Biblioteket
… När vårt medvetande har vant sig vid denna form av djupt, abstrakt tänkande, i någon mån utvecklat förmågan till uppmärksam passivitet i vårt eget stilla centrum och när känslorna har renats från personliga och animala beteenden, är vi förberedda för den högsta kunskapen …
3.2.9.1,Lyssna ... När en människa har gjort tillräckliga framsteg i sitt sökande för att uppfatta den inre vägledningen från det högre jaget, bör hon överlämna till intuitionen att styra hennes fortsatta, andliga utveckling.
3.2.9.3,Lyssna Först när vi har vandrat ett långt stycke på sökandets väg börjar det gå upp för oss att det verkliga arbetet inte är att utveckla kvaliteter och bygga karaktär, att klara prövningar och uppnå mål - utan att det handlar om att undanröja hinder och se in bakom förlåten. Uppgiften är att överge det falska jaget och vara det sanna.
3.2.9.6Lyssna Så snart övergångsperioden närmar sig sitt slut sker en subtil förändring av attityden till gamla vanor. De mister sin lockelse och börjar i stället anta en motbjudande karaktär. Denna känsla tilltar och blir efter hand fast förankrad.
3.2.9.9Lyssna Shen-Hui förklarade, i en predikan, att upplysningen kom lika plötsligt som ett barns födelse. Men vad kan sägas om de nio långa månader av utveckling som föregår födelsen?
3.2.9.11Lyssna Målet på den filosofiska vägen kan inte uppnås enbart av vår egen kraft. Likt en segelbåt, som behöver både åror och segel för att ta sig framåt, måste vi anstränga oss själva men också få hjälp av nåden. Att enbart förlita sig på det ena är inte en framkomlig väg …
3.2.9.18,Lyssna Det finns en rätt tid för alla handlingar och attityder. Att ge upp övningar och meditation när du fortfarande är nybörjare, när du fortfarande bara är medveten om tankar och känslor på det vanliga planet är inte rätt. När du däremot har kommit långt, blivit en expert och tillräckligt medveten om den gudomliga närvaron, behöver du bara tänka på en enda sak – att uthålligt minnas närvaron – för att på det sättet förbereda och förlänga de efterlängtade tillfällen då den uppenbarar sig.
3.2.9.19Lyssna … Det högre jaget försöker alltid upplysa hela människan. Därför finns den trefaldiga vägen i detta sökande. Kanske behöver intellektet skärpas eller en starkare vilja utvecklas? Hela personligheten måste förändras. Att fördjupa känslan är lättast och sker därför först. Att förbättra intellektet är svårare och kommer därnäst. Den moraliska skolningen, som tar sig uttryck i rätta handlingar, är svårast och kommer sist…
3.2.9.21,Lyssna Innan vi har nått en viss nivå i sökandet är vi tvungna att få vägledning utifrån, från böcker och lärare, på grund av vår osäkerhet, okunnighet och brist på självförtroende. Men därefter är det klokare och säkrare att få vägledning inifrån. Det högre jaget kommer att förse oss med all den kunskap vi behöver, om och när den behövs.
3.2.9.22Lyssna Längtan efter själen måste vara så dominerande, måste kännas så angelägen att det skapas en ständig inre spänning.
3.2.9.24Lyssna Erfarenheten att bli tagen och fysiskt omskakad av en extraordinär kraft förekommer då och då även på den här vägen. Detta är inget vi ska vara rädda för utan snarare välkomna, eftersom det alltid är ett tecken på annalkande nåd och ett förebud om framsteg av något slag.
3.2.9.27Lyssna ... De förberedande stadierna i sökandet är över. Hittills har vi främst varit hänvisade till våra egna ansträngningar. Nu är det Överjaget som tar hand om vår fortsatta utveckling. Passivitet är allt som förväntas av oss - för att undvika att det heliga arbetet ska störas av okunniga och ogenomtänkta viljeyttringar från egot...
3.2.9.30,Lyssna ... En oändlig intelligens är i ständig verksamhet på vår planet...
