Biblioteket
Lär dig att vara ett vittne till denna världens liv, arbete och förströelser, samtidigt som du är en deltagare i allt detta. Träna dig att vara åskådare och deltagare på en gång, att låta obundenhet och engagemang gå sida vid sida - eller ännu bättre att ge det förra ett hemligt gömställe bakom det senare...
15.24.3.1,Lyssna Det som kallas ”rening av intellekt, minne och vilja” sker i det djupa, kontemplativa tillståndet. Tankeförmågan, liksom medvetandet om den personliga identiteten, försvinner temporärt. Kroppens rörelseförmåga är blockerad som hos en förlamad. Dessa förändrade tillstånd varar endast så länge meditationen pågår och bidrar i hög grad till den inre utveckling som äger rum då uppmärksamheten flyttas från den lägre naturen till det högre jaget…
15.24.3.2,Lyssna Det finns inre oberoende av två olika slag: Asketens, som tar avstånd från världen och försöker leva åtskild från dess händelser. Filosofens, som godtar händelserna men inte det beroende som de vanligen förknippas med.
15.24.3.3Lyssna Hur oviktiga måste inte alla världsliga framgångar te sig för en döende människa! Ett inre oberoende av detta slag är något som den andlige sökaren behöver tillägna sig.
15.24.3.5Lyssna Endast den kan tänka sina egna tankar - opåverkad av andra - som har övat sig i att gå in i stillheten. Endast där kan vi nå bortom alla tankar.
15.24.3.6Lyssna Känslan av ensamhet är helt och hållet borta i stillheten. I stillheten befinner vi oss i det kraftfält som står bakom hela universum, i det högre medvetande som bär upp allt mänskligt medvetande...
15.24.3.14,Lyssna … En sida hos filosofen är att vara en oberörd, oberoende och opartisk observatör som noterar tingens natur men inte låter sig svepas med av motvilja mot obehagligheter eller förlorar sig i välbehaget hos angenäma erfarenheter… Det är samma sak med upplevelsen av människor. Han är väl medveten om deras utmärkande drag, men hur obehagliga, ofullkomliga eller onda de än må vara dömer han dem inte. Tvärtom. Han accepterar dem precis som de är, något annat vore inte möjligt. Medveten om sitt eget och det gemensamma ursprunget i det gudomliga, visar han alla en aldrig upphörande goodwill.
15.24.3.22,Lyssna Föreställningen att lycka eller olycka, framgång eller motgång i livet inte har någon större betydelse för en filosof är inte korrekt. Inre oberoende är inte detsamma som att inte fästa något avseende vid materiella värden.
15.24.3.29Lyssna Efter hand upptäcker vi att det ökande inre oberoendet av vår egen person reflekteras tillbaka i form av ett ökande inre oberoende av andra. Följaktligen känner vi allt mindre irritation över deras fel, invänder allt mindre mot deras åsikter och lägger oss allt mindre i deras liv …
15.24.3.30,Lyssna Den som kommer nära godheten i sitt eget hjärta — hur kan han ha någon annan känsla än välvilja gentemot sina medmänniskor?
15.24.3.41Lyssna Att blixtsnabbt vända uppmärksamheten mot gudomen i det inre, när vi har att göra med obalanserade människor, har en lugnande effekt på hårda tankar och upprörda känslor. Detta förhållningssätt är nödvändigt, inte bara för vår andliga utveckling utan även för att ge oss beskydd. Den aldrig sinande strömmen av influenser från allt och alla i vår omgivning påverkar oss självfallet, och detta är det bästa skyddet.
15.24.3.53Lyssna Om vi vill behålla detta underbara inre lugn, måste vi vara vaksamma så att vi inte påverkas av stress som kommer från andra. Vi måste vara sanna mot oss själva, mot vårt eget högre jag.
15.24.3.55Lyssna En form av självträning som kan hjälpa oss att uppnå inre oberoende är att göra det till en vana att varken se eller höra mer av det som händer omkring oss än vad som är absolut nödvändigt för vårt omedelbara behov, för något som vi har ansvar för eller måste ta itu med.
