Biblioteket
Eftersom det inte finns något i vår mänskliga erfarenhet som liknar den Högsta gudomen, och eftersom det inte existerar något i hela universum som vi kan särskilja den ifrån, har det mänskliga intellektet ingen möjlighet att förstå den.
16.28.2.42Lyssna Detta är det ämne som det är mest värt att skriva om, trots att det är det minst förstådda. Varje människa som har uppnått en viss förståelse av det - att kräva något annat vore att begära för mycket - har ett ansvar. Hon måste göra det tillgängligt för andra.
16.28.2.60Lyssna ... Den hemlighetsfulla, högsta gudomen har ordnat det så att det finns en observatör av dess upphöjda existens, ett vittne som observerar dess dolda suveränitet. Detta vittne i vårt innersta är evigt, oföränderligt och fullt möjligt att nå. Det är vårt verkliga jag, vår odödliga själ, vårt Överjag...
16.28.2.79,Lyssna … Överjaget kan lämpligen jämföras med en katalytisk kemisk substans, som själv oförändrad, aktiverar andra substanser genom sin blotta närvaro.
16.28.2.81,Lyssna Vår oförmåga att få kunskap om den högsta, översinnliga gudomen dömer oss inte till evig okunnighet, eftersom Gud, som är närvarande i alla ting, också är i oss. Flamman är närvarande i gnistan, däri ligger vårt hopp och vår möjlighet. På samma sätt som vi är medvetna om vår egen personliga identitet, är Gud medveten om sig själv i oss, som vårt Överjag. Denna gudomliga vetskap fortsätter utan avbrott, alldeles oavsett om vi är vakna eller sover, om vi är ateister eller helgon...
16.28.2.89,Lyssna Den högsta gudomen kan inte förstås av det begränsade intellektet men i viss mån av den djupaste intuitionen. En sådan intuition kan komma till en människa som tidigare har fått instruktion av lärare, eller inhämtat kunskaper genom egna studier, och sedan genomgått en reningsprocess - under förutsättning att hon kan stilla sina tankar, även tankar om den högsta gudomen, eller låta dem själva lägga sig till ro. Sedan är det bara att vänta - tålmodigt, vördnadsfullt och kärleksfullt, tre villkor av den största betydelse - på att Överjaget ska uppenbara sig självt.
16.28.2.90Lyssna Filosofisk meditation visar att vårt liv har sina rötter i en högre existens. Filosofiska studier förklarar några av de lagar som råder över livet på jorden, från födelse till död. Den yttersta grunden för all existens och all erfarenhet är det ofattbara Mysteriet, omöjligt att beskriva.
16.28.2.96Lyssna Varken sinnena eller intellektet kan säga oss något om det gränslösa medvetandets innersta natur. Men trots detta är vi inte lämnade i total okunnighet. Från universum, dess manifestation, kan vi fånga en glimt av dess intelligens. Från själen, dess utstrålning, kan vi få mer än en antydan om dess godhet. ”Mer än”, säger jag, därför att utstrålningen kan kännas inom oss som vårt verkliga jag, medan manifestationen är fristående och utanför oss.
16.28.2.97Lyssna ... Medvetandets mysterium är något som vi aldrig kan reflektera för mycket över. För det första på grund av dess stora betydelse, för det andra på grund av dess förmåga att väcka vår latenta andlighet...
16.28.2.100,Lyssna ... Detta är den Princip som evigt förblir vad den alltid har varit. Den är i universum och universum är i den. Den utvecklas inte för den är bortom tiden. Den har ingen form för den är bortom rummet. Den är bortom människans medvetande för den är bortom hennes tankar och sinnesintryck. Men alla medvetanden har sin grund i den…
16.28.2.100,Lyssna Det finns bara detta enda Medvetande. Allt annat är ett skenbart spel på dess yta. Att glömma egot och tänka på denna gränslösa och oändliga verklighet är den högsta formen av meditation.
16.28.2.102Lyssna För det första, minns att Det visar sig som ego. Därefter, kom ihåg att du är Det. Till sist, tänk inte längre på Det. Befrielsen från tankar gör det möjligt för dig att vara Det!
16.28.2.103Lyssna I en tillvaro av ständigt förändrade villkor, hälsotillstånd och relationer är det en oskattbar insikt att det existerar en osedd och oföränderlig verklighet. Ännu värdefullare är vetskapen om dess ständiga närvaro i vårt inre.
16.28.2.105Lyssna I samma ögonblick som det går upp för oss att medvetandet saknar början och slut, att det är ofött och odödligt, sker det andra uppvaknandet. Det första äger rum då vi inser egots overklighet och obeständighet.
16.28.2.106Lyssna Vi har kommit långt intellektuellt när vi förstår att det är det lägre medvetandet som är sökaren men att det är det högre som söks.
16.28.2.108Lyssna Den som riktar uppmärksamheten mot det obegränsade och inte mot detaljer, den som inte ägnar sig åt fragment utan åt den allt uppslukande Helheten, får del av dess makt.
16.28.2.109Lyssna Trots att verkligheten uppenbaras gradvis, måste vi försöka förstå att den är hos oss helt och fullt i varje ögonblick. Modern vetenskap har felaktigt förkunnat att verkligheten är stadd i utveckling, medan det i själva verket enbart är vår intellektuella förståelse av den som utvecklas.