3.2.9.38,Lyssna … en dag kommer vi att se hela bilden, inte bara den lägre delen av den. Vi kommer att förstå att det är vårt eget högre jag som givit oss, och i säkerhet tagit oss igenom de tunga erfarenheterna i den nuvarande inkarnationen.
3.2.9.38,Lyssna Andlig torka, ett vanligt fenomen i det mystiska livet, kan vara något att klaga över. Den har olika orsaker, men vi behöver inte tvivla på att den kommer att upphöra.
3.2.9.41Lyssna Vi ska komma ihåg, att om vi någon gång har fått uppleva vår gudomliga själ, så berodde det på att den alltid finns där i vårt medvetande, att den aldrig har lämnat oss. Om vi håller fast vid det andliga sökandet, kommer upplevelsen tillbaka när rätta tiden är inne.
3.2.9.42Lyssna ... Vi bör noga begrunda de lärdomar av såväl behagliga som obehagliga erfarenheter som karma sänder i vår väg. Vi har inget att förlora, utom sådant som vi mycket väl kan undvara, genom att ärligt och uppriktigt erkänna våra misstag. Endast högmod och själviskhet kan stå i vägen för en sådan uppriktighet. Jordelivet är, trots allt, bara ett flyktigt medel för att uppnå ett bestående mål...
3.2.9.43,Lyssna Det är genom att ställas inför svårigheterna på sökandets väg, genom att möta dem och bemästra dem som vi växer. Var och en i den här världen lever i ett permanent tillstånd av inre anspännig och kamp, oavsett hur det kan te sig utifrån. Vila är för de hädangångna - men bara under en begränsad tid...
3.2.9.43,Lyssna Det är inte möjligt för en sökare att veta vilka förändringar som pågår i hans undermedvetna, och som efter hand kommer att framträda i dagsmedvetandet. Skulle han på något sätt ha en känsla av otillräcklighet därför att han fortfarande är bunden vid materiella ting, är detta i sig ett tecken på att han är på väg bort från detta beroende, att han inte längre får någon tillfredsställelse av det. Självfallet är kampen för att frigöra sig från dessa bindningar som svårast när han inte är medveten om den gudomliga närvaron. Men när den känslan infinner sig blir kampen automatiskt lättare.
3.2.9.44Lyssna Vår utvecklingsväg innehåller tre beståndsdelar: Meditation, studier och osjälvisk handling. Övergångsfasen från en del, som har överarbetats, till en annan som har blivit eftersatt, kan säkert kännas omtumlande, svår och osäker. Men den har en ände. Och efter stormen kommer friden.
3.2.9.46Lyssna Det blinda famlandet i ett tidigt skede av sökandet ger plats för klarsynthet under ett senare. Sökandets avslutning är nu inom räckhåll. Kvintessensen av alla erfarenheter kommer nu till uttryck i det fullkomliga varande och medvetande som är nära förestående.
3.2.9.51Lyssna Lite i taget, så långsamt att rörelsen knappt är märkbar, öppnas hans medvetande för tankar som tycks komma från någon annan än honom själv, tankar som inte stämmer överens med hans egna resonemang och övertygelser. Det är intuitioner. Om han tar dem på allvar, tror på dem och överger sitt blinda motstånd mot dem, kommer allt att gå väl för honom. Han får vägledning ur sitt mörker och in i ljuset, bort från materialism och in i andlighet, bort från den djupaste förtvivlan och in i livgivande hopp om en bättre framtid.
3.2.9.52Lyssna Om tårarna kommer, ljudligt eller tyst, handlar det inte om att uttrycka sorg eller glädje. Gråten är mycket viktig på ett djupare, mystiskt plan. Låt tårarna fortsätta att flöda om de vill.
3.2.9.54Lyssna Hur fort framgångarna i det andliga sökandet kommer, beror på många faktorer. Den allra viktigaste, utan tvekan, är den innerliga längtan efter det Högsta och hur starkt den genomsyrar och påverkar våra liv.
3.2.9.58Lyssna När acceptansen av dessa sanningar blir instinktiv, även om den fortfarande är ofullständig börjar vi få styrka av dem. Vi känner att denna lilla förändring av vårt liv inte har något mindre än kosmiskt stöd bakom sig.
