Biblioteket
Vanlig meditation sysslar fortfarande med egot och kan därför inte nå de hisnande höjder där Gud kan upptäckas och upplevas. Meditatören är fortfarande alltför upptagen av sin egen utveckling, av sina egna problem och sina egna ambitioner. Avancerad, icke dualistisk meditation lägger allt detta åt sidan för att i stället minnas Gud och identifiera sig med Gud.
15.23.6.2Lyssna Det finns två slag av nåd. Den vanliga, mest kända lägre sorten förekommer på den långa vägen. Det är Överjagets automatiska gensvar på fromhet eller hängiven tro. Den ger sig tillkänna i tider av svårigheter som svar på böner om hjälp. Den andra, mer sällsynta högre nåden verkar på den korta vägen. Den kommer från identifikationen med Överjaget och från att alltid minnas Överjaget. Här är det inget ego som ber om nåd och hjälp. Nåden finns alltid naturligt i det högre jaget.
15.23.6.7Lyssna Glimten av det högre medvetandet ska välkomnas som en befrielse från egotillvarons snäva begränsningar. Men eftersom glimten endast ger ett temporärt uppvaknande, är den inte tillräcklig. Det är nödvändigt att försöka finna ett sätt att nå en permanent, aldrig upphörande upplysning…
15.23.6.17,Lyssna Böcker och samtal i all ära - de kan i bästa fall endast tjäna som vägvisare för vårt individuella, inre sökande efter det Verkliga jaget. I detta sökande bör ingå utveckling och förbättring samt opartisk observation av det personliga ego, som vanligen uppfattas som vår enda och slutliga identitet. Att oavlåtligt bemöda sig om att upprätthålla och utveckla medvetandet om det Verkliga jaget - Överjaget - och att göra det till föremål för vår ödmjuka vördnad och djupaste kärlek är grundläggande förutsättningar för framgång.
15.23.6.18Lyssna Upplysningen, det stora uppvaknandet, kommer plötsligt och överraskande. Men den process som leder fram till detta ögonblick är så komplex och mångfacetterad att den endast kan genomföras etappvis. Hindren, som ska övervinnas under vägen, är många och svåra...
15.23.6.20,Lyssna Endast genom en personlig upplevelse av själen, och följaktligen endast genom att ”gå in i sig själv” för att upptäcka den, kan en människa känna sig själv.
15.23.6.23Lyssna Det vederkvicker hjärtat och förnyar viljan på det mest underbara sätt om vi sitter med händerna knäppta eller öppna på våra knän och medvetandet är tyst och tomt, uppgivet till det högre jaget.
15.23.6.25Lyssna Låt inte tankarna bara spinna vidare om det inte finns något som absolut kräver din uppmärksamhet.
15.23.6.26Lyssna Meditation i ett avancerat stadium förutsätter inte bara att kroppen ska vara helt avslappad utan också att det inte ska förekomma den minsta lilla kroppsrörelse.
15.23.6.27Lyssna Den avancerade formen av meditation övergår i kontemplation. Här är det inte fråga om att inta någon speciell kroppsställning, att sitta på något speciellt sätt, utan om inre försjunkenhet. Den fysiska kroppen och omgivningen är i mindre grad närvarande för oss eller borta ur medvetandet helt och hållet.
15.23.6.34Lyssna När meditatören har nått ett högre stadium, där de regler som har föreskrivits för nybörjare och andra som bara har en begränsad erfarenhet inte nödvändigtvis gäller för honom, kan han meditera endera genom att sitta rakt upprätt som regeln normalt säger eller också ligga avslappnad på rygg. Hans medvetande är nu inte längre så beroende av dessa yttre omständigheter.
15.23.6.37Lyssna När Jesus uppmanar ”Lägg alla bördor på mig” och Krishna ”Låt mig göra allt arbete”, menar båda att vi ska föreställa oss att alla våra svårigheter bärs och att alla handlingar utförs av det högre jaget om vi ännu inte har funnit det, och att ersätta det personliga egot i det dagliga livet när vi väl har funnit det.
15.23.6.44Lyssna Den lämpliga meditationsformen för sökaren på den korta vägen är att flytta sin identitet från egot till Överjaget. Detta sker genom att sanningen ständigt upprepas.
15.23.6.47Lyssna Beroendet av egna ansträngningar måste balanseras med vårt beroende av nåd. Om vi enbart förlitar oss på egen kraft för att förbättra karaktären och utveckla intuitionen, kommer vi kanske att känna oss olyckliga och vara missbelåtna med resultatet. Nåden åkallas genom att söka kontakt med Överjaget, vilket sker genom bön och meditation. Men meditationen ska vara av ett speciellt slag. Vi kan kalla det en övning i icke-dualitet, där vi strävar efter att identifiera oss med den universella och gränslösa makten och glömma att vi är en individ.
15.23.6.49Lyssna En värdefull övning på den korta vägen är att se sig själv redan ha uppnått målet, att se sig själv redan vara i besittning av dess underbara resultat. Detta är en visualiseringsövning, där du ser ditt eget leende, men samtidigt lugna och fridfulla ansikte. Gör denna övning varje dag så ofta du kommer ihåg den.
15.23.6.50Lyssna Genom att kombinera djupandning med ett milt leende, som båda sker mycket långsamt, och att ha uppmärksamheten helt inriktad på kroppen utvecklas ett avslappnat och dåsigt medvetandetillstånd. Inga andra tankar ska tillåtas. Hela vår varelse ligger i fullständig ro med rytmisk andning och lyckligt hypnotiserad av det milda leendet. Allt sker utan ansträngning. Detta är det frigörande leendets yoga.
15.23.6.51Lyssna Det frigörande leendets yoga ska praktiseras vid två speciella tillfällen – innan vi somnar på kvällen och när vi just har vaknat på morgonen.
15.23.6.52Lyssna Eftersom den korta vägen är ett försök att komma bort från egots skugga och in i Överjagets ljus, bör den åtföljas av en medveten önskan om att vara positiv och glad. Och eftersom den korta vägen är så annorlunda beskaffad än den långa, med alla dess discipliner och övningar, bör den även åtföljas av en känsla av frihet...
15.23.6.55,Lyssna ... Alla meditationer som är baserade på filosofiska ideal ska avslutas med tankar på andra och deras andliga behov. Ljus och nåd som har givits oss under meditationen sänds vidare för att hjälpa och välsigna andra...
15.23.6.58,Lyssna Att sända kärlek till alla levande varelser framkallar extatiska tillstånd av kosmisk glädje.
