Biblioteket
... Gud är bokstavligen i mig. Hans ”jag” gör mitt ”jag” möjligt...
16.25.1.3,Lyssna Jesu liknelse om sonen och fadern syftade till att förklara att människans inre jag har tillkommit genom den högre makten och att det fortfarande står i förbindelse med den, med Gud.
16.25.1.5Lyssna … Jesus hjälper oss på två sätt i denna angelägenhet: Sök himmelriket först och sök det i ditt inre, säger han. Det är fullt möjligt för var och en att testa sanningen att vi är besläktade med Gud. Men om vi inte har tålamod och inte visar ödmjukhet kanske uppgiften bli för svår och resultatet en besvikelse.
16.25.1.6,Lyssna Något av detta högre medvetande finns inom oss — likt en förälder som lämnar efter sig något av sig själv i sitt barn. Men samtidigt är vi också i detta medvetande.
16.25.1.7Lyssna ”Som du, fader, är i mig och jag i dig.” Joh 17:21.
16.25.1.8Lyssna Ett medvetande som alltid är aktivt i ett medvetande som alltid är stilla - detta är den verkliga sanningen inte bara om Gud utan också om människan.
16.25.1.9Lyssna Världsmedvetandet återger något av sig självt i varje individuell själ eller Överjag.
16.25.1.10Lyssna Överjaget, människans själ, är förbunden med eller rotad i Världsmedvetandet, universums själ.
16.25.1.11Lyssna Det gränslösa medvetandet finns i dess begränsade uttrycksform, i det mänskliga egot.
16.25.1.12Lyssna Hur kan en människa fly från Världsmedvetandet när hon är oupplösligt förenad med det? Genom Överjaget är hon en del av det. Hennes medvetande kan inte fungera utan det.
16.25.1.14Lyssna Det gudalika, djupaste jaget i vårt inre tänker och känner på sin egen nivå. Därför är egots tanke- och känsloliv reflexer av andlig aktivitet på ett lägre plan.
16.25.1.15Lyssna Hur mycket mänskligt lidande är inte resultat av mänskliga misstag, och hur många av dessa misstag har inte sin grund i mänsklig okunnighet? Den ojämförligt största okunnigheten, den som leder till de värsta missdåden och det svåraste lidandet, är att människan inte förstår att hon är en individualiserad del av ett högre medvetande. Även om detta medvetande skiner igenom hennes ego, är det fristående från egot. Det existerar som ett självständigt, oberoende väsen men är ändå hennes gudomliga sida, den som gör det möjligt för henne att tänka och handla i den fysiska kroppen. Men förblindad som hon är av materialistiskt tänkande, identifierar hon sig med sin kropp.
16.25.1.16Lyssna Varje varelses innersta väsen är gudomligt, en aspekt av det högsta medvetandet. Men bara när evolutionen har fört en varelse till den mänskliga nivån, har den möjlighet att upptäcka och inse detta faktum.
16.25.1.17Lyssna Därför att Världsmedvetandet står bakom och upprätthåller människan, ger henne medvetande och energi är hon delaktig i den gudomliga existensen.
16.25.1.25Lyssna Wang Yang-mings elever sa ofta: ”Gatorna är fulla av upplysta människor!” På detta sätt upprepade de sin mästares undervisning, att alla människor har möjlighet att bli upplysta eftersom alla har det gudomliga jaget dolt under sin egoism.
16.25.1.27Lyssna Var och en är förbunden med den drivande kraften bakom hela detta universum i rörelse. Det är vår uppgift att bli medvetna om denna länk, häri ligger det största förverkligandet av våra liv.
16.25.1.28Lyssna … Låt oss inte säga som en vilseförd mystiker, att vi är Gud. Låt oss hellre säga det som vi sanningsenligt kan säga, nämligen att det finns något från Gud i vårt inre.
16.25.1.29,Lyssna Det individuella medvetandet är inte ensamt. Det har sitt upphov i ett universellt medvetande och mellan dem finns en länk. Att vakna upp en dag och upptäcka (i många fall att återupptäcka) detta är människans största upplevelse.
16.25.1.29Lyssna Världsmedvetandet är överallt. Det finns en punkt där varje människa möter det. När vi blir medvetna om denna punkt, deltar vi äntligen i den sanna, heliga nattvarden.