3.2.9.60Lyssna Vid en viss nivå i vår andliga utveckling bör vi ... koncentrera uppmärksamheten på de två viktigaste grundsatserna i sanningens filosofi. För det första att människan innerst inne är en odödlig själ, och för det andra att det finns en väg som är öppen för var och en att själv upptäcka den.
3.2.9.61Lyssna ... Själva uppvaknandet till sanningen - som också kallas nirvana, självkännedom, frigörelse, etc - tar bara en kort stund, kanske några minuter. Förberedelserna däremot, den nödvändiga utveckling som leder fram till upplysningen, kräver många inkarnationer...
3.2.9.63,Lyssna Efter att ha utövat yoga eller meditation i viss omfattning är vi redo, emotionellt och mentalt, att ta till oss sanningen. Medvetandet kan då hållas kvar under lång tid vid ett och samma tema utan att vandra. Tanken kan koncentreras på att finna sanningen utan att störas av ovidkommande ting. Uppmärksamheten är knivskarp och kontrollerad. Utrustad på detta sätt är vi mogna att närma oss sanningen...
3.2.9.63,Lyssna ... Vi upptäcker att den materiella världen sist och slutligen är rymd, att alla materiella former endast är idéer i medvetandet. Vi upptäcker också att vårt innersta jag är ett med denna rymd, eftersom det saknar form. Vi förnimmer allt livs enhet. Vi har funnit sanningen, hela sanningen...
3.2.9.63,Lyssna ... Medvetandet är det slutgiltiga, något som vetenskapen så smått har börjat inse. Med hjälp av det skärpta, koncentrerade medvetandet kan vi tränga in i vårt djupaste jag och försöka förstå det. Vi kan även förstå den yttre, fysiska världen för vad den är. Utan att fastna i illusionerna hos den vanliga människan, som okritiskt tar för givet vad hennes ögon ser, kan vi nå bortom det synliga. Och när vi till sist kan se sanningen faller den andliga okunnigheten av oss av sig själv och kan aldrig mer återvända...
3.2.9.63,Lyssna Kanske tror du på en religion? Men att tro på filosofin är inte nog, du måste lära dig att förstå den också. Men detta kan inte ske bara med intellektets hjälp, även känslan och viljan måste vara med. Därför kan du inte ta till dig allt på några få år. Hela livet behövs för den här uppgiften.
3.2.9.64Lyssna Lao Tse förklarade: ”Gör inget av egen vilja, foga dig i stället efter himlens så kommer allt att ordna sig till det bästa.” Hela sökandet kan sammanfattas som en strävan efter att leva i samklang med dessa visa ord…
3.2.9.65,Lyssna ... Det är naturligt för egot att framhålla sig själv och så kommer det att fortsätta även om vi drar oss undan från världen. Endast när egot förlorar förmågan att själv styra och ställa tar Överjaget över. Men detta sker inte bara därför att vi ber om det eller önskar det, snarare är det kulmen på en livslång strävan...
3.2.9.66,Lyssna ... Om du samvetsgrant har följt den fyrfaldiga vägen - om du har ägnat dig åt meditation, metafysiska studier, rening av din karaktär samt osjälviskt tjänande - men ändå tycker dig vara långt från målet, vad ska du göra då? Jo, följ Jesu uppmaning: ”Be och du ska få, knacka på och dörrar kommer att öppnas.” Du måste be om nåd och hjälp ur djupet av ditt ångestfulla hjärta…
3.2.9.67,Lyssna ... Att en människa fullt medvetet börjar vandringen på sökandets väg är redan det en manifestation av nåd. Då känslan av separation från det Högre inte längre är uthärdligt, ser Överjaget till att hon blir medveten om att tiden är inne. Hon har all anledning att känna hopp och tillförsikt för hon är inte ensam. Den kärlek till det Högre, som har vaknat inom henne, är en återspegling av den kärlek hon får från Överjaget…
3.2.9.67,Lyssna ...En rad minnesvärda upplevelser bekräftar det faktum att en beskyddande makt har invaderat din personlighet och förfinar, upphöjer, inspirerar och vägleder den. En fantastisk frihetskänsla, fylld av glädje och tacksamhet, breder ut sig i ditt medvetande. Den ersätter alla rädslor och personliga problem…
3.2.9.67,Lyssna ... Allt egot kan göra, är att skapa de nödvändiga förutsättningarna för att upplysningen ska komma till stånd. Själva uppvaknandet har det ingen möjlighet att framkalla. Genom rening av tanke, känsla, ord och handling, genom att hålla sin längtan efter det heliga levande, genom regelbunden meditation och filosofiska studier samt genom att osjälviskt möta andra människor, kan egot göra det som krävs. Men allt detta är bara som att knacka på Överjagets dörr, endast Överjagets nåd kan till sist öppna den…
3.2.9.67,Lyssna ... Allt vårt sökande - studierna, meditationerna, etc - har redan från början inspirerats av det högre jaget och får dess stöd och hjälp tills målet är nått. Överjaget är i arbete med oss redan innan vi börjar söka efter det. I själva verket är sökandet ett omedvetet svar på en gudomlig uppmaning. Denna intuitiva ingivelse är nådens första initiativ. Vi föreställer oss att vi gör detta för vår egen skull, men det är nåden som osedd öppnar hjärtat och sprider ljus i vårt medvetande...
