Biblioteket
...För att förstå vad den korta vägen handlar om kan det vara till hjälp att jämföra den med den långa, som består av en serie övningar och strävanden som gradvis utvecklar koncentration, karaktär och kunskap. Men den långa vägen leder inte till målet. På den långa vägen mäter du ofta dina framsteg. Den långa vägen är oändlig, den tar aldrig slut därför att det alltid uppstår nya omständigheter som ställer oss inför nya frestelser, prövningar och utmaningar…
15.23.5.2,Lyssna ...I samma ögonblick som negativa tankar och känslor visar sig, är den korta vägens metod helt enkelt att släppa dem, att låta dem försvinna i intet och glömma dem. Jämför med den långa vägen där man koncentrerar sig på motsatt tanke, exempelvis lugn istället för vrede. En sådan attitydförändring kan åstadkommas endast genom att snabbt och resolut vända sig till Överjaget…
15.23.5.2,Lyssna ...Den korta vägen är ingen övning. Den är ett sätt att framkalla ett inre tillstånd, ett medvetandetillstånd där vi närmar oss Överjaget och finner frid. Det finns emellertid två övningar (”Minnesövningen” och ”Som om-övningen”) som kan vara till hjälp genom att leda oss till den korta vägen, men de är av en helt annan karaktär än övningarna på den långa…
15.23.5.2,Lyssna ...”Minnesövningen” handlar om att i minnet försöka återkalla glimten av Överjaget, men inte bara under de återkommande meditationsperioderna, utan i varje ögonblick av den vakna delen på dygnet - på samma sätt som en mor som har förlorat sitt barn inte kan glömma det oavsett vad hon gör, eller som en älskande som utan avbrott håller bilden av den älskade levande i medvetandet. På liknande sätt håller du minnet av Överjaget levande under denna övning och låter det lysa i bakgrunden medan du utför ditt dagliga arbete. Men övningens andliga kvalitet får inte gå förlorad, den får inte bli mekanisk och kall. En tid kan komma då det inte längre är fråga om en medvetet viljestyrd övning. Den övergår av sig själv i ett tillstånd som upprätthålls utan inblandning av egots vilja…
15.23.5.2,Lyssna ...Minnesövningen är en nödvändig förberedelse för den andra övningen, där syftet är att uppnå en omedelbar identifikation med Överjaget. På samma sätt som en skådespelare identifierar sig med sin rollperson, agerar, tänker och lever du ditt dagliga liv ”som om” du vore Överjaget. Övningen är inte bara intellektuell, där finns också känsla och intuitiv handling. Det är en manifestation av kreativ fantasi, där du, genom att spela Överjagets roll, gör det möjligt för dess nåd att mer och mer vinna tillträde i ditt liv.
15.23.5.2,Lyssna ...När förberedelserna (på den långa vägen) har nått en viss omfattning går sökaren in på den korta vägen för att avsluta arbetet. Detta tar jämförelsevis mycket mindre tid i anspråk. Och eftersom den korta vägen kan ge full upplysning när som helst, slutar den tvärt. Det han försöker åstadkomma på den långa vägen fortsätter av sig självt så snart han helt och fullt är etablerad på den korta...
15.23.5.2,Lyssna ...På den långa vägen är människor upptagna av det personliga egot, vilket betyder att negativa tankar fångar deras uppmärksamhet. På den korta vägen vägrar de att befatta sig med sådana tankar och vänder sig istället till Överjaget. Härmed upphör kampen…
15.23.5.2,Lyssna De flesta som börjar på den korta vägen har haft en glimt av Överjaget. Annars skulle det vara för svårt för dem att fatta vad den egentligen handlar om. Den långa vägen med dess studier och övningar är en förberedelse för det mer avancerade sökandet på den korta. Den kallas den långa vägen därför att det är så mycket som ska göras där: karaktärsutveckling, utveckling av känslolivet...
