Dag för dag

Oavsett vad vi kallar det så känner de flesta människor – vagt eller starkt – att det måste finnas en Gud och att Gud måste ha en avsikt med universum. Denna avsikt kallar jag Världsidén därför att Gud för mig är Världens Medvetande. Det är en spännande tanke. En gammal uppenbarelse kom till de första kulturerna, till de första civilisationerna av någon betydelse, liksom den har kommit till alla senare, inklusive vår egen. Denna insikt, djupt förstådd och rätt använd, försätter människan i en harmonisk relation till sitt ursprung.
16.26.1.64Lyssna 1 maj 2020Världsidén omfattar strukturen och intentionen, inriktningen och ändamålet med universum i en enda enhetlig tanke hos Världsmedvetandet. Den mänskliga förståelsen är alltför begränsad för att kunna fatta hur denna mirakulösa samtidighet är möjlig.
16.26.1.87Lyssna 2 maj 2020Världsidén omfattar de lagar som styr världen, den upphöjda intention som dominerar den samt det osynliga mönster som formar den.
16.26.1.67Lyssna 3 maj 2020Vi kan kalla det evolution om vi vill men verkligheten är en annan. Universum vägleds att följa Världsidén – detta är det centrala i vad som händer.
16.26.4.175Lyssna 4 maj 2020Världsidén innehåller det som är påbjudet för universum. Världsidén är dess gudomliga ordination.
16.26.1.124Lyssna 5 maj 2020Immanuel Kant refererade till "naturens hemliga plan". Enbart med hjälp av djup koncentration, utan någon mystisk uppenbarelse som stöd, kunde han förnimma Världsidéns närvaro.
16.26.1.85Lyssna 6 maj 2020När kunskapen om själen inte endast är intellektuell, hur övertygande den än må vara, och inte endast en fråga om tro, hur stark den än må vara, utan en övertygelse som aldrig sviktar om att själen alltid är närvarande hos oss, handlar det om verklig kunskap, äkta uppenbarelse och lyckobringande frigörelse.
16.25.2.17Lyssna 7 maj 2020Ju djupare vi tränger in i vår egen natur — något som inte kan ske om vi inte mediterar — desto närmare sanningen om oss själva kommer vi. I det första stadiet av meditationen försvinner de yttre omgivningarna, ja hela världen. I det andra och djupare stadiet återstår bara känslan: ”Jag har min grund i Gud.” I det tredje stadiet försvinner även jag-tanken och i det fjärde och slutliga även tanken på Gud. Nu finns det inga idéer kvar av något slag — endast en ofattbar frid, endast medvetandet i sin rena, oföränderliga stillhet…
15.23.7.60, UtdragLyssna 8 maj 2020Även mitt i världsliga sorger och bekymmer kan han känna Överjagets stöd och hjälp i sådan omfattning och på ett sådant sätt att de förefaller att vara någon annans. Själv är han bara åskådare som hela tiden bevittnar dem.
14.22.3.116Lyssna 9 maj 2020Om en människa lever i harmoni med den gudomliga Världsidén, kan hon även leva i förvissning om att hon kommer att få det som tillhör henne — endera genom att hon leds till det eller att det leds till henne.
16.25.1.52Lyssna 10 maj 2020För att minnas att vi är gudalika i vårt innersta, är det inte nödvändigt att glömma att vi existerar som mänskliga varelser.
13.19.2.45Lyssna 11 maj 2020Den långa vägen täcker in alla förberedande stadier som leder fram till, men inte inkluderar de avgörande slutliga stegen. Den långa vägen är till för att undanröja hinder för den kommande upplysningen medan dessa steg, som tillhör den korta vägen, har att göra med den slutliga upplysningen.
15.23.4.10Lyssna 12 maj 2020Om du kräver frihet måste du acceptera det ansvar som följer med friheten. Detta är inte endast en mänsklig och social lag, utan också en gudomlig och karmisk.
6.9.4.72Lyssna 13 maj 2020En text som ger uttryck för författarens upplysning har möjlighet att inviga läsaren…
9.14.4.134, UtdragLyssna 14 maj 2020Idén att vi ska lära oss att behärska kroppens begär är riktig. Men att detta kommer att leda till en återförening med en ”själsfrände” är inget som lärs ut av de mystiker eller filosofer som har kommit längst. Det som verkligen händer är en återförening med vår verklige ”älskare”, som inte är någon annan än vår själ, vårt högre jag — ett högst verkligt levande väsen vars närvaro kan uppfattas, vars ord kan höras och vars skönhet uppväcker all vår kärlek.
