Biblioteket
Idén att vi måste vänta och vänta på att sakta utvecklas från slaveri till frihet, från okunnighet till insikt, från våra nuvarande begränsningar till en framtida förening med det gudomliga är korrekt endast om vi har föreställningen att det förhåller sig så. Men vi behöver inte tänka på det sättet. Vi kan ändra vår identifikation från egot till Överjaget i vårt vanemässiga tänkande, i våra reaktionsmönster och attityder, i vårt förhållande till händelser och världen. Det är vårt eget tänkande som har dragit in oss i den nuvarande otillfredsställande situationen, vårt eget tänkande kan ta oss ur den. Genom att ständigt hålla i minnet vad vi verkligen är, här och nu i detta ögonblick, gör vi oss fria. Varför vänta på det som redan är?
15.23.1.1Lyssna Alla andra sätt att närma sig målet bygger på en dualistisk princip som placerar dem på en lägre nivå. Men den korta vägen är icke-dualistisk, den börjar och slutar med målet, dess natur är direkt och dess verkan omedelbar.
15.23.1.2Lyssna Medvetandet, förklätt till personen, söker sig självt. Detta är dess sökande. Men när det upptäcker och förstår att det självt är målet för detta sökande, upphör personen inte bara att söka utanför sig själv utan att engagera sig i det sökandet över huvud taget. Allt framgent vilar han tryggt i Överjagets händer.
15.23.1.3Lyssna Varför tar vi avstånd från klara och tydliga uttalanden från upplysta människor att vi är gudomliga - uttalanden som ger oss en förståelse av den korta vägen? Vet vi bättre, vet vi mer om gudomliga ting än vad dessa människor gör? Varför är det så svårt att acceptera att det de beskriver är en upptäckt och inte en teori?
15.23.1.5Lyssna Detta är den yttersta sanningen: Innerst inne är vi förankrade i Gud, oskiljaktiga från Gud. Upptäckten av vår gudomliga natur är livets viktigaste uppgift. Redan idag är vi så gudomliga vi någonsin kommer att bli. Den långa, evolutionära utvecklingsväg som profeter och lärare från olika traditioner uppmanar oss att långsamt och mödosamt vandra, behöver inte beträdas alls om vi håller oss till denna sanning, inte låter den falla i glömska utan ser till att den genomsyrar hela vår varelse - i tanke, känsla, tro och handling.
15.23.1.6Lyssna Om vi nu är gudomliga och tidlösa varelser - och vem kan invända mot det som själv har haft en glimt av det upphöjda medvetandetillståndet och förunnats att minnas det? - så har vi alltid varit det. Hur kan vi utvecklas om vi redan är självständiga och perfekta varelser? Är det inte rimligt att anta, att något främmande har tagit oss i besittning och täckt över det mer sublima medvetandet? Arbetet genom tidsåldrarna är således inte att höja oss utan att frigöra oss. Sökandet handlar inte om att uppnå ett högre medvetandetillstånd utan om att återvinna vår forna storhet? Behovet är inte att växa utan att förstå. Evolutionen kan inte hjälpa oss - men självkännedom kan.
15.23.1.7Lyssna Detta är den korta vägens grundläggande princip: Vi är alltid i Överjagets stillhet, oavsett om vi vet om det eller ej. Vi har aldrig lämnat denna stillhet och kan heller aldrig göra det. Så är det även med ett liv som präglas av misslyckanden och förtvivlan.
15.23.1.8Lyssna Sökaren på den korta vägen går direkt mot målet. I stället för att långsamt och steg för steg försöka uppnå tankekontroll, är han inställd på att minnas att det heliga Överjaget är närvarande i hans medvetande just nu, att det lever i honom i detta ögonblick - och att det inte är ett mål som kommer att uppnås någon gång i en avlägsen framtid. Ju mer detta står klart för honom, och ju mer han fokuserar sin uppmärksamhet på det, desto tydligare kommer han att känna den stora frid som åtföljer denna insikt, och desto lättare blir det för tankarna att lägga sig till ro.