15.23.5.2,Lyssna ... Den korta vägen innebär att du försöker leva i Överjagets upphöjda atmosfär istället för att oroa dig för egot och mäta framstegen i dess andliga utveckling…
15.23.5.2,Lyssna ... På den långa vägen måste du hantera begär och andra störningar från det lägre jaget, liksom negativitet från omvärlden. Men ansträngningarna på den långa vägen har ändå det goda med sig, att de till sist banar väg för nåden som öppnar insikten om den korta vägens möjligheter...
15.23.5.2,Lyssna ... Att ständigt minnas Överjaget måste fortsätta under hela resan på den korta vägen...
15.23.5.2,Lyssna På den långa vägen är vi upptagna av övningar, meditativa tekniker och egots fostran. På den korta fokuseras Överjaget, vi studerar dess innebörd och betydelse, minns dess närvaro och reflekterar över dess natur och kännetecken.
15.23.5.6Lyssna De grundläggande kännetecknen för den långa vägen är dess tonvikt vid moralisk utveckling och karaktärsdaning, bön och meditation, samt det ständiga arbetet med att uppnå självkontroll genom fysiska, emotionella och mentala övningar. De viktigaste kännetecknen för den korta vägen är att sökandet efter upplysning sker genom intuitiv känsla och metafysiskt tänkande. Somliga nöjer sig med en övergående glimt av verkligheten, medan andra ser fram emot ett permanent, aldrig upphörande uppvaknande.
15.23.5.7Lyssna Om den långa vägen huvudsakligen söker befrielse genom karaktärsutveckling och koncentration av tankarna så är vördnadsfull meditation direkt på Överjaget den korta vägens viktigaste metod.
15.23.5.19Lyssna Ansträngningarna och den hårda disciplinen på den långa vägen ger oss ett mått av andlighet, medan den lättare, behagligare och snabbare resan på den korta vägen lyfter oss till en högre nivå.
15.23.5.25Lyssna På den korta vägen blir vi medvetna om förlåtelsens verklighet. Den återkommande självkritiken, det ständiga självförringandet och de mödosamma självförbättringsövningarna, som hör till den andra vägen lämnas här därhän. Vi börjar att till fullo uppskatta denna försoning, denna befrielse.
15.23.5.29Lyssna Om den centrala uppgiften på den långa vägen är att utveckla, disciplinera och förbereda egot så är uppgiften på den korta vägen att nå utöver egot.
15.23.5.30Lyssna Medan vi på den långa vägen känner oro för det onda inom oss själva och i världen, gläds vi på den korta åt det goda hos Överjaget och i Världsidén.
15.23.5.33Lyssna Konfucius uppmaning till människor att utveckla speciella förmågor hör till den långa vägen medan Lao Tses råd att tömma medvetandet på tankar, så att Tao kan komma in, hör till den korta.
15.23.5.36Lyssna Vi kan identifiera oss med egot eller med Överjaget.
15.23.5.37Lyssna Så länge vi befinner oss på den långa vägen är uppgiften att förbättra egot och att rena dess natur. På den korta vägen glömmer vi egot, vi ser bortom det.
15.23.5.38Lyssna Den långa vägen intresserar sig för egot, den korta för Överjaget. Detta är den grundläggande skillnaden mellan dem.
15.23.5.39Lyssna Den långa vägen vill rena och fullända egot. Den korta vägen vill finna Gud...
15.23.5.40,Lyssna Det andliga sökandet består av två delar. I den första delen, som kallas den långa vägen, blir sökaren en ny person. I den andra, som kallas den korta vägen, blir han upplyst.
15.23.5.41Lyssna Den långa vägen erbjuder en negativ process vars slutliga resultat är att vi inte identifierar oss med kroppen. Den korta vägen erbjuder en positiv utveckling vars resultat är att vi identifierar oss med Överjaget.
15.23.5.47Lyssna Den korta vägen avvisar dualitet, den erkänner endast identitet med det perfekta högre jaget och söker uppnå detta syfte genom att minnas det. Den långa vägen accepterar dualitet och söker förverkliga samma målsättning genom att tygla egot.
