Biblioteket
Av dagens alla aktiviteter måste meditation, denna icke-aktivitet, bli det centrala kring vilket allt annat rör sig.
4.4.1.1Lyssna ... Meditation är nödvändig för varje människa. Utan meditation lever vi alltför långt ifrån vårt gudomliga centrum för att kunna förstå vad det bästa är som livet kan erbjuda oss...
4.4.1.2,Lyssna Andligheten finns inom oss. Om vi inte upplever detta måste vi söka djupare - under egots svagheter, fel och brister, under dess passioner och önskningar. Andligheten är fortfarande där, men den måste sökas på rätt sätt. Hjälp finns att få från människor som redan har funnit den.
4.4.1.3Lyssna Medvetandet bortom det vanliga egomedvetandet kan nås endast efter en systematisk träning av detta lägre medvetande. Syftet är att tysta egots tankar och att övervinna karaktärens utåtvändhet.
4.4.1.5Lyssna Vad det handlar om är att det människor försöker finna i böcker väntar på att upptäckas i deras eget inre genom regelbunden meditation.
4.4.1.6Lyssna Idén eller uppfattningen att vi måste resa någonstans, träffa någon eller läsa något för att uppnå det bästa som livet har att ge är både den första och den sista missuppfattningen. I sökandets slutfas, liksom i dess början, har vi inget annat att göra än att hörsamma den urgamla uppmaningen att vända uppmärksamheten inåt.
4.4.1.7Lyssna Att närma sig Överjaget enbart på intellektuell väg kan aldrig ersätta den psykologiska erfarenheten av det. Den senare är och måste vara överlägsen.
4.4.1.15Lyssna Det är en filosofisk princip, att det du kan veta är begränsat till vad du är. En djup människa kan vara medveten om en djup sanning, medan en ytlig aldrig kan vara det. Skäl nog för att börja meditera?
4.4.1.16Lyssna Om något vaknar i oss, en seriös maning att utveckla mer av vår andliga natur, är meditation ett av de bästa sätten att komma igång.
4.4.1.22Lyssna Konsekvenserna av att observera, av att vara ett vittne till det som rör sig i ditt eget medvetande och att vara klar över tankarnas natur, ursprung och effekter, är otroligt betydelsefulla.
4.4.1.24Lyssna Att varje dag meditera en stund innan de filosofiska studierna börjar, med det enda syftet att göra tankarna lugnare, klarare och mer koncentrerade, är en god vana som underlättar studierna.
4.4.1.25Lyssna Bön är till hjälp, men en metod som inte bara går ännu djupare i det mänskliga hjärtat och dessutom bidrar till att tysta egot är också nödvändigt. Detta kan uppnås genom kontemplation.
4.4.1.26Lyssna I arbetet med att omdana karaktären och utvidga medvetandet är meditationen oumbärlig.
4.4.1.27Lyssna Att meditera är viktigt i detta sökande, vi måste lära oss det. Meditation hjälper oss att skapa ett medvetandetillstånd i vilket den heliga närvaron kan förnimmas, där det tidigare inte var något, där helig vägledning kan ges.
4.4.1.32Lyssna Att dra sig tillbaka till den inre stillheten – finns det något bättre en människa kan göra? Den visar vägen, ger en fingervisning om målet och hjälper henne att finna det.
4.4.1.34Lyssna … meditation är oumbärlig för att utveckla känslighet och intuition, som spelar viktiga roller i vårt sökande.
4.4.1.35Lyssna Det är önskvärt, för att inte säga nödvändigt att meditera därför att vi är så till den grad upptagna av våra egna tankar, att vi aldrig lägger märke till det högre medvetande varifrån de kommer och dit de återvänder. Stillandet av tankarna, eller avancerad meditation, hjälper oss att bli medvetna om detta högre medvetande.
4.4.1.36Lyssna Så länge tankarna inte är under kontroll stängs vi ute från verkligheten av våra personliga upplevelser och erfarenheter.
4.4.1.38Lyssna Psykologiska metoder är inte mindre nödvändiga än religiösa övningar. Människors tankeliv är inte sällan förvirrat, flackande och oroligt. Meditation, som övas i ensamhet och under tystnad måste ske regelbundet för att (1) kunna bidra till att förbättra karaktären och (2) öppna en väg som leder till en medveten insikt om det högre jaget.
4.4.1.44Lyssna Vi har aldrig lärt oss att hålla våra medvetanden stilla, något som vi ibland gör med våra kroppar. Tankekontroll är den ojämförligt svåraste uppgiften men är också den som ger oss mest tillbaka …
4.4.1.47,Lyssna Västerlänningen måste lära sig att upphöra med sin ändlösa rastlöshet, med sin ständiga otålighet att ständigt hålla sig sysselsatt med något och i stället troget och regelbundet ”vänta på Gud”, det vill säga meditera. På det sättet kommer han mindre och mindre att förlita sig på sina egna begränsade resurser och alltmer på Guds – på Överjagets gränslösa visdom, kraft och nåd.
