Biblioteket
Den tjockaste bok om yoga kan inte lära oss mer om yogans praktiska syfte än detta: Stilla tankarna!
4.4.3.1Lyssna En av orsakerna till att meditationen inte ger önskat resultat är att vi inte har övat tillräckligt länge. Att mycket tid spills på ovidkommande, vandrande och ofruktbara tankar tycks vara den vanliga erfarenheten. Men sådan är inledningen till den verkliga meditationen. Detta är ett nödvändigt grundarbete som måste göras innan själva huset kan byggas. Visst kan detta vara tröttsamt, men vi måste finna oss i det. Om den inledande fasen känns motig och nedslående, är den nästa desto mer positiv och givande...
4.4.3.2,Lyssna Om tankeprocessen kan stillas utan att sömnen tar över, kommer tänkaren att lära känna sig själv istället för sina tankar.
4.4.3.3Lyssna Om meditation inte handlade om något annat än att intensivt umgås med sina egna favoritidéer eller att begrunda någon inspirerad människas nedskrivna tankar, så kunde det säkert vara både konstruktivt och värdefullt, och tiden väl använd - men inte mer än så. Att på detta sätt ägna uppmärksamhet åt egna och andras idéer är inte meditationens verkliga uppgift. Den är att öppna en dörr till det Högre jaget. För att åstadkomma detta måste alla tankar kastas överbord. Tänkandet håller oss kvar i det begränsade egot, medan det medvetna stillandet av tankar och känslor lyfter oss ut ur egot helt och hållet.
4.4.3.15Lyssna Om vandrande tankar distraherar uppmärksamheten och saboterar meditationen så pröva en annan metod. Ifrågasätt tankarna, undersök varifrån de kommer, spåra dem tillbaka till deras ursprung och reducera deras antal mer och mer. Ta reda på vad det är för särskilt intresse, speciell impuls, känsla eller önskemål hos egot som får tankarna att tränga sig på. För dem tillbaka allt närmare tomheten. På det här sättet tenderar du att frigöra dig från tankarna, vägrar att identifiera dig med dem och kommer allt närmare din högre identitet.
4.4.3.20Lyssna Under meditationsövningens inledande fas är uppgiften att göra sig av med alla tankar, känslor, bilder och energier som inte hör till det valda ämnet, idealet, problemet eller bönen. Ingenting annat får komma in och störa. Men om något ändå gör det, på grund av medvetandets invanda rastlöshet, ska det genast röjas ur vägen. När ett störande moment drivs ut ur uppmärksamhetsfältet ska det följas av en utandning. Och varje gång uppmärksamheten återigen vänds mot det valda ämnet, följs det av en inandning.
4.4.3.21Lyssna När tankarna är oroliga och svåra att kontrollera, finns det alltid något inom oss som är medvetet om denna rastlöshet. Ett fördolt Jag, en oberörd observatör av alla våra ansträngningar, har denna kunskap. Uppgiften är att försöka tona in till detta dolda jag och identifiera oss med det. Om vi lyckas, kommer rastlösheten att försvinna av sig själv...
4.4.3.22,Lyssna Syftet är att steg för steg ska dämpa tankeströmmen för att senare stilla den helt.
4.4.3.36Lyssna Djuren lever med sin flockinstinkt. De har inte självmedvetande som människor och inte heller någon önskan eller förmåga att höja sig över sitt nuvarande tillstånd. Men de är underkastade evolutionen och kommer i sinom tid att uppnå vår nivå …
4.4.3.58,Lyssna Varje meditationsövning måste till att börja med ha ett fokus, ett tema eller en bärande idé för att ge resultat. Men detta är inte nödvändigt i meditationens slutfas.
4.4.3.77Lyssna Det första vi har att göra är att vända uppmärksamheten åt ett nytt håll, mot ett nytt mål. Med djup känsla och stor kärlek måste den vändas mot vårt inre i sökandet efter själen som där har sin boning.
4.4.3.83Lyssna Om du uppfattar något slags ljusfenomen, en blixt eller ett ljussken, bör du omedelbart koncentrera hela din uppmärksamhet på det och hålla kvar koncentrationen så länge du kan. Tankeströmmen kan stillas på det sättet.
4.4.3.98Lyssna Förmågan att under lång tid hålla uppmärksamheten fästad vid en enda tanke eller ett enda objekt — en förmåga som Napoleon beundrade så högt — kommer till sist till dem som uthålligt fortsätter med dessa övningar.
4.4.3.126Lyssna Hur kan en människa förena sitt medvetande med Överjaget utan att först stärka det genom någon form av träning så att hon inte tappar koncentrationen när glimten kommer?
4.4.3.148Lyssna Träna upp din koncentrationsförmåga - det är koncentrationens hemlighet! Endast genom att tålmodigt och mödosamt fokusera uppmärksamheten kommer du så småningom att uppnå mästerskap i denna svåra konst. Ingen ansträngning är förgäves för att nå detta mål. Träna så fort tillfälle ges!
4.4.3.160Lyssna Syftet är att sitta helt absorberad av en enda tanke, eller i ett senare stadium att vara orubbligt koncentrerad på ingen tanke alls.
4.4.3.168Lyssna För att uppnå detta slag av koncentration, där uppmärksamheten är vänd från yttervärlden och fokuserad i sig själv, behövs en bestämd föresats att inte avbryta övningen förrän koncentrationen har nått sin höjdpunkt. Alla andra tankar avvisas i samma ögonblick som de visar sig. Om det i meditationens början, och även i fortsättningen, finns en stark längtan och kärlek till Överjaget, kommer anspänningen efter hand att ge med sig och stillhet inta dess plats.
4.4.3.188Lyssna Ju mer vi vänder uppmärksamheten inåt, ju mindre vi låter oss påverkas av sinnesintrycken, desto närmare dras vi till den andliga närvaron i hjärtat.
4.4.3.207Lyssna Ingen av de elementära yogametoderna, såsom mantrameditation och kontroll av andningen, leder till permanent kontroll av medvetandet. Men de banar väg och gör det enklare att ta upp övningar som leder till detta resultat.
4.4.3.221Lyssna
22 nov 2013
12 aug 2014
29 jun 2011
16 jan 2011
8 jul 2021
24 okt 2013
2 mar 2013
13 sep 2018
27 sep 2020
16 dec 2016
6 dec 2016
13 dec 2011
26 okt 2018
1 okt 2018
4 sep 2011
17 sep 2023
21 maj 2013
20 apr 2024
7 feb 2019
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se