Biblioteket
Filosofin förklarar som en första sanning att vi lever i ett universum som har mening och inte är nyckfullt.
16.26.1.2Lyssna Vi lever i ett välordnat universum, inte i ett universum som präglas av tillfälligheter. Dess rörelser är fastlagda, dess händelser bestämda och dess varelser under utveckling mot ett väldefinierat mål. Allt detta skulle vara omöjligt om universum inte styrdes av omutliga lagar.
16.26.1.3Lyssna De ofantliga världar som rör sig så precist och rytmiskt över vår himmel måste lämna den reflekterande människan med djup förundran över den storslagna intelligens som står bakom universum.
16.26.1.12Lyssna Det finns tillräckligt med bevis i naturen och i mänskligheten för existensen av en Högre makt. De som säger att de inte kan se några har endera tittat genom glasögon som är färgade av förutfattade meningar eller också i ett alltför begränsat område. Det finns massor av bevis för dem som ser rätt och som vidgar sin horisont. För dem blir bevisen avgörande och slutgiltiga.
16.26.1.14Lyssna Universum är i fullkomlig harmoni eftersom det lyder under lagar som är gudomligt perfekta.
16.26.1.16Lyssna Kan någon med rätta hävda att det bara är en tillfällighet att vår jord roterar kring solen i en viss, exakt rytm? Är detta inte bevis på intelligens?
16.26.1.20Lyssna Om universum vore ett resultat av slumpen, om det befunne sig i ett tillstånd av total oordning, om månen, solen och jorden rörde sig som de ville, om inga tecken på ordning och organisation kunde upptäckas någonstans, då skulle det verkligen korrekt kunna sägas att det inte finns något medvetande bakom. Men eftersom vi upplever raka motsatsen till detta överallt omkring oss … kan vi definitivt hävda att det måste finnas ett Världsmedvetande.
16.26.1.28,Lyssna Händelser kan förefalla att ske av en slump men så är det inte. De har samband med vårt tänkande och handlande, med Världsidéns mönster och förlopp och med Världsmedvetandets aktivitet.
16.26.1.29Lyssna Allt omkring oss, varje händelse som berör oss är ett uttryck för Guds vilja.
16.26.1.30Lyssna Den ordning som har etablerats i universum är fullkomlig. Om detta undgår det mänskliga medvetandet så beror det dels på att känslor och fördomar, motvilja och lockelser står i vägen, dels på att Världsidén bara ger sig tillkänna för dem som är redo att ta emot den.
16.26.1.36Lyssna Universum är perfekt därför att Gud är perfekt. Men det är upp till oss att varsebli denna perfektion, annars kommer svårigheter och tragedier i livet att skymma sikten och förmörka vår väg.
16.26.1.37Lyssna På samma sätt som vi finner tvister, våld och ondska på den mänskliga existensens yta, men gudomlighet, harmoni och frid i dess centrum, finner vi grymhet, lidande och illvilja på ytan av världens existens, men intelligent och välgörande mening i dess centrum. Det är sist och slutligen ett uttryck för Guds visdom, makt och kärlek.
16.26.1.43Lyssna Lidandet hör enbart hemma i den fysiska världen och i dess skuggsfärer. Men det finns en högre värld där människor bara upplever glädje och lycka.
16.26.1.50Lyssna Därför att det finns ett gudomligt medvetande bakom universum, finns det gudomlig visdom och godhet i universum.
16.26.1.52Lyssna Oavsett vad vi kallar det så känner de flesta människor – vagt eller starkt – att det måste finnas en Gud och att Gud måste ha en avsikt med universum. Denna avsikt kallar jag Världsidén därför att Gud för mig är Världens Medvetande. Det är en spännande tanke. En gammal uppenbarelse kom till de första kulturerna, till de första civilisationerna av någon betydelse, liksom den har kommit till alla senare, inklusive vår egen. Denna insikt, djupt förstådd och rätt använd, försätter människan i en harmonisk relation till sitt ursprung.
16.26.1.64Lyssna Oavsett vilket namn vi väljer så har de flesta människor en känsla – vag eller stark – av att det måste finnas en Gud och att det måste finnas en gudomlig avsikt med att låta universum uppstå och finnas till. Denna avsikt har jag givit namnet Världsidén därför att Gud, för mig, är världens medvetande … Med denna kunskap, djupt förankrad och använd på rätt sätt kommer människan i harmonisk samklang med sitt ursprung.