4.4.1.55Lyssna Meditation är inte längre förbehållen några få kristna kloster och österländska ashrams utan har blivit tillgänglig för lekmän över hela världen.
4.4.1.63Lyssna … Den betydelse som ges till meditation kan överdrivas. Att arbeta med sig själv, att utveckla karaktär och positiva tendenser, är också betydelsefullt. Att studera läran är lika viktigt. Ur allt detta växer det fram en bred mognad hos sökaren som förbereder honom för att känna igen och varmt välkomna nåden – om den kommer.
4.4.1.82,Lyssna Att utföra meditationsövningarna är nödvändigt för att träna medvetandet, för att skapa en vana som gör att det meditativa tillståndet till sist blir lika lätt att uppnå som det är svårt till en början.
4.4.1.98Lyssna I kristendomens tidigare historia hade meditation en viktig och framträdande plats.
4.4.1.99Lyssna Övning i mental tystnad var tidigare något enbart för munkar och nunnor och inte tillgängligt för vanligt folk. När Miguel de Molinos försökte ändra på detta blev han svårt misshandlad.
4.4.1.102Lyssna … Så länge religion består av en känsla av vördnad för en högre makt och en strävan efter att leva ett rättskaffens liv i överensstämmelse med de etiska normer som påbjudits av de stora religionsstiftarna, så är den en definitiv nödvändighet för majoriteten av mänskligheten …
4.4.1.120,Lyssna Det finns meditation av olika slag. Elementär meditation innebär att hålla utvalda tankar stadigt i medvetandet. Avancerad meditation innebär att hålla medvetandet fritt från tankar överhuvudtaget. I den högsta formen av meditation får vi uppleva den glädjerika föreningen av det lägre jaget med det högre.
4.4.1.129Lyssna Nybörjaren bör göras uppmärksam på att koncentrationsövningar som visualisering, repetition av mantra, att tömma medvetandet på tankar etc inte ska förväxlas med verklig meditation, vars syfte inte är något annat än att ge upp egot till Överjaget. Den använder ingen annan metod än vördnadsfull längtan, kärleksfull tillgivenhet och mental tystnad.
4.4.1.131Lyssna Det jag kallar naturlig meditation, det vill säga det meditativa tillstånd som uppstår av sig självt eller genom att beundra naturen eller lyssna till skön musik, är inte mindre värdefullt än det som uppnås genom vanlig meditation- ja, kanske till och med ännu bättre eftersom det inte är resultat av någon speciell teknik. Vi känner att vårt inre gradvis fylls av en behaglig sinnesstämning, där försjunkenhet och frid, insikt och godhet blandas och smälter samman.
4.4.1.135Lyssna Meditationen når sin riktiga nivå när vi bara tänker på förhållandet mellan oss själva och Överjaget eller på vår längtan efter Överjaget. Men högst når den då vi släpper även dessa idéer och inte har något annat än Överjaget i tankarna.
4.4.1.138Lyssna Meditation handlar sist och slutligen om att nå allt djupare i vårt inre, tills vi kommer under egot och in i det rena varat.
4.4.1.139Lyssna … I det ögonblick då meditationen övergår i kontemplation förlamar tänkandet sig självt och vållar sin egen tillfälliga död!
4.4.1.140,Lyssna Meditation är inte en ensidig affär, den har två sidor. Vi börjar meditera med att vara mentalt aktiva, men när vi har hunnit ett stycke på väg sker fortsättningen helt i form av mental passivitet.
4.4.1.144Lyssna Om meditationen ska bli framgångsrik måste två grundläggande villkor uppfyllas. Det första är att åter och återigen stoppa vandrande tankar, det andra att tränga allt djupare tills tomheten nås – och att till sist bli ett med den.
4.4.1.145Lyssna Först stillas de vandrande tankarna, sedan vänder medvetandet sin uppmärksamhet mot Överjaget och identifierar sig med det.
4.4.1.146Lyssna Det första stadiet är att samla tankarna och med viljans hjälp hålla dem stilla. Det andra är att flytta uppmärksamheten inåt, bort från de fem sinnenas upplevelser i det yttre.
4.4.1.147Lyssna Konsten att meditera fullbordas i två steg. Först kommer mental koncentration sedan mental avslappning. Det första är aktivt, det andra passivt.
4.4.1.148Lyssna Under meditationen är det primära syftet att befria medvetandet från världsliga angelägenheter och personliga önskemål, att erbjuda ett tomt och rent kärl för det högre medvetandet om och när det attraheras av vår beredskap att välkomna det.
