Biblioteket
Vi klagar över bristen på tid. Men om vi kritiskt granskade vårt agerande, ja till och med om vi gjorde något slags planering i förväg, skulle vi finna att somliga aktiviteter är onödiga medan andra saknar värde helt och hållet. De stjäl inte bara vår tid, de tar också ifrån oss något av den energi som behövs för meditationen, som härigenom blir svårare, kanske rent av omöjlig.
3.2.8.1Lyssna Tid är som en stor skattkista. Om du inte lägger något av värde i den, finns det heller inget att hämta ur den. Lägg dit filosofiska studier och karaktärsutveckling så får du allra minst ett mått av sinnesfrid och förståelse. I bästa fall kan du bli upplyst.
3.2.8.8Lyssna Jag borde stanna upp ibland och ställa mig frågan i hur många år ytterligare jag kan räkna med möjligheten - som ges i varje reinkarnation - att bli upplyst.
3.2.8.9Lyssna Med sorg i hjärtat kommer vi att tvingas medge, att vi har varit alltför upptagna av ögonblickets trivialiteter för att kunna bryta igenom de osynliga hinder som står i vägen för befrielsen från tidens och rummets fängelse.
3.2.8.13Lyssna Sökandet begär inte att vi ska avstå från våra världsliga aktiviteter, bara en liten del dagligen av den tid som hittills har ägnats åt sådan verksamhet. Sökandet ber om en halvtimme eller tre kvarts timme om dagen att användas till meditation. Det hävdas att det är möjligt att förverkliga föreningen med Överjaget helt och hållet utan att bli en yogi på heltid.
3.2.8.15Lyssna Så snart vi inser vårt ansvar för att uppfylla det högre syfte, för vars skull den oändliga visdomen har sänt oss till den här världen, kommer också förståelsen till oss att det är nödvändigt att varje dag avsätta tid för meditation och filosofiska studier...
3.2.8.22,Lyssna Att få tid för meditation kräver kanske lite planering samt en omfattande revision av våra värderingar. Men detta är i sig en värdefull självdisciplin. Vi rusar från det ena till det andra men borde ställa oss frågan vad det egentligen är vi vill uppnå. Kan vår lediga tid användas till något bättre än att söka och finna själen?
3.2.8.23Lyssna … jordelivet är flyktigt, föränderligt och aldrig varaktigt gott. Därför är det bara den yttre delen av vårt liv. Djupt i vårt inre behövs ett uthålligt sökande efter sanning och verklighet, det enda som kan ge oss en frid som aldrig upphör.
3.2.8.26,Lyssna Om du tycker att tiden inte räcker till för daglig övning i mental tystnad (meditation), så går det att ändra på detta. Välj bort det minst viktiga i ditt dagsprogram så att det blir plats för den mest betydelsefulla av alla handlingar.
3.2.8.33Lyssna Det verkliga arbetet på sökandets väg sker i vårt inre och av medvetandet, inte av kroppen. Sökaren måste försöka leva så normalt som möjligt i det yttre livet och undvika att göra en affär av det faktum att han följer den andliga vägen.
3.2.8.36Lyssna … Överjaget lever inte i yttervärlden utan i det fördolda, bortom allt som händer där ute. Av detta skäl blir vi mer och mer förtegna ju närmare Överjaget vi kommer. Och när vi slutligen förenas med det är våra läppar helt slutna – men inte bara därför att egot är mer ödmjukt utan för att Överjaget önskar det …
3.2.8.43,Lyssna Vi måste komma ihåg att evolutionen har fört oss alla utan undantag till den plats där vi befinner oss, att vårt yttre liv är resultatet av alla erfarenheter i många, många inkarnationer i det förgångna…
3.2.8.48,Lyssna Alla stora profeter har uttryckligen förklarat att det viktigaste och mest värdefulla som en människa kan ägna sig åt är att verka för andras andliga uppvaknande…
3.2.8.64,Lyssna … Den som vill inspirera andra att gå in på sökandets väg, att vara ett stöd för dem som redan har gjort det så att de inte går vilse, eller att göra grundläggande andliga sanningar tillgängliga för människor, upptäcker att detta är mer tillfredsställande än något annat som han kan ägna sig åt. De uthålliga förberedelserna för denna uppgift handlar om att förandliga sig själv. Därför måste ansträngningarna bli ännu större än tidigare.