16.25.1.30Lyssna Det lilla centrum av medvetande, som är jag, vilar och lever sitt liv i och av den ändlösa oceanen av medvetande som är Gud …
16.25.1.31,Lyssna Om Gud är överallt, som han måste vara, är han också närvarande i människan. Detta gör det möjligt för henne att - på vissa villkor - upptäcka det gudomliga elementet i sitt eget inre, det som vanligen är fördolt.
16.25.1.32Lyssna Det vi får kännedom om genom sinnena — som former — pekar mot existensen av det individuella medvetandet. Det vi blir medvetna om genom intellektet — som tankar — pekar också mot medvetandet. Men vad pekar det individuella medvetandet självt emot? Svaret kan vi få genom att tränga in djupt i medvetandets kärna, genom att gå djupare och djupare i vår kontemplation tills vi når dess slutliga källa. Där, när världen har försvunnit och egot stillats, blir vi ett med det ändlösa, eviga medvetandet bortom universum.
16.25.1.34Lyssna Det mänskliga medvetandet, ändligt och begränsat som det är, kan bli en ingång till det universella medvetandet. En sådan händelse ledsagas av underbara men fridfulla känslor. Den lilla varelse som är jag förenas med det större medvetande som är rent och ändlöst varande — tills kroppen kallar mig tillbaka.
16.25.1.36Lyssna Det finns något djupare än våra vanliga tankar och känslor, något som är vårt innersta verkliga jag. Det är själen. Det är här, i vårt innersta som vi kan förenas med det gudomliga. Genom själen avslöjar Världsmedvetandet något av sin egen mystiska natur.
16.25.1.37Lyssna Vi upptäcker att det är i det högre medvetandet, i själva essensen bakom det personliga egot med alla sina aspekter som människan till sist möter Gud. Vi är fullt medvetna om att Gud finns, inte därför att någon religiös dogm säger det utan därför att vår egen erfarenhet bevisar det.
16.25.1.39Lyssna Det finns en levande och livsviktig förbindelselänk mellan varje människas medvetande och det universella medvetandet, mellan hennes individuella liv och dess liv. Därför att länken finns ligger det i vårt intresse att tillbe den, kommunicera med den och älska den.
16.25.1.40Lyssna Sokrates fick sin visdom inifrån sig själv. Han hade ingen lärare.
16.25.1.45Lyssna Det mänskliga medvetandet är lyckligt lottat därför att det har en förbindelse med det gudomliga medvetandet …
16.25.1.47,Lyssna Gud är i ditt inre. Att försöka lära känna honom som något främmande eller avlägset i tid och rum, eller som ett objekt utanför dig själv, är inte en framkomlig väg. Det går helt enkelt inte! Jesus gav oss hemligheten: han är inom dig
16.25.1.50Lyssna Det är förvånande i vilken utsträckning människor har ignorerat Jesu budskap ”Himmelriket är inom er”, när meningen är så tydlig och formuleringen så stark.
16.25.1.51Lyssna Om en människa lever i harmoni med den gudomliga Världsidén, kan hon även leva i förvissning om att hon kommer att få det som tillhör henne — endera genom att hon leds till det eller att det leds till henne.
16.25.1.52Lyssna Vi kan leva i inre, mystisk gemenskap med Gud, men vi kan inte bli som Gud...
16.25.1.55,Lyssna Med påståendet att varje människa kan utveckla kontakten med gudomligheten i sitt inre menar jag inte att vi stackars dödliga någonsin ska kunna höja oss till den Allsmäktiges nivå … Jag säger endast att vi har något inom oss – vårt högre jag – som är förenat med och relaterat till Gud. Att upptäcka det och förenas med det är det högsta vi kan uppnå.
16.25.1.58,Lyssna Den riktiga förklaringen av mystisk extas är inte att den är en förening med Gud utan med Själen.
16.25.1.98Lyssna När medvetandet framgångsrikt vänder sig inåt mot sitt eget djupaste tillstånd, som är rofyllt, opersonligt och oföränderligt, upplevs den gudomliga själen – inte den högsta gudomen. Vi kommer närmare den men omvandlas inte till den. Vi upptäcker den gudomliga inre strålen men blir inte själva solen.