15.23.5.50Lyssna ... På den korta vägen är livet betydligt trevligare (än på den långa). På den korta vägen förutsätts det att vi vänder oss helt om och i första hand fokuserar uppmärksamheten på den ljusa, soliga sidan av vårt andliga liv och lägger det förflutna bakom oss. Ofta är det en glimt av det högre jaget som får oss att gå in på den korta vägen...
15.23.5.56,Lyssna ... Den långa vägen är det som vanligen associeras till yoga. Det handlar om övningar i koncentration och uppmärksamhet. Övningar i avslappning av kropp och medvetande, i asketisk självdisciplin och självkontroll. Detta står på programmet i de flesta skolor, men det är inte fråga om någon bestämd övningsväg. Framför allt handlar det om få våra tankar under kontroll, att kontrollera kropp, tankar, känslor och vilja...
15.23.5.56,Lyssna … Upplysningen kan inte förverkligas på den långa vägen, det går inte. Upplysningen är en gåva och det betyder nåd - den korta vägen. Men du måste arbeta för att få den. Både den långa och den korta vägen behövs, men undvik misstaget att tänka att du måste hålla fast mekaniskt vid den långa. Du kan börja med båda vägarna och arbeta med dem parallellt, det blir ett slags balans …
15.23.5.56,Lyssna Den långa vägen handlar om människans kamp för att närma sig det gudomliga, den korta vägen om intuitionen, den gudomliga närvaron i människan.
15.23.5.58Lyssna Den korta vägen är tillfredsställd med övningar som görs för deras egen skull och inte för de resultat de ger. Detta står i motsats till den långa vägen där övningarna görs för att nå resultat och där uppmärksamheten inriktas på resultaten.
15.23.5.59Lyssna Den långa vägen ger egot en känsla av växande, egen styrka. Den korta vägen för med sig en ökande insikt om egots overklighet. Detta högre perspektiv leder ofrånkomligen till en vändpunkt. Energierna används nu till att uppnå identifikation med det enda, gränslösa medvetandet. Ju oftare detta sker, desto mer nåd kommer oss till del.
15.23.5.61Lyssna Sökaren på den långa vägen är upptagen med att lära sig att koncentrera tankarna under meditationen... Sökaren på den korta vägen är inriktad på att förenas med Överjaget, målet för alla dessa ansträngningar…
15.23.5.64,Lyssna Den korta vägen erbjuder en snabbare utveckling av intuitionen. Den är inte lika bunden av tidens begränsningar som den långa. Den korta vägen vill identifiera oss med vårt högre jag här och nu.
15.23.5.67Lyssna På den långa vägen söker vi Överjaget, dess sanning och verklighet. Det innebär att vi använder egots krafter och möjligheter. På den korta vägen är vi stilla och låter sanning, verklighet och Överjagets nåd söka sanningen för vår räkning. Egot finns då inte längre med i bilden.
15.23.5.78Lyssna På den långa vägen identifierar vi oss med det personliga egot - även om det är den högre delen av egot - medan vi på den korta nöjer oss med att observera det...
15.23.5.81,Lyssna Fast det är korrekt att säga att vi växer genom erfarenhet, att lidande ger oss värdefulla insikter och så vidare, måste vi komma ihåg att detta bara är en del av sanningen. Att vara identifierad med det Högre jaget på den korta vägen kan så till den grad förändra vår livssyn, att negativa upplevelser inte längre är nödvändiga.
15.23.5.85Lyssna Den långa vägen kräver en oavbruten viljeanspänning - den korta en oavlåtlig, kärleksfull uppmärksamhet.
15.23.5.88Lyssna Sökaren på den långa vägen förväntar sig att upplysningen är något som kommer att äga rum någon gång i framtiden när alla krav är tillgodosedda, under det att sökaren på den korta vägen inser att uppvaknandet är fullt möjligt här och nu.
