Biblioteket
Bön är en av de äldsta mänskliga handlingarna och ett av de första mänskliga behoven.
12.18.2.1Lyssna Sökandet börjar med bön och slutar även med bön. Ingen människa, varken nybörjare eller erfarna, har råd att kasta bort denna värdefulla möjlighet till kommunikation och tillbedjan, vördnad och begäran om hjälp.
12.18.2.3Lyssna Uppmaningen att be, som i de flesta religioner anges till en eller två gånger per dag — i Islam fem gånger per dag — omfattar åtminstone två av de målsättningar som fanns hos de upplysta som ursprungligen föreskrev dessa regler. Den första är att fungera som en påminnelse om vad vi är — en själ — och vart vi är på väg — i sista hand till Gud. Den andra är att rädda oss undan de alltmer begränsande materialistiska idéerna och rutinerna i vår kultur.
12.18.2.4Lyssna … Att be är inte bara att begära, det är framför allt en handling som uttrycker vår tillbedjan och kärlek till Gud. Först när detta är framfört kan vi be om något för egen del — något andligt i första hand, något icke-materiellt…
12.18.2.5,Lyssna Det finns ingen människa som är så högt utvecklad att hon har råd att avstå från att be. Bönen har en viktig plats i den filosofiske sökarens liv.
12.18.2.6Lyssna Ingen är så syndig och fördärvad i sin karaktär att han vägras att framföra sin ångerfulla längtan efter förening med sitt gudomliga ursprung. Även underlåtenheten att aldrig tidigare ha vänt sig i bön till det högre, även ett liv i skam och villfarelser upphäver inte denna rättighet utan snarare förstärker den…
12.18.2.8,Lyssna ... Den som menar allvar med sitt andliga sökande är vanligen obekväm med att blanda in världsliga önskemål i sina heliga böner. Han anstränger sig för att bättra sig, rena och utveckla sig. Följaktligen har han inget emot att be - men endast om de rätta tingen. Han ber om en bättre förståelse av de högre lagarna, om en klarare insikt i vad hans egen, individuella uppgift består i, samt om en större och varmare kärlek till Överjaget.
12.18.2.9,Lyssna ... Låt oss bli som ett barn inför vår gudomliga själ, ödmjukt vädjande om dess nåd, vägledning och upplysning. Om egot är starkt kommer bönen att försvaga det. Låt oss be varje dag, men inte mekaniskt utan uppriktigt och med stark känsla tills tårarna börjar rinna. Sökandet är en helhet som omfattar bön tillsammans med alla de andra ingredienserna.
12.18.2.11,Lyssna Vi uppmanas att be därför att vi, utan gudomlig hjälp, inte kan uppnå någon framgång vare sig i det yttre eller inre livet.
12.18.2.17Lyssna Den grundläggande nyttan av bön är att den är en bekännelse av vår otillräcklighet och längtan efter att utvecklas i något avseende. Bön är att förödmjuka egot, det är början på ett inre avståndstagande från egot och första steget när det gäller att hörsamma Jesu minnesvärda uttalande: ”Den som förlorar sitt liv ska finna det”.
12.18.2.20Lyssna Den kristna tacksägelsen före måltiderna, liksom den judiska både före och efter, påbjöds av samma skäl som de fem korta, dagliga bönestunderna inom islam. Skälet var att göra minnet av tillvarons högre mening till en del av den dagliga tillvaron.
12.18.2.25Lyssna Alltför många — även bland dem som följer denna lära — har glömt betydelsen och värdet av enkel bön. Den intellektuella stoltheten saknar ödmjukhet inför den högre makten, bristen på vördnad i människors attityder och dagliga liv är uppenbar.
12.18.2.27Lyssna Mystikern måste ta sig igenom en period där han uppfattar Överjaget som något ”annat”, innan han på ett senare stadium upplever det som sitt eget verkliga jag …
12.18.2.29,Lyssna En filosofs bön: ”Till Det som är den ständigt levande närvaron i människan vänder jag mig då jag är i nöd. På Det mediterar jag då jag är i stillhet. Må Det med sin nåd välsigna mitt inträde i livet på andra sidan döden.”