15.23.6.60Lyssna Vi kan vara andra till större hjälp genom att mentalt hålla dem i denna inre frid än genom nervösa och oroliga tankar.
15.23.6.62Lyssna Vill du att din vän ska leva ett bättre liv? Föreställ dig då detta bättre liv i dina tankar om honom.
15.23.6.63Lyssna Om vi, när vi är på väg att somna, bjuder in det högre jaget genom vår innerliga längtan kan det hända att en inre röst börjar tala till oss om höga och heliga ting när vi vaknar. Med rösten kommer inspirationen, styrkan och önskan om att leva upp till dem.
15.23.6.71Lyssna Det är en värdefull övning att på kvällen se tillbaka på det som har hänt under dagen, eller att på morgonen tänka igenom vad som kan förväntas ske under de kommande timmarna.
15.23.6.72Lyssna Det finns en vers i Koranen som säger: ”Gå upp mitt i natten och var ensam med din Gud. Ditt ego kommer att krossas och ting avslöjas som du tidigare inte har varit medveten om. Din väg i livet blir jämn och mild.”
15.23.6.75Lyssna Under dessa underbara ögonblick då djup sömn övergår i det vakna tillståndet upplever vi något som liknar början av en glimt. Men tyvärr försvinner det utan att uppfylla sitt löfte så snart världen och tingen mer och mer fångar vår uppmärksamhet. Och det är exakt vad värdet av detta tillstånd ligger, både för vanliga människor och för blivande yogier. Detta medvetandetillstånd har inga objekt. Det är ”jag” utan en värld. Det är medvetandet i sig självt. Det flyter och varar inte länge, det är sant, men vi kan träna oss att vara kvar i det.
15.23.6.77Lyssna Under de första ögonblicken när vi vaknar upp ur nattens sömn kan vi få uppleva en underbart fridfull, överjordisk frihet från tankar. Eller, om vi inte har möjlighet att nå så högt, kan tankar dyka upp som ger vägledning, förklarar vad vi bör göra, varnar för felaktiga beslut eller förutsäger framtiden.
15.23.6.78Lyssna Att spela rollen som vittne till livet, som en observatör av vårt eget liv, innebär att vi är delaktiga i den inre befrielseprocessen. Förutom yttre händelser måste observationerna även omfatta de inre, mentala...
15.23.6.82,Lyssna Vi måste stå vid sidan av våra tankar. Detta innebär att vi även måste stå vid sidan om vår egen person och uppfatta den som något utanför oss. Om och när det lyckas, intas automatiskt Överjagets position. Personen måste göras till objekt och Överjaget till dess observatör...
15.23.6.83,Lyssna Rollen som opersonlig observatör är bara tillfällig. Den intas därför att den är till praktisk nytta på den andliga vägen, kanske någonstans halvvägs till målet. När rollen är väl etablerad, både vad gäller förståelse, attityd och praktisk handling händer något av sig självt. Observatören och det observerade egot med sin kropp och sin värld förenas med det odelade medvetandet.
15.23.6.84Lyssna Scott kämpade sig framåt på Antarktis ödsliga isvidder för att nå Sydpolen. Smythe klättrade, trots livsfarliga sten- och snöskred för att ta sig till toppen av Mount Everest. Båda rapporterade skriftligen om känslan av att inte vara ensam, om att ha sällskap med en mystisk men osedd närvaro som ingav dem ett förunderligt lugn… Vem var den mystiske följeslagaren som vandrade vid deras sida..? Inget mindre än Överjagets nåd…
15.23.6.86,Lyssna … Den som framgångsrikt mediterar över att vara en hemlig observatör får uppleva känslan av att inte vara ensam utan tillsammans med en mystisk närvaro som för med sig en underbar känsla av visshet och säkerhet. Men han får uppleva mycket mer än så.
15.23.6.86,Lyssna …Stillandet av tankar uppenbarar det inre jaget…
15.23.6.88,Lyssna När en person under någon tid har praktiserat vittnesövningen och fått en viss erfarenhet, kommer han då och då att få uppleva något mycket märkligt. Under några minuter i bästa fall, men oftast bara under några sekunder, upplever han det som om han har gått ur kroppen och ser sitt eget ansikte som om det vore någon annans. Eller också att han står bredvid sin egen kropp och ser sitt ansikte från sidan. Detta är en viktig och signifikant upplevelse.
15.23.6.91Lyssna Han känner att han betraktar sig själv som från en höjd, att han uppfattar sitt personliga ego som det triviala ting det faktiskt är.
15.23.6.93Lyssna En speciell övning på den korta vägen är lätt att göra för somliga och ger dem utmärkta resultat, men kan vara svårare för andra. Övningen går ut på att inte hålla kvar någon mental bild av omgivningen, av människor vi möter eller av händelser vi varit med om. I stället avvisas dessa bilder bestämt med hjälp av tanken ”även detta är som en dröm” och sedan glöms bilderna omedelbart bort. Övningen kan göras under femton à tjugo minuter åt gången. Dess praktiska nytta är att ge ökad självkontroll, den metafysiska att försvaga illlusionens makt, den mystiska att lättare inta vittnespositionen och den personliga att göra oss till friare och lyckligare människor.
15.23.6.95Lyssna Vi måste lära oss en ny konst - att vara avslappnad och lugn, nästan som en passiv observatör, medan kroppen eller intellektet utför sitt arbete i världen och spelar den roll som har givits oss.
15.23.6.96Lyssna Min uppgift är att vara ett vittne till mig själv - hur jag är, hur jag tänker och hur jag uppför mig - på samma sätt som när jag iakttar någon annan…
15.23.6.97,Lyssna ... Vi måste börja med att göra egot, vårt eget ego till ett objekt, till föremål för observation... Med tid och övning, med hjälp av målmedvetna studier och reflektion kan ett slags opersonlig neutralitet etableras. När den inre stillheten är fullt utvecklad, blir arbetet så mycket enklare - ända tills det fullkomnas av den högre maktens, av Överjagets nåd...
15.23.6.97,Lyssna … Han är medveten om sin fysiska kropp men också om sitt vördnadsbjudande Överjag. Han uppfattar kroppen som en del av ett övergående skådespel, sig själv som en oengagerad observatör — och bakom båda det eviga Överjaget.
15.23.6.97,Lyssna Vårt första, grundläggande behov är att attityd- och tankemässigt frigöra oss från den animala sidan av vår natur - men inte av moraliska, utan av metafysiska skäl. En del av det inre arbete som krävs för detta ändamål är att inta rollen som observatör. Se på kroppen med dess aktiviteter, begär och passioner som om den vore åtskild från dig själv. Uppfatta den på ett opersonligt sätt...