15.23.1.9Lyssna Det som sägs är att verkligheten redan är närvarande i den innersta kärnan i vårt medvetande, att den kan ses av var och en som gör sig kvitt illusionerna som breder ut sig i tjocka lager över den, av var och en som befriar sig från de heta passionerna som fördunklar den och framför allt tar avstånd från den egoism som räds sanningen så djupt. Detta betyder inte att något nytt ska utvecklas, men att det gamla undandröjs. Det handlar om att upptäcka det vi redan är, inte om vad vi en dag kommer att bli.
15.23.1.10Lyssna Pascal säger i Le Mystère de Jesus: ”Du skulle inte söka Mig om du inte ägde Mig. Därför finns det ingen anledning till oro.”
15.23.1.11Lyssna Vi kan inte ta till oss sanningen eftersom vi redan är den. Men vi kan bli medvetna om det verkliga förhållandet. Sådan insikt uppstår helt naturligt i samma stund som vi genomskådar vår egen, tingens och världens verkliga natur. Detta kan ske i form av en sekundsnabb glimt - innan gamla tankevanor återigen tar överhanden. Men det är nog för att uppenbara sanningen.
15.23.1.12Lyssna Detta är den korta vägens paradox att den börjar med slutet för att komma till slutet!
15.23.1.15Lyssna ... Alla inre upplevelser är i tiden, dömda att komma och gå medan du själv - medvetandet bakom dem och bakom egots medvetande - är bortom tiden och följaktligen odödligt.
15.23.1.16,Lyssna Den gudomliga Närvaron är här, följaktligen är dess kraft också här. Vi kan få del av den genom nåd. Varför då inte medvetet söka efter nåden? Frågan är bara vart vi ska vända oss? Jesus ger det tydligaste svaret: ”Himmelriket är inom er.” Vårt hopp om hjälp kan komma bara från ett enda håll - från den djupare delen av vårt eget inre.
15.23.1.17Lyssna Wang Yang-ming: ”Vår natur är ursprungligen enbart ren och god. Det är inte möjligt att tillföra något till detta ursprungliga tillstånd. En högt utvecklad människas insikter används till att undanröja hinder så att hennes goda egenskaper kan lysa igenom.” Vidare: ”Människans medvetande är himmelsk, men på grund av hinder orsakade av själviskhet kan detta tillstånd inte manifesteras. När alla hinder har undanröjts är dess ursprungliga natur återställd.”
15.23.1.18Lyssna Något som aldrig har gått förlorat kan aldrig återfinnas. Om en sökare misslyckas med att finna Överjaget beror det inte på brister eller svagheter hos egot, utan därför att han själv är det som söks. Det behövs inget annat än att inse denna sanning...
15.23.1.19,Lyssna I samma ögonblick som sökandet börjar, med Överjaget som det eftertraktade målet, uppstår det en spricka mellan egot och Överjaget. Egot och Överjaget blir två separata ting som inte kan sammanfogas. Men genom att undvika sådana tankar, genom att avstå från alla tankar över huvud taget och gå in i stillheten, kan vi känna igen oss själva som Medvetande. Men även detta är otillräckligt om förståelsen inte finns att sökaren och det sökta är en och samma sak.
15.23.1.20Lyssna Om du inte accepterar den frigörande sanningen att du redan nu är så gudomlig som du någonsin kommer att vara … placerar du dig själv bland dem om vilka Jesus sa att de ”älskar mörker mer än ljus”, hur mycket du än må protestera mot denna klassificering.
15.23.1.21Lyssna Så länge sökaren har attityden att han vill förenas med Överjaget, att han längtar efter ett permanent, andligt uppvaknande lägger han bara ännu ett önskemål till alla de andra. Han går fortfarande runt i egots begränsade, slutna cirkel. Det finns ingen annan väg ur detta dilemma än att lämna egot därhän och stadigt fästa blicken vid det Högre jaget.
