Biblioteket
Allt vi vet och upplever hör till de fem sinnenas värld. Överjaget, som befinner sig bortom denna sfär, kan därför inte upplevas på samma sätt som allting annat...
15.23.8.1,Lyssna Om du har lyckats hålla medvetandet någorlunda stilla och fritt från tankar, är nästa uppgift att finna ditt inre centrum.
15.23.8.6Lyssna ... När det personliga medvetandet är fritt från minnen och förväntningar om framtiden, när alla sinnesintryck och tankar har tonat bort helt och hållet, går det in i tomheten. Detta är ett slags själv-kontemplation. Men detta själv, detta jag, är inte begränsat och individuellt utan universellt och gränslöst.
15.23.8.8,Lyssna Det som kan gå in i tomheten med ivrig förväntan och glad acceptans är få. Desto fler är det som blir förskräckta och vacklar när de står vid tomhetens port och inte vågar ta det avgörande språnget.
15.23.8.33Lyssna Sökarens första möte med tomheten kommer sannolikt att förskräcka honom. Känslan av att vara ensam och utlämnad, ett kroppslöst medvetande i en oändlig rymd, är en chockerande upplevelse om han inte är väl förberedd genom metafysisk förståelse och stärkt av ett beslut att nå den yttersta verkligheten. Men denna fruktan är inte befogad...
15.23.8.35,Lyssna I den omstörtande upplevelsen av tomheten finner vi att varken minnen, sinnen eller tankar fungerar. Vi är är inte medvetna om ting och personer... Medvetandet är helt enkelt befriat från jordelivets bördor, både de angenäma och de smärtsamma.
0.23.8.36,Lyssna I den omstörtande upplevelsen av tomheten upplever vi att varken minnen eller tankar existerar... medvetandet är befriat från jordelivets bördor, både de angenäma och obehagliga.
15.23.8.36,Lyssna Vi kan inte passera tröskeln till detta inre varande utan att först ha övervunnit den rädsla som drabbar oss när vi närmar oss den. Det är en skräck för det okända, för det obekanta, för det fantastiska och det illusoriska. Egot ryggar tillbaka inför det som är så totalt annorlunda jämfört med alla tidigare erfarenheter. Egot fruktar för sitt liv, det bävar inför tanken att förlora sig själv i den tomhet som öppnar sig - och därmed fotfästet för fortsatt fysiskt liv. Endast genom att mobilisera allt vårt inre mod, all vår inre styrka kan dessa fiender besegras.
15.23.8.49Lyssna Han står vid randen av det ofattbara. Vågar han ta språnget? Den modige sökaren får inte tveka i detta kritiska ögonblick. Han måste samla ihop alla sina krafter och dra undan förlåten som döljer Isis ansikte. Ännu ett ögonblick — och han befinner sig i den okände gudens närvaro.
15.23.8.51Lyssna Alltför många mystiker är i onödan rädda för tomrummet. Därför är det nödvändigt att ge dem förnyad tillförsikt. De tvekar på själva tröskeln till den stora upptäckten och går inte vidare, modet sviker just i det ögonblick då Överjaget är inom räckhåll. Rädslan för utplåning tar överhanden, men sanningen är att förintelsen endast drabbar den lägre naturen, själva lever de vidare i allra högsta välmåga...
15.23.8.57,Lyssna Rädslan för att gå miste om sin individualitet och att förlora sig i ett kollektivt medvetande, eller att bli av med sin identitet och utplånas som ett personligt jag, dyker upp som ett hinder på en speciell, djup nivå under meditationen — men inte på den allra djupaste. Denna rädsla måste övervinnas.
15.23.8.58Lyssna Det finns ingen anledning att frukta tomheten som möter oss i den djupaste meditationen. Det är bara det personliga egot som gör motstånd mot det högre jaget. Samma rädsla för att aldrig kunna återvända möter alla avancerade mystiker och uppstår när de når detta stadium under meditationen. Men rädslan har ingen grund. Det är fråga om en test av vår tillit till den högre maktens förmåga att beskydda oss i den mest lovvärda av alla strävanden - att närma oss Gud och fjärma oss från egot...
15.23.8.62,Lyssna I det djupaste meditativa tillståndet upphör all tankeverksamhet vilket omfattar identifikationen med egot. Sedan finns det inget kvar som kan stå i vägen för upplysningen.
15.23.8.76Lyssna Plötsligt försvinner världen ur synhåll. Under några få minuter befinner vi oss i tomrummet, samma tomrum där Gud för evigt har sin boning. Kontemplationen har varit framgångsrik och fört oss från egot till Överjaget.