3.2.9.67,Lyssna ... Egna initiativ för oss närmare målet. Den gudomliga nåden leder oss ända fram. Båda dessa krafter måste samverka om det andliga sökandet ska kunna slutföras och krönas med framgång. Men det var nåden som från början gjorde målet attraktivt, som inspirerade oss att tro på möjligheten att uppnå det och som fick oss att börja söka...
3.2.9.67,Lyssna ... Nådens mystiska ankomst kan förändra händelseutvecklingen. Nåden öppnar nya möjligheter och introducerar en annorlunda ödesväg...
3.2.9.67,Lyssna ... Utan en innerlig längtan efter det heliga är det inte sannolikt att nåden visar sig. Och utan nåd kan det aldrig bli något uppvaknande i det högre medvetandet...
3.2.9.67,Lyssna ... Att bli medveten om Överjaget är inget som den mänskliga viljan kan åstadkomma. Detta gäller inte bara i sökandets början utan även i dess avslutning. Endast den gudomliga viljan, endast gudomlig nåd, kan frambringa det slutliga uppvaknandet vars obrutna, högre medvetande förvandlar sökaren till en upplyst...
3.2.9.67,Lyssna ... På ett visst stadium i sökandet måste vi lära oss att ”släppa taget” alltmer och låta Överjaget äga oss, snarare än att anstränga oss för att få något som vi tror att vi fortfarande saknar. Var och en som har passerat detta stadium minns vilka snabba framsteg som gjordes när denna insikt hade vaknat...
3.2.9.67,Lyssna ... När de egna, personliga ansträngningarna avtar kommer en högre kraft till vår undsättning. Nåden gör för oss vad vi själva inte förmådde. Under nådens inflytande kan vi lägga märke till hur vår högre vilja stärks, hur vår moral och etik förbättras och hur vår andliga längtan fördjupas...
3.2.9.67,Lyssna ... I det ögonblick en människa, i en pressande situation, frivilligt skjuter en vanemässig uppfattning åt sidan till förmån för en högre, får hon del av Överjagets nåd. I detta ögonblick sker ett mirakel. Det negativa i den lägre ståndpunkten är för alltid undanröjt i hennes karaktär. Den svåra situationen satte henne på prov men gav henne samtidigt en chans...
3.2.9.67,Lyssna ... Om vårt sökande efter Överjaget är allvarligt menat, måste det ske med djup och varm kärlek. Från början till slut måste det vara genomsyrat av denna innerliga känsla... Eftersom hängivenheten riktas mot något som är bortom själviska intressen, kan vi inte längre tillskansa oss fördelar på andras bekostnad. Intentionen är inte endast att älska själen utan också att förstå den, inte endast att lyssna till dess röst under meditationen utan också att följa dess vägledning i det dagliga livet.
3.2.9.67,Lyssna ... Nåd är det underbara, äkta och slutgiltiga beviset för att det inte bara är människan som söker Gud, utan även att Gud ständigt väntar på människan...