15.23.1.24Lyssna Idén att vi måste vänta på befrielse från egot och att bli upplysta av Överjaget, att vi måste utvecklas under långa tidsrymder och många återfödelser, är korrekt endast om vi fortsätter att vara övertygade om den, men felaktig om vi tar vår tillflykt till sanning snarare än illusion. Vi är nu så gudomliga som vi någonsin kommer att vara - men det gäller att vakna upp från illusionen och inse denna sanning.
15.23.1.25Lyssna Eftersom det är omöjligt för egot att bli Överjaget, måste sökaren inse att han redan är det. Låt oss sluta tänka egoistiskt på att göra framsteg eller på att uppnå ett mål.
15.23.1.26Lyssna Eftersom det vi söker redan är i vår ägo, eftersom Överjaget alltid är här och nu, finns det i realiteten ingen väg att följa, inget mål att uppnå.
15.23.1.28Lyssna Job hade hela tiden svaret i sitt inre på sin fråga: ”Om jag bara visste var jag kan finna honom.” Men han var inte medveten om det.
15.23.1.29Lyssna Vi plågas av villfarelsen att vi måste kämpa centimeter för centimeter hela vägen till himmelriket. Vi stirrar förvånat och skeptiskt när en upplyst människa – indisk, kinesisk, japansk – berättar att vi redan är där.
15.23.1.30Lyssna Det finns verkligen ingenting att uppnå, bara något att acceptera - vår egen gudomlighet.
15.23.1.31Lyssna Varför fortsätta att vänta på den avlägsna dag då frid och sanning äntligen kommer att uppnås? Varför inte lägga alla illusioner om identifikation med egot bakom oss och i stället inse att vår identitet med det högre jaget redan är uppnådd?
15.23.1.32Lyssna Det gudomliga är i själva verket i vårt inre och har varit det hela tiden...
15.23.1.33,Lyssna Att bli identifierad med Överjaget är det viktiga arbete som vi är satta att utföra och som livet i den här världen hjälper oss att förverkliga. Allt annat är bara bekväma undanflykter för att hålla oss sysselsatta så att samvetet inte behöver påminna om den mest angelägna av alla plikter.
15.23.1.36Lyssna Övergången från den nuvarande ståndpunkten - vilken den än må vara - till den högsta, som är den korta vägen, är ett enormt steg.
15.23.1.41Lyssna Det finns hopp om vi bara beslutar oss för att vakna upp, börja om på nytt, ersätta negativa tankar med positiva och ge mer av oss själva till den korta vägen.
15.23.1.44Lyssna Om vi tidigare på den långa vägen dagligen kontrollerade våra känslor - om de hade varit negativa, fientliga eller dömande i våra relationer med andra eller störande för vårt eget inre lugn - så är denna träning på den korta vägen numera avslutad därför att den inte längre är lika viktig. Den var en förberedelse för egot för det som nu står i förgrunden, nämligen att gå bortom och glömma egot genom att vända uppmärksamheten mot Överjaget, genom att minnas den gudomliga närvaron.
15.23.1.45Lyssna På den långa vägen är tankarna alltför ofta upptagna av det personliga jaget och alltför sällan av Överjaget. Den benådade vändpunkten nås när vi med en aldrig sinande förtröstan bortser från oss själva.
15.23.1.46Lyssna Människan på den långa vägen, som oroas över sina synder och är nöjd med sina förtjänster, förvandlas till människan på den korta vägen som ägnar vare sig synder eller förtjänster någon uppmärksamhet eftersom båda är knutna till egot. I stället gör hon sitt bästa för att förstå, vörda och begrunda Överjaget.
15.23.1.48Lyssna När vi hindras av det personliga jagets oundvikliga begränsningar, både under meditationen och i det dagliga livet, vänder vi oss ifrån det, öppnar ögonen och känner igen Överjaget som vår aldrig frånvarande skyddsängel. I och med detta igenkännande får vi också del av dess nåd. En efter en faller dygder som mogna frukter i våra händer.
15.23.1.49Lyssna Den mentala resan genom attityder, ståndpunkter och åsikter leder slutligen till något som går utöver dem helt och hållet - en identitetsförskjutning från egot till Överjaget.