16.26.1.64,Lyssna Världsidén omfattar de lagar som styr världen, den upphöjda intention som dominerar den samt det osynliga mönster som formar den.
16.26.1.67Lyssna Världsidén har inom sig de lagar som styr världen, den högsta intentionen som dominerar den, samt det osynliga mönster som formar den.
16.26.1.67Lyssna Det finns ett oändligt antal möjligheter i människans och universums evolution. Om bara en del av dem har förverkligats, beror det på att båda följer ett givet mönster — Världsidén.
16.26.1.68Lyssna På samma sätt som Världsidén är ett uttryck för Världsmedvetandet och samtidigt är ett med det, så är Ordet som nämns i Bibeln ett med Gud, ett annat sätt att säga samma sak. Världen med dess form och historia är förkroppsligandet av Ordet och Ordet är Världsidén.
16.26.1.71Lyssna Det finns en universell ordning, ett sätt på vilket Naturen (Gud) arrangerar saker och ting. Detta är orsaken till att vi kan se världen omkring oss uttrycka en allt genomsyrande mening, intelligens och avsikt. Men vi uppfattar bara fragment av dessa dolda kvaliteter - mysteriet bakom dem är oändligt mycket större.
16.26.1.82Lyssna Immanuel Kant refererade till "naturens hemliga plan". Enbart med hjälp av djup koncentration, utan någon mystisk uppenbarelse som stöd, kunde han förnimma Världsidéns närvaro.
16.26.1.85Lyssna Världsidén omfattar strukturen och intentionen, inriktningen och ändamålet med universum i en enda enhetlig tanke hos Världsmedvetandet. Den mänskliga förståelsen är alltför begränsad för att kunna fatta hur denna mirakulösa samtidighet är möjlig.
16.26.1.87Lyssna Världsidén omfattar inte bara allt som existerar utan också allt som framtiden bär i sitt sköte.
16.26.1.91Lyssna Det råder en matematisk ordning i universum. Det finns en gudomlig intelligens bakom livet, en plan för människo-, djur-, växt- och mineralrikena.
16.26.1.104Lyssna Världsidén bär inom sig, som ett frö, alla delar och alla egenskaper hos ett universum som senare manifesteras. På så sätt är allt detta förutbestämt att ständigt återkomma, även då det upplöses och försvinner...
16.26.1.114,Lyssna Världsidén innehåller det som är påbjudet för universum. Världsidén är dess gudomliga ordination.
16.26.1.124Lyssna Om universum inte har någon inre mening för Världsmedvetandet, finns det definitivt en mening för allt som lever, särskilt för varje självmedveten varelse som människan…
16.26.1.159,Lyssna Det är inte möjligt att svara på frågan: ”Vad är skapelsens syfte?” Men detta hindrar inte den praktiskt lagde, genuine sökaren från att ständigt söka närma sig det omedelbara mål som är gemensamt för alla människor - att bli upplyst, att vakna upp i det gudomliga medvetandet.
16.26.1.161Lyssna Universum har aldrig skapats en första gång. Det har ständigt och oavbrutet visat sig för att sedan dra sig tillbaka, det har aktiverats och gått till vila, framträtt, utvecklats och återvänt till det latenta tillståndet.
16.26.1.171Lyssna Universum har aldrig haft en början och kan inte ha ett slut, men dess former och tillstånd kan förändras och måste därför ha början och slut.
16.26.1.176Lyssna Kosmos är varken en inbillning att ringakta eller en illusion att avfärda. Det är ett avlägset uttryck i tid, rum och individualitet för det gränslösa bortom tid och rum. Om det inte är verkligheten i dess yttersta, slutliga mening så är det ett utflöde från verkligheten. Följaktligen är det på något sätt delaktigt i dess liv. Att finna denna mötesplats är den verkliga uppgiften i livet för alla varelser i kosmos.
16.26.1.179Lyssna Vår värld är som en flyktig symbol, men vi ska inte göra misstaget att ringakta den. För världen är den port vi måste passera igenom för att nå det eviga livet.
16.26.1.188Lyssna Vad är universum om inte en gigantisk symbol för Gud? Dess oändliga variationsrikedom ger en antydan om oändligheten hos det Absoluta.