15.23.8.94Lyssna Att gå in i tomheten är som ett slags död, då allt tas ifrån oss. Vi är ingenting och har ingenting. Ändå känner vi att det finns något som mer än väl kompenserar oss för denna förlust: Upplevelsen av Överjagets närvaro!
15.23.8.98Lyssna Att komma in i detta egendomliga medvetandetillstånd - en ursprunglig och tidlös med ändå vederkvickande tomhet, och dit egot, intellektet, begären och kroppen inte kan följa med - är att bli född på nytt.
15.23.8.109Lyssna Genom upprepade kontemplationer på tomheten, frigör sig medvetandet från illusionerna om materia, tid, rum och personlighet. Till sist uppnås målet - sanningen.
15.23.8.114Lyssna Den negativa kraft som finns i egot försöker hela tiden vända vår positiva koncentration på det högre jaget till negativa tankar på något lägre. Hela tiden måste vi vara uppmärksamma på detta och omedelbart stoppa det när förändringen kommer. Ur denna tröttsamma konflikt föds efter hand en inre styrka om vi lyckas, men ytterligare mental svaghet om vi misslyckas. Meditation är i hög grad kreativ.
15.23.8.117Lyssna ... Plötsligt upptäcker vi att det inte bara är en tankeskapelse utan något mycket verkligt, inte en dröm utan det mest konkreta vi någonsin har upplevt. Då, och endast då, kan vi säga: Det är det - för vi har funnit Överjaget.
15.23.8.118,Lyssna Mystiska erfarenheter har sina begränsningar, eftersom de är dualistiska. Subjekt-objektrelationen är fortfarande intakt. Hur kan denna begränsning undanröjas? Det kan bara ske genom att vi höjer oss över den, genom att bara vara varande.
15.23.8.119Lyssna Kunskap om tomheten och djup meditation på att förstå den leder mycket snabbare till ett upphörande av tankeprocessen än tröttsamma yogametoder.
15.23.8.123Lyssna Den mest effektiva meditationsmetoden för att glömma våra personliga lidanden är att meditera på tomheten. Även om meditationen bara lyckas i begränsad omfattning, glömmer vi, i motsvarande grad, det lidande egot såväl som dess olyckor.
15.23.8.124Lyssna Objekten för vårt medvetna intresse ska inte tillåtas hålla medvetandet i fångenskap i det oändliga och härigenom leda bort uppmärksamheten från vår högre livsuppgift. Det är medvetandet självt som borde fånga vårt intresse och ägnas den djupaste koncentration.
15.23.8.129Lyssna När vi inser att medvetandets innersta rena väsen är verkligt, kan vi också förstå varför den högre yogan fäster uppmärksamheten i detta rena medvetande snarare än i begränsade tankar. När detta har skett blir medvetandet tomt, stilla och ostört …
15.23.8.130,Lyssna I denna övning försöker vi först förstå att det finns ett immateriellt och gränslöst medvetande bakom oss och därefter att identifiera oss med det. Detta kan ske med framgång endast om vi först vänder oss inåt och därefter glömmer personligheten.
15.23.8.132Lyssna Han känner att han har vidrört något ursprungligt och gränslöst som alltid har funnits, även innan hans egen kropp framträdde på jorden.
15.23.8.134Lyssna När egomedvetandet har återförts till sitt ursprung, försvinner alla tankar. Vi är då inte medvetna om något annat än det högre medvetandet.
15.23.8.139Lyssna Uppgiften är att söka det rena medvetandet, inte de skugglika fragment och begränsade uttryck som är dess idéer. Tankar och ord kan inte ge annat än en missvisande bild av detta medvetande.
15.23.8.143Lyssna Den bästa formen av meditation är den som lyfter oss över tiden och in i det eviga nuet.
15.23.8.149Lyssna När alla tankar har lagt sig till ro, när även tanken på sökandet självt har sjunkit undan, när den sista tanken för att kontrollera andra tankar även den har försvunnit, då kan den slutliga uppgörelsen med egot äga rum. Men den sista scenen i detta osynliga drama spelas alltid av Överjaget självt. När dess nåd visar sig och undanröjer den sista tanken kan segern njutas.
15.23.8.152Lyssna Allt som inkräktar på den mentala stillheten i detta avgörande skede måste avvisas, oavsett hur värdefullt eller hur ”andligt” det gör anspråk på att vara. Endast genom att stoppa all tankeverksamhet kan den rigorösa stillheten vidmakthållas på det sätt som den måste. Det är här som den sista stora striden kommer att utkämpas, och det är här som den första stora segern kommer att vinnas. Det är denna strid som kommer att ge egot dödsstöten och det är här som förverkligandet av föreningen med Överjaget kommer att äga rum efter egots död...