15.23.5.90Lyssna Den grundläggande idén hos anhängare av den långa vägen är att målet kommer att uppnås stegvis under många liv, tack vare ständigt arbete med att rena karaktären och fördjupa visdomen. Den korta vägens grundläggande idé är att målet kan nås plötsligt, enbart genom ständig meditation.
15.23.5.94Lyssna Det är bara på den långa vägen som en människa desperat söker efter sanning och insikt. All dessa febriga ambitioner tonar bort på den korta vägen där vi lär oss att leva med tålamod och inre frid.
15.23.5.96Lyssna Strävan efter att bli av med fel, brister och ondska med hjälp av koncentration och meditation hör hemma på den långa vägen. Det är fortfarande egot som står i centrum för uppmärksamheten. Men för dem som vandrar på den korta vägen har meditationen en helt annan uppgift. Här är den inte längre inriktad på att rena och förbättra egot - utan vänder sig mot det Högre medvetandet. Tanken på egot, och minnet av det, lämnas därhän.
15.23.5.102Lyssna ... Den rena filosofiska meditationen, som söks och uppnås på den korta vägen, innebär att uppmärksamheten enbart riktas mot Överjaget, inte mot något annat.
15.23.5.104,Lyssna Den långa vägen förutsätter att vi arbetar med oss själva, bättrar oss, gör speciella övningar, anstränger oss personligen på olika sätt. Den korta vägen handlar mindre om vad vi själva gör än om vad som görs med oss. Varför? Därför att det är nådens väg. Vi måste vara passiva för att kunna ta emot.
15.23.5.107Lyssna Medan den korta vägen alltid och i alla sammanhang omsätts i handling genom att ständigt minnas vad vi är, utövas den långa vägen genom formella övningar på bestämda tider och särskilda platser.
15.23.5.109Lyssna Om den långa vägen gör oss sorgsna och förtvivlade över oss själva och besvikna över brustna andliga förhoppningar, ger oss den korta vägen en stor glädje över vår nära relation till Överjaget och över känslan av att vara accepterade.
15.23.5.111Lyssna Det är det personliga egot som leder och driver på viljan att försöka åstadkomma resultat. Detta är helt sin ordning på den långa vägen, men när uppmärksamheten vänds från den och till den korta, är det inte längre viljan utan det högre jaget vi ska vända oss till för att få resultat.
15.23.5.113Lyssna Arbetet på den långa vägen är att känna avsmak för egots synder och att göra sig av med dem. På den korta vägen är det att älska Överjaget och ta emot dess nåd.
15.23.5.114Lyssna Framsteg på den långa vägen är tillkämpade. De är resultat av övningar, av någon teknik, av att arbeta med karaktären. Men allt görs av egot. Den korta vägen leder till något annat, till en ny födelse, till en ny och förvandlad människa, till upplysning. Men detta händer helt naturligt, utan egots delaktighet eftersom det är ett resultat av Överjagets nåd.
15.23.5.116Lyssna Det tog sex år för Buddha att bli upplyst – utan hjälp av någon lärare. Hans koncentration var så djup att han inte släppte taget förrän han uppfyllt löftet till sig själv att uppnå Nirvana. Detta krävde inte bara beslutsamhet utan även tron på att det verkligen finns en sådan sanning som Nirvana.
15.23.5.125Lyssna I teologiskt språkbruk står den långa vägen för ånger över gjorda synder och den korta vägen för tro på det högre jaget.
15.23.5.130Lyssna Jesus lade större vikt vid den korta vägen än vid den långa, vid himmelriket i vårt inre än vid de animaliska begär och jordiska tillkortakommanden som plågar oss.
15.23.5.139Lyssna När Jesus gav rådet: ”Lägg ner din börda...”, uttalade han en perfekt inbjudan att gå över till den korta vägen.
15.23.5.144Lyssna Den långa vägen uttrycker en del av sanningen, den korta uttrycker en annan del – men en högre. Låt de båda delarna komma tillsammans så blir resultatet hela den sanning som människan behöver för att kunna vägledas på rätt sätt i sitt liv.
