Biblioteket
Den första uppgiften är att identifiera de hinder som fördröjer upplysningen, den andra att undanröja dem. Detta är den långa vägen.
3.2.1.1Lyssna Medvetandet hindras att förstå sanningen på grund av sina egna begränsningar, sina egna fel och brister, sina egna passioner, sitt habegär och den egna självtillräckligheten. Den filosofiska träningen syftar till att undanröja dessa hinder …
3.2.1.3,Lyssna ... Meditationen bör inledas med en tyst bön, där du ger uttryck för en innerlig längtan efter ett högre liv. Därefter kan det följa koncentration på något andligt ämne som du själv väljer. Var särskilt observant på att inte låta tankarna vandra. Återför dem till ämnet när det ändå sker.
3.2.1.4,Lyssna Det är inte världen som står hindrande i vägen och som vi måste dra oss undan utan vår mentala och emotionella relation till världen. Men den behöver bara korrigeras. Vi kan stanna där vi är, vi behöver inte fly till meditationscenter eller kloster om vi förändrar vår inre attityd.
1.2.1.12Lyssna Den som går in i detta sökande kommer att få mycket att göra. Han måste arbeta med svagheterna i sin karaktär, tänka opartiskt, meditera regelbundet och alltid hålla sin längtan efter det gudomliga levande. Men framför allt måste han träna sig i konsten att ge upp egot.
1.2.1.16Lyssna Om vi inte kan göra mycket för att framkalla nåden så kan vi göra desto mer för att undanröja det som hindrar den.
3.2.1.35Lyssna Andlig insikt skulle lysa upp vårt medvetande redan nu om det inte hindrades av utåtvändheten i vår uppmärksamhet, kaoset hos känslor och passioner, intellektets halsstarrighet samt fastklängandet vid egot. Detta är orsaken till varför undanröjandet av dessa hinder - som är den långa vägens speciella uppgift - är så nödvändigt för framgång i det andliga sökandet.
3.2.1.43Lyssna Om du blir missnöjd med dig själv, med det liv du lever - att vad du tänker och gör inte är tillräckligt, inte duger, ja kanske rentav är alldeles fel - är måhända tiden inne för dig att gå in på den långa vägen.
3.2.1.48Lyssna Det finns inga övningar som kan avslöja livets mål och mening. En sådan förståelse kan endast vinnas genom erfarenhet och djup eftertanke. Men övningar har ett indirekt värde, exempelvis att bidra till att utveckla den nödvändiga koncentrationsförmågan.
3.2.1.51Lyssna Ett medvetande som söker sanningen men som är deformerat av vrede och hat, fördomar, bitterhet och girighet eller inte räcker till när det gäller koncentrationsförmåga, lugn och andlig längtan har inte förutsättningar att lyckas … Detta är skälet till varför den långa vägen är nödvändig.
3.2.1.59,Lyssna Sökandet efter sanning måste vara en viktig angelägenhet för oss. Vi måste vara bereda att avsätta tid för det eftersom det krävs både studier och meditation, men också övning i självdisciplin. Detta beror delvis på att sökandet blir framgångsrikt i den mån vi frigör oss från egot och från de tankar, passioner och sinnesstämningar som egot producerar.
3.2.1.75Lyssna … Sökandet efter Överjaget måste börja med att underjaget disciplineras.
3.2.1.81,Lyssna Det är vår uppgift att bekämpa de lägre känslorna så snart de visar sig. Den vanliga, omedvetna människan kan tillåta känslor av bitterhet och avund, vrede och lust, hat och girighet att stiga upp i medvetandet och att ge uttryck för dem utan hämningar. Men den andliga sökaren kan inte göra det. Självrening är både hans behov och hans plikt.
3.2.1.107Lyssna ... Den långa vägen tar oss endast till en annan del av egot, även om det är till den högre delen.
3.2.1.136,Lyssna De som ofta återvänder till tankar om det förgångna fastnar lätt där och bli egots fånge. Både ånger och samvetskval för egna förbrytelser och självömkan för att ha varit utsatt för andras missdåd har en tendens att ältas för mycket. Det skapar ännu fler hinder som måste övervinnas i det andliga sökandet.
3.2.1.154Lyssna Hinder i vårt inre blockerar vägen till Överjaget. En djärv, beslutsam och kontinuerlig ansträngning är nödvändig för att bli av med dem. Egoismen är förklädd till känslor och passioner.