15.23.8.153,Lyssna Egots grundläggande problem, som måste undanröjas, är inte att det är avskilt från alla andra varelser utan att det är avskilt från den enda, gränslösa livskraften.
15.23.8.156Lyssna Fördold bakom varje enskild tanke finns det gudomliga element som gör det möjligt för oss att bli medvetna om tanken ifråga. Om vi söker detta element måste vi börja med att vidga mellanrummet mellan tankarna, därefter stoppa tankarna helt och hållet för att slutligen meditera över deras ursprung.
15.23.8.159Lyssna I pausen mellan två tankar – hur kort den än må vara – försvinner egot. Därför kan det med rätta sägas att egot, med varje ny tanke, reinkarnerar på nytt. Det är inte nödvändigt att invänta att raden av återfödelser i fysiska kroppar till sist kommer att resultera i ett uppvaknande. Raden av korta, mentala återfödelser erbjuder samma möjlighet, förutsatt att vi känner till hur de kan användas.
15.23.8.162Lyssna Tankar som följer på varandra sker i tiden. Mellanrummet mellan två tankar är bortom tiden. Mellanrummet är vi vanligen omedvetna om. Chansen att bli upplyst rinner oss ur händerna.
15.23.8.163Lyssna Övningen att se en tanke komma och gå, och att därefter uppmärksamt hålla fast vid tanketystnaden så länge som möjligt innan nästa tankeslinga dyker upp, är mycket svår. Det krävs månader och år av tålmodig träning. Men belöningen, när den kommer, kan inte beskrivas. Den är enorm.
15.23.8.168Lyssna När jag i boken The Wisdom of the Overself beskrev övningen att koncentrera uppmärksamheten på mellanrummet mellan två tankar, var jag inte medveten om att Buddha hade sagt att Nirvana finns ”mellan två ögonblick i medvetandet.” Jag uppfattar hans uttalande som en bekräftelse på övningens stora värde. Men det är en övning som är mycket svår att göra.
15.23.8.169Lyssna Paradoxalt nog finns - latent - ofantliga krafter i det här medvetandetillståndet. Lagen är sådan att ju längre in i Tomheten en människa når, och ju längre tid hon förmår att stanna kvar, desto starkare är den kraft hon får med sig tillbaka.
15.23.8.175Lyssna Detta är den upplevelse vars mysterium och frid inte kan förstås. Den kan inte kommuniceras av eller till intellektet. När vi har den upplevs enhet, vi går miste om personligheten men behåller vår identitet.
15.23.8.180Lyssna … Detta aktualiserar den intressanta frågan: Vad är tomhet? Vanligen används termen för det medvetandetillstånd där det inte förekommer några personliga, fysiska eller mentala upplevelser, men fortfarande ett förfinat medvetande. Här finns ingenting att uppleva, säkerligen inga personliga minnen, och ingen som kan uppleva dem…
15.23.8.183,Lyssna Jag har ofta fått frågan vad jag tror hemligheten är bakom Buddhas leende. Den är — och kan inte vara något annat — än att han ler åt sig själv för att han under alla dessa år sökte det han redan ägde.
15.23.8.189Lyssna ... Just när Buddha avslutade den meditation som kulminerade i den slutliga upplysningen, började dagen gry...
15.23.8.203,Lyssna Vår sanna natur skyms av ständigt vandrande tankar. Så länge dessa tankar, som oavbrutet kommer och går, håller oss fångna kan vi inte upptäcka det rena medvetande som finns under dem. Tankarna måste först lugnas ner och sedan stillas. Var och en av oss har ett källsprång i vårt inre dit vi kan vända oss för att få det vi verkligen behöver.
15.23.8.204,Lyssna
23 maj 2013
1 nov 2014
14 nov 2011
15 nov 2023
29 aug 2015
31 maj 2016
25 jun 2016
5 okt 2014
22 jul 2018
8 okt 2015
22 feb 2019
5 okt 2013
10 maj 2017
10 okt 2015
30 nov 2015
25 dec 2012
3 jun 2016
10 apr 2019
1 aug 2015
15 mar 2017
20 maj 2023
21 mar 2016
25 maj 2016
16 jul 2023
26 dec 2019
25 apr 2019
30 dec 2021
17 jan 2014
8 nov 2013
15 sep 2013
8 jun 2016
6 apr 2020
2 jun 2016
28 okt 2011
14 jun 2016
17 sep 2011
25 mar 2017
27 mar 2011
29 jul 2017
13 dec 2019
25 maj 2017
1 jun 2015
20 jan 2018
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se