Biblioteket
Meditation är inte enbart en intellektuell övning. All fromhet och vördnad som vi har fått från religionen behövs även här. Utan avbrott ber vi till själen att den ska visa sig.
4.4.4.5Lyssna När tänkandet har gjort sitt och nått sin högsta potential är dess uppgift att slappna av och avbryta vad det håller på med. Om allt annat har förberetts väl, är medvetandet redo att gå in i tystnaden och acceptera att Överjaget tar över.
4.4.4.6Lyssna Vanan att varje dag reflektera över stora sanningar, att tänka på Överjagets natur och kännemärken, har ett mycket högt värde. Det som från början kanske inte var något annat än intellektuella idéer får efter hand liv, värme och kraft.
4.4.4.17Lyssna Dina begränsade och otillräckliga tankar om Överjaget, tar det självt hand om och leder allt närmare sin egen höga nivå. Sådana upplysta tankar hör inte hemma i det vanliga tänkandet, deras kvalitet och mystiska djup är på ett helt annat plan. När dina tankar inte kan sträcka sig högre, stillas de av Överjagets nåd. I detta ögonblick får du visshet.
4.4.4.18Lyssna De böcker som lever är de som kommer ur den djupa föreningen med det sanna jaget hos författare som har övervunnit det lägre, skenbara jaget. En sådan bok är värd många gånger mer än en som kommer enbart ur intellektet eller enbart från egot. Den gör mer nytta för fler människor under längre tid. En sådan bok kan sökaren använda för sina meditationsövningar. Han kan fokusera på dess förklaringar och idéer, var och en för sig, för medvetandet att arbeta med.
4.4.4.19Lyssna Genom att minnas Överjaget, kan delaktighet i dess medvetande enkelt uppnås.
4.4.4.28Lyssna Tankar kan vara ett hinder för meditation bara genom sin närvaro eller, om de är av rätt slag, en hjälp för den. Det enda rätta slaget är tankar som leder fram emot det medvetande som är bortom dem.
4.4.4.31Lyssna ... Börja med att fråga dig själv: ”Vem är jag?” Så snart du har insett att egot, din lägre natur, inte kan vara din verkliga identitet, går du vidare med frågan: ”Vad är jag?” Genom att gång på gång upprepa dessa självstudier, dessa själviakttagelser kommer du allt närmare sanningen.
4.4.4.36,Lyssna … Vad är jag? är en enkel fråga med ett komplicerat svar. I denna övning tänker du återkommande på vad du verkligen är, inte på vad du förefaller att vara …
4.4.4.36,Lyssna Alla försök att meditera på andliga teman är även försök att väcka vår intuitiva känslighet. Framgången infinner sig då det tänkande intellektet är stillat och medvetandet går in i den djupa tystnaden där intuitionens röst har sitt upphov.
4.4.4.38Lyssna Så snart en tanke dyker upp i medvetandet, se den för vad den är och släpp den. Och varje gång en känsla brusar upp, se även den för vad den är och låt den sedan försvinna. Detta är självutforskandets väg. Rikta in viljan mot att finna ditt inre centrum samtidigt som detta sker...
4.4.4.50,Lyssna Oceanens enorma vidder eller rymdens oändlighet är meditationsämnen som med fördel kan användas på avancerade stadier av sökandet.
4.4.4.51Lyssna Den form av meditation där meditatören ständigt begrundar sitt ursprung och vad jaget är, har den effekten att efter hand befria honom från de felaktiga och begränsande identifikationerna med kroppen, begären och intellektet.
4.4.4.56Lyssna Ju mer vi vid sådana tillfällen övar oss i att hålla tankarna fria från sinnesintryck och bortom det fysiska – det vill säga i det metafysiska – desto bättre förberedda är vi för att ta emot intuitionen från Överjaget när den kommer.
4.4.4.58Lyssna Koncentration håller uppmärksamheten kvar vid en bestämd tanke, eller tankekedja. Andra tankar tillåts inte komma in. Meditation är tanketomhet, den gör medvetandet tyst och stilla. Detta är ett utmärkt tillstånd, men inte nog för dem som är på jakt efter verkligheten. Meditationen måste kompletteras med kunskap om verkligheten, vad den är och vad den inte är.