3.2.1.181Lyssna Sökaren på den långa vägen strävar efter att bli av med sina lägre känslor och att utveckla de högre. I alla dessa ansträngningar är han bara intresserad av sig själv, hur han renar och förbättrar sitt ego – men det är ju ändå bara egot.
3.2.1.191Lyssna Om något så viktigt som det andliga sökandet begränsas till intellektuella studier, om det inte når in till hjärtat och berör det, kommer vi att missa Överjaget, sökandets mål.
3.2.1.195Lyssna .... Grundvalen för den korta vägen är att vi alltid har varit gudomliga. Detta är inget nytt, vi är det redan. Vi måste bara försöka förstå att det förhåller sig så.
3.2.1.209,Lyssna ... På den långa vägen är det många som längtar efter upplevelser - mystiska, ockulta, psykiska. Egot vill ha dem, egot vill uppleva glädje över att göra framsteg, egot vill känna sig betydelsefullt. Men på den korta vägen finns det inga önskemål över huvud taget om inre upplevelser. När vi redan är i verkligheten finns ingen längtan efter något mer...
3.2.1.209,Lyssna ... Det finns ingen bestämd utvecklingsväg som är lika för alla sökare. Någon behöver mindre av den korta vägen och mer av den långa, för andra är det tvärt om. Men för de flesta är en kombination av båda vägarna det bästa...
3.2.1.209,Lyssna ... Det är viktigt att ha en levande tro på Överjaget, att bli som ett barn - att vara lika beroende av Överjaget som ett litet barn är av sina föräldrar...
3.2.1.209,Lyssna ... I det aktiva, dagliga livet består meditationen av att minnas, av att alltid försöka komma ihåg Överjaget: Tänk DET ÄR (detta är nog)...
3.2.1.209,Lyssna ... På den långa vägen är sökaren sysselsatt med att försöka förbättra sig själv. Han upplever framgångar och bakslag, de senare gör honom förtvivlad. På den korta vägen kan en sådan situation inte uppstå, eftersom hans tro är som ett litet barns. Han har överlämnat hela sin framtid till Överjaget/Gud, som han förlitar sig på helt och fullt. Han vet att han har tagit rätt beslut och är därför alltid positiv och glad. Han sätter sin lit till nåden, som han vet kommer från det visaste medvetandet bakom världen. Vad som än händer honom är han övertygad om att det är till hans bästa...
3.2.1.209,Lyssna ... Vanligtvis lever vi i våra tankar, i våra obetydliga små personligheter även om tankarna skulle vara andliga. Därför måste vi frigöra oss från tänkandet, från alla tankar. Att tänka på Överjaget, som är formlöst, går inte. Vi kan försöka men varje idé, varje form blir ändå fel. Vi kan inte föreställa oss Överjaget. Därför är det bättre att inte försöka alls - utan bara vara stilla...
3.2.1.209,Lyssna … På den långa vägen sker arbetet genom egot. Sökaren tror att han är egot och utvecklar koncentration, strävar efter att förädla sig själv, att bli mer och mer ren. Han säger: ”Jag gör det här jobbet…”
3.2.1.209,Lyssna … På den korta vägen är det annorlunda därför att egoidén inte finns med — endast Överjaget, inte heller någon längtan (som hör till den långa vägen) men identifikation…
3.2.1.209,Lyssna … Varför undervisar inte alla lärare om den korta vägen? Svaret är att människor inte har tillräcklig viljestyrka för att omedelbart ge upp egot och vända sig mot ljuset …
3.2.1.209,Lyssna … Wu-Wei, som betyder att inte göra något, att inte ens försöka, är den högsta läran inom Taoismen och Zen … Överjaget är redan där. Du, som ego, måste ur vägen …
3.2.1.209,Lyssna … Upplysningen kommer inte som ett resultat av vår egen ansträngning utan endast som en frukt av det som Överjaget gör med oss. Det är en fråga om nåd – som inte är möjlig att förutse …
3.2.1.209,Lyssna
29 sep 2013
14 apr 2021
29 okt 2012
28 sep 2016
3 sep 2016
15 nov 2015
22 nov 2015
18 jun 2012
10 jun 2012
9 jun 2021
31 okt 2019
23 mar 2024
17 jul 2020
18 aug 2014
24 jul 2012
11 jul 2019
19 mar 2021
30 mar 2012
22 okt 2011
19 sep 2013
18 okt 2013
11 jan 2015
22 feb 2015
16 okt 2015
17 maj 2016
20 sep 2018
21 sep 2018
21 okt 2020
22 sep 2021
4 dec 2023
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se