15.23.6.98,Lyssna Vi medverkar i varje handling, men inte bara som personen som utför den utan också som ett vittne som upplever den.
15.23.6.99Lyssna Låt oss spela rollen som vittne till vårt eget agerande i livets olika skiften. På så sätt kan vi, genom aktiv handling, göra vad den upplyste gör spontant som ett resultat av sin egen utveckling.
15.23.6.100Lyssna Vi spelar en dubbel roll i vårt dagliga liv — både som aktör och som åskådare.
15.23.6.102Lyssna Att agera som oberoende och opartisk observatör bidrar till att skydda oss, minska våra animala begär och dämpa vår egoism…
15.23.6.103,Lyssna Efter hand som meditationsövningarna fortsätter och vi dras allt längre in i medvetandet överges det vanliga tänkandet — ”jag är inte det här medvetandet”. Men processen stannar inte upp. När vi dras ännu djupare inåt lämnas det ena efter det andra bakom oss av allt som vi tidigare har uppfattat som oss själva.
15.23.6.104Lyssna Frågan ”Vem är jag?” ställdes någonstans i den forntida skriften Yoga Vasistha. Århundraden senare hade Den helige Fransiscus ofta denna fråga med i sina böner. Men det var Ramana Maharshi som gav den en central betydelse i sina råd till andliga sökare och meditatörer.
15.23.6.106Lyssna Inte bara alla andra människors kroppar, utan också vår egen, ska ses som objekt för medvetandet…
15.23.6.107,Lyssna Vad är den praktiska nyttan av att fråga: ”Vem är det som upplever detta? Vem är det som upplever detta lidande, denna glädje, denna vånda, denna lycka?” Svaret är för det första, att vi påminns om det andliga sökande som har blivit en del av vårt liv, genom att komma ihåg att det är egot som upplever dessa förändringar, och att vi inte ska identifiera oss med dem, eftersom det begränsar våra möjligheter - om vi verkligen söker det Högre medvetandet bortom egot. För det andra, att vi påminns om att söka efter egots ursprung, vårt fördolda Högre jag, istället för att låta tankar och känslor fastna i det som händer med egot.
15.23.6.108Lyssna ... Var det du strävar efter att bli! Tänk och tala, handla och uppför dig som om du vore en mästare i självkontroll, men behåll denna låtsaslek för dig själv. Låt inte andra bli medvetna om den, eftersom det kan grundlägga ett besvärande högmod.
15.23.6.109,Lyssna ... Han accepterar sanningen som har kommit till honom från redan upplysta människor - att innerst inne är han Verklig. Detta leder till den logiska slutsatsen att han inte bör fästa något avseende vid personliga känslor som har sin grund i tendenser, vanor och attityder från det förgångna, utan istället tänka och handla som om han själv vore upplyst...
15.23.6.109,Lyssna På den korta vägen söker vi efter meningen med tillvaron, meningen med att vara oss själva och i oss själva — tills vi finner svaren…
15.23.6.109,Lyssna … Tack vare studier, bevis och eftertanke är vi övertygade om att Överjaget står bakom oss, att Överjaget är själva grunden för egot — så som det upplevs under de korta glimtarna. Att befästa denna starka övertygelse i vårt tänkande och handlande är den himmelska vägen eller (”som om”-övningen), en av de viktigaste övningarna på den korta vägen…
15.23.6.109,Lyssna ... Tack vare vetskapen om hur den korta vägen fungerar äger det andliga sökandet rum på ett insiktsfullt sätt utan någon önskan om ännu fler upplevelser, eftersom både önskemål och upplevelser tar oss ur det högre jaget. Vi tänker och agerar i stället som om vi vore detta högre jag, vilket tar oss tillbaka till det...
15.23.6.110,Lyssna Varför ska vi ägna oss åt andligt sökande om vi redan är det högre jaget? Faktum är att det kommer en tid då det avsiktliga sökandet efter Överjaget måste upphöra av detta skäl. Paradoxalt nog har det skett många gånger, nämligen då vi fått glimtar av det högre medvetandet. Vid sådana tillfällen står det klart att vi varit, är och alltid kommer att vara det verkliga medvetandet, att det inte finns något nytt att uppnå eller att söka...
15.23.6.110,Lyssna … Faktum är att de gamla tankemönstren kommer tillbaka efter varje glimt. Medvetandet övermannas, förlorar sin insikt och återförs till sökandet. Så länge detta pågår är det nödvändigt att sökandet fortsätter. Skillnaden är att det inte längre är blint som tidigare då vi trodde att vi var ett ego som försökte att gradvis ta sig upp allt högre i evolutionstrappan för att till sist förvandlas till Överjaget.
15.23.6.110,Lyssna Att praktisera den sk ”som-om”-övningen, dvs att tänka och bete mig som om jag vore upplyst, är som att andligen bli född på nytt, att upptäcka ett annorlunda sätt att leva. Det ger mod till dem som känner sig smärtsamt otillräckliga och hopp till dem som har fastnat i tankar på misstag i det förflutna.
15.23.6.111Lyssna ... Se för din inre blick hur du framgångsrikt gör det du önskar göra. Detta seende måste åtföljas av en stark tro och en fast övertygelse. Föreställ dig att du redan äger de eftertraktade karaktärsegenskaperna, och att de dagligen kommer till uttryck i ditt liv och i dina handlingar. Föreställ dig bilderna levande och klara. De måste upplevas utan någon osäkerhet, otydlighet eller tvekan.
15.23.6.112,Lyssna ”Som om”-övningen är inte en undanflykt eller låtsaslek. Den kräver ingående studier och god förståelse av den upphöjda naturen och det andliga medvetandet i den föreställning som ska spelas, i den roll som ska tolkas och i den självsuggestion som ska förverkligas.
15.23.6.113Lyssna När kroppens instinkter eller animala drifter gör sig påminta och måste handskas med, är det nödvändigt att snabbt inta som om-attityden.
15.23.6.114Lyssna En av de praktiska övningarna för att bli medveten om den tidlösa verkligheten är den så kallade som om-övningen... Idén är att inte längre uppfatta sig själv som en sökare utan som en som redan har uppnått sökandets mål, en som redan är upplyst. I såväl tanke som handling är inställningen att det inte finns något att uppnå...
15.23.6.115,Lyssna Identifikationen med Överjaget måste vara så fullständig som möjligt. Vi måste vara Överjaget, inte bara sökare som mediterar över det.
15.23.6.116Lyssna ””Som om”- övningen. Med intensiv känsla måste vi sjunka in i det efterlängtade tillståndet – tills vi blir det.
