Biblioteket
Han skulle inte kunna förklara för andra hur man klättrar från djupen och uppåt mot ljuset om han själv inte hade gjort det, hur man kan förenas med själen om han själv inte hade blivit det. Men detta är endast hans första kvalifikation, den andra är att han genom hela sin andliga utveckling har odlat en varm medkänsla för andra…
16.25.5.10,Lyssna Mästaren har funnit sin väg till Överjaget och gläder sig dagligen åt att välsignas av dess närvaro. Livet har fått en ny innebörd och han är medveten om att det finns frid och kärlek i universums hjärta. Nu vill han hjälpa andra att få del av de upptäckter som han själv har gjort.
16.25.5.22Lyssna En författare, lärare, predikant eller andlig ledare som lär ut höga ideal borde vara den förste att följa dem.
16.25.5.35Lyssna Att spela rollen som någons andliga rådgivare är att ta på sig ett stort ansvar.
16.25.5.67Lyssna En stor lärare utövar sitt inflytande och sätter sin prägel på sina elever utan att ta ifrån dem deras möjlighet att växa in i sin egen individuella frihet.
16.25.5.75Lyssna Mästaren klargör situationen för eleven genom att gång på gång påminna: ”Du är faktiskt den verklighet du söker, ge upp egot och inse det.” Detta heliga budskap genljuder om och om igen i elevens medvetande ända tills han själv upplever dess verklighet.
16.25.5.83Lyssna … Ju förr vi sätter våra svårigheter i samband med något fel eller någon brist i vår karaktär, desto snabbare kommer problemen att övervinnas.
16.25.5.86,Lyssna Han är en budbärare från fjärran land som berättar för människor att det finns en verklighet och att sanning väntar dem. Han visar var de kan finna verkligheten och sanningen — och hur.
16.25.5.90Lyssna Vid det första mötet med den ödesbestämde läraren upplever sökaren en känsla som han aldrig har haft med någon människa tidigare. Den inre attraktionen är enorm, liksom den intensiva känslan att detta är förutbestämt.
16.25.5.126Lyssna Om du ska träffa en upplyst person, kommer du genast att känna stillheten omkring henne eller honom. Om ni sitter ner tillsammans och du tvekar att bryta tystnaden är det bäst att följa den känslan, att ta det som ett tecken eller en uppmaning att bortse från konventionen och låta den upplyste själv ta initiativet.
16.25.5.142Lyssna ... Det viktigaste på denna väg är att ge upp jaget, att bryta egots dominans… När stormen av sårade känslor väl har bedarrat, kommer det en stor frid över oss.
16.25.5.160,Lyssna Den som är på jakt efter sanning kan lära sig mer om han sätter upp mottot: Inget lägre än det högsta – varför nöja sig med något mindre?
16.25.5.161Lyssna Vi vet att Platon ansåg det faktum att han föddes under sin mästares livstid var viktigare än allt gott som hans aristokratiska börd hade givit honom. Men Sokrates själv förklarade att han inte hade några egna elever, utan att vem som helst var välkommen att lyssna till honom.
16.25.5.170Lyssna Varje omständighet och omgivning, varje ny upplevelse och personligt möte är en uppmaning från det osedda men ändlösa medvetandet, som bör uppfattas som vår verkliga vägledare.
16.25.5.185Lyssna Till sist är det ingen yttre person som kan rädda oss, endast själen i vårt inre kan göra det. Mästaren kan förklara hur vi kan upptäcka själen. Han kan även vara till nytta på andra sätt, men han kan inte åstadkomma det som till sist är uppgiften för det gudomliga inom oss.
16.25.5.188Lyssna … det är korrekt att säga att Läraren, Profeten eller Vägledaren är ett redskap för Överjaget. Men så länge han befinner sig i kroppen, så länge han fortfarande använder ett intellekt och en kropp (ett ego) kan han endast vara ett redskap och inget mer. Han är Överjaget men arbetar genom en människa och är därför begränsad av henne …
16.25.5.200,Lyssna Det är ett privilegium att komma i fysisk närhet till en stor själ. Men ännu mycket viktigare än den geografiska närheten är att känna en intuitiv samhörighet med henne eller honom, för när detta sker kan döden inte skilja dem åt. Den osynliga närvaron fortsätter att vara av livsviktig betydelse.
