Biblioteket
Förespråkare för den korta vägen som helt och hållet förnekar behovet av den långa, därför att vi redan är gudomliga i vårt innersta och bara behöver förverkliga det vi redan är, missleds av sin egen ofullständiga tro. Verkligheten i den mänskliga situationen är att vi än så länge bara är potentiellt gudomliga. Arbetet med att ta fram och utveckla denna potential ligger fortfarande framför oss. Detta tar tid, kräver disciplin och träning på samma sätt som det tar tid för ett frö att bli ett träd.
15.23.2.12Lyssna ... Om vi finner vårt verkliga jag får vi samtidigt, automatiskt och på ett naturligt sätt, tillgång till alla de kvaliteter och kännetecken som hör ihop med detta jag. Hur skulle den lägre naturen kunna trivas eller ens existera i denna rena och förfinade atmosfär...?
15.23.2.41,Lyssna Den korta vägen försöker komma bort från egot genom att ignorera det helt och hållet.
15.23.2.58Lyssna … Den sökare som vill få något för ingenting, som hoppas uppnå målet utan att behöva anstränga hårt sig ända till slutet, kommer inte att lyckas. Han måste gå från en lägre nivå av medvetande till en högre, från många strider med sina svagheter tills han har övervunnit dem. Endast då, endast när han har gjort allt i sin makt, kan han upphöra med sina ansträngningar, vara stilla och invänta nådens ankomst. Då kommer ljuset, då är tiden inne för den andra födelsen.
15.23.2.65,Lyssna ... ”Ingenting för ingenting” är naturens lag. Vi måste ge något om vi vill få något, ge upp några av de hinder för uppvaknandet hos egot som vi klamrar oss fast vid.
15.23.2.79,Lyssna Det är sant att upplysningen i en plötslig och glädjerik upplevelse, på en enda gång kan befria oss från våra samlade moraliska ofullkomligheter. Men det är också sant att vi knappast får uppleva mer än första graden av upplysning om vi inte tidigare har arbetat med oss själva så att vi är väl förberedda för den.
15.23.2.85Lyssna Överallt i naturen kan vi observera hur allt sker gradvis från det ena tillståndet till det andra men ingenstans likt ett språng över en avgrund. Varför skulle övergången från egot till Överjaget motsäga detta universella faktum?
15.23.2.98Lyssna Denna ständiga upptagenhet av egot ger det en subtil makt och betydelse och drar oss undan från vårt verkliga liv i Överjaget. Det är vad vi släpper in i medvetandet som påverkar vår karaktär och kropp, vårt tänkande och uppförande.
15.23.2.101Lyssna Trots de storslagna idealen om självförbättring och självkontroll är den långa vägen fortfarande egoistisk, eftersom föresatsen att växa andligen är en viljeyttring av den högre delen i egot.
15.23.2.105Lyssna Utan tvivel är det bättre att undanröja fel och brister och att rätta till svagheter än att låta dem vara som de är. Men det är inte nog att förbättra, förfina och förädla, ja till och med att förandliga egot, därför att alla sådana aktiviteter sker med det illusoriska antagandet att egot har en verklig existens. Denna illusion måste utplånas …
15.23.2.119,Lyssna Den långa vägen ger en gynnsam förutsättning för upplysning, men eftersom den är sysselsatt med egot kan den inte ge upplysning direkt. På grund av dess uppgift att rena egot, hur nödvändigt och ädelt detta än må vara, är vår uppmärksamhet fortfarande riktad mot egot.
15.23.2.120Lyssna Kunskap om det gudomliga Överjaget kan inte uppnås genom att studera och förbättra eller utveckla det illusoriska egot som lever i andligt mörker. Enda sättet på vilket detta kan ske är genom direkt erfarenhet av Överjaget. Detta axiom är grundvalen för den korta vägen.
15.23.2.122Lyssna Egot kan inte åstadkomma ett egofritt resultat. Detta är skälet till varför den långa vägen endast är förberedande, varför den inte räcker till för att ge sökandet ett lyckosamt slut.