12.18.2.34Lyssna Det är klokt att be att det nya året i dig ska finna en mer beslutsam, lugnare och bättre balanserad sökare som längtar efter sanning.
12.18.2.35Lyssna Vid något tillfälle under bönen ger vi upp vårt personliga jag till Gud och vår personliga vilja till hans vilja.
12.18.2.46Lyssna Om du söker en felfri och fungerande bön, vad kan vara bättre än den som Sokrates vanligen använde: ”Ge mig det som är bäst för mig”, eller den här: ”Låt mig endast älska, endast söka och endast uppnå det goda” — en gammal hednisk bön.
12.18.2.47Lyssna Att gå in i stillheten är bästa sättet att be.
12.18.2.60Lyssna Om du hamnar i ett nödläge där det behövs vägledning, hjälp och beskydd eller inspiration, så låt inte egot ensamt försöka hantera situationen. Lägg fram den i ödmjuk bön till den Högre makten.
12.18.2.64Lyssna Bönen börjar när orden tystnar. Den är mest aktiv när läpparna är stilla, inte när de rör sig.
12.18.2.65Lyssna Alltför ofta är bön enbart en monolog, en människa som talar till sitt eget ego om sitt eget ego, och hörd bara av sitt eget ego. Det skulle vara mycket bättre för henne om hon lärde sig att tysta sina tankar och försätta sig i en mottaglig, lyssnande attityd. Det hon då kanske får höra övertygar henne möjligen om att ”Fadern vet vad vi behöver.”
12.18.2.70Lyssna Om jag vill be om något alls, så är det detta: ”Gud, gör mig alldeles stilla. Led mig in i din stillhet, där inget annat betyder något än denna ofattbara stillhet.”
12.18.2.71Lyssna Vad ska bönen handla om? Ge ett intensivare uttryck för din längtan efter Överjaget än någonsin tidigare. Be att ditt medvetande ska förenas med Överjagets medvetande, att din vilja ska överlämnas till Överjagets vilja och att Överjaget ska rena ditt ego.
12.18.2.73Lyssna Låt dina böner bli ett inåtvänt lyssnande efter intuitiv känsla, ljus och styrka …
12.18.2.77,Lyssna … karmas eviga lagar kommer inte sluta att fungera bara för att vi ber om det … Vi måste initiera en rad nya orsaker som skapar nya och behagligare konsekvenser som kan fungera som motvikt mot de tidigare.
12.18.2.81,Lyssna ... Gud är närvarande i varje atom i universum och är följaktligen engagerad i universums liv...
12.18.2.95,Lyssna Det verkliga syftet med bönen är inte att ständigt be om att få något eller att få hjälp med något. Snarare handlar det om att uttrycka det lägre jagets längtan efter det högre, den fascination som egot, som lever i mörker, känner för sitt ursprung, som är i ljuset.
12.18.2.118Lyssna Vårt ego tillfogar oss mer skada än något annat eller någon annan. Men hur få är det inte som ber om gudomligt skydd mot sig själva, hur många om skydd mot yttre ondska?
12.18.2.122Lyssna Om du har en djupt känd önskan att förbättra din karaktär, och i ödmjukhet böjer dina knän och ber till ditt högre jag om hjälp, kommer din bön inte att vara förgäves.
12.18.2.141Lyssna Om bekännelser av fel och brister är en oundgänglig del av den filosofiska bönen bör det i det dagliga livet, efter bönestunden, finnas en aktiv strävan efter att upphöra med dem.
12.18.2.142Lyssna Den bästa formen av bön för en annan människa är utan ord – vilket betyder att föra henne in i stillheten. Den näst bästa formen är att be med uttalade ord.