15.23.6.117Lyssna Övningen på den korta vägen, som går ut på att identifiera sig med Överjaget, sker då och då under dagen när tillfälle ges, samt i de regelbundet återkommande meditationerna. På detta sätt får nåden en möjlighet- när identifikationen fungerar - att utföra sitt arbete med att förändra oss.
15.23.6.118Lyssna Oavsett vilket namn ”som om jag vore upplyst”- övningen ges, så är dess grundläggande idé att sökandets mål redan anses vara uppnått, att sökandets slut omvandlas till dess början...
15.23.6.120,Lyssna Även om du saknar andlig erfarenhet men har en stark tro, även om du inte kan leva som en upplyst, kan du ändå försöka spela den rollen. Detta är en övning som bör prövas. Försök att tänka och bete dig som om ditt sökande vore framgångsrikt, som om du vore en upplyst filosof.
15.23.6.121Lyssna Övningen att se mig själv som jag borde vara, att visualisera mig själv befriad från negativa egenskaper men utstrålande positiva som hör hemma på sökandets väg, har näst intill magiska effekter.
15.23.6.123Lyssna Som om-övningen: Det är som om Överjaget hypnotiserade oss ut ur vår lägre natur.
15.23.6.124Lyssna Se dig själv som om du hade uppnått sökandets mål, som om du vore på höjden av din förmåga och samtidigt djupt försjunken i fridfull meditation, både för din egen skull och för mänsklighetens välfärd.
15.23.6.125Lyssna ”Som om jag vore upplyst”- övningen syftar till att genomsyra medvetandet med idén om vår verkliga identitet.
15.23.6.127Lyssna Vi lär oss att vi kan påverka våra egna gränser. Så länge vi från morgon till kväll tänker att vi bara är den här personen som agerar och talar som alla andra, är vi säkerligen heller ingenting mer. Men om vi börjar dagen på en högre nivå, om vi tänker att vi innerst inne är gudomliga och håller fast vid detta allt eftersom timmarna går, känner vi oss närmare det högre. Detta är ett praktiskt sätt att påverka vårt medvetande, vår karaktär och de händelser vi möter.
15.23.6.128Lyssna Den korta vägens metod är att inse och bejaka att det inte finns någon ondska, ingen negativitet eller syndfullhet och inga fel eller brister i det gudomliga Överjagsmedvetandet. Och eftersom Överjaget är vår sanna verklighet varför då inte identifiera oss med det...?
15.23.6.129,Lyssna … vi ser oss själva leva och agera i Överjaget och därför utan våra speciella synder, brister och fel. Vi uppfattar dem som obefintliga och känner ingen oro för dem. Detta upprepas så mycket som möjligt från morgon till kväll. Härigenom beaktas Jesu uppmaning att ”be utan avbrott” på ett djupare, filosofiskt sätt.
15.23.6.129,Lyssna Du behöver inte kämpa som på den långa vägen. Ansträngningar som tröttar ut dig är inte längre nödvändiga. Om du från början är övertygad om att din längtan uppfylls här och nu och inte i någon okänd och avlägsen framtid, att du redan nu är upplyst, då kommer du med glädje att vila i detta positiva medvetandetillstånd. En sådan inställning ger upphov till mer än behagliga känslor av hopp och tillförsikt, den alstrar en omedveten kraft.
15.23.6.131Lyssna Det är nu och inte i något framtida högre medvetandetillstånd som vi i denna övning ska uppfatta endast vårt bästa jag som vår identitet.
15.23.6.132Lyssna De gamla problemskapande attityderna och negativa handlingsmönstren är egots. När omständigheterna blir irriterande kan vi motverka dem genom att ta till ”som om”-övningen (som om jag vore upplyst) och på detta sätt — här och nu — lyfta medvetandet.
15.23.6.133Lyssna Om en person har skådespelartalang kan den komma till användning i en visualiseringsövning som går ut på att imitera kännetecknen hos en upplyst människa. Detta ger så oerhört mycket mer än att imitera någon världslig roll på scenen. Det senare kan ge honom ett levebröd. Det förra kan ge honom Liv.
15.23.6.134Lyssna Det gudomliga är inom dig. Tro att det verkligen är så - och överlämna dig till Det.
15.23.6.138,Lyssna … Det gudomliga är i ditt inre. Var övertygad om att det förhåller sig så och lämna över dig till det.
15.23.6.138,Lyssna Han kan inte vara filosof en del av tiden och en vanlig icke upplyst person under resten (eller större delen) av den. Men för den här övningens skull kan han föreställa sig att han är upplyst. Mot bakgrund av hans tidigare personliga historia är det kanske något överraskande, men om hans längtan, beslutsamhet och självdisciplin är tillräckligt stora kan det innebära en oerhörd, närmast magisk förvandling.
15.23.6.141Lyssna ”Som om jag vore upplyst”-övningen innebär en förändring från att ödmjukt aspirera på en högre nivå av medvetande till att kreativt se sig själv redan vara där …
15.23.6.142,Lyssna Genom en tros- och viljeakt förändrar hon sig själv i sin fantasi till en annan människa och gör sig en föreställning om en ny ödesväg för denna nya människa. Är inte detta att födas på nytt? Drar hon sig inte undan från den gamla människan i denna mirakulösa omvandling och glömmer henne? Hon lever sig in så helt och fullt i denna visualiserade idealmänniskas liv, att det inte finns någon plats för gamla fel och svagheter.
15.23.6.144Lyssna Se dig själv som du borde vara. Försök att handla i överensstämmelse med detta ideal.
15.23.6.145Lyssna Även om det endast är ett spel, är det likväl en värdefull övning som ger goda resultat. ”Som om”-övningen är en viktig del av den korta vägen, den har stor inspirerande kraft.
15.23.6.147Lyssna ”Som om jag vore upplyst”-övningen ger god utdelning, förutsatt att den bedrivs uthålligt sedan den en gång har påbörjats.
15.23.6.148Lyssna Varför skulle vi på den korta vägen ha större möjlighet att få del av Överjagets nåd än på den långa? Skälet är inte bara att vi, på den korta, undviker att befatta oss med egot, utan också att Överjaget då är ständigt närvarande i våra tankar. Detta sker med ett hjärta som inte bara ger, utan även är öppet för att ta emot kärlek. Överjaget är i våra tankar från morgon till kväll. På detta sätt närmar vi oss inte bara den källa varifrån nåden oavbrutet strömmar, nåden inbjuds även att komma till oss varje gång vi har Överjaget i våra kärleksfulla tankar.