15.24.3.56Lyssna Nyfikenheten på andras privatliv, lusten att lägga sig i deras angelägenheter eller ha synpunkter på hur de lever sina liv, måste upphöra om det någonsin ska bli frid i sinnet.
15.24.3.65Lyssna Mänsklig skröplighet är som den är, därför bör människors uppförande egentligen aldrig förvåna oss. Genom att inte vänta oss för mycket, undviker vi onödig besvikelse eller bitterhet.
15.24.3.73Lyssna Jesus svarade inte dem som slungade hat och förbannelser mot honom. Buddha reagerade med tystnad när han utsattes för smädelser och förtal. Dessa stora själar levde inte i egot och de hade inget behov av att försvara det.
15.24.3.79Lyssna När du har funnit dig till rätta i det egofria medvetandetillståndet och tagit beslutet att ägna ditt fortsatta liv åt oegennyttigt tjänande, kommer du att finna att uppgivandet av själviska motiv som vanligen styr människors handlande inte missgynnar dig på minsta sätt. För allt som du verkligen behöver, och när du behöver det, kommer till dig. Detta är lika sant vare sig det gäller något för dig personligen eller för det ändamål i vars tjänst du är engagerad. ”När du når detta stadium (uppgivandet av jordiska bindningar) kommer alla dina högsta önskningar att uppfyllas”, säger det persiska bibelordet.
15.24.3.85Lyssna Från den återkommande övningen att försöka frigöra oss från det inre beroendet av egna handlingar och deras resultat, växer en känsla av styrka och säkerhet, välbefinnande och frid.
15.24.3.86Lyssna Bhagavad Gita inskärper betydelsen av att visa ointresse för frukterna av våra handlingar, inte bara därför att det leder till lugna och harmoniska känslor som det stora allmänna resultatet, utan också för att det, som ett speciellt resultat, leder till en bättre förmåga att hålla meditationen kontinuerligt levande i bakgrunden av vår uppmärksamhet..
15.24.3.90Lyssna De som kan förmå sig att ge upp allt kommer att få allt. De som vågar lyfta sig själva ur det emotionella känslosvallet kommer att förnimma ”friden som övergår allt förstånd.” De som kan inse att de står i vägen för sig själva kommer inom kort att få uppleva sanningen.
15.24.3.92Lyssna Om en människa förstår att livet är som en dröm och i grunden mentalt, och om hon - som en konsekvens av denna insikt - intar en obunden och oberoende inställning, kommer hennes karaktär efter hand att genomsyras av ett lugn och en fridfullhet som hon själv inte behöver anstränga sig för att uppnå.
15.24.3.103Lyssna Om vi kan nå utöver oss själva, bli oberoende av egots bindningar, begär och känslor väntar oss inre frid.
15.24.3.104Lyssna Det finns en materialistisk sinnesro och en andlig. Den förra har sin trygghet i pengar och ägodelar, i positioner eller relationer. Den senare är inte beroende av yttre rikedomar utan av inre. Den förra kan slås i spillror på ett ögonblick, den senare är snart tillbaka.
15.24.3.106Lyssna Kan vi frigöra oss från de personliga aspekterna av en situation? Kan vi vägra att låta oss vägledas av dem eller att påverkas av känslorna i ögonblicket? Detta är vår test.
15.24.3.113Lyssna Det räcker inte med att rensa ut orenheter, fel och svagheter som hindrar det gudomliga från att komma in och etablera sig. Han måste också dagligen öva sig i att vara oberörd, att inte tappa balansen av vare sig motgång eller framgång. Det gäller att hålla tankar och känslor stabila och lugna så att den gudomliga gästen får möjlighet att stanna för gott.
15.24.3.135Lyssna Om du undviker att bli alltför deprimerad när saker och ting går snett och inte alltför upprymd när det går bra, kommer du gradvis att uppnå en inre jämvikt som senare hjälper dig att vara i kontakt med den djupare verkligheten utan avbrott.
15.24.3.138Lyssna Det finns behagliga såväl som obehagliga ingredienser i livsupplevelsen. Men om vi någon gång ska få uppleva inre frid måste vi lära oss att lägga band på våra känslor, ställa oss vid sidan av dem och granska dem — även medan de händelser pågår som utlöste dem.
