Biblioteket
Hittills har vi ägnat uppmärksamhet åt tillståndet hos en människa som vill bli upplyst — men hur är tillståndet hos den som har uppnått målet? Detta är också värt ett närmare studium. För den upplyste är, trots allt, den typ av människa som vi är förutbestämda att en dag bli, det slags människa som vi skapas till av livet självt.
16.25.2.1Lyssna Alla problem har försvunnit ur medvetandet som om de aldrig hade funnits.Vi är inte längre tyngda av något, varken av oss själva, något annat eller någon annan.”Gud är i sin himmel och allt är väl med världen.” Det finns inte någon plågsam situation som måste klaras upp, inget svårt beslut att fatta, inget sökande med dess utdragna kamp, ingen personlig självdisciplin och inga oundvikliga besvikelser. Nu har vi insikt om allt, medvetandet är äntligen upplyst.
16.25.2.13Lyssna Hittills har han bara delvis varit sig själv. Men nu, tack vare det strålande inträdet i det eviga, är han helt och fullt sig själv. Nu kan han tala med andra, röra sig i världen och etablera relationer från sitt inre centrum, direkt från sin innersta kärna. Inga förvrängningar, inget hyckleri, ingen falskhet.
16.25.2.14Lyssna När kunskapen om själen inte endast är intellektuell, hur övertygande den än må vara, och inte endast en fråga om tro, hur stark den än må vara, utan en övertygelse som aldrig sviktar om att själen alltid är närvarande hos oss, handlar det om verklig kunskap, äkta uppenbarelse och lyckobringande frigörelse.
16.25.2.17Lyssna Glimtar av den inre verkligheten förekommer oftare än vad människor i allmänhet tror. Permanent upplysning däremot är något mycket sällsynt.
16.25.2.20Lyssna Efter hand som det mänskliga medvetandet utvecklas gör det sig allt högre föreställningar om gudomen, tills det slutligen lyfts över sig självt i en oerhörd upplevelse. Medvetandet förlorar sig sig självt i gudomen. När det återvänder till det normala livet behöver det inte gå vidare med sökandet. Jag syftar inte här på den upplevelse som många mystiker har kallat ”glimt”, utan på något som har en-gång-för-alla-karaktär och vars essens aldrig lämnar honom.
16.25.2.26Lyssna Skillnaden mellan ett övergående stadium och det slutgiltiga kan beskrivas som skillnaden mellan att uppleva Överjaget som en separat verklighet och som vår egen innersta sanning, mellan en tillfällig erfarenhet av Överjaget och den slutliga, aldrig upphörande föreningen med det.
16.25.2.42Lyssna … fullständig och permanent upplysning kan inte förverkligas enbart med hjälp av meditation … vägen till detta upphöjda tillstånd omfattar inte bara yoga, utan även metafysiska studier och osjälviskt arbete.
16.25.2.49,Lyssna ... Det kommer plötsligt och oväntat, som vore det mitt i natten, det ofattbara förverkligandet av det egofria tillståndet, den överväldigande känslan av befrielse från egot som det känt sig självt tidigare, den förlösande insikten i livets gränslöshet, universalitet och intelligens...
16.25.2.55,Lyssna Att göra människan redo, att förbereda hennes medvetande och hjärta är det som tar så lång tid, i de flesta fall många år. Själva upplysningen däremot är en enda kortvarig händelse – men dess resultat är permanent.
16.25.2.56Lyssna När upplysningen kommer tack vare filosofiska förberedelser är upplevelsen plötslig och direkt, oväntad och spontan.
16.25.2.64Lyssna Det andliga uppvaknandet kan komma gradvis eller utan förvarning. Det senare kan jämföras med när solen bryter igenom molnen.
16.25.2.66Lyssna Det lugn han bär inom sig, påtagligt i hela hans uppträdande, har inte uppstått ur ingenting. Det har getts honom som resultat av långvarig kamp och efter många lidanden.
16.25.2.69Lyssna Inte alla uppnår upplysningen genom formell daglig meditation. Några uppnår den genom att inta en högre attityd till de händelser och situationer, intryck och känslor som varje dag presenterar för dem.
16.25.2.70Lyssna Lao Tse var bibliotekarie till yrket, Janaka var kung medan Broder Lorens arbetade i klosterköket. Men alla hade samma underbara upplevelse av fridfull gemenskap med Överjaget, vilket visar att bakgrund, yrkesroll eller position saknar betydelse.
