Biblioteket
... Här är ett faktum som är värt att fundera över, nämligen att bland de tidiga kristna var det många som var både mystiker och vegetarianer. Om dessa grupper inte hade drivits bort från den officiella kristendomen av Kejsar Konstantin - vars imperialistiska politik de inte stödde - och som han (och inte Jesus) etablerade, hade vi kanske idag kunnat se halva den kristna världen omfatta en tro inkluderande både mysticism och en vegetarisk lisstil...
4.5.3.3,Lyssna Att gå över från köttätande till en vegetarisk kost är den viktigaste av alla förändringar av våra matvanor...
4.5.3.5,Lyssna Köttfri kost har praktiska fördelar för nästan alla. Men för idealister som är intresserade av livets högre syften har den ännu mer att erbjuda. Den bidrar till att minska okänsligheten för andras lidande, både människors och djurs och att fördjupa ”vördnaden för livet” som Schweitzer kallade det.
4.5.3.8Lyssna En köttfri kost rekommenderas för sökare där omständigheterna så medger. En hjärna som får näring av vegetarisk kost gör mindre motstånd mot meditation.
4.5.3.9Lyssna Villfarelsen att köttätande är viktigt för att vidmakthålla kroppens styrka är svår att bli av med. Jag känner inte till något starkare djur än elefanten. I Östern har jag sett elefanter utföra samma arbete som en kraftfull lyftkran gör i Väst. Elefanten är vegetarian och lever dessutom längre än de flesta andra djur.
4.5.3.10Lyssna De som skulle vilja vara vegetarianer av barmhärtiga skäl men känner att de behöver kött för att bevara kroppens styrka kan ta mjölk och ost som lämplig ersättning. Dessa mejeriprodukter innehåller samma animala protein som kött och fungerar lika bra för att bibehålla kroppens vitalitet – och djuren behöver inte slaktas.
4.5.3.12Lyssna Det är vår uppgift att behandla andra – djur såväl som människor – på samma sätt som vi ber Gud att behandla oss.
4.5.3.18Lyssna Om vi bryr oss tillräckligt mycket om sökandet och förstår tillräckligt mycket av relationen mellan sökandet och våra matvanor, kommer vi förr eller senare att streta alltmer emot våra gamla vanor när vi väljer vad vi ska äta.
4.5.3.35Lyssna Pythagoras påpekade att det sätt som ett land behandlar sina djur, de djur som är beroende av människors vård och omsorg, är en indirekt värdemätare på landets karaktär.
4.5.3.40Lyssna Det är inte bara det onödiga slaktandet av tamdjur, för att äta deras kroppar, som avslöjar människors tanklösa brist på barmhärtighet, men också den onödiga jakten och dödandet av vilda djur. De har rätt att vara fredade i sina hem i skogar och berg.
4.5.3.51Lyssna ... Det är inte lika destruktivt att dra upp en grönsak med rötterna och att plocka en frukt som att döda ett djur. Det medför dessutom mindre lidande. Detta är svaret till dem som hävdar att vi fortfarande tar liv när vi blir vegetarianer.
4.5.3.64,Lyssna Vår definition av synd behöver utvidgas. Det är även syndigt att bryta mot hälsans lagar, att ge efter för vanor som endera förgiftar eller försvagar oss, att äta mat som förutsätter slakt av djur.
4.5.3.70Lyssna Varhelst och närhelst en köttfri diet blir regel, och inte undantag som idag, kan vi förvänta oss att våld och kriminalitet kommer att minska avsevärt.
4.5.3.72Lyssna En ädel karaktär skyddar inte köttätaren från den mörka karma som han skapar genom denna vana. Möjligen kan de negativa konsekvenserna modifieras. Att äta kött äventyrar vår hälsa.
4.5.3.78Lyssna En vegetarian som överger sina principer i en pressad situation för att inte uppfattas som underlig eller annorlunda är mer angelägen om att behaga andra människor än sitt Överjag, mer intresserad av deras uppfattning om honom än av att vinna framgång i sitt sökande…
4.5.3.83,Lyssna Om vi verkligen har tilltro till denna lära, ska vi låta den påverka varje aspekt av vårt liv. Inget område ska lämnas utanför, inte ens det slags mat vi äter.
4.5.3.84Lyssna Vi har rätt att försvara oss när vårt liv hotas av aggressiva människor eller av vilda djur. Men det är emot filosofisk etik att döda utan välgrundad orsak, som när man slaktar djur för att äta deras kroppar. Ännu värre är nöjesjaktens hänsynslösa dödande. Varje högre instinkt manar oss att ersätta grymhet med medkänsla i vårt förhållande till djuren.
4.5.3.90Lyssna Den sökare som misslyckas med att leva efter principen att inte skada andra, skapar en ond relation som senare måste upphävas, en relation som blockerar honom från tillträde till en bestående upplysning till dess att karma har utjämnats. Den onödiga vanan att döda djur för att äta, även om den är mycket vanlig, är något som kränker denna etik.
4.5.3.91Lyssna De vackert färgade frukter som träd och buskar ger oss har genomsyrats av välgörande solstrålar, inte av oskyldigt blod.
4.5.3.96Lyssna Aposteln Paulus: ”Jag avstår för alltid från att äta kött för att inte bringa min broder på fall.” (1 Kor. 8:13)
4.5.3.123Lyssna En dag kommer de att känna förbarmande med djuren och upphöra att slakta och äta dem. Slaktandet sker visserligen indirekt av andra för deras räkning, men en del av skulden är deras.
4.5.3.128Lyssna Vegetarianen som inte låter sin kropp bli en gravplats för slaktade djur lyder inte bara en moralisk lag utan även en hygienisk och estetisk.
4.5.3.130Lyssna Efter hand som medvetandet blir renare och känslorna kontrollerade, blir tankarna klarare och instinkterna sundare. Efter hand som vi lär oss att leva mer och mer i harmoni med vårt Högre jag aktiveras spontant kroppens naturliga intuition. Resultatet är att onaturliga instinkter och önskemål … blir allt svagare tills de slutligen försvinner helt …
4.5.3.143,Lyssna Hur kan mänskligheten undvika ödet att dödas i krig när den själv dödar så många oskyldiga djur i fred.
4.5.3.157Lyssna De djur som har levt i människors närhet kan uppfatta avsikten tillräckligt starkt för att känna rädsla för döden när de förs till slakthuset.
4.5.3.159Lyssna ... Det vore önskvärt, om än självfallet inte så enkelt, att gradvis övergå till en köttfri diet. Detta skulle bidra till att säkerställa människors individuella utveckling men också till fred i världen.
4.5.3.160,Lyssna
27 jun 2013
22 jan 2016
30 jul 2017
29 apr 2023
11 okt 2023
4 jul 2024
13 apr 2024
17 feb 2024
9 aug 2023
15 sep 2018
18 apr 2016
18 nov 2019
21 jan 2017
14 feb 2019
8 apr 2018
20 feb 2021
16 jul 2022
20 dec 2023
12 nov 2023
15 aug 2019
5 jun 2021
29 nov 2020
13 dec 2021
29 apr 2019
4 mar 2024
5 feb 2013
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se