar på henne både utifrån och inifrån, med ursprung i tidigare liv såväl som i den nuvarande inkarnationen. Att välja det goda och undvika det onda, utifrån andliga och moraliska värderingar, lyfter människan över det djuriska.
5.6.1.337Lyssna Det är inte bara en fråga om vilket handlingsalternativ som är mest effektivt, utan också vilket som är det mest etiska. Ingen av dessa båda faktorer kan ostraffat ignoreras. Båda måste beaktas och balanseras mot varandra.
5.6.1.348Lyssna Kännetecken för verklig godhet är för det första, att den aldrig i tanke, ord och handling tillåter sig att skada någon annan levande varelse. För det andra, att den lägre naturen har underordnats den högre. Och för det tredje, att den inte nöjer sig med att verka enbart i eget intresse utan tanke på andras välbefinnande.
5.6.1.361Lyssna Vad är synd? För det första kan synd definieras som en handling, vilken som helst, som skadar andra, för det andra som en handling som skadar en själv och för det tredje som en tanke eller en känsla som för med sig dessa konsekvenser.
5.6.1.371Lyssna Den själviska personen tänker bara på att tillfredsställa sina egna önskemål först av allt och bryr sig inte om ifall han skadar andra. Nästa högre typ tänker också på de närmaste, på sin familj och sina vänner. Men den högsta typen av alla tar lika stor hänsyn till sig själv, till sin familj, till var och en som korsar hans väg och till alla andra. Han känner för alla och tillfredsställer aldrig sina egna önskemål genom att beröva någon annan något eller genom att skada någon annan.
5.6.1.386Lyssna ... Om någon frågar: ”Hur kan en människa som är så opersonlig även vara god och generös?” så är svaret, att eftersom hon befinner sig i fullkomlig harmoni med den verklige givaren av alla gåvor, behöver hon inte kämpa mot någon och inte heller äga någonting. Hon kan vara generös på ett sätt som den egocentriske inte har möjlighet till. Och eftersom Överjagets natur är harmoni och kärlek, är hon lika intresserad av andras välbefinnande som sitt eget.
5.6.1.387,Lyssna Den bästa, när allt kommer omkring, som man kan göra för en människa är att bidra till att hon blir medveten om det högre liv som är möjligt för henne.
5.6.1.392Lyssna Fortsatta studier av denna filosofi kommer oundvikligen att leda till att sökaren godtar dess praktiska konsekvenser. Att verka för universell välfärd blir därför hans eller hennes dominerande etiska drivkraft.
5.6.1.404Lyssna Hur ledsna vi än må vara över att den andliga tillväxten sker så långsamt, bör ändå vetskapen om att vi är på väg mot upplysningen vara en uppmuntran.
5.6.1.417Lyssna Sökandet efter Överjaget måste vara outtröttligt. Det ska vara vårt sätt att se på världen, vår inställning till livet.
5.6.1.434Lyssna Varje svårighet som har övervunnits och varje svaghet som vi har stått emot stärker viljan och ökar uthålligheten, vilket stimulerar den bättre delen av vår natur och disciplinerar den sämre. Härigenom får vi bättre möjligheter att handskas med kommande svårigheter.
5.6.1.436Lyssna Målmedvetenhet är en karakteristisk egenskap för alla som åstadkommer stora ting. Motgångar avskräcker inte den uthållige, arbete tröttar inte ut honom och prövningar gör honom inte modfälld. Men för den som saknar uthållighet är varje nederlag ett Waterloo.
5.6.1.440Lyssna Allt som hör till egot, dess begär och rädslor, måste försvinna. För några är det svårt att ge upp sin stolthet, för andra är det svårare att bli av med skam och vanära, men båda dessa känslor måste överges.
5.6.1.455Lyssna Det sätt på vilket vi möter svåra situationer i livet visar hur långt vi har kommit i vårt sökande. Om vi inte har gått igenom den filosofiska träningen kommer vi endera att analysera dessa situationer på ett egoistiskt och missvisande sätt eller också att inte analysera dem alls.
5.6.1.463Lyssna Vi måste vara ödmjuka och ångerfulla, men inte bara därför att våra dåliga handlingar kan medföra lidande utan även, och ännu värre, därför att de kan fördröja upptäckten av Överjaget.
5.6.1.472Lyssna Vi må skämmas över det vi gjorde i det förflutna — men då var vi den sortens människa. Om vi fortsätter att identifiera oss med egot kan sådana känslor inte undvikas och förorsaka lidande. Om vi i stället identifierar oss med det tidlösa Överjaget, som befinner sig bakom egot, slipper vi detta slag av lidande.
5.6.1.475Lyssna När vi har kommit så långt att vi betraktar våra egna handlingar utifrån, på samma sätt som vi betraktar andras, är det filosofiska idealet tillfredsställt.
5.6.1.488Lyssna
24 jan 2018
14 dec 2019
11 apr 2021
15 feb 2024
15 apr 2021
4 dec 2019
27 aug 2023
1 jan 2018
30 maj 2014
2 okt 2024
15 aug 2023
5 jul 2011
3 sep 2015
3 mar 2021
9 apr 2016
3 aug 2023
12 aug 2024
8 jul 2012
4 maj 2021
27 jun 2019
30 maj 2012
6 maj 2011
9 dec 2014
13 sep 2016
2 sep 2019
19 jul 2020
10 dec 2019
25 okt 2012
10 dec 2023
12 nov 2022
17 okt 2015
24 dec 2010
21 jul 2015
12 maj 2019
14 jun 2020
1 jun 2020
24 okt 2023
26 maj 2018
5 okt 2021
25 jul 2019
19 jul 2019
21 dec 2023
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se