15.24.3.146Lyssna En människa är inte nödvändigtvis oandlig bara för att hon lever i världen, för att hon är engagerad i dess aktiviteter och värdesätter dess glädjeämnen. Men hon måste hela tiden minnas vem och vad hon är och aldrig glömma vad som är livets högsta mening.
15.24.3.148Lyssna Även om vi ska ge vårt bästa i det yttre livet, ska vi inte ge allt. Någonstans i vårt inre måste det finnas en reserv, ett andligt oberoende. Det är här, på denna hemliga plats, som Överjagets ojämförliga värde ska vårdas och älskas. Det är här vi överlämnar oss till Överjaget.
15.24.3.149Lyssna Aktiviteter som hör till den mänskliga tillvaron kan fortsätta, de behöver inte överges. Men kanske behöver de modifieras eller förändras så som intuitionen anger. Sociala intressen liksom yrkes- och familjeliv behöver inte ges upp. Kärleken till, eller utövandet av någon konstart, behöver inte få ett slut. Vårt intellektuella och kulturella liv kan fortsätta som tidigare. Allt som begärs av oss är att inget av allt detta ska ta överhanden på bekostnad av helheten och det slutliga, högre syftet med vårt liv på jorden.
15.24.3.150Lyssna Alldeles oavsett hur aktiva vi måste vara för att uppfylla våra förpliktelser i världen så vilar vi i fullkomlig frid i vårt inre. Det är detta idealtillstånd som gör det möjligt för oss att i hemlighet vara opartiska och fria känslomässigt från världen. Utan det skulle vi utsättas för frestelser och prövningar och bli påverkade av dem på samma sätt som de flesta andra.
15.24.3.151Lyssna Vi behöver inte överge vårt sociala liv till förmån för våra andliga intressen och strävanden. Det går att skapa en harmonisk balans mellan dem…
15.24.3.159,Lyssna Det är inte något fel att dagligen vara i kontakt med världen - att sköta sina plikter, att vara praktisk och effektiv, ja till och med framgångsrik i sitt yrke, i sina affärer eller i annat slags arbete, och att bilda familj. Förutsättningen är att vi har den Högre makten i minnet samtidigt som allt detta sker.
15.24.3.163Lyssna Vi ska inte avstå från de materiella tingen utan använda dem. Men det måste ske utan bindningar. Precis som andra kan vi uppskatta livets goda, men denna kärlek får inte förslava oss. Vi ska vara beredda att lämna våra ägodelar, om så krävs utan ens ett ögonblicks varsel. Det är inte tingen som binder oss, inte äktenskap, inte ägodelar eller hem, utan begäret efter allt detta. Men vad är dessa begär annat än en serie tankar, en serie mentala bilder?
15.24.3.164Lyssna När andra förlorar sig i världen, förbrukar sina energier och sig själva och slösar bort sina år med att samla ägodelar och ägna sig åt världsliga nöjen, varnar han sina instinkter: ”Hit men inte längre, nu räcker det.” Han nöjer sig med en begränsad dos av världsliga nöjen så att han får tillräckligt med tid och kraft för att studera mänsklighetens stora evangelier och för att gå in i tystnaden.
15.24.3.165Lyssna När Jesus förklarade att den som vill vinna sitt liv först måste förlora det, menade han helt enkelt att vi först måste ge upp våra bindningar.
15.24.3.183Lyssna Jesu uttalande ”Kom till mig ni alla som arbetar och är betungade så ska jag ge er frid,betyder: ”Kasta av er bördan av tankar, bindningar och begär så kommer endast den verkliga jagnaturen att vara kvar och ni får vila från egots tyngd och uppleva verklig frid.”
15.24.3.185Lyssna Vi uppnår ett inre oberoende när vi frigör oss från det invanda beteendet att förbinda allt vi upplever med det personliga egot. Detta oberoende gör oss fria från egot och skyddar oss från känslomässig bundenhet till omgivningen.