4.4.4.62Lyssna Allt som leder oss bort från det personliga egot är lämpligt att meditera över när vi har kommit in på den korta vägen, exempelvis Guds kännetecken, universums fullkomlighet eller Överjagets ofattbara frid.
4.4.4.65Lyssna Ju mer vi använder våra tankar för att få en djup förståelse av oss själva, av Gud och av världen, ju mer vi stillar tankarna för att de inte ska vara i vägen då det gudomliga är redo att tala till oss, desto mer framgångsrikt kommer vårt sökande att bli och desto lättare blir det att vakna upp ur den illusoriska, materialistiska drömmen.
4.4.4.67Lyssna När vi har kommit ner så djupt i försjunkenhet att vi inte ens märker att en annan person är i närheten, har meditationen nått långt.
4.4.4.85Lyssna Vi behöver meditera oftare över uttalanden som upplysta människor har lämnat efter sig för att känna ett större engagemang för våra högre åligganden.
4.4.4.99Lyssna Meditationen uppnår inte sitt mål om uppmärksamheten riktas mot något personligt eller världsligt. Den ger visserligen en djupare kunskap om ämnet i fråga och en bättre förståelse för dess mening. Men inget mer. Hur koncentrerat medvetandet än blir, är det fortfarande kvar i egot och önskar heller inget annat. Meditationsstunden används väl om koncentrationen i stället riktas mot Överjaget eller vägen dit.
4.4.4.102Lyssna Från tid till annan behöver vi stanna upp för att analysera och reflektera över viktigare händelser och upplevelser, attityder och förhållningssätt i vårt förflutna. Det är inte de positiva utan framför allt de negativa känslorna och handlingarna, samt deras orsaker och konsekvenser, som vi bör beakta och granska ur det högre jagets perspektiv. Men om detta inte sker med omutlig ärlighet och opartiskhet, på ett opersonligt sätt och i en självransakande anda, kommer det inte att ge de önskade resultaten. Det är inte nog att sörja över begångna felsteg, vi måste också grundligt ta till oss de erfarenheter som misstagen ger oss.
4.4.4.109Lyssna Självkritiken bör utvecklas så högt att det till och med blir smärtsamt. Vi har inte längre råd att skydda egot, som vi gjorde i det förflutna, eller att hitta på ursäkter för dess bräcklighet och olyckliga tillkortakommanden.
4.4.4.121Lyssna Vi behöver utveckla en vana att ibland ta en paus från det personliga jaget för att granska dess liv, karaktär och handlingsmönster, att helt enkelt vara en opartisk åskådare som försöker förstå sanningen om egot. Följaktligen bör vi studera det lugnt och utan att känslomässigt stödja det.
4.4.4.123Lyssna Det må vara lätt att ta till sig praktiska lärdomar av speciella upplevelser för vårt liv i världen, men inte lika lätt ta till sig deras högre, andliga budskap. Det beror på att vi vanligen betraktar dem ur egots perspektiv, speciellt när starka personliga känslor är engagerade…
4.4.4.131,Lyssna Att observera sig själv på rätt sätt är att göra det sakligt, opersonligt och lugnt, inte överslätande, självbelåtet eller ängsligt. Självrannsakan måste omfatta alla aspekter av ens väsen för att vara tillfredsställande...
4.4.4.135,Lyssna Att granska våra tankar och känslor, önskningar, motiv och passioner och att ta ställning till vad som är värt att behålla och vad som måste överges, är vår första uppgift.
4.4.4.142Lyssna ... Att förbättra karaktären och höja sin moral är grunden för allt andligt arbete.
4.4.4.143,Lyssna Han uppfattar sina karaktärsdrag som om de vore utanför honom, som om de tillhörde någon annan. Han studerar sina svagheter för att så bra som möjligt försöka förstå dem, men de förskräcker honom inte eftersom han även noterar sina styrkor.
4.4.4.146Lyssna När vi lägger oss på kvällen bör vi i minnet gå tillbaka till dagens händelser, handlingar och samtal och samtidigt granska det egna agerandet i det högre medvetandets ljus. När övningen har avslutats vänder vi oss bort från allt världsligt och personligt. Under vördnadsfull tillbedjan av det högre jaget låter vi den djupa tystnaden omfamna oss.