3.2.8.64,Lyssna Vi kan ställa oss till förfogande för att tjäna många människor när vi är bättre rustade för det. Men till dess är det klokare att fortsätta att arbeta med oss själva, stärka vår moraliska karaktär, fördjupa kunskapen om den filosofiska läran, öva oss i ödmjukhet i daglig andakt och bön samt utveckla och förfina vår intuition, förbindelselänken med själen.
3.2.8.66Lyssna Sökaren, som går denna väg, kan vara ett verktyg för att inspirera och vägleda andra som har mindre erfarenhet av sökandet än han själv - självfallet inom de gränser som hans erfarenheter och begränsningar sätter. Av detta skäl bör han anstränga sig så mycket som det över huvud taget är möjligt för att få en korrekt kunskap om vad sökandet handlar om och vad filosofin bidrar med, så att han med egna ord kan förklara vad det betyder för människors dagliga liv.
3.2.8.67Lyssna ... Vi inkarnerade inte i första hand för att tjäna varandra, utan för att bli medvetna om Överjaget, för att uppleva Överjaget och förenas med det...
3.2.8.75,Lyssna Den gudomliga förmågan att hjälpa, hela eller vägleda andra börjar visa sig när vi innerligt och ödmjukt vänder oss mot det högre och skapar den nödvändiga kontakten genom meditation och studier, oegennyttiga handlingar och religiös vördnad.
3.2.8.78Lyssna En människa som har lyckats uppnå inre styrka och kunskap, yttre hälsa och andlig energi blir en positiv kraft i världen, redo att hjälpa andra i stället för att själv be om hjälp. Men att rädda sig själv måste komma först.
3.2.8.95Lyssna Vilken är den bästa välgörenheten, den sannaste oegennyttan? Det är att förmedla andlig kunskap till en människa på ett sådant sätt att hon sedan i sitt eget inre kan finna allt hon behöver för en tillvaro som ger henne den allra största lycka.
3.2.8.100Lyssna ... Vi är här på jorden för att finna vår själ...
3.2.8.101,Lyssna Medkänsla och tjänande bidrar till att rena den mänskliga mentaliteten från dess medfödda egoism, från dess inneboende själviskhet. På så sätt är båda värdefulla för den som vandrar renandets väg.
3.2.8.102Lyssna Oavlönat tjänande är det enda slag av service han kan ge. Detta villkor godtar han med glädje, för vad han än gör för att hjälpa andra så sker det av kärlek till själva handlingen.
3.2.8.112Lyssna Att viga sitt liv åt att vara människor till stöd och hjälp andligen, så långt den egna förmågan räcker, säkerställer att vi själva får vägledning av andra som har kommit längre än vi på sökandets väg.
3.2.8.119Lyssna Bästa formen av tjänande är det som leder människor till en högre förståelse av sanningen …
3.2.8.122,Lyssna Vad vi ger till andra eller gör för andra reflekteras förr eller senare på något sätt tillbaka till oss av karma. Om vi ofta tar tillfället i akt att tjäna andra, kommer vi att få andlig hjälp från människor som har samma ideal som vi.
3.2.8.123Lyssna Det är sant att den hjälp vi ger till andra alltid återvänder till oss på något sätt, någonstans, någon gång. Men motivationen att tjäna mänskligheten har inte sin grund i en önskan att få något tillbaka, snarare i den medkänsla som stiger upp i hjärtat och i det goda som kommer människor till del.
3.2.8.124Lyssna Efter det att sökaren har arbetat med sig själv i tillräcklig grad - det vill säga genomgått en filosofisk skolning för att rena sin karaktär, fått bukt med sin lägre natur, tränat intellektet och fördjupat sin intuitiva känslighet - kommer resultatet av allt detta väl tillpass under de fortsatta övningarna i avancerad meditation, vilka i sin tur utmynnar i ett uppvaknande, i föreningen med Överjaget. Människor som har haft glädje av kontakter med honom innan transformationen ägde rum, kommer att märka en stor skillnad...