15.23.6.149Lyssna Varje handling måste utföras vid rätt tillfälle om resultatet ska bli så bra som möjligt. Men minnesövningen är unik i den meningen att det är den enda som kan göras när som helst - nu - och var som helst - här. Denna enkla övning är fullt möjlig att göra för varje människa, oavsett var någonstans på evolutionsstegen hon befinner sig - och viktig nog även för den visaste bland oss.
15.23.6.150Lyssna Att så ofta vi kan, eller att hela tiden bejaka att denna Närvaro och denna kraft är inom oss, är en övning vars resultat är mer långtgående än vad dess enkelhet antyder.
15.23.6.151Lyssna Tanken med övningen som går ut på att minnas Överjaget, är att den efter hand leder till glömska av egot…
15.23.6.152,Lyssna Att alltid ha Överjaget i tankarna är ett av de bästa sätten att få del av dess nåd.
15.23.6.153Lyssna … ”Jag bevakar deras intressen och vakar över deras säkerhet som hela tiden är engagerade i att tjäna mig och vilkas tankar alltid är hos mig och enbart hos mig.” Så talar Överjaget genom Krishna i Bhagavad Gita…
15.23.6.154,Lyssna Hur länge måste jag öva mig i att minnas Överjaget? Så länge du måste kämpa med egot.
15.23.6.155Lyssna Ingen överdriven vördnad för en lärare kan betyda mer än minnet av Det verkliga.
15.23.6.156Lyssna Emerson kände till minnesövningen. Så här uttryckte han sig om den: ”Genom att minnas honom, genomsyras livet av en sällhet så ljuv som nektar.”
15.23.6.157Lyssna Om vi inte kan återfå det förflutna och framtiden är omöjlig att förutse, vad är då bättre och mera praktiskt än att försöka göra nuet så bra som möjligt genom att alltid ha det gudomliga i tankarna?
15.23.6.158Lyssna Minnesövningen har använts av sufierna, muhammedanska mystiker, och används fortfarande av dem för att flytta känslorna mer och mer från världsliga händelser och ting till det gudomliga.
15.23.6.159Lyssna … Den dörr som du kanske förgäves har knackat på under lång tid kommer att öppnas tack vare dina kärleksfulla, ofta återkommande tankar på Överjaget.
15.23.6.160,Lyssna Vedaskrifterna säger, att om vi hela tiden minns att se oss själva som ren ande, kommer vi att genomskåda illusioner och finna sanningen.
15.23.6.162Lyssna Att ständigt ha Överjagets närvaro i tankarna blir ett sätt att neutralisera den mycket tydligare närvaron av kroppen och världen, det vill säga den materialistiska illusionen.
15.23.6.163Lyssna Vårt medvetande är fortfarande outvecklat. Det kan liknas vid ett litet barn som behöver växa, och för växandet behövs näring. Det får medvetandet genom att vi minns det högre jaget, genom att vi är uppmärksamma på det.
15.23.6.164Lyssna Koncentrera din odelade uppmärksamhet på Överjaget - som är förankrat i ditt hjärta. Då kommer alla dina handlingar att på ett naturligt sätt vara gudomligt inspirerade och till verklig glädje för människor. Vänd uppmärksamheten mot Överjaget, som är den sanna grunden för ditt liv och din vitalitet, och ta emot dess konstruktiva vägledning i ditt dagliga liv.
15.23.6.165Lyssna Genom att vända uppmärksamheten mot Överjaget glömmer vi det begränsade egot i motsvarande mån.
15.23.6.166Lyssna Det är nödvändigt att ägna en del av vårt medvetande, av våra tankar åt den unika minnesövningen som har ett värde som överstiger alla andras.
15.23.6.167Lyssna Genom att hålla oss nära Överjaget kan vi få del av dess beskyddande, vägledande och hjälpande inflytande. Låt ingen dag passera utan att Överjaget finns med i tankarna, ingen handling påbörjas utan en bön om dess hjälp.
15.23.6.169Lyssna Shams Tabriz: ”Håll Gud i minnet tills egot är glömt.” Här är en hel yogaväg i en enda kort och enkel mening!
15.23.6.171Lyssna Bästa sättet att visa sin vördnad för den oerhörda sanningen att Överjaget ständigt är närvarande, är att minnas det - så ofta, utan avbrott och så beslutsamt som möjligt. Det är inte bara det bästa sättet, det ger också det bästa resultatet. Överjagets försonande nåd kan vara till stor välsignelse.
15.23.6.172Lyssna Att regelbundet minnas Överjaget är att få del av den underbara värmen från dessa högre sanningar.
15.23.6.174Lyssna Bättre än långt utdragna yogaövningar är att - här och nu - beslutsamt hålla fast vid vår egen gudomlighet.
15.23.6.175Lyssna ... Minnesövningen (att alltid minnas det högre jaget) ska pågå hela tiden, oberoende av ditt kroppsliga tillstånd, vad du gör och var du befinner dig. Övningen består i att kärleksfullt återvända till Överjaget, att minnas att du är det, att det är din verkliga identitet. Denna övning är som en återkommande, vördnadsfull påminnelse om att detta levande Högre väsen finns, att det är fullt verkligt och håller sin skyddande hand över dig. Övningen ska fortsätta tills tanken på Överjaget är så väl etablerad i ditt medvetande, att den blir som ett slags inramning för alla andra tankar…
15.23.6.176,Lyssna ...Om du har haft en glimt av en högre, översinnlig existens som gjorde ett outplånligt intryck, och som kanske föranledde dig att gå in på sökandets väg, så är det av största vikt att du i din meditation, så levande som möjligt, försöker återuppliva känslan av frid och upphöjdhet som du då hade.
15.23.6.176,Lyssna ... När Överjaget är i våra tankar utan uppehåll, kommer dess nåd att föra med sig stora fördelar. Genom att av vana vända uppmärksamheten inåt mot Överjaget kan vi, i alla sammanhang, lättare få del av denna nåd - som när den börjar verka röjer undan inre och yttre hinder i sökandet -ibland på ett till synes mirakulöst sätt . Så småningom ger den oss en sannare uppfattning om oss själva.
15.23.6.176,Lyssna Minnesövningen: Fastän medvetandet i förgrunden är sysselsatt med sitt dagliga arbete, befinner sig dess bakgrund i en form av helig tystnad där inga andra tankar än tanken på Överjaget äger tillträde...
15.23.6.176,Lyssna ... Tanken på Överjaget ska hållas levande i bakgrunden även när uppmärksamheten förefaller att vara fokuserad på yttre ting...
15.23.6.176,Lyssna ...Att minnas Överjaget är en övning som har en alldeles speciell potential och kraft, trots dess informella och spontana karaktär...