4.4.1.152Lyssna Meditationen samlar till en början in våra krafter i en enda fåra för att sedan rikta dem mot Överjaget.
4.4.1.163Lyssna Arbetet är att leda uppmärksamheten allt djupare inåt tills den når under tankarnas nivå av medvetandet där ett fridfullt väsen håller den och tillfredsställer den.
4.4.1.164Lyssna Symeon, en bysantinsk mystiker i Konstantinopel, förklarade för niohundra år sedan meditationens grundläggande princip på följande sätt: ”Sitt ensam, mentalt avskild från världen och sök djupt i ditt hjärta.”
4.4.1.171Lyssna Den gudomliga essensen är i vårt inre, ingen annanstans. Detta visar åt vilket håll vi ska vända oss för att söka efter den. Uppmärksamheten, med de intressen och begär som styr den, måste dras bort från yttre ting och människor.
4.4.1.173Lyssna Meditation är ett inre arbete för att göra oss medvetna om själens närvaro. Ibland nås resultat snabbt, men oftare dröjer det en längre tid innan framgången kommer.
4.4.1.188Lyssna Endast när vi blir helt upptagna av en enda idé, helt omedveten om någon annan, kan det sägas att vi har uppnått koncentration, det första stadiet.
4.4.1.227Lyssna Den andra fasen kommer inte till stånd om vi inte slutar att bara tänka på den. I stället börjar vi känna in närvaron, drar ner energin till hjärtat från huvudet börjar känna kärlek för den så snart den uppfattas. Kärleken kan uttryckas genom ett milt leende.
4.4.1.228Lyssna Meditationen börjar på allvar först när känslor och tankar tystnar inom oss. Till dess är vi fullt upptagna med att försöka uppnå detta tillstånd.
4.4.1.229Lyssna Under de båda första stadierna av meditationen måste viljan användas. Uppmärksamheten ska inte bara fokuseras i en enda riktning, och hållas kvar där, utan också tränga ner allt djupare i medvetandet. Först när gränsområdet till det tredje stadiet nås, upphör detta arbete. Nu sker ett fullständigt uppgivande av viljan, ett passivt överlämnande till Överjaget och detta kräver ingen ansträngning.
4.4.1.247Lyssna När meditationen djupnar och övergår i kontemplation kommer vi in i medvetandets stilla centrum. Där vi finner den bästa delen av oss själva – Överjaget.
4.4.1.262Lyssna Meditation kan tjäna ett bra och konstruktivt syfte, men fungerar inte för att nå sin högsta bestämmelse om den inte övergår i kontemplation, det vill säga om den inte förändras från en aktivitet som kräver ansträngning till en utomsinnlig upplevelse som kommer av sig själv. Den egna viljan har ingen möjlighet att åstadkomma detta, men den gudomliga nåden kan.
4.4.1.264Lyssna Koncentrationen på detta ”andra” måste vara så fullständig att vi kan säga som Theresa Neumann: ”Jag är så oerhört nära min käre mästare att jag omöjligen kan ha någon tid över för att tänka på mig själv.”
4.4.1.265Lyssna När vandrande tankar har stoppats under meditationen och medvetandet blivit stabilt och stilla är nästa uppgift att i längtansfull tillgivenhet och kärlek vända uppmärksamheten mot den högre, gudomliga delen i vårt inre - om det inte har skett redan från början förstås. Efterhand som detta inre fokuserande fortgår, blir viljeansträngningen allt lättare ända tills den en dag inte längre är nödvändig. Den ersätts då av något från djupet av vårt inre som kommer upp till ytan och tar över händelseutvecklingen. Vi fortsätter att vara absolut stilla, passiva och omfamnade.
4.4.1.274Lyssna Meditation, om den är framgångsrik, uppnår två viktiga målsättningar. Den drar medvetandet inåt och frigör det från den fysiska fångenskapen, den höjer medvetandet till ett gudomligt tillstånd av förening med Överjaget.
4.4.1.312Lyssna Meditationen kulminerar i en upplevelse där meditatören upplever sitt verkliga jag och får del av dess rena kärlek.
4.4.1.315Lyssna Nåden uppfattas till en början på samma sätt i meditationen som när vi ska till att somna, det vill säga den märks knappast alls. Ena ögonblicket är den inte där, i nästa har den börjat att manifesteras.
4.4.1.318Lyssna Han är medveten om att det endast är hans egen outvecklade koncentrationsförmåga som hindrar honom från att nå in till sitt högre jag, och att när han i sällsynta ögonblick lyckas så kommer han in i en värld av sanning, verklighet och osjälviskhet. Han vet att meditation varken leder till illusion eller sömn för ett medvetande som är tillräckligt väl förberett, utan till dess eget Överjag.
