Biblioteket
Att påstå att världen inte existerar hjälper varken sanningen eller sökaren efter sanning. Att säga att världen existerar, och att samtidigt lägga till ”men inte materiellt utan enbart mentalt”, är att beskriva upplevelsen korrekt. Drömmen existerar i drömmarens medvetande som en serie tankar, trots att drömvärlden inte är fysisk.
13.21.3.4Lyssna Att livet är som en dröm antyds av religionen, upplevs under meditationen och uppfattas korrekt av filosofin.
13.21.3.22Lyssna ... De som har utvecklat filosofisk insikt uppfattar alla tings innersta kärna samtidigt som de varseblir deras yttre former. Följaktligen ser de allt som Ett. Det är som om en person, medan han drömmer, skulle veta att han drömmer och följaktligen förstå att alla drömhändelser, drömfigurer och så vidare är samma sak - nämligen hans eget medvetande - utan att han för den skull går miste om drömupplevelsen.
13.21.3.24,Lyssna ... Universums mysterium, när allt kommer omkring, är medvetandets mysterium. ”Vad är medvetande?” är den rimliga fråga som vetenskapen borde ställa - och till sist inte kan undvika. Att kalla det hjärna eller kött är ett missledande svar.
13.21.3.29,Lyssna ...Världen träder fram för den vakne drömmaren på samma sätt som för den sovande. Skillnaden är att vakenvärlden är mer sammanhängande, konsekvent och logisk än drömvärlden...
13.21.3.29,Lyssna På samma sätt som vi omedvetet skapar vår egen drömvärld med alla dess ting, personer och händelser upplever vi i vaket tillstånd endast våra egna tankar om världen. I tankefritt tillstånd, som under djup drömlös sömn, är varken vi eller världen närvarande. Både vi själva och våra upplevelser är innehåll i medvetandet. Det förhåller sig inte på det sättet som vi vanligen föreställer oss, nämligen att vi har ett medvetande, utan att vi - ego-tanken - är i medvetandet och aldrig är skilda från det...
13.21.3.29,Lyssna På samma sätt som en person som drömmer upplever vi en värld omkring oss och är verksamma i den. Men vi är hypnotiserade, så länge vakendrömmen pågår, att tro att upplevelsen är verklig. I likhet med den nattlige drömmaren är vi i grunden opåverkade av alla dessa illusoriska upplevelser, eftersom vi fortfarande är Överjaget och inte det hypnotiserade egot.
13.21.3.40Lyssna ... Nyckeln till förståelsen av dessa onekligen svåra ting är att föreställa sig en drömvärld och komma ihåg att denna värld - med hav och kontinenter, enorma avstånd, händelser, människor och djur - inte existerar utanför drömmarens medvetande. Även om det skulle finnas miljoner människor i drömvärlden så är de inget annat än idéer i drömmarens medvetande. Deras verklighet är medvetande, liksom allt annat, även om de för drömpersonen förefaller att vara fullt verkliga. Nu är vår uppgift att försöka betrakta vakenvärlden på samma sätt men med den skillnaden, att eftersom egot är en av ”drömpersonerna” i vakendrömmen så måste det tänkas bort om jämförelsen med drömvärlden ska kunna förstås på rätt sätt, nämligen att vakenvärlden är en dröm i det universella medvetandet.
13.21.3.44,Lyssna När vi upplever hur medvetandet, i och ur sig själv, skapar en hel värld av varelser, ting och händelser medan vi drömmer, kan vi fatta något av innebörden i orden att hela världen är en mental skapelse.
13.21.3.45Lyssna Alla dessa små medvetanden som befolkar universum och är aktiva i naturens olika riken hade aldrig kunna uppstå om det inte funnits ett universellt medvetande där de har sin grund. Dessa begränsade medvetanden pekar på existensen av det universella, och antyder sitt eget gudomliga ursprung. Den materialistiska idén att intelligent liv i individuella centra kunde ha skapats av ointelligent ”materia” är orimlig. Den strider mot allt förnuft.
13.21.3.62Lyssna Egot presenterar världen för sig själv, i och genom sitt eget individuella medvetande. Om detta vore hela sanningen skulle det vara fullt rimligt att påstå att upplevelsen är privat. Men eftersom det individuella medvetandet är rotat i, och omöjligt att skilja från det universella, är det bara en del av sanningen. Människans upplevelse av världen sker i Guds medvetande och är omsluten av detta medvetande.
13.21.3.70Lyssna Medvetandet, med alla dess underbara egenskaper och förmågor, är något vi har gemensamt med Världsmedvetandet, hur begränsat och förkrympt det än kan tyckas vara hos människan.
13.21.3.78Lyssna ...Här är den första övningen i den sista fasen av det andliga sökandet: Reflektera ständigt över det Medvetande som skapat ditt ego och alla andra egon, ja hela universum. Fortsätt med detta tills det blir en självgående vana. Vad som händer är att du med tiden ser dig själv fullständigt objektivt, som om det vore någon annan. Men detta är inte nog, det tvingar dig att identifiera dig med alltet, att uppfatta enhet som den grundläggande sanningen...
13.21.3.88,Lyssna ... Sanningen är att medvetandet skapar sina egna objekt - men inte det begränsade, individuella medvetandet utan det högre (Överjaget) som står bakom, som är gränslöst och som finns hos alla individer. Detta är svårt att förstå, men det blir lite lättare om vi jämför med drömmen. När vi drömmer kan vi se städer, män, kvinnor och barn, berg och blommor, vi kan höra röster, känna smärta och så vidare. Vad mer är, allt detta är så verkligt att vi misstar oss och tror att det är vakenlivet vi upplever och inte en dröm. Men vem skapade alla dessa situationer, ting och händelser? Inte är det vårt begränsade egomedvetande i alla fall, eftersom vi inte är medvetna om att ha gjort det. Följaktligen måste det vara det högre medvetandet i vårt inre som har denna förmåga, som kan skapa situationer, föremål och händelser som är så levande att vi uppfattar dem som fullt verkliga. Men denna verklighet är en myt. I Indien kallas den maya.
13.21.3.88,Lyssna
10 nov 2015
15 mar 2013
7 jun 2014
6 jul 2011
27 feb 2014
30 jun 2016
10 apr 2016
19 apr 2016
27 dec 2012
8 jan 2011
24 apr 2014
17 nov 2011
7 jan 2011
30 sep 2014
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se