3.2.9.67,Lyssna ... När egot känner sig draget till sitt heliga ursprung, sker en motsvarande reaktion från Överjagets sida gentemot egot. Tvivla aldrig på att egots längtan efter det gudomliga alltid får ett svar. Varken individens bakgrund eller nuvarande karaktär kan ändra på detta välsignade och hoppingivande faktum...
3.2.9.67,Lyssna ... Ingen människa är så nergången, syndig, svag eller utslagen att hon inte kan göra en ny start i livet. Hon kan inta ett barns attityd, lägga sitt liv i den högre maktens händer och be om vägledning och nåd. Detta ska upprepas varje dag, gärna ett flertal gånger. Under följande veckor eller månader inväntar hon tålmodigt och uppmärksamt intuitionens svar...
3.2.9.67,Lyssna ... Först måste vi be om att bli fria från sinnenas, begärens och tankarnas tunga träldom, därefter om att bli medvetna om Överjagets närvaro... Längtan efter denna befrielse och denna närvaro måste vara helt uppriktig och oerhört stark... Överjaget är inte endast ett begrepp, det är en levande realitet...
3.2.9.67,Lyssna ... Om det är sant att bara gudomlig nåd kan föra det andliga sökandet till ett framgångsrikt slut, är det lika sant att mänsklig ansträngning måste föregå och vara en attraherande kraft. Det som behövs för att nedkalla nåden är (1) en total ödmjukhet, djupt menad och absolut uppriktig (2) att egot erbjuds till Överjaget, att det sker ett överlämnande av det jordiska till det himmelska samt (3) dagliga fromhetsövningar...
3.2.9.67,Lyssna ... Nåden kommer till det hjärta som längtar efter den mest...
3.2.9.67,Lyssna … Endast om en man blir lika djupt förälskad i sin själ som han någonsin har varit i en kvinna, har han någon möjlighet att finna den. Ständig längtan efter det högre jaget, parad med djup religiös vördnad, är en av de oundgängliga aspekterna av den fyrfaldiga vägen (djup meditation, metafysiska studier, rening av karaktären och osjälviskt tjänande). Längtan efter uppvaknandet till det högre medvetandet måste genomsyra alla våra böner, all vår koncentration, meditation och andakt…
3.2.9.67,Lyssna … En av de uppgifter som Jesus hade var att låta människor förstå att medkänsla (eller kärlek, som det ursprungliga ordet kom att översättas till) är ett av Guds grundläggande kännetecken. Vidare att nåd, förlåtelse och försoning följaktligen är grundläggande drag i Guds relation till människan…
3.2.9.67,Lyssna … Den hjälp vi behöver i en given situation kommer till oss på ett naturligt sätt. Den kan ta formen av en förändring i yttre omständigheter, ett möte med en mer utvecklad människa, en bok eller ett brev, kanske en oväntad känslomässig inspiration eller en klargörande intellektuell intuition…
3.2.9.67,Lyssna … Med nådens ankomst försvinner mirakulöst nuets frustrationer och alla pinsamma minnen från det förgångna, tack vare Överjagets osedda, helande händer. Från detta ögonblick blir vi medvetna om att en ny faktor har vunnit inträde i medvetandet, från detta ögonblick kan vi inte undgå att känna hur vårt inre välsignas av nytt vederkvickande liv…
3.2.9.67,Lyssna … Det första viktiga värdet av ånger är en frigörelse från det förflutna. Det andra är att öppna vägen för en nystart. Gamla misstag kan inte raderas ut medan framtida är fullt möjliga att undvika…
3.2.9.67,Lyssna … Värdet av att ångra sig, är att det är första steget mot befrielse från ett tungt förflutet…
3.2.9.67,Lyssna … Detta är paradoxen. Trots att vi måste göra allt för att försöka besegra oss själva om vi vill uppnå förening med Överjaget, kan det inte lyckas om vi inte får hjälp av Överjagets egen kraft, av Överjagets nåd…
3.2.9.67,Lyssna … ”Misströsta inte om Allahs barmhärtighet”, säger Koranen. ”Vad är mina synder jämfört med Din nåd? De är som spindelväv i vinden”, skrev en rysk mystiker, Dmitri of Rostov, för länge sedan. ”De som överlämnar sig till mig, även om de är syndiga, kommer att förstå den högsta vägen”, säger Bhagavadgita …
3.2.9.67,Lyssna … Förlåtelse av synder är ett faktum. De som förnekar detta förnekar sin egen erfarenhet. Kan de skilja månen från dess ljus? Hur kan de skilja förlåtelse från kärlek …?
