Biblioteket
Han har lärt sig av erfarenheter från många återfödelser att inte envist klamra sig fast vid något när livet tydligt visar att det är tid att släppa taget, att inte vara så beroende av människor och ting att hela hans lycka hänger på dem.
15.24.1.8Lyssna När vi har drabbats ett fruktansvärt slag — till exempel förlorat en älskad vän — förstår vi bättre varför Buddha lärde att allt liv är lidande. I bättre tider, då tillvaron flyter på utan större bekymmer, är denna insikt bortglömd. Det är bara på grund av en hjärtskärande sorg som många till sist närmar sig det andliga sökandet. De har slutligen tagit till sig att det endast är genom att söka kunskap om den högre makten som en hållbar inre frid kan uppnås. I vårt rofyllda inre centrum — i dess styrka och visdom — kan vi få kompensation för yttre påfrestningar, sorger och förluster.
15.24.1.15Lyssna Om det är sant, som pessimisten säger, att livet leder oss från den ena svårigheten till den andra så är det även sant att det leder oss från det ena glädjeämnet till det andra. Frågan är dock om dessa glädjeämnen tillräckligt kompenserar för all oro och alla frustrationer?
15.24.1.20Lyssna Jämför Gautamas ord ”livet är lidande” med Sokrates ”livet är fruktansvärt.” Men både den indiske och grekiske upplyste mästaren refererade enbart till livet i egot. Är det rättvisande att betona den mänskliga existensens torftighet utan att också nämna dess mysterium? För mysteriet finns ju där lika mycket även om uppmärksamheten sällan vänds emot det. För att fullgöra sin uppgift måste människan höja sig till livet i Överjaget med det knäckta och förringade egot hänvisat till sin plats.
15.24.1.30Lyssna Den kritik av livet som kommer från pessimister som Gautama och Schopenhauer är alltför negativ, men inte därför att den är osann utan därför att den inte är fullständig och följaktligen ensidig.
15.24.1.33Lyssna ”Jag tycker om livet, jag har en positiv livssyn och försöker leva i glädje och frid,” skrev Spinoza till en vän.
15.24.1.41Lyssna När vi finner en aldrig upphörande lycka i vårt inre kommer sinnenas nöjen inte att saknas om de uteblir. De är inte längre nödvändiga för att stimulera oss men de är självfallet fortfarande välkomna.
15.24.1.72Lyssna Om vi granskar saken tillräckligt djupt, ska vi finna att lycka undgår nästan alla människor trots att de ständigt är på jakt efter den. De få som är framgångsrika har upphört att söka enbart utåt med egot och tillåter att sökandet vänds inåt av det högre jaget. Endast de kan finna en lycka som inte begränsas av ofullkomligheter, det Högsta goda som inte förorsakar nya sorger och besvikelser utan är en outtömlig källa till välbefinnande och frid.
15.24.1.74Lyssna Om medvetandet kan nå en nivå där det är befriat från sina egna idéer, projektioner och önskningar kan verklig lycka uppnås.
15.24.1.77Lyssna I de ögonblick då vi nuddar vid vårt inre, fridfulla centrum är allt elände glömt, lyckan är fullkomlig. Detta leder tanken till hur vi bör förhålla oss för att uppnå den verkliga lycka, som så många söker men så få finner. Den finns inom oss.
15.24.1.79Lyssna Ytliga nöjen är inte detsamma som varaktig lycka. Nöjena kommer utifrån, från stimulerade sinnen, medan lyckan har sin grund i vårt inre.
15.24.1.85Lyssna Inga levnadsförhållanden är idealiska. Inte genom att söka utanför oss utan djupt i vårt inre kommer vi att finna verklig och varaktig lycka.
15.24.1.88Lyssna Den som har lärt sig att, när han vill, gå in i den tysta, inre världen återvänder gärna dit om och om igen. Det finns inget annat sätt att uppleva denna heliga, fridfulla glädje, denna djupa mening och befrielse från personliga problem.
15.24.1.90Lyssna Vi tror att det ena eller det andra kommer att ge oss den stora lyckan. Men ett fåtal känner till att vi är lyckligast när medvetandet är som mest tömt på tankar under meditationen.
15.24.1.91Lyssna Han är lycklig även om han inte själv har någon direkt erfarenhet av Överjaget, ingen översinnlig kunskap om det, endast information i andra hand om att det existerar. Hur är det möjligt att han ändå kan vara lycklig? Därför att han inser att han har funnit vägen både till medvetande och kunskap. Han är tillfreds med att vänta och att arbeta vidare med sig själv under tiden han väntar. Om han fortsätter att vara trogen sitt andliga sökande, kan då resultatet bli något annat än att han blir upplyst? Även om han måste vänta femtio år eller femtio inkarnationer måste han bli det, kommer han att bli det.
15.24.1.93Lyssna När vi finner vårt fridfulla inre centrum upptäcker vi att där inte finns något annat än lycka. Så länge vi befinner oss på ytan längtar vi efter lycka men finner den aldrig, eftersom medvetandet där är rastlöst, splittrat och i ständig rörelse.
15.24.1.98Lyssna Överjaget är närvarande inom oss, och till sist är livet ingenting annat än ett sökande efter denna närvaro. Vi är omedvetet engagerade i detta sökande men tror att vi är ute efter att finna lycka.
15.24.1.99Lyssna Dold under ångest och lidanden, har livet en ofattbar lycka i beredskap för den som anstränger sig för att nå den.
15.24.1.100Lyssna … Djupt under de ytliga lidanden som ingen undgår, finns oändlig harmoni, underbar kärlek, ofattbar frid — och universell hjälp.
15.24.1.102,Lyssna Om den gudomliga Närvaron bor därinne djupt i vårt medvetande så är också dess sällhet, frid och styrka där. Varför låta yttre svårigheter och problem ta ifrån oss möjligheten att få del av dem? …
15.24.1.106,Lyssna Det är alltid svårt att bevittna hur nära och kära lider. Men vi får inte ge upp vår tro och inre frid, hur begränsad den än må vara, därför att vi är tvungna bevittna lidandet. Detta borde inte förvåna om vi erinrar oss att livet på jorden normalt sett är en blandning av lycka och lidande och att bestående lycka endast står att finna i Överjaget.
15.24.1.108Lyssna Så länge vi är omedvetna om det Högre jaget finns det alltid en lockelse att söka efter lycka. Men så snart vi har funnit detta jag, upphör denna lockelse. Då är vi det som söktes. Sökaren, sökandet och föremålet för sökandet har blivit ett.
15.24.1.109Lyssna
8 nov 2018
4 okt 2018
31 maj 2014
11 feb 2024
12 feb 2024
5 nov 2018
14 okt 2019
27 maj 2014
14 apr 2013
25 apr 2013
9 nov 2019
13 feb 2024
21 mar 2020
28 nov 2015
2 apr 2019
8 mar 2020
26 aug 2019
29 jul 2011
13 feb 2019
28 feb 2024
12 jul 2020
9 jul 2011
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se