16.25.5.212Lyssna Fysisk närhet mellan lärare och elev är inte grundvalen för deras gemenskap. Om eleven inte lyckas ta till sig något av lärarens tankar och känslor är det inte ens fråga om någon gemenskap, oavsett var eleven befinner sig och vad han sysslar med. Det är mästarens undervisning som är betydelsefull, inte hans person.
16.25.5.221Lyssna I avsaknad av lärarens fysiska närvaro tvingas vi söka och finna den mentala. Till en början sker detta som en ersättning för vad vi inte kan få, men senare lär vi oss att acceptera den mentala närvaron som verkligheten.
16.25.5.247Lyssna Det högre jagets kraft är sådan, att den som blir en kanal för den kan påverka andra genom sina tankar, förutsatt att deras eget högre jag tillåter nåden att komma dem till del. Han behöver varken vara i deras närhet, vidröra dem eller tala till dem.
16.25.5.268Lyssna ... När döden närmar sig för en elev är läraren alltid andligen närvarande för att hjälpa honom att lämna kroppen på ett fridfullt sätt. Om eleven, som sig bör, ägnar läraren sina sista tankar, kommer denne, varhelst han befinner sig att uppfatta detta och visa sig i den döende elevens medvetande...
16.25.5.274,Lyssna … Vi påverkas av dem vi umgås med. Den som är tillsammans med kriminella löper risken att själv bli kriminell. Den som söker sina vänner bland andligt inriktade personer tenderar att fördjupa sin egen andlighet…
16.25.5.274,Lyssna … mot slutet av den inre resan upptäcker de honom i sitt eget inre som den ändlösa verkligheten, inte avskild från dem själva. Känslan av dualitet tonar bort. Senare förenas de med honom och då kan orden ”Jag och min Fader är ett” med rätta uttalas.
16.25.5.275,Lyssna En god lärare är egofri nog att inse när hans arbete är fullgjort. En klok elev accepterar detta och låter honom gå. Läraren förstår, att oavsett hur värdefull han må ha varit för eleven i det förflutna, så är hans närvaro i fortsättningen ett hinder. Eleven inser att det är bättre att förlita sig på sin egen intuition under den fortsatta resan mot frigörelsen.
16.25.5.283Lyssna Det sista stadiet i sökandet, där lärarens närvaro och bilden av honom är ersatt av sökarens egen formlösa ande, förklaras för lärjungarna på ett utmärkt sätt av Jesus: ”Det är nödvändigt att jag går min väg för annars kan Tröstaren inte komma till er... När Sanningens ande har kommit, ska han visa er vägen till sanningen, hela sanningen.” ...
16.25.5.285,Lyssna När en människa till sist har funnit sig själv, när hon inte längre har behov av någon yttre hjälp utan går raka vägen till sin egen inre verklighet, kan hon stå skuldra vid skuldra med sin lärare i denna den äldsta, den mest utdragna och största av alla strider.
16.25.5.286Lyssna Den upplyste känner en djup och stark glädje när någon har uppnått full insikt och vunnit tillträde till Himmelriket, därför att var och en som finner det har en naturlig önskan att dela detta med andra.
16.25.5.287Lyssna
26 jun 2020
14 nov 2017
3 maj 2022
9 dec 2024
7 jan 2018
15 feb 2011
31 jan 2018
10 sep 2018
19 feb 2018
4 nov 2018
10 okt 2017
13 dec 2024
7 maj 2021
19 maj 2021
12 jun 2020
10 okt 2021
22 mar 2018
14 okt 2016
30 apr 2024
28 jan 2016
15 sep 2012
19 okt 2016
13 feb 2022
3 jun 2015
17 mar 2015
28 jul 2015
11 okt 2014
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se