3.2.8.131,Lyssna ... Vi måste helt visst ha många inkarnationer bakom oss, innan vi är fullt användbara som kanaler för Överjaget. Men detta betyder inte att vi inte används av den högre makten innan dess. En sökare, som ännu inte har renats från egoism, kan bara användas då och då, medan den som har givit upp sitt ego och förankrat det hos Överjaget används kontinuerligt.
3.2.8.134,Lyssna I försöken att hjälpa andra i dessa oroliga tider - inte minst våra egna barn - bör vi tänka på dem i deras relation till Gud, snarare än i deras förhållande till familj, omvärld eller oväntade och oroande situationer som har kommit upp och över vilka vi endast har begränsad kontroll eller ingen kontroll alls. Bön och positivt tänkande är till minst lika stor hjälp vid dessa tillfällen som något annat vi kan säga eller göra.
3.2.8.136Lyssna Om du uppfattar att Överjaget någon gång använder dig som ett personligt redskap för att förmedla vägledning, välsignelse eller healing, måste du tänka på att vara opartisk och att hålla ett vaksamt öga på egot.
3.2.8.141Lyssna Låt oss inte glömma att en god vilja gentemot mänskligheten inte utesluter en god vilja gentemot oss själva. Martyrskap, att dö till ingen nytta för andra, hör till känslomässig mysticism. Att tjäna andra, att leva meningsfullt för andra, är rationell filosofi.
3.2.8.149Lyssna Den som har erfarenhet av det inre livet, av det högre jaget, och som har förmågan att uttrycka sig i tal, skrift eller handling, har en skyldighet att använda sin begåvning. Men om en människa inte äger någon av dessa förmågor kan hon inte klandras om hon behåller kunskapen för sig själv. ”Tystnad är också ett sätt att kommunicera”, sa Ramana Maharshi till mig en gång.
3.2.8.153Lyssna Om du har erfarit något i ditt eget sökande som kan vara till hjälp för andras, så finns det ingen gräns för hur långt en sådan erfarenhet, om den förs vidare, kan nå. Är den till glädje för någon du känner, så kan han eller hon i sin tur bidra till ett lyft för någon annan - och så vidare i all oändlighet...
3.2.8.154Lyssna De som söker sanning tillhör en liten men växande grupp. Var och en av oss kan betala av något på vår tacksamhetsskuld genom att i rätt ögonblick säga de förlösande orden, låna ut eller ge bort den rätta boken till den som hungrar och törstar efter sanning.
3.2.8.157Lyssna Det finns en rätt tid för allt. När vi har nått den ålder då det är dags att ta hand om våra egna andliga intressen, drar vi ner på yttre engagemang och hushållar med våra krafter så att de räcker till för ett högre arbete, först med oss själva och sedan med andra.
3.2.8.161Lyssna De ädla och sköna lärorna hos de gamla grekerna, från Sokrates till stoikerna, är i fullkomlig harmoni med undervisningen i den urgamla, högre filosofin. Trots att grekerna förordade en imponerande självständighet och självtillit, förföll de aldrig till inskränkt självupptagenhet. Detta symboliseras på ett levande sätt i Platons berättelse om grottan, där den som hade blivit upplyst omedelbart avstod från den vila han förtjänat för att återvända till dem som fortfarande var fångna i grottans mörker, med hjälp och vägledning.
3.2.8.164Lyssna
16 nov 2014
5 jun 2013
1 aug 2013
22 okt 2013
9 jul 2024
26 apr 2012
4 feb 2018
29 nov 2021
12 maj 2014
9 dec 2023
7 feb 2021
29 maj 2017
13 jun 2017
9 mar 2018
11 maj 2019
9 dec 2015
4 maj 2015
22 sep 2018
6 jul 2015
22 jun 2018
6 nov 2013
9 sep 2022
11 jul 2018
23 dec 2011
25 apr 2021
4 nov 2014
6 feb 2015
13 dec 2014
3 feb 2015
24 dec 2011
9 dec 2018
27 jan 2023
30 dec 2015
2 nov 2011
11 okt 2012
12 aug 2018
19 okt 2012
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se