16.25.1.99Lyssna Mystikern får erfarenhet och kunskap om sin egen själ. Men detta är inte detsamma som kunskap om den högre verkligheten. De båda är helt naturligt besläktade – och mycket närmre besläktade än det lilla egot och själen. Men det högsta medvetandet är flamman från vilken själen är en gnista. Att göra anspråk på en fullkomlig förening med flamman framstår närmast som hädelse.
16.25.1.100Lyssna När någon säger att han har mött Gud, det må vara en stor profet i trans eller en ödmjuk lekman i bön är sanningen att han verkligen har mött något inom sig själv som är så nära förbundet med Gud att han kan förlåtas för sitt missförstånd. Men det är inte Gud, det är Överjaget, hans själ.
16.25.1.101Lyssna När vi tror att vi är ett med Gud, är vi i själva verket ett med vår egen inre verklighet. Upplysningen som tycks komma utifrån, kommer från vårt eget inre.
16.25.1.102Lyssna Människan kan inte gå längre på sin pilgrimsfärd än till den punkt då hon upptäcker sitt eget ursprung, sitt Överjag.
16.25.1.104Lyssna Själen är både förbindelselänken mellan människan och Gud och det högsta en människa kan uppnå.
16.25.1.105Lyssna Det bästa en människa kan hoppas på när hon höjer sig över egot och världen är att bli medveten om sin själ …
16.25.1.106,Lyssna Insikten att ha fötts ur det gudomliga medvetandet och fortfarande vara rotad i det är oerhörd. Men den gör inte människan identisk med Gud.
16.25.1.108Lyssna Människor kan enbart förvänta sig att förenas med Överjaget, som är en stråle eller en mellanhand men inte Världsmedvetandet självt. Det senare är alltför stort, ändlöst och avlägset …
16.25.1.110,Lyssna Detta högre jag är vad framgångsrika mystiker i alla religioner har förenats med, trots alla olika namn de har givit det, från Gud och neråt.
16.25.1.119Lyssna Vi kan aldrig förstå det gudomliga som är transcendent, men vi kan uppfatta att det ÄR. Däremot kan vi lära känna det gudomliga som är immanent, som är i vårt inre – känna igen det, förnimma det och vara medveten om dess närvaro.
16.25.1.120Lyssna Vi förstår intuitivt att det vi finner djupt i vårt inre är en stråle av den verklighet som finns bakom hela universum, men att det ändå bara är en stråle.
16.25.1.129Lyssna Överjaget är så nära Gud, så nära besläktad med Världsmedvetandet att ingen behöver söka vidare eller sträva efter något högre.
16.25.1.133Lyssna Tron bland kristna och hinduer att Gud inkarnerar i mänsklig form genom Kristus eller Krishna delas inte av muhammedaner eller buddister. Att Gud använder en mänsklig kanal då och då är mer rationellt. Men den Gud vi syftar på är Världsmedvetandet, inte den Ouppnåelige.
16.25.1.172Lyssna … Från tid till annan föds någon som är förutbestämd att ge en andlig impuls till ett visst folk, en speciell del av världen eller en tidsålder. Av det universella medvetandet har han anförtrotts ett speciellt uppdrag som går ut på att undervisa och frigöra och givits förutsättningar som gör det möjligt att utföra det. Han sår frön som sakta växer till träd som kommer att bära frukt för miljoner ännu ofödda …
16.25.1.184,Lyssna
31 aug 2015
7 aug 2017
22 nov 2019
4 okt 2019
5 nov 2019
25 jan 2015
4 nov 2019
11 apr 2015
28 mar 2022
10 dec 2022
3 aug 2021
7 nov 2010
5 maj 2014
12 maj 2023
22 apr 2015
4 nov 2023
9 nov 2022
19 feb 2023
19 feb 2015
7 apr 2022
17 okt 2014
10 okt 2020
18 okt 2019
2 jul 2021
4 aug 2023
28 maj 2020
2 jul 2022
14 apr 2024
9 okt 2016
2 aug 2014
10 maj 2020
24 mar 2015
15 jun 2023
10 jun 2023
22 maj 2024
29 jul 2024
20 jul 2024
7 apr 2024
14 apr 2023
5 okt 2020
23 jun 2024
21 mar 2022
9 maj 2024
10 jul 2021
9 feb 2022
19 feb 2024
2 okt 2023
12 jul 2024
10 okt 2023
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se