Biblioteket
... Tiden har verkligen kommit för att höja oss till en meditation om det Högsta Medvetandet, som är universums ursprung och förklaringen av allt som existerar. Det är den enda verkligheten, det enda som är, var och alltid kommer att vara oförändrat detsamma. Det Högsta Medvetandet är ofattbart och oförstörbart. Vi kan aldrig se det som det är i sig självt, endast dess föränderliga former.
16.28.1.3,Lyssna Med varje tanke bryts den gudomliga stillheten. Men bortom alla tankar är det högre medvetandet och bortom alla ting, som ger upphov till tankar, är det också.
16.28.1.10Lyssna Det som står bakom all existens — världens och din egen — måste vara verkligt om något är det. Världen må vara en illusion, ditt ego en fiktion men essensen kan inte vara någotdera. Verkligheten måste vara här eller ingenstans.
16.28.1.15Lyssna Ingen kan se den högsta verkligheten, men alla kan se det som kommer från den. Själv är den onåbar, men allt som vi kommer i kontakt med döljer dess närvaro.
16.28.1.22Lyssna ... Låt oss inse detta: Ett ting och tanken på tinget är inte två olika saker. Tinget är i medvetandet men det är också en projektion av medvetandet, i form av en tanke. Detta är icke-dualitet, eftersom medvetandet inte är åtskilt från det som kommer från det och det som återvänder till det. På samma sätt som med tingen är det också med kroppar och världar. De uppstår tack vare den ytterst kosmiska och omedelbart individuella tanken på dem.
16.28.1.25,Lyssna Drömmarens medvetande ser ut att splittra upp sig i alla ting, personer och händelser som förekommer i drömmen, men så är det ju inte. Det bara förefaller så. Det Enda har heller aldrig delat upp sig i universums mångfald. Men det kan onekligen förefalla så.
16.28.1.40Lyssna Den heliga treenigheten är sanning, godhet och skönhet. De är ledande egenskaper i människans gudomliga själ.
16.28.1.56Lyssna Medvetandet, som för alltid är, kan inte förändras eller mångdubblas. Om det kunde det skulle det inte vara vad det är - det slutgiltiga, absoluta och unika. Eftersom det är perfekt och fullkomligt kan det inte ha önskemål eller ändamål, syften eller motiv för egen del. Därför kunde det inte ha projicerat universum som ett resultat av någon eftertraktad fördel eller nödvändig vinning. Det finns inget svar på frågan om varför universum kom till.
16.28.1.65Lyssna ”Innan Abraham fanns är jag!” Dessa ord är ett uttryck för den högre mentalismen. Lägg märke till att Jesus inte säger ”var jag”. Detta betyder att han, som ett opersonligt och enhetligt högre medvetande, existerade före Abrahams födelse. ”Jag är” pekar mot det eviga medvetandet, där det aldrig har funnits, finns nu eller kommer att finnas något individuellt väsen.
16.28.1.87Lyssna Verklighet är det som alltid förblir detsamma, det som aldrig förändras.
16.28.1.103Lyssna ... Allt i universum lyder under förändringens lag därför att det har blivit fött och måste dö. Vi vördar Gud därför att han står över allt detta - alltid förblivande, ständigt densamma, ofödd och odödlig.
16.28.1.108,Lyssna … Slutligen måste vår högsta åkallan ägnas det tidlösa, inte vändas mot någon speciell manifestation i tiden och riktas mot den opersonliga oändligheten, inte vändas mot någon historisk person.
16.28.1.116,Lyssna Det är fullständigt fel att betrakta Tomheten som ett ingenting och att den inte skulle innehålla någonting. Den är själva Varat, den innehåller verkligheten som står bakom alla ting. Inte heller är Tomheten något slags tröghet eller förlamning. Alla handlingar och all energi framgår ur den.
16.28.1.118Lyssna Det finns ett enda medvetande utan början och utan slut, och det är alltid detsamma. Bortom och bakom det finns ingenting.
16.28.1.125Lyssna Medvetandet kan existera avskilt från världen, från tingen och från varelserna i den - ja, till och med från egot. Men världen existerar endast som en projektion från medvetandet. På det sättet har den ingen bestående verklighet - men medvetandet har det.
16.28.1.130Lyssna
7 maj 2015
20 apr 2022
13 jun 2018
24 mar 2013
10 dec 2013
14 maj 2012
29 jan 2024
4 jul 2022
21 jul 2016
11 jun 2016
1 sep 2016
15 jan 2019
25 apr 2012
25 apr 2018
13 maj 2012
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se