16.28.2.110Lyssna Tänkande kan vanligen endast producera fler tankar. Även tankar om sanningen, tankar om verkligheten, hur välgrundade de än må vara, omfattas av denna begränsning. Men om tänkandet har tränats på rätt sätt vet det sin plats och förstår situationen. När rätta ögonblicket är inne kommer det att upphöra med sina ansträngningar och söka uppgå i meditation. Då försjunkenheten når sin kulmen sänker sig en sublim tystnad över medvetandet, som dock är fortsatt vaket. Sanningen avslöjas då av sig själv.
16.28.2.111Lyssna ”Tomhet” betyder att alla mentala och andra aktiviteter har upphört, att medvetandets bilder och idéer har skingrats och att kroppens alla varseblivningar och hjärnans tankar och begrepp har kommit till ro.
16.28.2.115Lyssna Mästaren Huang Po: ”Medvetandet är här och nu. Men så snart det uppstår en tanke förlorar vi det. Det är som rymden … otänkbart.”
16.28.2.116Lyssna Mentalismen handlar om studiet av Medvetandet och dess produkt - tankar. Att skilja Medvetandet från dess tankar, att lösgöra dem från varandra, är att bli medveten om Medvetandet självt. Men det sker inte med hjälp av någon intellektuell aktivitet, utan tack var dess motsats - att inte tänka alls. Och svaret kommer inte som ännu en idé, utan som en intensivt levande, oemotståndligt övertygande insikt.
16.28.2.119Lyssna Medvetande i sin djupaste och obegränsade mening är verklighet. En människa kan uppleva verkligheten bara genom att intuitivt vara den, på samma sätt som vi vet vårt namn — en upplevelse som är omedelbar men inte intellektuell.
16.28.2.121Lyssna De som vänder sig till Gud som healer, som mor eller far eller som lärare, vänder sig fortfarande till Gud i sitt ego. De tänker på Gud enbart i relation till sig själva eftersom egot är deras främsta intresse. Men de som vänder sig till Gud i tomheten och inte i någon relation eller som bild eller idé, finner verkligen Gud. Därför får de uppleva ”friden som övergår allt förstånd.”
16.28.2.125Lyssna Medvetande är det bästa beviset för sin egen existens.
16.28.2.133Lyssna När tankarna på det lilla jaget upphör och försvinner ... och vi under total stillhet upplever Det som finns bakom och bortom tankarna, kan det sägas att vi upplever det som de gamla mästarna kallade ”att beröra det oberörbara”.
16.28.2.137,Lyssna Om du tror att du har haft den högsta andliga upplevelsen, är det snarare troligt att du har haft en känslomässig, mental eller mystisk erfarenhet. Den allra högsta upplevelsen registreras nämligen inte i medvetandet, du vet inte att den har inträffat. Den kan bara upptäckas genom att se tillbaka och jämföra vad du är nu, med vad du var tidigare, eller att andra ser förändringen och drar din uppmärksamhet till den, eller att en situation uppstår som avslöjar din verkliga status. Det slutgiltiga uppvaknandet är permanent, inte en övergående ”glimt”.
16.28.2.139Lyssna ... Detta är vad jag upplevde: Egot försvann, det vardagliga ”jaget” som världen kände och som kände världen, fanns inte mer. Men en ny och gudomligare individualitet hade kommit i dess ställe. Det var ett medvetande som kunde säga ”JAG ÄR” och som jag insåg hade varit min verkliga identitet hela tiden. Det hade inte försvunnit, förvandlats eller upplösts. Det var helt och fullt medvetet om att det var en punkt i det universella Medvetandet, och därför inte avskilt från detta Medvetande. Endast det lägre, falska jaget var borta men det kändes som en förlust att vara innerligt tacksam för.
16.28.2.142,Lyssna När vi talar om ”en upplevelse” är det underförstått (1) att det är någon som upplever och (2) att det finns ett objekt som upplevs. Vi befinner oss här i dualitetens värld. Upplevelsen kan vara upphöjd, inspirerande och ovanlig men det är en händelse med en början och ett slut. Den är i tiden, oavsett hur tidsupplevelsen förändras. Den är inte den yttersta verkligheten.
16.28.2.143,Lyssna I det sista stadiet av inre upplevelser, på den djupaste kontemplativa nivån tonar meditatören bort. Det finns inte heller något objekt att uppleva - inte ens det Högre jaget - därför att dualiteten har upphört. Eftersom detta stadium är bortom den ojämförliga ”ljusupplevelsen”, där Överjaget visuellt avslöjar sin närvaro som en sprakande massa, stråle, klot eller blixt av överjordisk strålglans oavsett om de fysiska ögonen är öppna eller slutna, har det kallats det gudomliga mörkret.
16.28.2.147Lyssna I denna häpnadsväckande uppenbarelse upptäcker han att det är han själv som är sökaren, läraren och det eftertraktade målet.
16.28.2.153Lyssna
21 mar 2014
4 feb 2016
28 feb 2013
22 jan 2024
28 dec 2012
16 mar 2016
16 jul 2011
6 jun 2013
18 apr 2011
10 okt 2011
15 apr 2013
26 okt 2012
6 jun 2016
16 nov 2011
6 apr 2024
29 okt 2017
1 aug 2011
31 aug 2011
6 jul 2016
17 nov 2022
4 aug 2011
9 okt 2017
21 jul 2022
5 mar 2022
17 apr 2014
28 jul 2011
14 mar 2011
9 maj 2016
28 jan 2011
13 jul 2022
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se