15.23.6.176,Lyssna Vi ska träna oss att minnas Överjaget (1) tills det sker utan ansträngning (2) tills den inåtvända koncentrationen har blivit en vana (3) tills minnet av Överjaget är självgående och (4) tills övningen är säkert och framgångsrikt etablerad som ett flöde utan slut...
15.23.6.176,Lyssna … Minnesövningen måste vara en varm, djupt känd och levande upplevelse om dess andemening ska kunna behållas och inte gå förlorad.
15.23.6.176,Lyssna … att minnas Överjaget bör vara den orörliga medelpunkt kring vilket det yttre livet hela tiden rör sig …
15.23.6.176,Lyssna Övningen att minnas Överjaget är så enkel att den kallas övning bara för namnets skull. Men till en början kräver den ansträngning precis som alla andra övningar …
15.23.6.176,Lyssna Överjaget är måhända ett ord, eller ett begrepp som saknar reell innebörd. Men kanske har du någon gång upplevt ofattbart sköna ögonblick då allt tycktes vara alldeles stilla och en översinnlig värld kändes påtagligt nära. Under dessa ögonblick var du upplyftad till Överjaget…
15.23.6.177,Lyssna Ta vara på de lediga stunder som uppstår då och då. Använd dem för att minnas det högre jaget, vänd uppmärksamheten mot tomheten och vila en stund från strömmen av egots tankar.
15.23.6.178Lyssna Att ständigt minnas Överjaget är en viktig och värdefull aspekt av det andliga sökandet. Varje sådan hågkomst har ett dubbelt värde, dels utvecklas koncentrationsförmågan, dels vänds tankeströmmen bort från det världsliga och mot det andliga.
15.23.6.179Lyssna Det finns lediga stunder, eller minuter under dagen som inte är upptagna, och som med god behållning kan användas för att minnas Överjaget.
15.23.6.180Lyssna Om vi på ett kärleksfullt sätt kan minnas de ögonblick då tanken blev lysande och klar och känslan lyftes högt över sitt vanliga jag, blir meditationen på dem särskilt fruktbar.
15.23.6.181Lyssna Vid udda tillfällen i det dagliga livet kan vi än en gång uppleva det mentala och känslomässiga tillstånd vi befann oss i under höjdpunkter i den formella meditationen. I dessa ögonblick försöker vi att med fantasins hjälp känna att vi är tillbaka på dessa höjder.
15.23.6.182Lyssna I denna meditation ser han tillbaka på hur omständigheterna gestaltade sig när glimten kom. Han erinrar sig varje detalj — ansikten och röster hos människor som var närvarande, kanske hur rummet var möblerat — men särskilt hur han blev medveten om att glimten närmade sig.
15.23.6.183Lyssna Det är inte fel att säga att det viktigaste på den korta vägen är att minnas vem eller vad jag är, och så ofta som möjligt återkomma till detta minne.
15.23.6.184Lyssna Koncentrera dig på att intensivt och i minsta detalj återuppleva ögonblick av egofritt medvetande.
15.23.6.185Lyssna ... Om försöken att minnas Överjaget ständigt upprepas, försvagas de materialistiska tendenserna som har följt med från tidigare liv. Uppmärksamhetens naturliga rastlöshet hejdas. Så småningom utvecklas en mystisk tankekoncentration som liknar den som uppnås under meditationen - fast med den ytterligare fördelen att inte gå förlorad i den dagliga tillvaron...
15.23.6.186,Lyssna … Ögonblick av total inre stillhet kan komma över oss. Det vanliga, välkända egot försvinner då lika plötsligt som oväntat. Låt oss befästa dessa ögonblick i vårt minne. De kommer till användning under följande år som teman för meditation och som mål för våra strävanden.
15.23.6.186,Lyssna En bra metod är att avbryta det du håller på med, ta en kort paus, vara alldeles stilla och låta tanken flyga tillbaka till Överjaget. Upprepa detta flera gånger om dagen, ju oftare desto bättre. Börja gärna med ett par tre gånger dagligen för att sedan låta antalet gradvis öka under loppet av några månader.
15.23.6.187Lyssna De ögonblick då känslan av att något alldeles speciellt närmar sig, något som inte hör hemma i vår nuvarande tillvaro, är särskilt dyrbara. Dessa ögonblick måste varmt välkomnas och hela tiden få näring genom att de åter och återigen fokuseras, både i minnesövningen och i meditationen. Det kärleksfulla minnet av dessa vackra och inspirerande ögonblick och den intensiva koncentrationen på dem, är i sig själv en mystisk övning av speciell betydelse. Övningen har tillkommit för att underlätta för oss att komma över beroendet av yttervärlden, att övervinna vår tendens att leva i sinnena som om endast de rapporterar om verkligheten.
15.23.6.188Lyssna Det är inte bara nödvändigt att ägna oss åt minnesövningen så ofta det är lämpligt eller möjligt, utan också så länge det är lämpligt eller möjligt.
15.23.6.189Lyssna Det finns ett sätt varigenom de skatter vi får under meditationen steg för steg kan göras tillgängliga även under vårt aktiva liv. Det sker genom att vid olika tillfällen under dagen försöka minnas den frid och lycka, den styrka och sanning eller budskap som kommit till oss under de bästa ögonblicken i den föregående meditationen. Ju oftare detta görs, desto fortare överbryggs klyftan mellan meditation och det aktiva livet.
15.23.6.191Lyssna Det Konfusius kallade ”Den upphöjda människan” har hela tiden sin uppmärksamhet riktad mot upphöjda ämnen och förspiller inte sina krafter på trivialiteter. Det bästa av alla dessa ämnen är Överjaget - glimtarna av dess natur och att komma ihåg att det är vår innersta verklighet.
15.23.6.192Lyssna Låt oss fördjupa oss i känslan att ett underbart välbefinnande sakta men säkert kommer att uppfylla hjärtat.
15.23.6.196Lyssna Uppgiften på denna högre nivå - på den korta vägen - är inte att följa en bestämd plan för meditationen, utan att alltid och i alla sammanhang ha Överjaget i minnet...
15.23.6.198,Lyssna … När vi känner att stillheten sänker sig över oss ska vi lägga allt åt sidan som vi håller på med — och dröja kvar i den så länge vi kan eller så länge den pågår…
15.23.6.200,Lyssna Vi ska försöka minnas de inre och yttre förutsättningar under vilka glimten uppenbarade sig och göra vårt bästa för att temporärt återuppleva den — som om vi vore en skådespelare med uppgift att framföra händelsen på en scen. Vi måste tänka, känna och uppleva som om det verkligen ägde rum, som om glimten verkligen vore tillbaka…
15.23.6.201,Lyssna Erinra dig glimten så levande som möjligt …
15.23.6.202,Lyssna Ta koranens ord bokstavligt: ”Troende skynda er att minnas Allah och glöm allt annat.”