16.25.2.71Lyssna Den heliga lyckokänslan kan komma till dig, men kan inte stanna kvar om både det animala och egot lever i dig. Rena dig från det ena och frigör dig från det andra om du vill förvandla en övergående glimt till den permanenta, aldrig upphörande föreningen.
16.25.2.75Lyssna När du vaknar upp till sanningen som den verkligen är, kommer du inte att ha någon ockult vision, ingen ”astral” upplevelse eller himlastormande extas. Uppvaknandet sker i ett tillstånd av total stillhet. Du inser att sanningen alltid har funnits inom och utom dig, att den inte har växt och utvecklats på grund av dina ansträngningar, att den inte är något som har uppnåtts tack vare detta mödosamma arbete och att den inte heller är något som måste göras bättre och bättre för varje år. Så snart dina inre ögon har öppnats för sanningen, kan de aldrig tillslutas igen.
16.25.2.77Lyssna Ingen yttre dramatik förkunnar att vi har upptäckt vårt sanna jag. Under lång tid kanske ingen annan än vi själva märker det. Världen bryr sig inte. Kanske dör vi lika osedda och obemärkta som vi har levat. Men syftet med vårt liv på jorden har blivit uppfyllt. Guds vilja har skett.
16.25.2.78Lyssna Ingen är medveten hur upplysningen först kommer till honom. Ena ögonblicket existerade den inte, i nästa var han på något sätt inne i den.
16.25.2.82Lyssna Ingen högtidlig förkunnelse tillkännager för världen att du har blivit upplyst, att du har vunnit den största seger en människa kan vinna - segern över dig själv. Detta är i själva verket det mest rofyllda ögonblicket i hela ditt liv.
16.25.2.83Lyssna På detta stadium är det ingen kamp för fortsatt tillväxt, den sker lika stilla och naturligt som en blommas. Inte heller sker det någon uppoffring av saker och ting som egot värdesätter eller är djupt fästat vid. Insikten om deras värde eller värdelöshet gör att de är kvar eller försvinner av sig själva.
16.25.2.86Lyssna En upplyst människas handlingar är direkt inspirerade av hennes Överjag, inte dikterade av personliga önskemål, avsikter eller begär. De har inte sitt ursprung i egots vilja, utan i en vilja som är högre än hennes egen...
16.25.2.88,Lyssna Plotinos betonade att det är bättre för en människa att inte vara medveten om att hon gör något värdefullt, modigt och vist eller att hon kontemplerar på ett korrekt sätt, fri från hindrande mentala bilder eller tankar. För om hon inte är medveten om att hon – personen – gör något, finns det ingen egoism som fläckar hennes medvetande …
16.25.2.89,Lyssna Det är inte bara sant att det finns olika typer av upplysning men även sant att det finns olika grader av upplysning.
16.25.2.95Lyssna ... Inre frid är ett resultat av den första och lägsta graden av upplysning. Även om tankar fortsätter att komma och gå, så sker det på ett avspänt och fridfullt sätt. Men koncentrationen är tillräckligt stark för att hindra att världen övermannar oss. En konsekvens av detta är att vi får del av den lycka som ett sådant oberoende för med sig …
16.25.2.97,Lyssna Ingen människa på den här planeten är fullkomlig. Det är helt enkelt inte möjligt att vara det här. Men om en människa har strävat efter perfektion, och lyckats närma sig den, kommer den till henne automatiskt så snart hon är befriad från kroppen.
16.25.2.110Lyssna Befrielse från ytterligare återfödelser kan uppnås medan vi fortfarande är här i kroppen, men fullkomningen av den inre friden blir verklighet först efter det slutliga utträdet ur kroppen.
16.25.2.112Lyssna Den upplyste är medveten både om världens slutliga enhet och om dess omedelbara dualitet. Detta är en paradox. Hans permanenta viloplats när han står i kontakt med andra är vid den punkt där dualitet och enhet möts. Det betyder att han i varje ögonblick kan vända uppmärksamheten åt det håll han önskar.
16.25.2.115Lyssna På denna höga nivå är vårt eget medvetande medvetet förenat med det gudomliga medvetandet…
16.25.2.119,Lyssna När den maskulina och feminina naturen inom oss är utvecklad, balanserad och förenad med sin motsats, när maskulin styrka och feminin passivitet har integrerats i vårt inre, när kunskap och vördnad genomsyrar dem båda kan visdom börja dagas i vår själ...