15.24.3.189Lyssna De som försöker förstå Tao intellektuellt går miste om det, säger Lao Tse. Varför? Därför att de använder sin egen personliga vilja i stället för att vara passiva och låta Tao använda dem, deras medvetanden och kroppar som om de vore dess redskap. Detta uppgivande av den egna viljan är vad Jesus avsåg när han rådde sina vänner att ge upp sina liv för att finna liv.
15.24.3.199Lyssna Att observera det som händer i vår omgivning utan att låta sig påverkas, eller det som händer oss själva utan att bekymra oss - detta är en del av träningen i inre oberoende.
15.24.3.205Lyssna Han blir en observatör inte bara av andra utan också av sig själv. Om en sådan objektivitet är sällsynt, beror det kanske på att den sällan känns angelägen.
15.24.3.206Lyssna Övningen i att leva i världen utan att vara av den, innebär att vara en åskådare inte bara till världen utan också till sig själv. I samma grad som vi förlorar oss i världen, går vi också miste om det högre medvetandet.
15.24.3.207Lyssna Den människa har kommit långt, som när hon är tillsammans med andra, mentalt kan stiga åt sidan för att lugnt och opartiskt betrakta alla inblandade, inklusive sig själv.
15.24.3.212Lyssna Distansera dig från personen som är tvungen att delta i livets drömlika skådespel. Vi är tvingade att handla, men vi har möjlighet att frigöra oss i vårt inre.
15.24.3.213Lyssna Så småningom kan han komma att se sina framträdanden på livets scen med en viss humor.
15.24.3.215Lyssna Vi ser hur vår personlighet spelar sin roll på den världsliga scenen. Trots att vi är fullt medvetna om förbindelsen med detta ego känns det ändå som ett objekt, som något ”annat”.
15.24.3.216Lyssna Från och till uppträder egendomliga bilder i medvetandet, då vi som från en upphöjd mental position kan se människolivet som ett skådespel. Miljoner individer deltar i detta spel, frenetiskt kämpande för triviala mål, ansträngande sig till det yttersta för att förverkliga triviala syften. Avsaknaden av verklig storhet och moralisk resning i dessa strävanden är alltför tydlig. Att iaktta allt detta ökar vår längtan och vår vördnad för det andliga sökandet.
15.24.3.217Lyssna Genom att inta en roll som åskådare skapas en viss distans mellan honom själv och det som händer omkring honom. På så sätt får han kontroll över händelserna och undviker att det andliga sökandet försvinner ur sikte helt och hållet. Vittnesattityden hjälper honom att bevara det mått av inre frid som han har uppnått.
15.24.3.222Lyssna När det gäller misstag i det förgångna - glöm dem och börja om på nytt, som om detta vore den första dagen i den här kroppen. När det gäller dina kontakter i nuet - var vänlig och snäll emot dem, som om detta vore den sista dagen i den här kroppen.
15.24.3.226Lyssna Lämna din personliga historia bakom dig. Ägna den inget intresse och bli fri från det förgångna, något som annars kan utvecklas till ett mentalt fängelse för den obetänksamme. Öva dig i konsten att vara i tidlösheten. Lämna den bara när omständigheterna kräver det, men utan att förlora den som bakgrund.
15.24.3.227Lyssna Ägna inte en tanke åt det förflutna, så fyllt av villfarelser och felsteg. Lidandet som följde har givit lärdomar som lett till nuets styrka och visdom.
15.24.3.228Lyssna Det förgångna har gett oss sina läxor. Varför sörja över dem? Alkohol och sex, ambition och pengar, resor – allt detta var steg på vägen mot insikt och mognad. Om de berövade oss något, gav de också något tillbaka. Om de grusade våra förhoppningar och gjorde oss sorgsna, fick vi träning och erfarenhet. Om det förgångna avslöjade svagheter och brister, visade det också att vi kunde övervinna dem.
15.24.3.229Lyssna Hur kan en människa ha farhågor för sin framtid som är medveten om att hon är besläktad med Gud och att Gud är densamme igår, idag och för all framtid?
15.24.3.232Lyssna Oro för framtiden och ånger över det förflutna är inte förenliga med ett rofyllt och oberoende inre liv. Det är på en högre nivå, fri från dagens förändringar, stress och strider.