16.26.1.190Lyssna Allt i universum vittnar om närvaron av en överlägsen intelligens.
16.26.1.211Lyssna I varje människas innersta centrum - liksom i varje djurs, växts, cells och atoms innersta centrum - råder absolut stillhet. Det är en stillhet som skenbart förefaller att vara tom, men som i verkligheten innehåller de gudomliga energierna och den gudomliga idén för individen eller tinget.
16.26.1.213Lyssna Minsta encelliga varelse lever med en energi som har sin grund i den universella energin, som i sin tur är ett uttryck för Världsmedvetandet.
16.26.1.216Lyssna Det finns inget ögonblick då den osedda, gudomliga aktiviteten inte är närvarande i universum. Allt går vidare tack vare den gudomliga makten och den gudomliga visdomen.
16.26.1.218Lyssna ... Världsmedvetandet finns fördolt djupt i våra individuella medvetanden. Världsidén är upphovet till all vår kunskap. Var och en som söker på rätt sätt finner den heliga friden och stillheten i sitt innersta och den heliga energin i universum.
16.26.1.220,Lyssna Han inser att hela universum är en manifestation av det Högsta väsendet. Av detta följer att han spontant och ofrivilligt försätter sig själv - sitt medvetande och sin kropp, sin känsla och sin vilja - i harmoni med denna insikt.
16.26.1.222Lyssna Antalet objekt och varelser, stjärnor och solar är oändligt. Detta är en naturlig nödvändighet eftersom ett oändligt medvetande endast kan uttrycka sig på ett oändligt sätt. Världarna kan inte räknas. Rymden som omger dem kan inte mätas.
16.26.1.230Lyssna Vi lever i ett universum som existerar tillsammans med ett oändligt antal andra universa vilkas struktur, på samma sätt som hos individuella levande varelser, uppvisar oändliga variationer vad beträffar detaljer men delar vissa generella grundformer.
16.26.1.231Lyssna Någonstans i sitt författarskap säger Blavatsky att universum är ändligt, hur stort det än må vara. Epikuros gör ett försök att visa, med hjälp av skarp logik, att universum är oändligt. Han säger: ”Det som är begränsat har ett slut, vem vill bestrida det? Det som har ett slut ses från någon punkt utanför sig själv. Detta måste också accepteras. Men universum ses inte från någon sådan punkt utanför sig självt. Vi kan inte heller ifrågasätta detta påstående. Därför måste universum vara oändligt eftersom det inte har något slut.”
16.26.1.239Lyssna Varje universum, oberoende av hur vidsträckt det är, är begränsat. Antalet möjliga universa är det däremot inte. Av någon märklig nödvändighet är det Gränslösa Varat för alltid sysselsatt med att stå fadder för nya universa medan andra åldras och försvinner (ett outgrundligt mysterium sett ur mänsklig synvinkel). På detta sätt tycks det (fortfarande ur mänsklig synvinkel) som om det Gränslösa Varat uttrycker sin egen gränslösa natur genom att frambringa ett obegränsat antal universa.
16.26.1.240Lyssna När vi noggrant studerar ett objekt och reflekterar över det - det må vara en cell i ett mikroskop eller en stjärna i ett teleskop - slås vi oundvikligen av tanken att detta underbara universum styrs av en oändlig intelligens. Det ändamålsenliga sätt på vilket universum är organiserat visar om något att bakom det finns ett medvetande som förstår.
16.26.1.1207Lyssna
27 maj 2024
12 sep 2013
20 jun 2020
30 jan 2022
27 jun 2024
14 maj 2024
24 jan 2022
10 maj 2023
19 nov 2017
5 jun 2023
10 sep 2011
17 jun 2022
25 okt 2013
28 jan 2020
1 maj 2020
2 maj 2023
3 maj 2020
24 maj 2022
4 jan 2020
13 jun 2024
2 jun 2012
6 maj 2020
2 maj 2020
17 jan 2022
18 sep 2013
13 mar 2012
5 maj 2020
6 jul 2018
26 feb 2013
7 mar 2015
21 sep 2022
19 feb 2022
31 jul 2012
22 dec 2020
20 dec 2016
21 jan 2016
27 mar 2018
9 jun 2018
10 apr 2012
20 jul 2016
18 mar 2018
30 jun 2020
25 dec 2024
10 dec 2021
6 aug 2016
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se