15.23.1.50Lyssna Det är vid ett sådant tillfälle som vi behöver gå rakt emot källan för den gudomliga nåden, överge det mentala beroendet av egot och påbörja en glädjerik tillit till Överjaget.
15.23.1.52Lyssna Så länge medvetandet är fullt av vårt eget jag hindras Överjaget från att komma in. Detta gäller lika mycket under meditationen som annars. Vi måste tömma oss på alla dessa världsliga intressen, alla personliga angelägenheter och till sist även överge alla egoistiska, andliga önskningar genom att vända uppmärksamheten mot det som är bortom egot. Bara tänka på Överjaget - på dess natur och utmärkande drag, på tecknen på dess närvaro, dess verklighet och evighet.
15.23.1.53Lyssna Lämna bakom dig den människa du var i det förgångna... Vänd ryggen till invanda attityder och uppfattningar. Gör dig fri från alla gamla föreställningar om dig själv. Bli en helt ny människa och rikta tankarna mot det Högre. Identifiera dig med Överjaget!
15.23.1.54,Lyssna Det är inte bra att leva med ohälsosamma minnen av sådant som vi inte borde ha gjort, men som vi ändå gjorde - att aldrig få ett slut på sådant återkommande självplågeri som håller oss fängslade i egots begränsning. Det är bättre att lämna dessa minnen och att istället leva i Överjagets ljus.
15.23.1.55Lyssna För att få insikt i Överjaget krävs något av en inre revolution, ett psykologiskt grävande djupt under egomedvetandet till den hemliga plats varifrån det kommer.
15.23.1.56Lyssna ... Den långa vägen är en enda utdragen strävan efter att förbättra och rena egot - en oavlåtlig kamp som är planerad, verkställd och kontrollerad av egot självt. Är det troligt att egot verkligen vill arbeta på sin egen undergång? Nej naturligtvis inte, och det kommer heller aldrig att ske hur mycket egot än låtsas...
15.23.1.57,Lyssna … Även när egot gör uppror mot sig självt spelar det bara en roll. Det har haft många olika roller i det förflutna. Rollen som upprorsman är bara ännu en förklädnad i den långa raden.
15.23.1.57,Lyssna Allt tuktande av egot är av ringa värde därför att så snart ett fel har undanröjts dyker det upp ett nytt. Varför? Därför att egot är. Den korta vägen är den enda framkomliga till sanningen, den enda som erbjuder en verklig möjlighet till befrielse …
15.23.1.57,Lyssna Den korta vägen kräver en förändrad attityd, ett helt nytt sätt att tänka. Det betyder att uppmärksamheten riktas mot målet och inte mot hur målet ska uppnås. Att uppmärksamhetens ljus koncentreras på Överjaget och inte på egot och dess förehavanden, är inget mindre än en revolution.
15.23.1.58Lyssna Grundvalen för övningarna på den korta vägen är att medvetandet fungerar som en genomskinlig kristall som antar färgen från något som placeras i dess närhet. Att vända medvetandet från egot - till och med från att försöka förbättra det - och mot Överjaget ger bättre utdelning.
15.23.1.59Lyssna Den korta vägen erbjuder det snabbaste sättet att nå välsignelsebringande andlig lycka, sanning och styrka. Eftersom allt detta finns hos Överjaget, och Överjaget är närvarande i oss, kan var och en göra anspråk på det genom en direkt deklaration om sin egen sanna identitet. Men denna enkla handling förutsätter att vi vänder oss helt om, överger beroendet av det personliga egot och riktar uppmärksamheten mot vårt ursprung, varifrån all lycka, allt liv och allt välbefinnande kommer. Genom att inte fästa något avseende vid alla motsägande idéer som världen kastar över oss och ignorera egots känslor och begär beträffande dem, ”ber vi utan avbrott” till detta ursprung. Koncentrationen hålls stadigt fäst vid detta tills vi kan förnimma dess frigörande kvalitet och gå vidare i vår andliga tillväxt, lycka och frid.