15.23.6.203Lyssna När vi har nått denna nivå i sökandet handlar det om att tänka på Överjaget. Det är nödvändigt inte bara under meditationen utan även under resten av dagen. Gång på gång måste uppmärksamheten vända tillbaka till Överjaget…
15.23.6.204,Lyssna Det finns ingen tid då vi kan tillåta oss att lägga åt sidan arbetet med att minnas det Högre jaget. Tvärtom! Det bör inledas så fort vi vaknar på morgonen och fortsätta tills vi somnar på kvällen.
15.23.6.205Lyssna Någon kanske hänger sig åt den felaktiga uppfattningen att drömmerier och lättjefull optimism är vad som återstår när de mödosamma övningarna på den långa vägen har avslutats. Men detta är en felsyn. Vi har tagit på oss nya plikter och andra mödor, fast de är av annat slag än de tidigare. Nu måste vi lära oss vad det innebär att ”be utan uppehåll” och att praktisera det, att meditera tjugo gånger om dagen, även om varje meditation inte tar mer än några minuter, samt att varje dag hundra gånger erinra oss att vi innerst inne är gudomliga...
15.23.6.206,Lyssna Arbetet med att ständigt minnas det högre är mycket viktigt. Vår uppmärksamhet är av natur och gammal vana fängslad i egot. Den måste befrias från detta gissel, riktas mot det högre medvetandet och hållas kvar där.
15.23.6.208Lyssna Med fantasins hjälp kan vi återigen uppleva Överjaget - hur dess välgörande närvaro kommer över oss, hur dess välvilja genomsyrar oss, hur dess vägledning hjälper oss och hur dess frid omsluter oss.
15.23.6.209Lyssna Att ständigt minnas stillheten, och att ofta gå in i den, är det viktigaste på den korta vägen, nyckeln till framgång. Alltid och i alla sammanhang ska detta göras, vilket betyder att det är en del av den dagliga rutinen. När du upptäcker att du har glömt, återvänd då genast till detta viktiga inre arbete som fortsätter ända tills det går av sig självt.
15.23.6.210Lyssna Det väsentliga är att alltid vara uppmärksam på den intuitiva känslan i hjärtat och inte låta sig avledas från den på grund av själviskhet eller starka känslor, listighet eller passion.
15.23.6.211Lyssna En av de mest värdefulla yogaformerna är minnesövningen, att ständigt minnas - kanske en mystisk upplevelse, en intuition eller en idé. Övningens syfte är att introducera en upphöjd atmosfär i det dagliga livet.
15.23.6.212Lyssna Denna övning handlar om att - utan avbrott - hålla själens närhet, själens verklighet och själens upphöjdhet i minnet. Övningens mål är att helt och hållet ägas av själen.
15.23.6.213Lyssna Att ständigt minnas det Högre jaget kommer så småningom att upplevas som ett heligt sakrament.
15.23.6.214Lyssna Håll orubbligt fast vid minnet av Överjaget - var du än befinner dig och vad du än har för händer. Detta är en av de lättaste, enklaste, säkraste och mest effektiva yogametoderna som leder till målet...
15.23.6.216,Lyssna Du måste tänka lika ofta och lika kärleksfullt på Överjaget som en förälskad flicka tänker på nästa möte med sin älskare. Hela ditt hjärta måste vara uppfyllt av denna längtan - och inte bara under de dagliga meditationsstunderna utan oavbrutet från morgon till kväll. Att alltid minnas Överjaget, var du än befinner dig, blir ett sätt att leva och inte bara en tillfällig övning. Att alltid minnas Överjaget renar ditt medvetande, gör det inåtvänt och koncentrerat - och till sist upplyst.
15.23.6.217Lyssna Ta med dig den gudomliga närvaron vart du går — först som en idé som du tränar dig att komma ihåg, sedan i verkligheten efter hand som du utvecklas.
15.23.6.218Lyssna Oavsett om vi är lediga eller fullt sysselsatta kan minnet av Överjaget fortgå oavbrutet – enda olikheten mellan de båda tillstånden är skillnaden i intensitet.
15.23.6.220Lyssna Minnesövningen börjar med ett val, eftersom den rensar ut ur medvetandet allt som inte inkräktar på arbetet eller på något annat viktigt.
15.23.6.221Lyssna Det gäller att i varje ögonblick hålla uppmärksamheten koncentrerad och riktad inåt mot det verkliga jaget tills den stannar där av sig själv. Syftet är att bygga upp en vana som alltid är bestående, inte något som kommer och går.
15.23.6.222Lyssna En kvinna som är långt kommen i sin graviditet har kanske fullt upp att göra under större delen av dagen – laga mat, sy, tvätta, etc – men inte ett ögonblick är hennes uppmärksamhet fullständigt borta från det foster hon bär i sin kropp.
15.23.6.223Lyssna I och med att vårt medvetande oavbrutet återvänder (som ett tyst mantra) till Överjaget, den verklighet vi längtar till, går det inre arbetet vidare.
15.23.6.224Lyssna Med tid och övning kommer förmågan att med viljans hjälp flytta uppmärksamheten från aktivitet till meditation, från arbete eller rörelse till stillhet eller andakt.
15.23.6.225Lyssna Hur kan vi bringa vår vision av evigheten i överensstämmelse med det prosaiska livet här och nu? Det är svårt och likt många andra så misslyckas vi. Men fortsatt övning utan att låta oss nedslås och förståelse för den korta vägen leder slutligen till ett positivt resultat.
15.23.6.226Lyssna När du, under meditationen, väl har fångat den inre tonen av ditt eget varande, försök då att hålla fast vid den känsliga, inåtvända lyhördheten som fångade den.
15.23.6.228Lyssna Att medvetandet minns sin egen identitet kan jämföras med en meditation.
15.23.6.232Lyssna Varje gång vi tappar bort stillheten, glömmer Överjaget, behövs en mental varningssignal som kallar oss tillbaka. Men detta är inte lätt och sker normalt inte av sig självt. Men med hjälp av självobservation, eller ”mindfulness” som Buddha kallade det, är det fullt möjligt...
15.23.6.234,Lyssna Den korta vägen begär inte bara att vi ska vända uppmärksamheten mot Överjaget utan också att hålla kvar den där.
