Biblioteket
Vi är inte utlämnade åt oss själva för att upptäcka sanningen. Då och då visar sig budbärare ibland oss, som var och en på sitt sätt berättar att det finns en högre makt och att det behövs ett högre liv.
2.1.6.4Lyssna Vi kan hjälpa Överjaget att lotsa oss fram till målet genom att välkomna vägledning av en kompetent andlig lärare eller också förhindra det genom att lyssna till egot. Men en inkompetent lärare kommer också att vara ett hinder och i stället bli en kanal för egots taktik att dölja sanningen.
2.1.6.5Lyssna Lycka har sin grund i förståelsen av livets mening…
2.1.6.12,Lyssna Det är sant att himlen är både inom oss och utanför oss. Men i de flesta fall tycks vi inte kunna göra detta till vår egen sanning utan hjälp från någon genuin, andlig vägledare.
2.1.6.16Lyssna Det behövs något eller någon som drar oss bort från egot och till Överjaget som finns där bakom.
2.1.6.25Lyssna Några ord från en inspirerad människa kan starta en undermedveten process hos någon annan och till sist få honom eller henne att inse en ny sanning eller att tänka på ett nytt sätt.
2.1.6.63Lyssna Vi behöver bygga upp en intim, inre relation till en varelse vars medkänsla är tillräckligt stor för att förstå oss och vars makt är utvecklad nog för att hjälpa oss. Det har ingen betydelse om han lever eller är död.
2.1.6.78Lyssna Det är inte nödvändigt att finna en lärare av kött och blod — kanske finns han i skriftlig form? En bok kan vara en effektiv lärare och vägvisare.
2.1.6.81Lyssna Den som inte har möjlighet att träffa en upplyst människa ansikte mot ansikte har kanske tillgång till det näst bästa - hans tryckta skrifter.
2.1.6.82Lyssna Personlig kontakt med en mästare behöver inte nödvändigtvis betyda ett möte ansikte mot ansikte. Den kan också ske genom ett brev, i viss mån även genom en bok som han har skrivit, eftersom hans medvetande har inkarnerats i brevet eller i boken. De som inte har möjlighet att möta honom på det fysiska planet kan därför få samma resultat genom att möta honom på det mentala.
2.1.6.86Lyssna Den insiktsfulle sökaren håller sig hela livet till upplysta mästares skrifter. Han återvänder till dem gång på gång. Deras arbeten är de sannaste av alla — rent guld, inga legeringar.
2.1.6.87Lyssna Ett sätt att få gnistan att växa till en flammande låga är att studera inspirerad litteratur, heliga skrifter eller andra texter. Genom deras efterlämnade skrifter får vi möjlighet att mentalt umgås med människor som själva varit djupt inspirerade av denna kärlek.
2.1.6.109Lyssna Om det saknas en stark längtan efter sanningen kan en människa möta tusen andliga mästare utan att känna igen dem för vad de är eller uppleva något upphöjt i deras närvaro. Denna längtan måste vara lika stark som hungern hos en svältande eller som desperationen hos en som har gått vilse i öknen.
2.1.6.121Lyssna Sökaren som trevar sig fram för att finna sin rätta väg välkomnar hjälp från en kompetent vägvisare. Men om det inte finns någon sådan inom räckhåll är en personlig elev till en mästare det näst bästa. Om en sådan elev också skulle saknas kan en bok av mästarens hand vara till stor hjälp.
2.1.6.163Lyssna Det sägs inte sällan att när eleven är redo visar sig läraren. Men jag har ännu inte sett fortsättningen – att läraren kanske varken kan ses eller höras, att han helt och hållet är i ditt inre.
2.1.6.167Lyssna Något inom oss tycks känna igen den rätte läraren när han eller hon visar sig. Det är inte så konstigt när man förstår att lärarens synliga närvaro har sina rötter i det osynliga förflutna och att det är en relation som återkommer i liv efter liv…
2.1.6.227,Lyssna Ett av tecknen på att du har funnit den rätte läraren, är att han eller hon mer än någon annan inspirerar dig att tränga allt djupare in i dig själv under meditationen.