15.23.1.60Lyssna På den korta vägen vänder vi oss inte tillbaka mot egot. Vi förnedrar oss inte längre genom att identifiera oss med detta svekfulla jag. Vi står fast vid den nya ståndpunkten med glöden hos en nyligen omvänd.
15.23.1.61Lyssna Låt oss se bortom våra brister och svagheter och i stället fokusera på Överjagets fullkomning. Överjaget är den sanna bild som Gud skapade av sig själv i människan.
15.23.1.62Lyssna Den korta vägen befriar oss från all gnagande oro och ånger över det förflutna med dess syndfullhet både vad gäller handling och underlåtenhet att handla, med dess villfarelser och dåraktigheter, misstag och brister. I stället sätter den vårt medvetande i arbete med deras motsatser – med något som är vackert och värdefullt, sant och fridfullt, rent och ädelt …
15.23.1.63,Lyssna Det kommer ett stadium i meditationen eller i det dagliga livet då vi måste sluta med att försöka klara av allting enbart av egen kraft och i stället släppa taget och öppna oss för den högre makten — då vi kan låta egot hörsamma dess påbud, krav eller viskningar.
15.23.1.64Lyssna Johannes av Korset gav följande råd: ”Gå in i ditt hjärta och arbeta där i närvaron av Gud som alltid är där för att hjälpa dig. Fixera din kärleksfulla uppmärksamhet på Gud utan någon önskan om att känna något eller höra något från Honom…”
15.23.1.66,Lyssna Självfördömandet på den långa vägen måste få ett slut. Låt oss vända blicken uppåt mot det andra och Högre jaget.
15.23.1.69Lyssna Vi är ombedda att vända oss från det som vi så länge har givit så mycket tid, så mycket tankar och så mycket känslor för att i stället i fortsättningen vända uppmärksamheten mot en översinnlig medvetandenivå — den korta vägen.
15.23.1.72Lyssna På den långa vägen står vi med ryggen mot Överjaget och försöker uppfostra egot. På den korta gör vi helt om och vänder oss mot Överjaget.
15.23.1.74Lyssna Det kommer en tid då vi måste lämna den långa vägen för att ge vår fulla uppmärksamhet, all vår tid och all energi åt den korta. Med detta inleds en ny era då hela vårt intresse inte längre ägnas åt egot och dess framsteg, utan enbart åt det gudomliga...
15.23.1.76,Lyssna ... Nu är tiden inne att enbart söka det högre jaget, att enbart leva med positiva tankar och känslor, att så länge som möjligt dröja kvar i den heliga inre tystnaden, att enbart varsebli stillheten i medvetandets centrum. Från och med nu är uppgiften inte att bli det ena eller det andra, inte att sträva efter att utveckla nya, positiva egenskaper - utan att bara vara...
15.23.1.76,Lyssna Om det sanna ljuset endast kan komma inifrån måste varje yttre metod att få del av det vara ett sätt att leda oss på villovägar.
15.23.1.78Lyssna Det är en omskakande händelse att uppleva sanningen. Den finns här inom oss, djupt och fördold, men ändå i vårt eget medvetande. Det var aldrig nödvändigt att resa någonstans för att finna sanningen, aldrig nödvändigt att besöka någon som ansågs ha funnit den för att lyssna till hans undervisning - inte ens nödvändigt att läsa någon bok, hur helig och inspirerande den än må vara. Ingen person, ingen plats eller skrift kan ge oss sanningen. Vi måste själva finna den - för oss själva och inom oss själva. Andra kan kan förklara att vi måste vända oss inåt, så att vi besparas mödan att söka på annat håll. Men vi har själva ansvaret för att ge vårt inre den nödvändiga uppmärksamheten. Upptäckten måste vara vår egen, i stillheten i djupet av vårt inre.
15.23.1.79Lyssna Här, på den korta vägen, riktas vår längtan och vårt sökande, våra tankar och förhoppningar mot Överjaget. Inget och ingen, inte ens en lärare får tillåtas komma emellan.