15.23.2.125Lyssna … Varför inte försöka den motsatta vägen, den korta? Här tystas egot, men inte därför att vi arbetar för att tysta det, utan genom att fästa uppmärksamheten vid Överjaget.
15.23.2.131,Lyssna Andlighet behöver tid för att utvecklas, gnistan måste flamma upp. Men detta behöver inte tas som förevändning för att utlämna sig helt till den långa vägens begränsningar.
15.23.2.134Lyssna På den långa vägen ser förmodligen sökaren alltför pessimistiskt på några av sina tillkortakommanden och dömer sig själv för dem, medan han är totalt omedveten om det mest allvarliga misstaget — att i alla situationer klamra sig fast vid det personliga egot.
15.23.2.137Lyssna Tiden fortsätter av sig själv och det tidsbundna medvetandet med den. Den långa vägen befriar oss inte från detta men gör oss till bättre människor, eller i bästa fall förbereder den oss — för vad? För den korta vägen, den enda som erbjuder frihet.
15.23.2.141Lyssna Egomedvetandet är grunden för alla ansträngningar att bättra och rena oss. Men eftersom egot är det medvetande som måste överges om den egofria anden ska kunna nå oss, måste ansträngningarna upphöra. Förr eller senare måste vi gå in på den korta vägen.
15.23.2.142Lyssna Det är inte nog med att vara medveten om sina fel och bekänna sina svagheter. Det är inte ens nog att avhjälpa det ena och rätta till det andra, eftersom ju ändå allt detta bara handlar om egot och det utvecklingsstadium vi redan har uppnått. Vi måste också lyfta blicken till det Högre, till det egofria Överjaget.
15.23.2.147Lyssna Arbetet på den långa vägen är nödvändigt. Det försvagar egot och leder oss en bit på väg mot målet, men inte ända fram. Den långa vägen kan sluta i förtvivlan om vi inte lär oss att inse detta.
15.23.2.149Lyssna Etiska och moraliska övningar har en given plats för att göra oss till bättre människor, men de lyfter oss inte till Överjagets nivå. Den långa vägen, till vilken dessa övningar hör, har ett humanitärt värde men den leder oss inte till ett andligt uppvaknande.
15.23.2.150Lyssna Om vi visar ett överdrivet intresse för vår egen moraliska och andliga status genom att ständigt observera vårt uppträdande och analysera våra känslor för att finna fel och brister, finns risken att vi drabbas obalans och ohälsa. Genom att lägga alltför stor vikt vid våra tillkortakommanden, ges alltför stor uppmärksamhet åt egot.
15.23.2.152Lyssna Idén att människans egna dygder kan föra henne till målet hör hemma på den långa vägen.
15.23.2.153Lyssna Inget som egot åstadkommer kan ge upplysning. Hur skulle det gå till? Kan en människa lyfta sig själv i håret? Hur ska vi av egen kraft kunna förenas med Överjaget? Endast Överjaget kan befria oss från egot — men vi måste be om det eller provocera fram det genom att gå in på den korta vägen.
15.23.2.155Lyssna Den långa vägen utvecklar många värdefulla egenskaper och är till stor nytta. Men den kan inte uppenbara sanningen, skänka nåd och ge oss upplysning. För detta måste vi vända oss till den korta vägen.
15.23.2.156Lyssna
2 mar 2023
13 aug 2013
19 okt 2020
15 jan 2020
20 aug 2015
26 mar 2023
8 jan 2024
6 maj 2022
7 mar 2022
6 nov 2021
23 jan 2023
16 jan 2024
20 maj 2022
24 aug 2017
19 jan 2024
9 feb 2018
28 aug 2019
7 jan 2021
11 jan 2012
9 okt 2023
19 okt 2013
22 feb 2020
13 jul 2020
24 sep 2020
2 aug 2019
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se