4.4.1.327Lyssna Om vi dagligen återvänder till vårt inre centrum och håller dörren öppen genom att meditera så tar vi oss allt längre bort från kroppens och intellektets ensidighet. Detta betyder att vi blir mer och mer oss själva, mindre och mindre begränsade av våra verktyg.
4.4.1.328Lyssna Om vi kan hålla vår meditation vid liv och störande tankar på avstånd, kan vi få ett mer avspänt förhållande till världsliga ting och ett klarare förhållande till andliga ting.
4.4.1.331Lyssna Meditationen visar sitt värde, sitt högsta värde, och övergår i kontemplationens djupaste tillstånd. Tankarna slutar vandra, egot lugnar sig, världen försvinner och kroppens alla bördor med den.
4.4.1.341Lyssna Att reflektera över det vi är, kommer en dag att göra det fullt medvetet för oss. Att försjunka i det genom att söka den stillhet i vilken det vistas, kommer en dag att göra det till en påtaglig närvaro.
4.4.1.342Lyssna Känslan av en helig närvaro under meditationen är betydelsefull i alla avseenden. Den skapar en kanal varigenom nåd kan ges, idéer vidarebefordras och karaktär förbättras.
4.4.1.348Lyssna På samma sätt som en roman skänker avkoppling för läsaren och tillfälligt förvandlar hans värld, flyttas medvetandet över till en annan zon till följd av en period av framgångsrik meditation.
4.4.1.356Lyssna Det blir ett sakrament, en odelad enhet mellan det mänskliga och det gudomliga i vårt inre, ett äventyr att söka och finna gemenskap med Överjaget.
4.4.1.365Lyssna Något som vi med sannolikhet kommer att få uppleva som ett resultat av regelbunden meditation, när en viss kompetens har uppnåtts, är en känsla av inre tillväxt, en definitiv vetskap om att framsteg görs.
4.4.1.375Lyssna Han började meditera därför att han hoppades att det skulle ge honom fördelar. Med lite erfarenhet fortsätter han även till följd av det välbehag det ger honom.
4.4.1.386Lyssna Om meditationen inte ger önskat resultat så betyder det inte att den har varit förgäves. Övertygelsen om att vi befinner oss i Överjagets närvaro kommer en dag, trots meditationens torka, åtminstone att resultera i en glimt. Men vi måste troget återvända till meditationen varje dag.
4.4.1.391Lyssna Om meditationen används på rätt sätt av intellekt, vilja och fantasi kan den bli ett hjälpmedel för inspiration och glädje långt bortom sina egna gränser. Den kan användas för att stimulera kreativt skapande inom alla livsområden, inklusive de andliga och konstnärliga. Meditera en stund just innan arbetet börjar! Tekniken är att hålla kvar inspirationen och den fridfulla glädjen från meditationen och inte låta den klinga av. Låt den i stället följa med in i arbetet så kommer det att flyta på med större energi och effektivitet, och framförallt med större kreativitet än som annars skulle bli fallet...
4.4.1.416,Lyssna Att förbättra karaktären är en både nödvändig förberedelse och ett viktigt komplement för var och en som mediterar. Utan detta kommer självförebråelser till följd av svagheter eller försyndelser att påverka meditationen och störa friden.
4.4.1.488Lyssna
16 feb 2016
24 feb 2016
12 apr 2016
24 mar 2023
24 feb 2024
17 apr 2013
12 jan 2024
29 jul 2019
4 jan 2024
15 apr 2014
9 apr 2014
25 jan 2024
17 mar 2023
1 apr 2024
26 jan 2024
15 dec 2021
17 okt 2011
2 apr 2014
10 mar 2016
6 jan 2024
16 feb 2022
14 jul 2023
14 maj 2023
13 jul 2016
25 aug 2019
20 jan 2020
12 sep 2024
20 jul 2011
14 jan 2012
24 nov 2012
23 aug 2023
22 nov 2022
28 okt 2024
5 dec 2024
22 dec 2023
18 jan 2024
25 jan 2023
30 mar 2024
8 aug 2022
6 nov 2024
24 mar 2022
7 okt 2024
15 okt 2022
3 apr 2024
5 dec 2022
6 dec 2022
18 jun 2023
29 feb 2012
2 apr 2022
1 nov 2015
6 feb 2018
25 nov 2015
1 jan 2024
12 dec 2015
7 mar 2024
4 jun 2012
30 sep 2018
22 mar 2024
5 dec 2023
14 feb 2017
11 jun 2015
10 sep 2022
22 okt 2022
8 aug 2024
25 jul 2024
3 jan 2020
6 dec 2015
13 feb 2021
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se