16.25.2.120,Lyssna När vårt medvetande helt och hållet går in i den enda, gränslösa Närvaron och permanent förankras där, är vårt splittrade liv ständigt växlande mellan glimtar och mörker, ande och materia, Överjag och ego, himmel och jord, till ända. Övergången till en hel och odelad tillvaro äger då rum.
16.25.2.122Lyssna … Upplysningen är en engångshändelse som innebär att människan aldrig mer kan vända tillbaka till illusion och okunnighet. Hon har vaknat upp till sin gudomlighet, till sitt ursprung i det högre medvetandet och till en aldrig upphörande högre identitet. Uppvaknandet kom av sig självt, utan ansträngning.
16.25.2.141,Lyssna När känslan av denna närvaro är kontinuerlig, när insikten om världsupplevelsens mentala karaktär är stadig och bestående och när det lugn som följer härav inte rubbas, kan det sägas att vi är grundade i sanning och verklighet.
16.25.2.149Lyssna Vi behöver inte gå in i formell meditation för att finna vår själ. Själen är en ständigt närvarande verklighet, inte ett intellektuellt begrepp eller en känslomässig övertygelse.
16.25.2.150Lyssna Det finns bara två slags människor i världen - de omedvetna och de medvetna. De förra känner enbart till sina egna små egon och sina egna stora begär. De senare är ständigt medvetna om att de befinner sig i Överjagets närvaro och njuter av dess underbara frid.
16.25.2.152Lyssna Permanent, aldrig upphörande upplysning kallas Nirvana av buddisterna.
16.25.2.162Lyssna Att uppnå detta avancerade stadium innebär att direkt och utan dröjsmål kunna gå in i meditation, men inte bara vid någon speciell tidpunkt eller på någon särskild plats – utan alltid och överallt.
16.25.2.164Lyssna När detta tillstånd har uppnåtts, kommer varken kunskap om verkligheten eller känslan av klarhet och frid att någonsin lämna oss. Vi har funnit dem, men inte bara för några timmar — utan för all framtid.
16.25.2.165Lyssna Sökaren är medveten om Överjagets närvaro vid vissa tillfällen, annars inte. Den upplyste däremot är alltid medveten om Överjaget i ett obrutet flöde.
16.25.2.168Lyssna Inre styrka, gudomlig glädje, djup insikt och en frid bortom allt förstånd genomsyrar ständigt hans medvetande, men inte endast när han mediterar. Det fungerar så därför att Överjaget, som allt detta kommer ifrån, alltid finns i alla människors medvetanden — men de är ovetande om det — medan han har vaknat till insikt om Överjagets aldrig upphörande närvaro.
16.25.2.169Lyssna När detta medvetande har stabiliserats så mycket att det alltid fortsätter av sig självt i vaket såväl som i sovande tillstånd, har vi nått sökandets mål.
16.25.2.174Lyssna Den gudomliga närvaron lämnar inte den upplyste när han somnar på kvällen för att sedan återvända till honom när han vaknar. Inte heller drar den sig undan när han går in i drömmens värld för att återvända när han går ur den. Närvaron är alltid hos honom...
16.25.2.175,Lyssna Endast det är den slutgiltiga upplysningen som alltid är hos oss genom alla tre medvetandetillstånden – det vakna, drömmens och den djupa sömnens – och genom dagens alla aktiviteter.
16.25.2.179Lyssna … Den upplyste tar med sig in i den djupa sömnen sitt medvetande från det vakna tillståndet. Om han vill kan han dämpa det, men det är alltid med.
16.25.2.180,Lyssna Har vi förlorat vår identitet efter föreningen med Överjaget? Är vi inte längre medvetna om den namngivne personen från förr? Om så vore fallet skulle vi inte kunna existera bland människor eller fullgöra våra plikter. Nej! – utåt är vi mer eller mindre samma person, men vårt beteendemönster avslöjar tydliga tecken på överlägsenhet jämfört med den vi tidigare var. I vårt inre är det fullständig revolution.
16.25.2.186Lyssna Skillnaderna mellan människor är fortfarande kvar efter upplysningen. De olikheter som gör var och en unik och till den individ han eller hon är, fortsätter att finnas. Men Enheten bakom människorna är en kraftfull motvikt.
16.25.2.189Lyssna De som säger att vi förlorar vår individualitet när vi träder in i Nirvana vet inte vad de talar om. För så länge en människa, det må vara en Buddha eller en Hitler, måste gå, äta och arbeta, måste hon använda sin individualitet. Vad den upplyste förlorar är fastklängandet vid individualiteten med dess önskningar, hat och passioner.