15.23.1.85Lyssna Det är ofta välbetänkt att vara sin egen andliga vägvisare, att studera värdefull litteratur, be och reflektera över metafysiska ting samt att följa den intuitiva vägledningen från sitt högre jag.
15.23.1.87Lyssna Vad är nyckeln till den korta vägen? Tre saker: För det första - sluta att söka efter Överjaget, det är ju med dig hela tiden vart du än går. För det andra - förlita dig på dess närvaro hos dig och inom dig. För det tredje - håll fast vid försöken att förstå dess verklighet ända tills du inte behöver tänka på det mer. Du kan inte få det du redan har. Glöm det illusoriska egot och bejaka verkligheten.
15.23.1.92Lyssna Den korta vägens grundidé är att alltid minnas att vara kvar i stillheten, för stillhet är vårt innersta väsen. Det är i stillheten vi möter det Högre medvetandet.
15.23.1.97Lyssna Den korta vägen använder (a) tänkande: Metafysiska studier av verklighetens natur, (b) praktik: Att i det dagliga livet ständigt minnas verkligheten och (c) meditation: I stillheten sker ett överlämnande till verkligheten. Observera att det saknas referenser i dessa övningar till det personliga egot. Det finns inga tankar, meditationer eller minnesbilder rörande oss själva som på den långa vägen.
15.23.1.98Lyssna En aspekt av den korta vägen är intellektuella studier av sanningens metafysik. Det är nödvändigt att genomskåda egots overklighet som ett första steg i processen mot att till sist övervinna det - och att skilja mellan verkligheten och egots idéer hur andliga de än kan tyckas vara.
15.23.1.99Lyssna Under den första och andra fasen av den korta vägen är uppgiften att frigöra oss från egoismen som vårt medvetande är förknippat med.
15.23.1.100Lyssna Den korta vägen är den verkliga vägen! Allt annat är förberedelser. På den korta vägen handlar det inte längre om att rikta meditationen mot det personliga egots tillkortakommanden och kamp utan mot Överjaget, dess närvaro och styrka. Medvetande om sanning och verklighet, välbefinnande och frid kommer till oss tack vare Överjagets nåd. Övningarna på den korta vägen drar nåden till oss.
15.23.1.102Lyssna På den korta vägen har vi en mer lättsam attityd, en gladare framtoning eftersom minnesövningen - att minnas Överjaget - som ständigt praktiseras på denna väg påminner oss om Överjagets härlighet.
15.23.1.106Lyssna Det räcker inte att bara lära sig tålamod med andra, att acceptera och förlåta andras fel och brister. Vi måste också lära oss att acceptera våra egna ofullkomligheter, att stå ut med oss själva.
15.23.1.108Lyssna Det hör till den korta vägen att undvika förebråelser och fördömanden. Detta är en aspekt av den korta vägens allmänt avvisande hållning gentemot negativitet och förkärlek för motsatsen.
15.23.1.112Lyssna Avvisa varje negativ tanke med obeveklig stränghet! Detta är en av de grundläggande, praktiska attityderna på den korta vägen.
15.23.1.113Lyssna ... I upphöjda ögonblick, i stunder av hänförelse, vördnad eller tillfredsställelse - inspirerade av musik, konst, poesi, vacker natur eller något annat - har tusentals människor fått uppleva en glimt av det högre medvetandet. Men bara de som vandrar den korta vägen förstår vad det verkligen handlar om.
15.23.1.114,Lyssna Den korta vägen koncentrerar tänkandet på verkligheten och tar medvetet avstånd från allt och alla i den illusoriska världen.
15.23.1.116Lyssna En gränslös tillit till Överjagets förmåga att hjälpa måste finnas hos sökaren på den korta vägen, det vill säga en tro på nådens verklighet och effektivitet.
15.23.1.121Lyssna Att sträva efter ett mål, att söka en sanning, hur beundransvärt det än må vara under tidiga stadier i sökandet, blir ett hinder i det sista.
15.23.1.123Lyssna När vi börjar känna oss lite hemma på den korta vägen ska vi inte bara vänta oss det väntade, som de flesta människor gör, utan också det oväntade.