15.23.6.235Lyssna Var närvarande i din andning, i dina tankar, känslor och handlingar. Detta är vad Buddha menade med ”mindfulness” - att vara närvarande i nuet. Men den högsta möjliga formen av mindfulness är att vara närvarande i Överjaget. De andra fyra handlar ju, trots allt, bara om egot - även om syftet är att frigöras från egot. Men nu talar vi om något helt annat, något som är långt bortom egots räckvidd.
15.23.6.236Lyssna Att kärleks- och vördnadsfullt minnas Överjaget, att ständigt återvända till Överjaget mitt i världens larm och förvirring — upprepningen av denna upphöjda tanke som permanent bakgrund till andra tankar, är en egen utvecklingsväg. Den har samma innebörd som aposteln Paulus ord: ”Be utan uppehåll” och ”Låt Jesus Kristus genomsyra dina tankar”.
15.23.6.237Lyssna Den omedelbara uppgiften är att bli alltmer medveten om Överjagets närvaro...
15.23.6.238,Lyssna När det blir en naturlig, daglig erfarenhet att helt och fullt leva i den gudomliga Närvaron medan vi arbetar i världen, lever och existerar vi samtidigt på olika nivåer av medvetande.
15.23.6.240Lyssna Den framgångsrike filosofen är ingen drömmare. Han behåller sin praktiska läggning, är fortsatt intresserad av världens affärer och villig att ta på sig ansvar. På detta sätt är han en effektiv tjänare av mänskligheten. Men allt detta äger rum inom ramen för en aldrig sviktande medvetenhet om den högre närvaron.
15.23.6.242Lyssna När en aktivitet av något slag, i det dagliga arbetet eller på fritiden, sker samtidigt som minnet av Överjaget står levande i bakgrunden, blir händelsen ett heligt sakrament även om inte vi kan förstå det.
15.23.6.243Lyssna Att ständigt vara medveten om Överjaget, den osedda bakgrunden mot vilken det personliga livsdramat utspelas, gör det möjligt att se händelser i sitt rätta perspektiv och ger oss det slutliga tillfrisknandet av besvärliga sjukdomar.
15.23.6.248Lyssna Meditationen bör utvecklas så att den blir en ständigt pågående erinran om själen. Korta koncentrationsövningar på bestämda tider hör till de tidigare stadierna av sökandet och syftar endast till att få kontroll av tankar och känslor.
15.23.6.249Lyssna Målet är att minnas Överjaget - ständigt och utan uppehåll.
15.23.6.251Lyssna Han lär sig att vända tankarna från egot till Överjaget. Så ofta som möjligt återvänder han till minnet av Överjagets aldrig upphörande närvaro. Han lever med de känslor av frid, övertygelse, harmoni och frihet som minnesövningen för med sig.
15.23.6.254Lyssna Minnesövningen kräver ingen ansträngning, det är inte en övning som tar vår viljekraft i anspråk. Det handlar om att rikta uppmärksamheten inåt, att i kärlek vända den mot vårt väsens ursprung. Kärlek leder uppmärksamheten i en ny riktning. Kärlek håller den koncentrerad, stadig och följsam.
15.23.6.255Lyssna
19 mar 2020
14 dec 2010
7 maj 2012
22 feb 2011
28 mar 2012
28 feb 2014
25 jan 2021
18 jan 2016
3 mar 2020
10 mar 2020
4 mar 2023
30 aug 2016
28 apr 2014
13 apr 2014
4 jan 2012
29 nov 2022
30 nov 2022
19 sep 2016
16 aug 2016
24 aug 2013
26 jan 2021
23 aug 2019
7 feb 2018
8 aug 2020
28 dec 2022
3 okt 2022
15 jul 2017
4 maj 2013
31 maj 2013
1 jul 2018
8 apr 2019
25 maj 2019
16 jun 2018
30 jun 2015
22 aug 2016
10 feb 2015
22 mar 2013
11 mar 2011
17 mar 2014
27 mar 2020
29 mar 2014
9 okt 2019
7 sep 2011
29 jul 2018
22 aug 2018
5 dec 2018
23 nov 2017
7 jun 2018
24 sep 2011
20 sep 2011
8 mar 2012
1 dec 2018
4 jan 2019
26 aug 2013
7 feb 2014
16 aug 2020
3 aug 2013
11 sep 2013
27 jan 2020
6 mar 2020
18 jun 2014
29 okt 2014
28 feb 2022
22 mar 2012
17 aug 2015
30 okt 2013
2 sep 2013
11 feb 2022
2 okt 2013
12 jan 2022
3 jul 2013
14 mar 2016
16 jun 2021
3 feb 2011
13 sep 2023
25 okt 2019
27 sep 2023
11 maj 2015
23 mar 2018
10 jan 2020
16 aug 2021
13 feb 2020
1 jul 2021
17 jan 2020
21 dec 2021
9 jun 2014
12 nov 2016
22 jul 2016
26 okt 2017
6 mar 2011
6 okt 2019
18 jan 2012
26 maj 2020
3 apr 2020
13 mar 2016
14 jul 2019
1 okt 2017
3 maj 2017
2 sep 2016
30 jul 2019
4 feb 2012
1 dec 2019
25 apr 2020
14 jul 2015
30 maj 2020
13 nov 2010
13 mar 2018
1 jul 2013
15 jul 2011
3 jan 2012
13 okt 2012
24 maj 2014
19 mar 2016
23 mar 2016
31 jul 2016
20 mar 2020
12 mar 2021
22 sep 2023
28 maj 2012
1 aug 2022
14 sep 2015
4 dec 2021
13 aug 2024
11 sep 2023
2 jan 2021
16 jan 2012
23 aug 2020
12 jan 2015
11 apr 2020
18 jan 2011
8 apr 2020
16 apr 2020
28 jul 2020
28 apr 2016
12 jun 2024
27 aug 2012
24 jun 2019
12 nov 2017
25 jan 2022
8 maj 2017
3 jun 2018
30 aug 2011
20 aug 2013
26 jul 2013
27 sep 2013
10 maj 2011
19 okt 2019
15 jul 2013
15 feb 2014
1 jan 2012
17 feb 2014
1 maj 2011
18 jan 2019
22 aug 2021
24 sep 2021
8 okt 2021
13 mar 2024
4 okt 2016
23 jul 2022
14 mar 2024
30 nov 2011
17 jun 2014
2 jul 2013
11 jul 2020
23 jan 2012
26 dec 2017
5 nov 2015
10 jan 2022
11 mar 2024
16 jun 2015
31 mar 2021
16 jan 2022
25 mar 2011
24 jan 2011
17 jan 2015
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se