15.24.3.233Lyssna Det förgångna, nuet och framtiden känns drömlika när de betraktas mot bakgrund av DET. Om människan bara kunde flytta sin identifikation från egot till Källan, och inte avvika från den, skulle hennes medvetande förvandlas.
15.24.3.240Lyssna Han känner att tiden står stilla, att hela världen med dess rörelser bara är en skugga av en tanke, att han har inneslutits i en fridfull, outsäglig tystnad.
15.24.3.248Lyssna Att leva i tidens dimension är en konsekvens av att leva i våra tankar. Men när tankarna försvinner in i vårt stilla inre centrum, upptäcker vi att tidlöshet är stillhetens kännemärke. Om detta är en överraskning går den snabbt över, eftersom vi känner oss hemma i det nya medvetandet.
15.24.3.252Lyssna När inåtvändheten kulminerar i kontemplationens slutliga stadium, då tänkandet avstannat och andningen knappt är märkbar, försvinner känslan av tid. Ett sammanhängande, oavbrutet nu breder då ut sig i stället. Det stillade medvetandet är i fullkomlig harmoni med den rofyllda kroppen.
15.24.3.255Lyssna Här och nu, i detta ögonblick, kan vi glömma både det förflutna och framtiden. Vi kan söka det rena medvetandet, inte de identifikationer som det har blandats ihop med och som det förr eller senare måste befria sig ifrån. Här och nu, i detta ögonblick, kan vi bejaka vår sanna identitet och vara med om uppvaknandet i det högre medvetandet och inte skjuta det på framtiden.
15.24.3.256Lyssna Om vi kan tränga in tillräckligt djupt i stillheten, når vi ett medvetandetillstånd bortom tiden. Detta måste vara det tillstånd som Nya Testamentet syftar på när det sägs att det inte mer ska vara någon tid.
15.24.3.257Lyssna … om du litar på Överjaget idag kommer det att sörja för dig i morgon. Om du ger Överjaget din tillit, kommer det aldrig att överge dig — och du kan se framtiden an med tillförsikt. Minns att det är ”Fadern som varje dag ger oss vårt dagliga bröd.”
15.24.3.261,Lyssna Vi kan finna Överjaget även om vi är upptagna av att tjäna vårt levebröd. Men deltagandet i världsliga aktiviteter och nöjen får inte bli alltför omfattande. Vår egen inre röst, inte andra människors tyckanden och påverkan, ska avgöra hur djupt vi ska engagera oss i världen.
15.24.3.263Lyssna ... Ödet placerar svårigheter i vår väg som ofta inte går att slippa ifrån. Men det vi måste uthärda kan hanteras på två olika sätt. Endera kan vi förändra vårt tänkande så att lärdomarna av dessa erfarenheter blir djupt kända. Eller också kan vi lägga ner problembördan och erinra oss historien om mannen på tåget som bar väskan på sina axlar i istället för att sätta ner den på golvet så att tåget fick bära den. Låt oss ställa ifrån oss ”kappsäcken” med svårigheter. Låt Överjaget bära den.
15.24.3.264,Lyssna Släpp all oro och ängslan för det nuvarande tillståndet eller framtiden för någon du älskar. Ge all hjälp du rimligen kan. Överlämna därefter henne eller honom med fullt förtroende i den högre maktens vård och beskydd.
15.24.3.270Lyssna Vi kan inte bara lita på yttre omständigheter för vår säkerhet, men vi glömmer inte att ge dem deras rättmätiga plats och värde. Vi är medvetna om att vi även måste ha säkerheten av Överjagets beskyddande närvaro för att känna total trygghet.
15.24.3.273Lyssna Efterhand som intresset för Överjaget fördjupas, avtar bindningen till världsliga ting. Intresset för dem minskar men blir också mera rofyllt.
15.24.3.274Lyssna Tron att det existerar en perfekt trygghet saknar grund när det gäller det världsliga livet, i det inre däremot vilar tryggheten på säker grund.
15.24.3.276Lyssna ... Den som är beroende av yttre ting, händelser och personer spelar tärning med sin lycka. Den som är beroende av sitt eget Överjag kan glädja sig åt en aldrig upphörande inre frid.