15.23.1.124Lyssna På den korta vägen fokuseras vår uppmärksamhet på gudomliga kännemärken, exempelvis den allt genomträngande, ständigt närvarande, ofödda och odödliga naturen hos den enda livskraften. Detta pågår tills vi är helt och hållet upplyfta ur egot.
15.23.1.127Lyssna Om vi är väl etablerade på den korta vägen, om vi aldrig tillåter oss att glömma att vår verklighet är i Överjaget, vägrar vi att låta oss fångas av en enda av de tankar som så ofta tynger sökaren på den långa vägen — ängslan och oro, besvikelser eller bekymmer för framsteg i sökandet, etc. Vi är långt bortom allt detta.
15.23.1.129Lyssna På den korta vägen höjer vi oss upp till Överjaget i stället för att försöka förändra egot. På detta sätt kan det onda i oss tona bort och försvinna av sig självt.
15.23.1.132Lyssna Det är unikt för den korta vägen att den drar fördel av Överjagets ständiga erbjudande om nåd.
15.23.1.134Lyssna När kropp och känsla har renats och disciplinerats, när intellektet har inspirerats genom meditationsövningar är vi redo för den korta vägen.
15.23.1.135Lyssna På samma sätt som de fortida mysterierna krävde ett visst mått av förberedelse och någon form av rening innan kandidaterna antogs, förutsätter den korta vägen vanligen ett förberedande arbete på den långa - men inte alltid och inte nu.
15.23.1.138Lyssna Den korta vägen är möjlig att vandra bara om tilltron till Överjaget är fullständig och om den starka tron på dess kraft är omöjlig att rubba.
15.23.1.140Lyssna Detta är konsten att leva okonstlat, att vara andlig utan att anstränga sig. Detta är förmågan att obesvärat gå in i tystnaden, att leva som vanligt men med en obruten högre närvaro.
15.23.1.142Lyssna Detta är den korta vägens under - att den lär oss att omedelbart avbryta varje tankekedja som söker identifiera oss med det svaga och ovärdiga jaget. Detta är den korta vägens glädje - att den manar oss att godta och hålla kvar endast sådana tankar som identifierar oss direkt med det starka och gudomliga Överjaget, eller som återspeglar dess godhet och visdom.
15.23.1.143Lyssna På den korta vägen går vi in i en mental atmosfär av ett helt annat slag och av en helt annan kvalitet än på den långa vägen. Det är som att se solen bryta igenom molnen.
15.23.1.144Lyssna ... Om vi enbart förlitar oss på egot är vi hänvisade till alla dess begränsningar och till beroendet av dess egna ansträngningar. Men om vi höjer blicken och inser att den verkliga källan till välbefinnande är Överjaget och dess undergörande nåd, förstår vi att alla möjligheter står öppna. Optimism och höga förväntningar gör livet rikt och överflödande.
15.23.1.146,Lyssna En konsekvens av träningen på den korta vägen är att vår första tanke vid alla frågeställningar, situationer och aktiviteter som tar vår uppmärksamhet i anspråk och som vi engagerar oss i, är att överlämna dem till Överjaget — och att identifiera oss med Överjaget. När vi senare återvänder till ärendet, vad det än må vara, kommer den att ses i ett gudomligt ljus.
15.23.1.149Lyssna … det kan sägas att den korta vägen utvecklar inspiration och väcker vår intuitiva känslighet.
15.23.1.151,Lyssna Den korta vägen bär frukt av sig själv på många sätt, till exempel att lugna passionerna och disciplinera egot, utan att vi egentligen strävar efter det, tänker på det eller mediterar över det.
15.23.1.152Lyssna Även utan särskilda ansträngningar för att slippa oönskade karaktärsdrag kommer en del av dem att självmant försvinna när de inte längre får någon uppmärksamhet. Detta är en konsekvens av att följa den korta vägen.
15.23.1.155Lyssna Den som medvetet förenas med Överjaget kommer på ett enkelt och naturligt sätt att i alla avseenden bli en god och rättskaffens människa eftersom Överjaget är ursprunget för alla goda egenskaper. Allt negativt i hans karaktär försvinner.