16.25.2.190Lyssna När vi till sist äntligen befrias från det ständigt snurrande hjulet av födelse och död, som vår begärsnatur bundit oss vid, öppnas ett nytt och bättre liv som inte är möjligt att beskriva. Det vi har varit tidigare lämnas nu bakom oss, men inte till total utplåning, och med all säkerhet inte heller till en himmelsk tillvaro med fortsatt egomedvetande, utan till ett högre liv som bara kan beskrivas som ett mysterium.
16.25.2.194Lyssna ... Även om det lägre jaget trängs undan vid det andliga uppvaknandet så förintas det inte. Dess liv består men är helt och hållet underordnat Överjaget, människans gudomliga själ...
16.25.2.198,Lyssna Egot har sitt ursprung i Överjaget. Det går igenom sin långa evolution med många förändringar men återvänder inte till sitt ursprung för att utplånas utan för att medvetet harmonieras med det. Det behåller sin individualitet.
16.25.2.204Lyssna I varje ögonblick lever han i medvetandet om sitt högre jag. Men det stör eller hindrar honom inte från att även vara medveten om sitt lägre jag.
16.25.2.208Lyssna Det finns ingen anledning att förlora vår individualitet, även om vi skulle överlämna den till Gud.
16.25.2.217Lyssna Målet är uppnått när egot omgärdas av det högre medvetandet och är förenat med det.
16.25.2.218Lyssna Även om han har förenats med något oerhört mycket större än sig själv, är han fortfarande en individ …
16.25.2.219,Lyssna Den upplyste har samma slags kropp och samma fem sinnen som alla andra. Hans upplevelse av världen måste också vara densamma. Men — och detta är den stora skillnaden— han upplever världen samtidigt som han är fullt medveten om Överjaget.
16.25.2.234Lyssna Den som ständigt lever i det högre medvetandet ser och upplever yttervärlden på samma sätt som andra. Men han förstår sambandet mellan den värld han ser och den verkliga värld som finns bakom den...
16.25.2.242,Lyssna Detta är den andliga höjdpunkten i vårt liv, det dramatiska ögonblick då medvetandet känner igen sig självt och förstår sig självt.
16.25.2.247Lyssna Om en person har blivit upplyst kan en skarpsynt iakttagare uppfatta detta genom personens beteendemönster, tystnad och uttalanden, medan en okunnig iakttagare inte märker något alls.
16.25.2.254Lyssna Med upplysningen kommer en känsla av totalt oberoende av yttre ägodelar, social ställning, hedersbetygelser och personer - en övertygande visshet om sanningen - en bekymmersfri, överjordisk frid som inte kan rubbas av störningar och förändringar - ett accepterande av världssituationen som den är, där varje individ och varje händelse har sin särskilda roll att spela - samt en absolut ärlighet och uppriktighet som säger vad den menar och menar vad den säger.
16.25.2.255Lyssna Han förstår vad som menas med att inte göra något av sig själv. Han är klar över att den högre makten gör det som måste göras genom honom och att det sker på rätt sätt. Själv är han bara en åskådare.
16.25.2.257Lyssna På samma sätt som det upplysta tillståndet inte hindrar honom från att uppfatta fysiska intryck från yttervärlden, så hindrar det honom inte heller från att uppfatta psykiska intryck från människorna i hans omgivning. Men han klänger sig inte fast varken vid det ena eller det andra och låter inte heller känslorna ryckas med.
16.25.2.260Lyssna I det universella medvetande där han nu befinner sig kan han inte upptäcka någon som kan kallas hans fiende, där finns ingen att hata eller att ringakta. Han är vänligt inställd till alla, men detta sker inte med beräkning utan är en självklar, tvingande nödvändighet som inte kan motstås.
16.25.2.266Lyssna Han har inte längre någon egen vilja av den enkla anledningen att någon annan har börjat vilja för honom. Egoism i mänsklig mening och sensualism i djurisk mening är honom främmande.
16.25.2.270Lyssna Den upplyste ser inte ständigt tillbaka på sina minnen. Han anser dem inte värda att återvända till eftersom de är förknippade med egot … Enda undantaget kan vara då han vill låta andra dra nytta av hans erfarenheter.
16.25.2.285,Lyssna Det som hände under alla dessa tidigare år är nu fördold historia för den upplyste. Det som sker nu — i det eviga nuet — är det viktiga. Hans medvetande är fritt från gamla bördor och misstag. Men om det skulle behövas kan längesedan döda händelser åter väckas till liv genom intensiv koncentration.