15.23.5.153Lyssna ... Handla som den långa vägen kräver genom att utveckla och förbättra egot, men tänk som den korta vägen föreskriver genom att inta attityden: ”Det finns inget att uppnå, upplysningen har redan skett.”
15.23.5.154,Lyssna När Överjaget är närvarande i en människas medvetande, är det närvarande i alla hennes tankar och handlingar - som då är styrda av Överjaget, där de har sitt ursprung. Hon behöver inte anstränga sig för att utveckla några speciella egenskaper eller förmågor. De kommer till henne spontant när hon behöver dem...
15.23.5.155,Lyssna … Faktum är att den långa vägen inte är komplett utan den korta.
15.23.5.156,Lyssna Korta vägen — långa vägen. När förståelsen av dessa begrepp står klar blir det en nyckel för att lösa många problem och för att få svar på många frågor.
15.23.5.158Lyssna De som enbart ägnar sig åt den korta vägen utan att vara helt mogna för den, tar alltför mycket för givet och har alltför stora anspråk. Detta är arrogans. I stället för att öppna dörren kan en sådan attityd stänga den hårdare. De som enbart ägnar sig åt den långa vägen lägger en alltför tung börda på sina axlar med ett reningsarbete som inte ens en hel livstid kan föra till ett slut. Detta saknar mening, det får dem att utvecklas i en långsammare takt…
15.23.5.159,Lyssna I bägge fallen är det förenat med risker att begränsa sina ansträngningar enbart till den ena av vägarna. Det kan visa sig ödesdigert att ge upp försöken att förbättra sin karaktär bara för att man har gått över till den korta vägen. Å andra sidan kan det vara frustrerande att enbart begränsa sig till detta utvecklingsarbete. Den förnuftiga balans, som filosofin förordar, är att varken lämna den korta eller den långa vägen utan att använda båda vägarna parallellt.
15.23.5.160Lyssna ... Tankar på egots svagheter och tillkortakommanden måste kompenseras av tankar på Överjagets styrka och harmoni. Det är lika nödvändigt för sökaren att sluta upp med att identifiera sig med egot som det är att identifiera sig med Överjaget.
15.23.5.161,Lyssna Att samtidigt gå både den korta och den långa vägen betyder inte bara mer balanserade framsteg utan också snabbare. Övningarna arbetar växelvis med oss. Fel och brister mals sönder mellan dem som om de vore kvarnstenar.
15.23.5.163Lyssna På den långa vägen gör vi olika övningar. Nu, vid ingången till den korta vägen, kan dessa övningar temporärt läggas åt sidan för att senare då och då tas upp igen. På detta sätt kan båda vägarna förenas och användas parallellt.
15.23.5.164Lyssna Förespråkarna för den långa vägen hävdar att medvetandet måste tränas och hjärtat renas innan upplysningen är möjlig. Förespråkarna för den korta vägen hävdar att det är tillräckligt att ställa egot åt sidan och bejaka Överjaget. Filosofen studerar fakta som kommer fram genom observation och forskning. Han kommer till slutsatsen att båda metoderna måste användas parallellt för att säkerställa att upplysningen inte endast blir hållbar utan även komplett.
15.23.5.166Lyssna Det är riktigt att den långa vägen är förberedande och att den korta vägen är mer avancerad. Men det är också sant att den ena är ofullständig utan den andra. Det bästa är att ta till sig så mycket vi kan av båda vägarna.
15.23.5.168Lyssna Den långa vägen är kantad av misslyckanden och modfälldhet. Bara de som har försökt förbättra sig, förfina sin karaktär och lägga sina svagheter bakom sig vet vad det betyder att gråta av uppgivenhet över sina misslyckanden. Detta är skälet till varför den korta vägen, där vi minns Gud, är så nödvändig. På denna andra väg, som kompletterar och fullkomnar den första, kan nåden när som helst komma till vår undsättning och avsluta den mångåriga kampen med seger. Våra misstag raderas ut av förlåtelse.