15.24.3.279,Lyssna Från det ögonblick då en människa börjar bekymra sig mindre för sina yttre, föränderliga tillgångar och mer för sina inre, kontrollerbara, ger hos sig själv en chans att uppnå verklig lycka …
15.24.3.279,Lyssna Önskningar och begär försvinner utan kamp, ny karma skapas inte mer, Överjagets stillhet omsluter oss.
15.24.3.288Lyssna När all rörelse har upphört, när kroppen är orörlig och tankarna lagt sig till ro, har vi uppnått det som kineserna kallat Wu Wei, vilket betyder att vara stilla, att inte göra något. Detta för med sig en underbar frid, eftersom alla begär men också alla förhoppningar om andlig tillväxt har stillats. Vi är nu nära sökandets fullbordan, men så länge friden inte är varaktig, måste sökandet gå vidare...
15.24.3.289,Lyssna ... Släpp alla negativa tankar, särskilt sådana som har med andra att göra. Avstå från att döma och kritisera...
15.24.3.289,Lyssna ... Låt egot förhålla sig passivt till inflytanden från intuitionen så att dina handlingar styrs av dem och inte av egot och dess aggressiva önskningar och begär - och bli fri från karma!...
15.24.3.290,Lyssna … Mental tystnad är en konst som kan utvecklas till en djup inre stillhet. Genom övning kan den vidmakthållas även mitt i yttre aktiviteter. Detta är skälet till varför förmågan att behålla lugnet anses så viktig i både yogan och filosofin.
15.24.3.309,Lyssna När allt inom oss – tankar, känslor och begär – har tystats är det oundvikligt att den personliga viljan också tystas. Vad som sedan måste göras kommer att göras – men det kommer att ske genom oss.
15.24.3.313Lyssna Precis som Världsmedvetandet, som inte förlorar eller förändrar sin egen natur även mitt uppe i skapelseprocessen, ska vi alltid komma ihåg att ödmjukt och oföränderligt hålla fast vid tanken på vår egen sanna, andliga identitet – även mitt uppe i världens jäkt och stress …
15.24.3.314,Lyssna När vi lever med detta gudalika väsen i bakgrunden av vårt medvetande och med världens aktivitet i förgrunden, lever vi i fullaste mening.
15.24.3.320Lyssna Det är inte nog att vara obunden och oberoende av världen, inte heller nog att dagligen meditera på Överjaget. Timme efter timme, dag efter dag, måste vi vara kvar i den grundläggande sinnesstämningen som skapas av dessa båda.
15.24.3.322Lyssna
5 jan 2012
8 jan 2017
10 aug 2016
3 feb 2014
2 jan 2017
22 jan 2014
3 okt 2019
26 jun 2018
17 aug 2022
15 feb 2020
5 apr 2012
24 jun 2016
11 maj 2018
13 mar 2020
9 feb 2020
6 apr 2012
14 aug 2011
19 jun 2015
16 nov 2023
1 nov 2019
14 aug 2013
17 aug 2019
22 okt 2014
15 sep 2019
15 dec 2010
26 mar 2013
28 mar 2019
15 okt 2015
25 mar 2020
17 dec 2016
3 jun 2022
16 sep 2018
10 apr 2011
15 dec 2015
15 okt 2018
14 mar 2015
5 apr 2023
3 mar 2017
10 apr 2018
11 aug 2016
18 jul 2019
12 okt 2011
4 jan 2011
11 apr 2019
6 jan 2011
3 aug 2016
24 apr 2015
5 jan 2011
31 maj 2012
5 mar 2019
24 mar 2017
1 okt 2011
22 jan 2023
19 jul 2018
21 maj 2012
9 nov 2017
12 okt 2018
5 okt 2011
18 jul 2013
9 dec 2012
1 nov 2020
18 feb 2018
7 apr 2015
14 dec 2012
8 jan 2022
7 nov 2015
26 nov 2023
4 apr 2015
1 feb 2021
24 feb 2013
12 apr 2014
18 apr 2014
2 apr 2015
6 dec 2023
14 maj 2022
28 jan 2022
11 jan 2025
18 dec 2023
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se