2.1.6.228Lyssna En sann budbärare är den som försöker hålla egot borta från sitt arbete, som försöker få Gud och människan att komma samman utan att placera sig själv emellan dem.
2.1.6.342Lyssna Det är den högre maktens vilja att den, vars eget inre öga är öppet, ska medverka till att det inre ögat även öppnas hos andra där det är stängt.
2.1.6.399Lyssna Vad en lärare kan göra är att vissa fall underlätta elevens uppvaknande i ett högre medvetandetillstånd och att göra det enklare för henne eller honom att ta till sig högre sanningar.
2.1.6.401Lyssna Det är vanligen alldeles omöjligt för den genomsnittlige sökaren att få en korrekt uppfattning om vem som är en fullt kompetent lärare. Men ibland är det möjligt att avgöra om den tilltänkte läraren inte är kompetent genom att studera hans eller hennes personliga livsföring och offentliga undervisning.
2.1.6.406Lyssna Det första läraren gör för sin elev är att peka ut och förklara vägen, både den inre och den yttre. Detta förkortar elevens resa med åtskilliga inkarnationer. Han slipper trevandet och famlandet och undviker att fastna i återvändsgränder.
2.1.6.442Lyssna Ordet ”ledare” antyder att det finns andra som leds. Men en andlig ledare av det slag som det talas om här önskar inte skapa någon rörelse där människor blint följer honom. Det är fullt tillräckligt att inspirera, att förmedla vissa idéer och insikter men att låta människor arbeta vidare med detta material så som de själva önskar, utan att någon ska känna sig förpliktad att bli medlem i en organisation.
2.1.6.497Lyssna Det är lärarens skyldighet att utveckla elevens kreativitet, att uppmuntra henne eller honom att utveckla sin egen inspiration — inte sin förmåga att imitera.
2.1.6.512Lyssna Det läraren lär ut med kärlek måste eleven lära sig med vördnad.
2.1.6.553Lyssna Det finns ingen relation så stark, ingen attraktion så djup som mellan mästare och elev. Följaktligen är den obruten genom inkarnationerna.
2.1.6.560Lyssna Att ha en stark önskan om att bli en andlig sökare och få kunskap om sanningen är den första nödvändiga förutsättningen. Utan detta händer ingenting - men med det kommer allt att ske på ett naturligt sätt som ett automatiskt svar från Överjaget.
2.1.6.638Lyssna Av allt slags arbete som en människa kan ägna sig åt, av alla olika sätt som hon kan uttrycka sig på, finns det inget högre än detta — att bidra till att människor går från illusion till verklighet. Därför är det inget fel att vörda den gärning hon utför och att känna en stor tillgivenhet för henne personligen.
2.1.6.659Lyssna Även om det inte finns någon lärare till hands, är det ändå möjligt att öka dina ansträngningar. Omgivningen bidrar med intressant material för studium. Din egen personliga historia bidrar till en djupare förståelse av meningen med såväl tidigare som nuvarande upplevelser. Varje situation du hamnar i erbjuder en möjlighet att observera dig själv på ett mer objektivt sätt.
2.1.6.683Lyssna Det är inte tillräckligt att få undervisning av någon annan. Lärans sanning måste prövas genom egen, personlig erfarenhet och dess värde utrönas i ljuset av egen kunskap.
2.1.6.714Lyssna Läraren kan bara hjälpa oss att hjälpa oss själva. Till sist är det endast våra egna ansträngningar som kan ge oss den visdom och skönhet vi söker — och som redan nu finns i vårt inre. Vi måste vara modiga och uthålliga om arbetet ska ge resultat. Återkommande misslyckanden ska användas till att stimulera och fördjupa vår beslutsamhet.