15.23.5.170Lyssna Utan seger över den lägre naturen kan upplysningen varken bli bestående eller odelad. Och utan lämpliga övningar är en sådan seger inte möjlig. Detta är ett skäl till att det inte är tillräckligt att enbart gå den korta vägen.
15.23.5.171Lyssna Den långa vägen som är upptagen med att korrigera den ena efter den andra av våra ofullkomligheter är inte endast alltför lång och utdragen utan också ofullständig och negativ. Den långa vägen är upptagen med vad vi inte ska vara och inte ska göra, vilket är bra men otillräckligt. Den intresserar sig för det lilla egot och måste kompletteras med den korta vägen som handlar om att minnas det högre jaget. Detta är positivt. Den korta vägen kommer med den nåd som avslutar arbetet som vi redan har påbörjat. Den lyfter oss ur egots förflutna och in i Överjagets eviga nu.
15.23.5.173Lyssna Visdomen ger oss rådet att börja det andliga sökandet på den långa vägen. Efter någon tid kan den korta vägen introduceras, varvid tonvikten växelvis läggs på den ena och den andra av de båda vägarna. Detta skapar ett slags rytm där förbättringen av karaktären öppnar för en fördjupad intuition, vilken i sin tur bidrar till fortsatt förädling av karaktären.
15.23.5.174Lyssna Alla som kommer till en sådan lärare för att få undervisning i filosofi informeras om att ifall de inte vill disciplinera sig fysiskt, emotionellt och mentalt, det vill säga om de inte är villiga att gå även den långa vägen, så kan han inte undervisa dem.
15.23.5.175Lyssna Den långa vägen är paradoxalt nog både ett komplement till den korta vägen och en förberedelse för den. Till en början följer vi endast den långa vägen, men efter hand som framstegen börjar infinna sig är det dags att gå båda vägarna parallellt.
15.23.5.176Lyssna En människa kan inte se åt två olika håll samtidigt. Hon kan se sitt ego eller lyfta blicken och se sitt Överjag. I det senare fallet, om hindren är tillräckligt uttunnade, kan nåden lyfta egot och förena det med Överjaget. Då, och endast då, kan hon leva i båda.
15.23.5.177Lyssna … Vi koncentrerar oss på det väsentliga — att utrota egot…
15.23.5.183,Lyssna Detta är skillnaden mellan att enbart vara engagerad på den långa vägen och att vandra både den långa och den korta vägen parallellt. I det senare fallet tillkommer inre vägledning och beskyddande frid, jämvikt och harmoni samt att framstegen i det andliga sökandet kommer snabbare.
15.23.5.185Lyssna De står inte i opposition till varandra utan kompletterar i stället varandra. Om den långa vägen är en brant klättring uppåt så är den korta vägen sökandets soliga sida.
15.23.5.186Lyssna Vi måste behålla inre stabilitet och frid även i tider av kollektiv katastrof eller privat sorger och bedrövelser. Den långa vägens övningar hjälper oss att uppnå detta, men bara tillfälligt. Endast den korta vägen kan etablera det varaktigt.
15.23.5.187Lyssna Den tvåfaldiga vägen är absolut nödvändig: Å ena sidan ansträngningen att övervinna egots överhöghet, å den andra försöken att ständigt minnas Överjaget, din verkliga identitet. Det senare är nådens väg.
15.23.5.193Lyssna Det båda vägarna ska inte hållas åtskilda i praktiken, hur mycket de än är det i teorin. För nybörjaren är det naturligt att lägga tonvikten på den långa vägen medan den mer erfarne satsar på den korta. Men ingen av dem har råd att försumma den andra, vilket kunde innebära risker, kanske drabbas de av otrygghet och besvikelser eller känslor av meningslöshet.
15.23.5.195Lyssna I teorin bör vi vandra den långa vägen före den korta. Men i praktiken sker det bara under en begränsad tid, därefter används båda vägarna parallellt.