5.6.4.92Lyssna 15 maj 2020Att ha tilltro till en annan person är otvivelaktigt till hjälp för nybörjare, förutsatt att förtroendet är berättigat. Men det är utan tvekan sämre än att tro på sin egen själ. Att vända sig inåt snarare än utåt, att övervinna tendensen till utåtvändhet, är att uppnå ett högre stadium.
2.1.5.308Lyssna 16 maj 2020Han menar inte att det finns storhet i honom utan endast bakom honom.Varken missriktad ambition eller egoism kan vilseleda honom om hur den inre verkligheten i detta avseende är beskaffad. Han inser och känner att en makt som inte är hans egen och som inte är mänsklig använder honom som ett mänskligt instrument, att ett större medvetande överskuggar hans ego.
16.25.0.2Lyssna 17 maj 2020… Människan är ämnad att växa in i sin innersta, gudalika natur och härigenom till ett glädjerikt samarbete med Gud och avsiktlig delaktighet i den gudomliga Världsidén.
6.9.4.136, UtdragLyssna 18 maj 2020När alla andra möjligheter att få hjälp har uttömts, återstår inget annat än det gudomliga Överjaget, oavsett vilket namn eller vilken symbol det har givits.
14.22.3.103Lyssna 19 maj 2020Det finns ingen situation som är så svår, ingen omständighet som är så obehaglig och ingen kris som är så fruktansvärd, att den inte går att förändra till något gott, endera i sin yttre skepnad eller i vår mentala uppfattning om den. Men detta förutsätter en vilja att arbeta med den på ett andligt sätt, det vill säga egofritt.
9.13.1.290Lyssna 20 maj 2020Det vi måste göra är att frigöra oss från egot med all dess stolthet, girighet och passion och lära oss inse vårt beroende av Överjaget.
6.8.4.223Lyssna 21 maj 2020… Kampen mot de onda krafterna, mot deras aggressivitet och våldsamhet, hat och själviskhet kan bli hård, men det finns gott hopp om att slutligen triumfera över dem. I längden kan mänskligheten inte undvika Jesu utmaning, till sist är ingen frigörelse möjlig utom genom den andliga vägen.
9.13.4.61, UtdragLyssna 22 maj 2020Den styrka som behövs för outtröttlig mystisk kontemplation måste till en början komma från egots egen uthållighet, men till sist från Överjagets nåd.
12.18.5.156Lyssna 23 maj 2020Hos den erfarne filosofen är intuitionen den mest aktiva förmågan.
14.22.1.250Lyssna 24 maj 2020Vi kan känna hur vår uppmärksamhet plötsligt men oerhört försiktigt dras inåt. När detta sker måste vi vara ytterst lyhörda för den svaga viskningen från Överjaget som är dess ursprung. Det kommer nu att visa sig oerhört värdefullt att ta en paus från det vi sysslar med för tillfället. För om vi vänder oss inåt, som vi uppmanas att göra, kommer viskningen snabbt att växa till något som överväldigar hela vår varelse. Och när vi koncentrerar oss helt på detta inre lyssnande leds vi, bildlikt talat, till Överjagets heliga förgård. Besöket kan bli kort, men också mycket vackert, mycket välgörande och underbart upplysande.
14.22.5.113Lyssna 25 maj 2020Ingen överdriven vördnad för en lärare kan betyda mer än minnet av Det verkliga.
15.23.6.156Lyssna 26 maj 2020Så länge Överjaget söks på något annat ställe än där det finns, det vill säga skilt från sökaren själv, kommer sökandet att misslyckas.
14.22.3.55Lyssna 27 maj 2020Det finns en levande och livsviktig förbindelselänk mellan varje människas medvetande och det universella medvetandet, mellan hennes individuella liv och dess liv. Därför att länken finns ligger det i vårt intresse att tillbe den, kommunicera med den och älska den.
16.25.1.40Lyssna 28 maj 2020Det är styrkan eller svagheten i våra beroenden och begär som i stor utsträckning är avgörande för våra tidiga bemödanden att befria oss från egot.
5.6.4.166Lyssna 29 maj 2020Shams Tabriz: ”Håll Gud i minnet tills egot är glömt.” Här är en hel yogaväg i en enda kort och enkel mening!
15.23.6.171Lyssna 30 maj 2020… Egot kommer alltid att sträva efter att bevara sig självt. När det är nödvändigt väjer det inte för något. Det förkläder sig, det är fullt av slughet, falskhet och anspråksfullhet. Det döljer sina motiv, tar på sig äkta andlighet som det förvanskar och missbrukar för att främja sina egna intressen.
6.8.4.207, UtdragLyssna 31 maj 2020
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se