15.23.1.159Lyssna Bara på den korta vägen kan innerlig längtan förvandlas till andlig fullkomning. Bara där sträcker nåden ut sin hjälpande hand.
15.23.1.163Lyssna En fördel med den korta vägen är att var och en som väljer den befrias från skuldkomplex, sorger över sitt förflutna, sina felsteg och synder.
15.23.1.167Lyssna På den korta vägen behöver vi inte göra så mycket själva för att befria oss från en svaghet, ett önskemål eller en passion. Allt detta faller bort av sig självt om vi vänder oss till det Högre jaget, snarare än till egot för att få hjälp att närma oss upplysningen. Det är även på detta spontana sätt som ett inre oberoende sakta men säkert växer fram i vår karaktär och efter hand – ibland snabbt – blir etablerat …
15.23.1.168,Lyssna Detta är den korta vägens paradox. Å ena sidan praktiserar vi övningen att redan vara upplysta, å den andra bekänner vi utan svårighet våra svagheter, fel och brister och accepterar dem lika lätt. En märklig frid kommer över oss och släpper oss inte. Det är en äkta frid — utan ängslan, utan oro. Alla rädslor avvisas.
15.23.1.169Lyssna Han har kommit in i en ny och lyckligare fas av sitt liv. Problemen från det förgångna är borta. Dörren till det inre ljuset är alltid möjlig att öppna.
15.23.1.172Lyssna Den korta vägen gör det möjligt för den mest ordinära människa – oförberedd och otränad som hon är – att uppnå andlig fullkomning.
15.23.1.176Lyssna Endast när meditationen blir naturlig och därför lätt, kontinuerlig och därför väletablerad, blir den helt fruktbringande. Men detta är möjligt bara på den korta vägen.
15.23.1.178Lyssna Den korta vägen ger oss chansen att göra en nystart, att få ny inspiration och uppleva större glädje.
15.23.1.180Lyssna
29 nov 2010
7 jan 2015
4 apr 2016
8 maj 2013
1 dec 2010
29 jun 2013
20 jun 2013
10 jul 2013
3 dec 2013
24 nov 2021
17 jul 2011
26 nov 2015
29 jan 2013
5 mar 2015
12 aug 2019
15 jan 2014
17 dec 2014
21 nov 2021
9 feb 2011
23 dec 2014
21 mar 2011
6 mar 2014
19 aug 2019
1 aug 2023
25 mar 2014
20 dec 2013
9 aug 2016
30 nov 2010
18 jun 2011
8 feb 2014
6 apr 2014
8 jan 2016
27 dec 2014
5 dec 2014
29 aug 2014
13 feb 2023
5 feb 2014
13 jan 2012
18 nov 2010
22 sep 2019
26 sep 2013
10 sep 2019
6 sep 2022
16 mar 2011
12 nov 2015
23 jul 2013
12 apr 2022
15 maj 2017
17 maj 2022
7 mar 2020
2 mar 2020
14 jan 2022
3 aug 2020
11 okt 2018
26 jul 2014
27 jul 2014
28 dec 2019
12 jun 2013
15 okt 2013
6 nov 2017
23 jan 2011
15 sep 2011
17 jul 2013
13 jun 2013
13 jan 2015
15 jul 2014
27 jul 2013
3 jun 2017
7 okt 2013
20 feb 2014
14 jul 2013
10 jan 2024
10 feb 2014
10 apr 2021
19 maj 2015
18 mar 2013
16 feb 2018
29 mar 2016
23 okt 2013
1 maj 2016
15 feb 2012
5 okt 2017
4 jul 2015
24 apr 2013
7 mar 2011
19 mar 2013
23 okt 2017
15 jun 2021
23 aug 2017
31 jan 2019
12 jan 2019
11 nov 2017
26 dec 2014
2 jun 2021
25 aug 2017
22 okt 2020
15 jan 2024
18 nov 2021
9 aug 2013
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se