15.23.5.196Lyssna ”Var stilla och inse att jag är Gud.” Dessa ord är nyckeln till sanningens mysterium, eftersom de summerar allt vad den korta vägen står för. Den slutliga uppenbarelsen är en paradox, en skenbar motsägelse, eftersom ingenting behöver göras. Innebörden är att inte blanda in viljan, utan att ”låta vara”, att tysta all tankemässig ansträngning, oro och rastlöshet.
15.23.5.202Lyssna Så snart vi blir medvetna om denna sanning faller fjällen från våra ögon. Den felaktiga uppfattningen att vi är begränsade lämnas bakom oss. Den falska idén att något stort och underbart kommer att hända oss i en avlägsen framtid tas inte på allvar, det är nu det ska hända. Vad väntar vi på, det är nu vi ska möta Överjaget? Låt oss rikta in alla våra tankar på verkligheten och hålla dem fast förankrade där. Verkligheten kommer inte att överge oss. Tankarna tonar bort och försvinner - men vi blir kvar i Överjagets sublima skönhet.
15.23.5.204Lyssna Precis som ett barn som sakta men säkert lär sig skrivandets konst, måste sökaren bit för bit göra sig fri från felaktiga föreställningar och träna sitt tänkande att minnas vad som är sant och verkligt. På samma sätt som ett klick på strömbrytaren gör allt som finns i rummet omedelbart synligt, avslöjar mogen filosofisk insikt lika plötsligt hur den tidlösa sanningen och verkligheten är beskaffad.
15.23.5.205Lyssna ...Så här kan hela processen sammanfattas: Den långa vägen leder till den korta, och den korta vägen leder till ett ändlöst, egofritt medvetande. Detta är nåd.
15.23.5.206,Lyssna Den långa vägens begränsning är att den endast är intresserad av att tunna ut, försvaga och reducera egots makt. Den har inget intresse av total frigörelse från egot...
15.23.5.206,Lyssna … En tredje fas blir nödvändig — att helt och hållet göra sig fri från egot. Detta kan bara ske med nådens hjälp och är något som vi måste be om och ge vårt samtycke till…
15.23.5.206,Lyssna Solens varma och sköna strålar får blomman att växa. Blomman strävar inte efter något, den anstränger sig inte. Detta är en bra jämförelse med den sista fasen av den korta vägen. I den kinesiska doktrinen wu-wei (ingen aktivitet) och i den indiska asparsa yoga (utan ansträngning) undervisas också om detta.
15.23.5.207Lyssna Sörj inte över svårigheten att åstadkomma denna grundläggande förändring i tänkandet. Överjaget är här. Var trygg i vetskapen om det.
15.23.5.212Lyssna Överjagets röst är lika tydlig som Jesu röst: ”Gå och synda inte mer, dina synder har förlåtits dig.” Låt dig inte tyngas ner av ständigt återkommande självförebråelser och skuldkänslor.
15.23.5.213Lyssna Genom att dra oss undan från alla utåtriktade beroenden blir vi medvetna om vårt eget inre jag. Medvetandet om vårt eget verkliga jag frigör oss från alla utåtvända beroenden. Oavsett på vilken av dessa vägar vi närmar oss målet förenas till sist det ena med det andra.
15.23.5.215Lyssna Idén att sanningen kommer att uppenbaras, lycka uppnås och Överjaget upplevas enbart efter långvariga ansträngningar, måste anses vilseledande. Sanning, lycka och Överjag måste ses i nuet, inte i framtiden, vid sökandets början, inte vid dess slut - här och nu...
15.23.5.216,Lyssna Ju mer vi tränar att identifiera oss med det tidlösa nuet (inte med det föränderliga), desto mer närmar vi oss verklig frigörelse från efterhängsna passioner och beroenden. Detta är den korta vägen, kanske mer heroisk men slutligen mycket behagligare än den långa.