2.1.6.717Lyssna Eleven kommer slutligen att lära av erfarenhet att han måste lita till sig själv, och bara till sig själv, för att nå befrielsen. Den döende Buddhas sista uppmaning till sina lärjungar – ”sök inte tillflykt hos någon annan än dig själv” – har varit en värdefull vägledning för mig.
2.1.6.720Lyssna .... Allt som behövs för att bli upplyst finns redan latent inom dig, men är ännu så länge outvecklat. Genom studier, övningar och i det dagliga livet kan du bli din egen lärare. Förr eller senare måste du ta itu med detta arbete. Idén att någon annan kan, eller skulle vilja göra det åt dig, är en illusion...
2.1.6.722,Lyssna Vi måste arbeta hårdare än någonsin tidigare för att förbättra vår karaktär. Genom att tygla egot och förfina vår känslighet är vi redo att ta emot nåden som kommer till oss under invigningen.
2.1.6.761Lyssna Ju djupare vi når i vårt inre, desto mindre är behovet av tankar och ord. All mångfald försvinner i denna harmoniska enhet. Vi kan varken tänka eller tala om detta sublima medvetandetillstånd med någon säkerhet. Enda möjligheten att ge det ett rättvisande uttryck är genom - tystnad!
2.1.6.778Lyssna Själen leder oss till sig själv, steg för steg. Den kan leda oss till vördnad för någon andlig gestalt eller tillgivenhet för en levande mästare. Sedan, när de har fullgjort sin funktion, leds vi från dem och bortom dem. Sökandet går från ting och människor i världen till det högre medvetandets tomhet, från tankar och former till den tankefria, formlösa gudomen.
2.1.6.796Lyssna Inte förrän på ett senare stadium i sökandet vaknar vi till insikt om att den sanna givaren av nåd, den verkliga hjälparen på vägen, den verkliga mästaren inte är den inkarnerade yttre läraren utan Överjaget i vårt eget hjärta. Vad den levande mästaren gör är endast att väcka vår sovande intuition och latenta längtan, att ge den inledande impulsen, inriktningen och vägledningen i det nya sökandet. Vidare att göra oss medvetna om egenskaper i vår individuella karaktär som försvårar utvecklingen samt att hjälpa oss att hantera dem.
2.1.6.816Lyssna Låt oss tänka lite djupare än vad många andra sökare vågar. Vi inser då att det bara finns en enda lärare för varje människa — hennes eget högre jag… Så varför inte gå direkt till källan?
2.1.6.821,Lyssna Den högsta, andliga vägledaren - som är värd all vår vördnad - är det högre jaget. Den verkliga, andliga hjälparen - till vilken vi sätter vår tro och tillit - är det högre jaget.
2.1.6.822Lyssna Om att upptäcka sanning är att upptäcka svaret på frågan”Vem är jag?” — kan det då finnas en bättre läromästare än ”Jaget” självt..?
2.1.6.839,Lyssna Tillsammans med tanken på den högre makten kan det spontant dyka upp en bild i medvetandet, bilden på den människa som manifesterar den eller representerar den.
2.1.6.844Lyssna
17 sep 2018
28 sep 2019
5 sep 2018
21 jan 2014
1 jan 2019
28 jan 2019
9 nov 2015
3 feb 2018
1 feb 2013
25 sep 2015
25 jul 2018
21 apr 2017
4 apr 2018
2 aug 2024
5 okt 2022
26 okt 2019
21 jun 2015
15 jan 2022
14 sep 2022
11 dec 2020
11 mar 2013
29 sep 2017
28 mar 2017
14 jul 2021
16 apr 2013
16 jul 2019
29 jan 2014
12 jul 2017
9 okt 2014
29 okt 2021
7 maj 2018
27 nov 2021
27 nov 2011
10 maj 2019
25 apr 2016
22 maj 2023
24 jan 2015
27 feb 2018
31 aug 2012
19 jun 2017
23 apr 2024
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se