Dag för dag

När det sägs att avskildhet är den stora synden så har det inget att göra med vår relation till andra människor. Det handlar om att vi i tanken har avskilt oss från vårt högre jag.
6.8.1.107Lyssna 1 okt 2015En människas inställning till frågan om fri vilja förändras när hon ger upp sitt liv till Överjaget. Då måste attityden förändras, för hädanefter ska hon vara lojal, inte mot egots önskemål och begär, utan mot Överjagets påbud. Om båda stämmer överens är allt väl och behagligt. Om inte, och om hon lyder det högre jaget som hon måste, kan det inte längre sägas att hon har en fri vilja. Men ej heller att hon inte har det, eftersom Överjaget är inne i henne, inte utanför. Överjaget är inget främmande och åtskilt utan i högsta grad hon själv på hennes bästa och högsta nivå...
6.9.4.140, UtdragLyssna 2 okt 2015När vi har arbetat med oss själva så långt vi förmår, men ändå upplever att vi saknar stabilitet i vårt andliga liv, återstår inget annat än att överlämna den fortsatta utvecklingen till en makt som är större än vår egen. Sedan är det bara att vänta och låta den arbeta med oss.
12.18.4.20Lyssna 3 okt 2015... Egot är omgärdat av sanning och godhet. Varför inte sträcka sig ut och upp mot Överjaget?
6.9.4.159, UtdragLyssna 4 okt 2015Det finns något i varje människa som säger ”jag”. Är jag kroppen? Vanligen tror vi det. Men om vi kunde göra en djupare analys, skulle vi finna att medvetandet leder oss bort från idén att vi är kroppen och istället in i sig självt. Där, i sitt eget rena vara, finner vi svaret på frågan ”vem är jag?”
6.9.4.159, UtdragLyssna 5 okt 2015En dag tröttnar vi på egot. Vi inser hur listigt och försåtligt det har smugit sig in i alla våra aktiviteter, hur vi även i förment andliga och osjälviska sammanhang bara har arbetat för egot. I avsmak för detta jordiska jag ber vi om befrielse från det...
6.8.4.357, UtdragLyssna 6 okt 2015Om den långa vägen ger oss nödvändig styrka, renhet och koncentrationsförmåga, så används allt detta på den korta vägen för att förena egomedvetandet med Överjaget.
15.23.4.11Lyssna 7 okt 2015Alltför många mystiker är i onödan rädda för tomrummet. Därför är det nödvändigt att ge dem förnyad tillförsikt. De tvekar på själva tröskeln till den stora upptäckten och går inte vidare, modet sviker just i det ögonblick då Överjaget är inom räckhåll. Rädslan för utplåning tar överhanden, men sanningen är att förintelsen endast drabbar den lägre naturen, själva lever de vidare i allra högsta välmåga...
15.23.8.57, UtdragLyssna 8 okt 2015Följ ”jaget” tillbaka till dess heliga källa!
15.23.7.220Lyssna 9 okt 2015Plötsligt försvinner världen ur synhåll. Under några få minuter befinner vi oss i tomrummet, samma tomrum där Gud för evigt har sin boning. Kontemplationen har varit framgångsrik och fört oss från egot till Överjaget.
15.23.8.94Lyssna 10 okt 2015.... Lovorda inte egot för att det har funnit Gud. Det var nåden, inte egot, som låg bakom denna upptäckt. Det är sant att nybörjaren är i behov av ödmjukhet, men det är minst lika sant att den erfarne sökaren behöver ödmjukhet i ännu högre grad.
12.18.3.42, UtdragLyssna 11 okt 2015Vad egot tänker, känner och gör ska avspegla Överjagets suveränitet. Nu ska egot vara underordnat. Varje tanke, känsla eller handling ska vara besjälad, varje plats där egot befinner sig ska vara helgad.
14.22.2.68Lyssna 12 okt 2015Om vi med längtansfulla tankar vänder oss till det högre när vi håller på att somna, kan det hända att vi en dag vaknar upp och varseblir en inre röst som börjar tala till oss om höga och heliga ting. Med rösten kommer inspirationen, styrkan och önskan att leva upp till dem.
13.19.3.162Lyssna 13 okt 2015Om de tidigare upplevelserna i livet är till för att utveckla egot från det primitiva, animala stadiet till det fullt utvecklade mänskliga, så är de senare upplevelserna formade så att de ska få oss att ge upp egot till Överjaget.
6.8.1.174Lyssna 14 okt 2015En människa är inte nödvändigtvis oandlig bara för att hon lever i världen, för att hon är engagerad i dess aktiviteter och värdesätter dess glädjeämnen. Men hon måste hela tiden minnas vem och vad hon är och aldrig glömma vad som är livets högsta mening.
15.24.3.148Lyssna 15 okt 2015... På den långa vägen är sökaren sysselsatt med att försöka förbättra sig själv. Han upplever framgångar och bakslag, de senare gör honom förtvivlad. På den korta vägen kan en sådan situation inte uppstå, eftersom hans tro är som ett litet barns. Han har överlämnat hela sin framtid till Överjaget/Gud, som han förlitar sig på helt och fullt. Han vet att han har tagit rätt beslut och är därför alltid positiv och glad. Han sätter sin lit till nåden, som han vet kommer från det visaste medvetandet bakom världen. Vad som än händer honom är han övertygad om att det är till hans bästa...