16.25.2.289Lyssna I djupet av vårt hjärta kommer en dag den mystiska händelse att inträffa som Jesus kallade ”att bli född på nytt.” Med en auktoritet som inte är möjlig vare sig för intellektet, egot och det djuriska inom oss att motstå, kommer det lägre jaget stilla och fridfullt att ersättas av det Högre…
16.25.2.296,Lyssna … Det är både naturligt och oundvikligt att en människa som har kommit in i Överjagets högre liv ska ge uttryck för några av dess högre förmågor …
16.25.2.296,Lyssna … det som tidigare var en tillfällig glimt blir nu en permanent verklighet. Den periodiskt återkommande intuitionen om en beskyddande närvaro blir nu en varaktig erfarenhet. Den gudomliga närvaron har nu blivit omedelbar och intim. Dess verklighet och vitalitet är inte längre något att diskutera eller att tvista om. Det är en upplevd erfarenhet …
16.25.2.296,Lyssna Utåt förefaller han att agera lika intensivt och energiskt som andra. Men inåt befinner han sig i vila i Överjaget som leder honom som ett barn att utföra nödvändiga uppgifter. Hans medvetande är stilla även om kroppen är verksam. Till följd av Överjagets ledning är hans handlingar korrekta och inspirerade, hans personliga vilja uttrycker en högre vilja.
16.25.2.297Lyssna Långt om länge, när föreningen av jaget med Överjaget är fullkomlig och total, kommer en del av hans medvetande att vara stilla och orörlig för evig tid. Höjd över det jordiska är han helt och fullt upptagen av sin gudomliga identitet, dragen till den av en oemotståndlig magnetism, glädje och kärlek.
16.25.2.299Lyssna Den upplyste är en människa som ständigt lever med och i sanningen. Han har förverkligat föreningen med Överjaget och är medveten om att han deltar i dess liv, som är odödligt och gränslöst. Han har gjort den långa pilgrimsresan till verkligheten och återvänt för att leva bland människorna. Han talar deras språk och är genom sitt liv ett levande vittnesbörd om sanningen.
16.25.2.300Lyssna Han är medveten om Överjagets närvaro - men inte som ett fristående väsen utan som sin egen innersta verklighet.
16.25.2.301Lyssna Ugglan, som ser klart och tydligt mitt i natten, är en gammal och passande symbol för den upplyste vars medvetande alltid vilar i det ändlösa medvetandet och får sitt ljus från det.
16.25.2.307Lyssna På denna nivå är han ointresserad av att lyssna på olika sekters och samfunds oförenliga och konkurrerande budskap, ointresserad av att lyssna på olika läror. Han har bara ett intresse — att kommunicera direkt med den gudomliga, nådebringande närvaron i sitt inre.
16.25.2.309Lyssna Vårt liv blir ett stilla vittne till Överjagets ständiga närvaro.
16.25.2.328Lyssna
30 apr 2020
25 feb 2024
12 aug 2020
7 maj 2020
20 maj 2016
10 dec 2024
6 jan 2016
22 jul 2021
25 aug 2014
3 feb 2021
31 jan 2024
23 jun 2015
11 nov 2024
11 jan 2024
3 okt 2017
7 sep 2018
28 dec 2010
10 dec 2012
16 okt 2024
26 aug 2011
25 okt 2023
28 sep 2015
7 dec 2023
17 dec 2022
9 apr 2011
27 apr 2012
25 sep 2023
2 jul 2019
15 nov 2019
6 aug 2015
25 feb 2013
16 okt 2017
5 jan 2015
21 jun 2021
8 nov 2015
31 jul 2018
23 jul 2023
19 okt 2017
4 jan 2025
17 jul 2018
26 feb 2021
21 nov 2015
20 feb 2024
21 feb 2022
21 feb 2024
4 sep 2024
28 okt 2015
17 jun 2015
16 jul 2015
1 mar 2023
9 jul 2022
13 jan 2016
31 okt 2020
30 jul 2021
24 okt 2020
7 nov 2012
21 jun 2012
12 apr 2024
16 apr 2012
24 sep 2023
10 nov 2022
15 feb 2018
3 sep 2021
12 okt 2020
20 jul 2018
13 mar 2011
25 okt 2020
16 apr 2021
5 sep 2021
16 jun 2022
16 sep 2014
5 sep 2015
20 mar 2023
23 sep 2018
18 apr 2024
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se