3.2.9.67,Lyssna … Både ansträngning som härrör från egot och nåd som har sitt ursprung bortom egot är nödvändiga för framgång i detta sökande. Det första kan vi alla bidra med, det andra kan endast Överjaget ge …
3.2.9.67,Lyssna … Överjaget, vars nåd var den ursprungliga drivkraften för alla våra ansträngningar, stiger fram, avslöjar sin närvaro och börjar arbeta mer öppet. Sökaren blir medveten om detta med djup vördnad och stor tacksamhet. Det är hans uppgift är att lära sig att uppmärksamma och noggrant vårda dessa besök av gudomlig nåd. De är som solstrålar som gör jorden fruktbar …
3.2.9.67,Lyssna … Upptäckten att förlåtelse för synder är ett heligt faktum borde fylla oss med outsäglig glädje – för det är upptäckten att det finns barmhärtig kärlek i universums hjärta …
3.2.9.67,Lyssna … Vårt behov av frigörelse, vårt behov att lämna egots inneboende syndiga och okunniga natur bakom oss, isolerad som den är från det verkliga medvetandet, är mycket större än vi förstår …
3.2.9.67,Lyssna … Ingen sökare som är känslig och menar allvar med sitt sökande kommer att lämnas utan hjälp. Den kan komma medan en frestelse pågår, då den lägre naturen oväntat känner sig hindrad av en oemotståndlig idé som vänder sig starkt emot den. Eller också finner han kanske i en bok just det han har väntat på och som i detta speciella fall visar sig vara till stor hjälp …
3.2.9.67,Lyssna … Viljan har sin del i denna process, men den är inte allt. Förr eller senare sker upptäckten att vi inte kommer vidare genom att enbart förlita oss på den egna viljekraften och att vi måste söka hjälp från något som är bortom egot. Vi måste be nåden om hjälp …
3.2.9.67,Lyssna … filosofin bekräftar att nåden existerar, att det vi själva inte kan uppnå genom det mest ihärdiga arbete kan läggas i våra händer som en gudomlig gåva …
3.2.9.67,Lyssna … Nåd är en gudomlig, en övermänsklig gåva … Det var en flammande upplevelse av nåd som förvandlade Saulus, den bittre förföljaren, till Paulus, den brinnande aposteln …
3.2.9.67,Lyssna
10 okt 2024
27 okt 2013
22 nov 2011
24 sep 2013
9 jul 2018
27 feb 2021
11 apr 2024
10 feb 2019
17 sep 2017
21 feb 2014
25 mar 2024
30 sep 2013
6 jan 2013
11 aug 2021
9 apr 2021
16 dec 2012
14 sep 2012
14 dec 2013
22 sep 2015
4 maj 2012
31 jul 2024
14 dec 2017
9 sep 2018
17 dec 2011
10 jul 2024
16 jul 2012
13 mar 2013
25 mar 2013
10 jun 2016
18 sep 2016
29 apr 2013
15 apr 2019
8 aug 2015
1 feb 2011
14 feb 2011
25 maj 2011
26 sep 2011
9 nov 2011
26 dec 2011
15 apr 2012
9 jul 2012
22 aug 2012
18 maj 2013
4 sep 2013
2 jul 2014
30 aug 2014
21 jan 2015
17 feb 2015
6 apr 2015
10 apr 2015
20 apr 2015
29 sep 2016
18 okt 2016
3 jan 2017
5 jan 2017
7 okt 2017
4 mar 2018
21 jul 2018
27 jul 2019
17 nov 2021
10 feb 2022
14 apr 2022
12 maj 2022
1 jun 2022
7 aug 2023
12 aug 2023
28 aug 2023
11 jul 2024
30 nov 2024
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se