4.4.4.150Lyssna Vi borde försöka tänka oss att vi är i framtiden och ser tillbaka på den nuvarande perioden.
4.4.4.158Lyssna Vi behöver undersöka vilka de verkliga drivkrafterna är för vårt uppförande - motiv som inte alltid är desamma som dem vi visar upp för världen, kanske inte ens för oss själva?
4.4.4.166Lyssna Filosofin uppmuntrar inte till dystert grubblande över begångna synder, förlorade möjligheter eller gjorda misstag. Det slösar bara bort vår tid och tömmer oss på energi. Analysen avslutad, lärdomen inhämtad och gottgörelsen gjord — det som sedan återstår måste lämnas bakom oss. Varför belasta minnet och tynga samvetet med något som inte går att ändra på, om inget gott kan göras med det.
4.4.4.176Lyssna Vi måste förhålla oss som ett vittne till oss själva och med filosofisk distans betrakta de viktigaste händelserna i livet. Några av dessa erfarenheter kanske inger oss ånger- och skamkänslor medan andra fyller oss med tillfredsställelse och stolthet. Men alla bör ses så opersonligt och opartiskt som möjligt. På detta sätt utvinns visdom ur erfarenheterna. Karaktären befrias från fel och brister.
4.4.4.189Lyssna Arbetet med dig själv handlar inte enbart om den förberedande uppgiften att förbättra etik och moral, något som självfallet ingår, utan också och i ännu högre grad om att vara uppmärksam på din egen uppmärksamhet, att registrera vart tankarna är på väg och att träna dem i att vända tillbaka in i dig själv, så att de till sist kommer till vila i sin källa - det ostörda högre medvetandet.
4.4.4.206Lyssna Den som utvecklas på denna väg tack vare meditationens kreativa kraft, kommer till sist att lägga märke till att han spontant avvisar impulserna från sitt lägre jag och omedelbart accepterar intuitionerna från sitt högre.
4.4.4.210Lyssna Meditationen bör inledas med en kort, tyst bön till Överjaget— en vördnadsfull vädjan om vägledning och nåd…
4.4.4.219,Lyssna Se fram emot att ägna år åt intensiva studier av din karaktär och förbättring av den. Detta är grunden för det senare arbetet. När karaktären har förädlats finns det inget längre som hindrar att själen ger dig vägledning och nåd.
4.4.4.219Lyssna En övning i kreativ meditation: Tänk på möten som sannolikt kommer att inträffa nästa dag, om du mediterar på kvällen, eller på den innevarande dagen, om du mediterar på morgonen, händelser som kan tänkas inträffa eller platser som du kanske kommer att besöka. Vidare: Tänk på hur du bör uppföra dig, hur du ska tänka och tala i dessa situationer. Och som alltid – om övningen ska visa sitt värde – identifiera dig med ditt bästa, ädlaste och visaste jag, ditt Överjag.
4.4.4.229Lyssna Att på rätt sätt reflektera över gjorda erfarenheter, tillsammans med beslutet att göra något fint av sitt liv, hjälper sökaren till en mer meningsfull framtid och underlättar hans fortsatta väg.
4.4.4.241Lyssna Värdet av att se tillbaka på den gångna dagen är långt större än det kanske kan förefalla. Allt inom oss vinner på det – vår karaktär, vårt öde och även våra upplevelser efter döden.
4.4.4.243Lyssna
20 jan 2017
7 jan 2017
10 dec 2011
3 jul 2011
24 jan 2017
19 sep 2011
14 nov 2021
1 sep 2011
15 nov 2021
6 apr 2021
7 maj 2013
26 maj 2014
21 maj 2014
27 feb 2022
8 maj 2012
2 jul 2017
16 nov 2012
12 jun 2021
30 jan 2017
16 jan 2017
29 jul 2014
22 aug 2019
18 jul 2021
4 aug 2019
6 nov 2012
4 okt 2021
2 okt 2014
24 mar 2014
21 apr 2014
22 sep 2024
3 okt 2012
8 nov 2019
24 jul 2014
19 dec 2014
7 dec 2021
1 mar 2019
27 apr 2021
14 jun 2021
24 aug 2024
1 okt 2023
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se