3.2.1.209, UtdragLyssna 16 okt 2015... Om någon frågar: ”Hur kan en människa som är så opersonlig även vara god och generös?” så är svaret, att eftersom hon befinner sig i fullkomlig harmoni med den verklige givaren av alla gåvor, behöver hon inte kämpa mot någon och inte heller äga någonting. Hon kan vara generös på ett sätt som den egocentriske inte har möjlighet till. Och eftersom Överjagets natur är harmoni och kärlek, är hon lika intresserad av andras välbefinnande som sitt eget.
5.6.1.387, UtdragLyssna 17 okt 2015Varje upplevelse i det yttre livet har inre lärdomar i beredskap om vi bara vill ta dem till oss på ett egofritt sätt. Detta gäller även när upplevelsen är förenad med lidande, för bakom lidandet finns viktiga lärdomar att dra nytta av. Kanske något slags reningsprocess är av nöden, kanske något som är förträngt behöver konfronteras, kanske någon visdom snappas upp?
9.13.1.283Lyssna 18 okt 2015Den upplystes beteende är spontant, men inte på grund av hastiga impulser eller därför att intellektet ligger i träda. Det är spontaniteten och öppenheten hos en inspirerad människa som vet vart hon är på väg och vad hon gör, en människa som i sina relationer med andra är ledd av en högre vilja än hennes egen.
14.22.2.51Lyssna 19 okt 2015Det är inte de fem sinnena som känner världen, de är bara redskap som medvetandet använder. Inte heller är det intellektet, eftersom dess uppgift endast är att sammanställa bilder av de samlade rapporterna från sinnesorganen. Varken intellektet eller sinnesorganen kan fungera på egen hand. Det är medvetandet bakom dem båda, för vilket de endast är verktyg, som gör att upplevelsen av världen överhuvudtaget är möjlig. Jämför med solen som gör att vi kan se alla ting.
13.21.1.56Lyssna 20 okt 2015Människor beklagar sig över sitt olyckliga förflutna och mår dåligt för att det inte går att ändra på något. Men de tänker inte på att försöka undvika den olyckliga framtid som de just nu är i färd med att skapa.
6.9.3.106Lyssna 21 okt 2015... Bara ett fåtal har nått målet att bli medvetna om det högre medvetandet, den största bedrift som är möjlig för en människa...
8.12.4.3, UtdragLyssna 22 okt 2015Filosofen är mer kosmopolitisk än andra i sin utblick. Han föraktar den våldsamma nationalismen som skapar kaos i världen. Han är medveten om sanningen i Jesu uppmaning att visa goodwill gentemot alla människor.
13.20.5.143Lyssna 23 okt 2015... Vi är kallade att dö till egot, att frigöra oss från önskningar och passioner, från girighet och hat, att lära oss konsten att leva i fullkomligt oberoende av yttre omständigheter, men i totalt beroende av Överjaget. Detta är samma innebörd som i Jesu yttrande: ”Den som förlorar sitt liv ska finna det.” Jordelivets sorger är övergående tillstånd på vägen mot ett evigt mål, en process varigenom vi ska lära oss att byta identifikation från egot till Överjaget.
2.1.2.170, UtdragLyssna 24 okt 2015Det mänskliga fostret får näring och hålls vid liv i fullständigt beroende av modern, i vars kropp det lever. Fostrets medvetande befinner sig i drömlös sömn, likt ett djurs i vinterdvala. På samma sätt är den vuxna människan i verkligheten beroende av Överjaget för sin existens...
12.17.1.9, UtdragLyssna 25 okt 2015För att nå målet - upplysningen - krävs det inte bara att egot renas utan också att det överges. Det förra är nödvändigt för att det senare ska bli möjligt.
15.23.4.19Lyssna 26 okt 2015Personer som håller på att drunkna men som räddas och överlever, kan berätta hur hela livet spelades upp baklänges för deras inre syn. Detta är en erfarenhet som inte bara är deras, utan som delas av alla som passerar genom dödens port.
6.9.1.126Lyssna 27 okt 2015De som säger att vi förlorar vår individualitet när vi träder in i Nirvana vet inte vad de talar om. För så länge en människa, det må vara en Buddha eller en Hitler, måste gå, äta och arbeta, måste hon använda sin individualitet. Vad den upplyste förlorar är fastklängandet vid individualiteten med dess önskningar, hat och passioner.
16.25.2.190Lyssna 28 okt 2015De ”verktyg” som behövs för det andliga sökandet beskrivs av Buddha i den åttafaldiga vägen: (1) rätt tro, (2) rätt beslut, (3) rätt tal, (4) rätta handlingar, (5) rätt levebröd, (6) rätt strävan (7) rätt tänkande, (8) rätt meditativ inåtvändhet.
3.2.5.32Lyssna 29 okt 2015Nybörjare och andra som har hunnit lite längre i sitt sökande undervisas om den långa vägen, därför att de är mogna för att ta till sig idén om förbättring av egot men inte för den högre idén om egots overklighet. Det senare hör till den korta vägen, där uppmärksamheten flyttas från det begränsade egot, från idén om att försöka göra egot perfekt till det väsentliga, till vår verkliga identitet.
15.23.4.6Lyssna 30 okt 2015Under de första ögonblicken när vi vaknar upp ur nattens sömn, kan vi komma in i ett himmelskt, tankefritt tillstånd. Skulle vi inte nå så högt, kan vi få tankar som ger vägledning, som säger oss vad vi ska göra, varnar för felaktiga beslut eller förutsäger framtiden.
13.19.3.159Lyssna 31 okt 2015
The notebooks are copyright © 1984-1989 The Paul Brunton Philosophic Foundation
This site is run by Paul Brunton-stiftelsen · info@paulbruntondailynote.se