Biblioteket
Att förneka sig själv är att vägra att acceptera sig själv som den man är just nu... Det är att målmedvetet, och utan att förtröttas söka närma sig ett högre medvetande, att utveckla en ädlare karaktär och en bättre koncentrationsförmåga. Det är att utan saknad avstå från att ägna uppmärksamhet åt minnen från det förgångna och önskningar om framtiden, två ingredienser som normalt tar stor plats i egot.
3.2.7.1,Lyssna Livsleda, insikt om alla mänskliga strävandens fåfänglighet, är en vanlig orsak till att människor vänder sig bort från världen och mot sitt inre. En människa som bär på sådana känslor dör till världen men även till det personliga ego som varit verksamt i den. Hädanefter dras hon endast till det som är djupt i hennes eget inre - Överjagets ofattbara tomhet.
3.2.7.3Lyssna Det är inte alltid nödvändigt att avlägsna något ur sitt liv - ett ting, en person eller en vana - för att bli oberoende av tinget, personen eller vanan. Det viktiga är att inte vara känslomässigt bunden.
3.2.7.8Lyssna Hos en åldrande människa slocknar gradvis begären och överges till sist, ambitionerna går mot en naturlig död. Den filosofiska människan går igenom samma utveckling, men vid tidigare ålder och som en konsekvens av egna, medvetna beslut.
3.2.7.13Lyssna … När vi inte längre är tillfredsställda med det världsliga livet kommer vi att söka efter himmelriket i vårt hjärta. Den fysiska manifestationen blir beroende av omständigheterna, situationen, familjen och landet där vi bor samt yttre eller inre vägledning.
3.2.7.16,Lyssna Den inre tomhet som uppstår genom att begär och bindningar lämnas därhän, genom att vanor och tendenser kastas över bord, banar väg för hjärtat att vidöppet ta emot livets största gåva - nåden. Vanan att stapla ägodelar på hög är svår att övervinna, men när det väl har skett belönas vi hundrafalt.
3.2.7.17Lyssna Det kommer en tid då vi måste lägga det förflutna bakom oss därför att den vi en gång var har blivit en främling och därför att en ny människa är på väg att födas. Minnen utgör ett hinder i denna process.
3.2.7.20Lyssna Vi har inkarnerat på jorden för ett syfte. Livet här är vår uppgift, inte att dra oss undan det. När vissa försakelser begärs av oss, är det därför att de är en del av de förberedelser som krävs för att förverkliga det syftet.
3.2.7.24Lyssna Två slags arbete pågår parallellt. Långsamt frigör vi oss från tingen som håller oss fångna, från allt detta som binder oss - samtidigt som vår innerliga längtan efter det heliga gör det möjligt för det högre medvetandet att fylla det tomrum i hjärtat som det lägre lämnar efter sig.
3.2.7.27Lyssna Om sökandet begär av oss att ge upp allt för en tid, eller för all tid, så är det bara för att vi ska få något oändligt mycket bättre i utbyte. Sökandet kräver av oss att ge upp världsliga önskningar, men inte för att vi ska bli olyckliga utan för att göra oss lyckliga.
3.2.7.29Lyssna Den som ägs av tingen, den som inte längre äger dem, gör klokt i att träna sig i att avstå, i att försaka - medan den som sitter fast i asketismen så till den grad att han känner rysningar vid tanken på bekvämlighet och ryggar tillbaka inför nöjen och njutningar bör avstå från sitt självplågeri. Det är balans vi behöver.
3.2.7.41Lyssna Hys inte motvilja mot någon människa utan omfatta alla med din uppriktiga välvilja. Välsigna alla, eftersom du själv är välsignad av Överjagets medvetna närvaro i ditt eget hjärta...