12.18.2.156Lyssna Om du vill be om gudomlig nåd för att tillfredsställa ett äkta och angeläget fysiskt behov eller för att uppnå ett visst resultat i något världsligt sammanhang, börja då med att försöka nå in till den heliga närvaron. Inte förrän du har funnit den, framför du ditt ärende. Eller vänta åtminstone tills du har nått den djupaste kontemplation som är möjlig för dig. För då får du inte bara vägledning om det är rätt att fortsätta med den aktuella bönen, du ger dig själv också den bästa chansen att få del av nåden.
12.18.2.159Lyssna Både bön och receptivitet behövs. Först ber vi till Överjaget, intensivt och innerligt, att det ska dra oss närmare till sig. Sedan sjunker vi in i känslomässig tystnad och väntar tålmodigt på att Överjaget ska uppenbara sig. Det finns ingen anledning, inget behov av att överge bönen därför att vi börjar meditera. Tvärtom. Bönen är en utmärkt inledning till meditationen. Vårt verkliga behov är att rena bönen, att ge den en högre målsättning.
12.18.2.178Lyssna I bönen försöker vi tala till Gud. I meditationen försöker vi göra det möjligt för Gud att tala till oss …
12.18.2.181,Lyssna En skillnad mellan bön och meditation är att då bönen får svar upplevs en intimitet med det Heliga, men inte en identitet med det som är fallet under meditation.
12.18.2.182Lyssna Varje filosofisk sökare bör ägna en liten stund före meditationen eller studierna åt en vördnadsfull och hängiven bön till det högre jaget om att bli upplyst.
12.18.2.184Lyssna … Om det inte är möjligt för en människa att stilla sina vandrande tankar, trots de regelbundna, dagliga ansträngningarna att göra det — uthållighet är en del av hemligheten för att lyckas — kan hon be det högre jaget att ta hand om dem. Bönen måste vara djupt känd, ständigt upprepad och besjälad av en längtan efter att bli fri från egot som aldrig upplever någon frid.
12.18.2.188,Lyssna Det förefaller att vara en lag hos det inre livet, nämligen att vi måste be om den inre hjälp som är nödvändig långt, långt innan den börjar manifesteras.
12.18.2.192Lyssna Så är människans okända djup att när hon ber till Gud så ber hon i själva verket till sig själv, till sitt eget Överjag.
12.18.2.199Lyssna Den makt till vilken våra böner bör riktas – för att få dess nåd och vägledning och för att den ska ge sig tillkänna – är Överjaget, vårt eget högre jag.
12.18.2.201Lyssna Vi bör rikta vår bön till den enda Gud vi kan lära känna, nämligen gudsprincipen i vårt inre – vår egen gudomliga själ.
12.18.2.202Lyssna Den som finner Gud i sitt inre känner inget behov av att be till en Gud som är utanför honom.
12.18.2.203Lyssna Om en djupt känd önskan tar sig uttryck i en ödmjuk bön om vägledning och hjälp, kommer den att bli hörd. Kanske dröjer svaret någon tid, men förr eller senare kommer det.
12.18.2.205Lyssna
11 sep 2022
10 mar 2023
8 dec 2018
11 jun 2017
12 jan 2018
27 nov 2018
29 jan 2015
6 sep 2015
16 jul 2017
8 aug 2019
22 jan 2020
10 mar 2019
3 jul 2021
4 apr 2022
31 dec 2024
6 jul 2023
18 jun 2017
1 maj 2015
15 mar 2012
4 jan 2016
8 maj 2022
1 mar 2022
25 dec 2011
21 jul 2021
27 jul 2021
9 feb 2015
15 jan 2015
12 maj 2015
18 dec 2012
12 jan 2023
27 okt 2024
19 jan 2016
30 nov 2012
8 sep 2020
11 dec 2023
24 dec 2021
30 sep 2020
26 aug 2021
4 okt 2024
28 dec 2023
12 dec 2021
15 sep 2020
19 nov 2019
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se