15.23.5.217Lyssna ... Deras viktigaste framsteg kommer när de överger tanken på att göra framsteg över huvud taget, när den ständiga självupptagenheten upphör och de finner ro i förvissningen om att Gud finns, när de lever i denna vetskap. Detta kommer att styra över deras uppmärksamhet från egot till Överjaget. De kommer att upptäcka dess närvaro i varje människas liv, i allt som händer och sker…
15.23.5.222,Lyssna Den sanna, korta vägen är i själva verket upptäckten att det inte finns någon väg alls, att det bara handlar om att vara stilla och låta Överjaget göra det nödvändiga arbetet. Detta är vad som menas med nåd.
15.23.5.223Lyssna ”Himmelriket är i er.” Vi har anledning att ta till oss rumsaspekten i detta yttrande och förstå dess betydelse för meditationen. Men det finns också en annan innebörd, som sällan uppfattas, nämligen tidsaspekten: Himmelriket är här och nu.
15.23.5.230Lyssna Varför lägga grunden till onödiga besvikelser genom en överambitiös inställning, genom att överarbeta de andliga övningarna, vi är ju i Överjagets händer redan nu? Om vår längtan efter det heliga är tillräckligt stark, kommer utvecklingen ändå att fortgå utan att vi behöver bekymra oss. Låt oss släppa bördan...
15.23.5.232,Lyssna Ingen kan göra mer för sin andliga tillväxt än att sluta stå i vägen för den. Våra försök att komma närmare Överjaget genom att uträtta något med tankens hjälp eller med fysiska övningar har sin grund i den långa vägens idé, att det är vi som har förmågan att förverkliga denna önskan, att det hänger på oss att uppnå målet. Istället för att försöka nå Överjaget, varför inte överlåta till Överjaget att nå oss? Men detta kan bara ske om vi upphör med att stå hindrande i vägen.
15.23.5.235Lyssna Det kan med rätta sägas att ingen någonsin kommer till slutet på detta sökande. Skälet är att vi en dag inser att den sökande attityden är ett av de sista hindren som måste övervinnas.
15.23.5.239Lyssna
9 dec 2010
10 dec 2010
11 dec 2010
12 dec 2010
13 dec 2010
22 jan 2011
25 feb 2011
1 mar 2011
30 jul 2011
3 nov 2011
14 apr 2016
16 dec 2011
6 aug 2011
29 okt 2011
15 okt 2020
10 maj 2016
1 sep 2019
7 mar 2021
23 maj 2021
12 maj 2012
23 feb 2018
19 feb 2012
21 feb 2012
2 jul 2011
10 sep 2021
17 jul 2022
19 aug 2012
15 jun 2013
27 aug 2022
19 maj 2022
22 mar 2023
21 sep 2011
23 maj 2012
20 sep 2015
16 jan 2019
17 nov 2012
19 jun 2011
30 dec 2011
5 aug 2016
10 jul 2017
11 jul 2022
21 maj 2011
9 dec 2013
11 mar 2021
23 mar 2019
29 jan 2021
3 apr 2022
21 sep 2020
14 dec 2022
16 apr 2022
24 mar 2021
29 okt 2016
24 dec 2014
8 apr 2023
16 aug 2012
3 okt 2013
15 jun 2019
24 nov 2018
5 jul 2020
20 mar 2015
3 jun 2013
27 maj 2017
7 feb 2020
13 nov 2014
6 jan 2017
28 sep 2017
12 dec 2023
6 jun 2018
11 okt 2016
14 aug 2020
29 aug 2023
5 jul 2012
30 sep 2017
3 mar 2014
2 okt 2019
23 sep 2022
17 jun 2011
10 aug 2024
8 dec 2013
26 nov 2011
8 dec 2015
29 apr 2015
26 maj 2011
4 sep 2016
9 sep 2017
18 mar 2023
4 feb 2022
1 jun 2013
23 feb 2022
8 maj 2014
5 feb 2023
3 maj 2012
5 dec 2012
15 maj 2012
26 nov 2012
30 mar 2015
7 sep 2017
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se