3.2.7.95,Lyssna Kroppen, passionerna och oönskade känslor måste uthålligt disciplineras. Lössläppta och otyglade är de den lägre naturen som i många myter symboliseras med draken, lejonet eller ormen som måste besegras innan väktarna vid den gudomliga porten släpper in sökaren på den andliga vägen. Sådan rening är en nödvändig förberedelse och förutsättning för den högre träning som öppnar för andligt medvetande…
3.2.7.106,Lyssna Asketism har inget med filosofin att göra, det hör till mysticismen. Men inte desto mindre kommer en tid i livet då vi måste anstränga oss som Herkules, kämpa med vår lägre natur och övervinna den för att göra oss redo för de högre initieringarna. Sex måste övervinnas och kan övervinnas. Men inte förrän detta har skett kan snabba andliga framsteg göras.
3.2.7.107Lyssna Vi är här för att förstå livet — vilket kan ske lika bra i den vanliga tillvaron som i en grotta. Om vi stannar i världen kommer vi dessutom att ha långt bättre möjligheter att tjäna mänskligheten än om vi drar oss undan. Senare, när tiden är den rätta, kan vi dra oss tillbaka för att få större möjligheter att meditera och studera.
3.2.7.109,Lyssna De som önskar tacka ja till sökandets lågmälda inbjudan måste börja med ångerfullhet, fortsätta med självdisciplin och avsluta med överlämnande.
3.2.7.123Lyssna Samma ägodelar som förslavar en människa kan göra en annan människa fri. Den förstnämnde använder dem för att förstärka begär, tillfredsställa passioner, öka sin själviskhet och utnyttja människor medan den andre använder dem för att förbättra sin karaktär, utveckla intelligensen, fördjupa sin meditation och tjäna mänskligheten…
3.2.7.125,Lyssna Det kanske kan vara till hjälp för några att uppnå inre frihet om de avstår från att använda det possessiva pronomenet ”mittom något som tillhör dem – utom när det gäller deras svagheter.
3.2.7.132Lyssna Det kan vara lätt att göra misstaget att tro att andlighet betyder stagnation, att försöken att höja sig över världen betyder att dra sig undan den. Misstaget uppstår därför att man inte riktigt har förstått att det viktigaste är vad vi gör med våra tankar, inte med tingen. Det sista är alltid ett resultat av det första.
3.2.7.144Lyssna Ju mer ägodelar vi samlar på oss, desto mer tid och energi måste vi ge dem. Desto mindre tid och energi blir det över för högre studier, meditation och metafysisk eftertanke.
3.2.7.163Lyssna Det är inget fel, utan snarare tvärtom, att försöka uppnå ett mått av världslig framgång vid sidan av den andliga utvecklingen. Men man måste se till att framgångarna inte uppnås på den inre utvecklingens bekostnad, och att de inte inkräktar på de etiska och moraliska principer som är vägledande i det andliga sökandet.
3.2.7.174Lyssna Efter ett aktivt och ansträngande arbetsliv kommer en tid då mer tonvikt bör läggas vid inre utveckling. Yttre verksamheter kan bli mycket distraherande under dessa sena år.
3.2.7.175Lyssna … Om pengar kan kedja fast en människa hårdare vid materialismen så kan de också ge henne förutsättningar att befria sig från materialismen.
3.2.7.178,Lyssna Att ha glädje av våra ägodelar, samtidigt som vi inte är slavar under dem, att arbeta lika effektivt som om vi hade ambitionen att lyckas, samtidigt som vi känner ett inre oberoende gentemot såväl framgång som misslyckande, är en del av den frihet vi söker och finner.
3.2.7.183Lyssna
8 okt 2012
28 aug 2016
15 jul 2016
31 jan 2021
27 jul 2023
23 aug 2012
6 aug 2013
29 sep 2021
13 jun 2011
8 jun 2018
22 jul 2012
1 apr 2012
30 okt 2017
12 feb 2019
23 okt 2020
18 feb 2021
25 mar 2018
24 maj 2023
6 aug 2020
17 dec 2018
14 nov 2014
5 jun 2016
7 okt 2020
23 apr 2011
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se